בכל פעם כשאנו נוהגים ברכבנו, או כשאנו חוצים במעבר חצייה, בטיחותנו תלויה לא מעט בשאר הנהגים סביבנו בכביש, וכדי שלא נחווה התקפי חרדה בלתי פוסקים, אנו מניחים שהבטיחות היא השיקול העליון אצל כלל העולים על ההגה. האם זאת  אכן המציאות? כנראה שלא ממש על פי סקר שהתקיים בארה”ב ב-2023. 

את הסקר ביצע ה-AAA Foundation for Traffic Safety, שהוא ארגון צדקה ללא מטרות רווח שבסיסו בוושינגטון הבירה, המוקדש להצלת חיים באמצעות מחקר וחינוך בנושא בטיחות בתעבורה. מאז הקמתו ב-1947, הארגון מימן למעלה מ-200 פרויקטים הקשורים לבטיחות בכבישים העוסקים בין היתר בנהיגה מוסחת, חינוך והכשרת נהגים, וכן בטיחות הולכי רגל. 

באותו סקר שאוזכר קודם לכן נכללו 2,700 נהגים מרחבי ארה”ב, כאשר אחת מהמסקנות הראשונות, והלא מפתיעות במיוחד, היא שנהגים אינם תופסים נהיגה במהירות מופרזת כמשהו מסוכן או רע, ונראה כי הדבר רחוק מאוד מלהיות דבר שיש בגינו הסכמה חברתית גורפת.

אגב, כמעט מחצית מהנסקרים אמרו כי נסעו מעל המהירות המותרת בכבישים בהם הם עברו ב-30 הימים האחרונים, זאת למרות ש-59% מהם מאמינים שהם ייעצרו על ידי המשטרה בגין נהיגה במהירות של 25 קמ"ש מעל המותר בכביש מהיר.

מהירות מופרזת. לא מדאיגה את כולם (Hassan OUAJBIR)מהירות מופרזת. לא מדאיגה את כולם (Hassan OUAJBIR)

עד כאן אין נתון מפתיע של ממש, אך כעת יש לשים לב לשני נתונים שלא יכולים להיות מוגדרים פחות ממזעזעים: 19% מהנשאלים סבורים כי נסיעה באור אדום איננה נחשבת להתנהגות מסוכנת מאוד (1 מכל 5 נשאלים), ו-11% חושבים שאין כל בעיה עם נהיגה “אגרסיבית” דוגמת היצמדות לרכבים אחרים, או כל צורת נהיגה אחרת המעידה על חוסר סבלנות על הכביש. 

בכל הקשור להסחות דעת בנהיגה, שהן כמובן אחת מהסיבות המובילות בשנים האחרונות לתאונות דרכים, גם כאן המסקנות העולות מן הסקר הן לא ממש מעודדות: 93% אחוז מהנשאלים סבורים שביצוע פעילויות עם טלפון נייד ביד היא מסוכנת ביותר, אבל זה לא ממש ניכר בפועל במעשים.

27% מהנהגים, כלומר כמעט 1 מכל 3 נשאלים, מודים שכתבו מיילים או הודעות טקסט בזמן נהיגה, כאשר 37% מודים שהם קוראים הודעות תוך כדי נהיגה, ו-36% אחוז מאשרים שהם מדברים בטלפון כשהם מחזיקים את המכשיר בידם תוך כדי נהיגה (41% מהנשאלים אינם משתמשים בדיבורית כדי לקבל שיחות בזמן נהיגה).

ממש לא תקין (Tim Samuel)ממש לא תקין (Tim Samuel)

ומה בכל הקשור לנהיגה במצב של עייפות? 96% מהנשאלים רואים בעליה על ההגה בעודם מנומנם כהתנהגות מסוכנת מאוד, אך שוב, גם כאן, זה ממש לא מתורגם למציאות: אחד מכל חמישה הודה שעשה זאת ב-30 הימים שקדמו לאותו סקר.

לגבי אלכוהול וצריכת סמים יש יותר קונצנזוס בין הנשאלים: נהיגה תחת השפעת אלכוהול נחשבת מסוכנת מאוד על ידי 95% מהנהגים, ורק 7% מודים שעשו זאת ב-30 הימים האחרונים. נקודת המבט על סמים שונה במקצת, שכן תלוי בסוג הסם. בכל הנוגע למריחואנה, רק 70% סבורים שמסוכן מאוד לנהוג כשעה לאחר שצרכו אותה, אם כי רק 6% אומרים שעשו זאת בחודש הקודם לסקר.

עם זאת, כשמדובר בתרופות שנקבעו על ידי רופאים שעלולות להשפיע על הנהיגה (תרופות מרשם שלא נרכשו או נצרכו בצורה שאינה חוקית), 88% אומרים שהן מסוכנות מאוד לנהיגה, ורק 3% מודים כי נהגו לאחר נטילת אחת מהן (כאן החסיבה דווקא דומה לנעשה בפועל).

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור האזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה!

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה