אם אתם קוראים קבועים של מדור האזור המוטורי, אתם בוודאי זוכרים לא מעט כתבות אודות מכירות פומביות של רכבים עם היסטוריה מפוארת, כולל כאלו של בית המלוכה הבריטי, של פול מקרטני, של כוכבי ספורט שונים, והרשימה עוד ארוכה.

הפעם מדובר בעוד מקרה מיוחד, שכן רכב הכביש הראשון של חברת מקלארן, ה-McLaren F1 (יוצרו ממנו 106 יחידות בשנים 1992-1998), עומד למכירה על ידי בית המכירות הפופולארי RM Sotheby's החל מה-13 במאי הקרוב. 

ומה כל כך מיוחד במכירה הזו? כנראה הסיפור הבא: המהנדס המפורסם של החברה, גורדון מארי, השתעמם יום אחד ב-1998 בנמל התעופה של מילאנו לאחר הגרנד פרי של מונזה, זאת מכיוון שהטיסה שלו בוטלה.

במה שמזכיר במעט (רק במעט) את המקרה של משה דדש בהחתמתו של אישטוון פישונט, מארי לקח מפית נייר מאחת המסעדות בשדה התעופה והתחיל לצייר את מה שהוא מצייר הכי טוב – מכוניות ספורט.

משה דדש. הימים העליזים של בית"ר ירושלים (מערכת ONE)משה דדש. הימים העליזים של בית"ר ירושלים (מערכת ONE)

בניגוד לעיסוקה המרכזי של מקלארן בהקשר רכבי ספורט לפורמולה1, מארי צייר כאמור דווקא רכב כביש, בתקופה בה מותגי ענק כמו פרארי, למבורגיני ופורשה שלטו ללא עוררין בענף.

בדיוק כמו במקרה דדש בימים העליזים בבית”ר ירושלים, גם המפית הזו לא הגיעה לפח, שכן מארי הראה את העיצוב לבוס של מקלארן בזמנו, רון דניס. האחרון התלהב מאוד מהעיצוב ומהרעיון שמדובר ברכב ספורט עם שלושה מושבים (מושב הנהג במרכז), ונתן אור ירוק לפרוייקט שלמעשה היווה מהפכה שיווקית מבחינת החברה.

בכדי לייצר את המנוע לפרוייקט החדש, מקלארן פנתה בזמנו להונדה היפנית, אך האחרונה דחתה את הפרוייקט מסיבות שונות. מי שדווקא כן עמדה לרשות מקלארן היא חברת BMW הגרמנית, אשר בסופו של דבר סיפקה מנוע של 6.0 ליטרים (12 צילנדרים) המספק 627 כ”ס.

ביצועים מדהימים יחסית לשנות התשעים (מתוך האתר הרשמי)ביצועים מדהימים יחסית לשנות התשעים (מתוך האתר הרשמי)

התוצאה היתה לא פחות ממטורפת ואפילו הפתיעה את אנשי מקלארן: הרכב החדש הצליח להגיע למהירות מקסימלית של 356 קמ”ש והאיץ מ-0 ל-100 תוך 3.2 בלבד, וכל זאת לפני יותר מ-30 שנה (החלק הפנימי של מכסה המנוע אף “רופד” בזהב 24 קראט כדי להתמודד עם חום המנוע).

וכעת נחזור לדגם הספציפי שאמור להימכר בקרוב – מסתבר שהבעלים המקורי שלו, הוא גבר יפני, ששילם בזמנו 590 מיליון יין (3.5 מיליון יורו בשערי החליפין הנוכחיים) וקיבל אותו ב-1995 בעיצוב ייחודי בגוונים שונים של הצבע חום. מאז הרכב עבר מספר ידיים וכעת נמכר על ידי אספן אמריקאי.

אם ניקח בחשבון שהמקלארן שנמכרה במחיר הגבוה ביותר בהיסטוריה הייתה McLaren F1 אחרת, שנמכרה בשנה שעברה תמורת 18.6 מיליון אירו, מומחים מעריכים שכעת המכונית תימכר לכלהפחות ב-20 מיליון אירו.

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור האזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה