הפועל ת”א יוצאת לדרך חדשה עם קבוצת המשקיעים בראשות האחים מינצברג. מי שהיה חלק מהבעלים העוזבים עד כה, הוא זאב גרינברג שידע במהלך השנים עליות ומורדות ביחסיו עם השותפים בקבוצה, האחים ניסנוב. כעת, למרות שהוא עדיין יישאר בעל מניות בהפועל ת”א עם כ-10%, אך לא יהיה מעורב בניהול השוטף, גרינברג מסכם שש שנים במועדון האדום בראיון מיוחד ל-ONE.

זאביק, מה התגובה שלך לאחר העברת  הבעלות לקבוצת מינצברג?
”אני מאוד שמח, מאחל בהצלחה, מקווה שזה יצליח. כולי תקווה שזה יהיה טוב ויצליח. לא פשוט. אי אפשר לנהל את הפועל ת”א כמו שמנהלים קבוצה רגילה. צריך הרבה כסף, לא יעזור כלום. נקווה שיביאו את הכסף, אין פה ניסים ונפלאות. בסוף התקציב צריך להיות גבוה וראוי, תקציב שמתאים להפועל ת”א”.

כמה?
”היום הפועל ת”א במצב טוב, אין לה חובות בכלל, יש לה גרעון קטן. יש הכנסות טבעיות בסדר גודל של 30 מיליון ש”ח בשנה. ההוצאות של הפועל כולל הצוות המקצועי, בסדר גודל של 20 מיליון ש”ח. זה משאיר תקציב שחקנים של בסביבות 10 מיליון ש”ח. הכול מספרים עגולים, אבל זה לא רחוק מהמציאות, ממש קרוב, ו-10 מיליון ש”ח זה לא מספיק להחזיק את הפועל ת”א. כדי להתחרות צריך 40 או 35 מיליון שקל, ואת זה לא היינו יכולים לעשות לעצמנו. היה קשה, הייתה קורונה ובעיות כלכליות. מקווה שהם יעמדו בזה ויידעו להביא את הכסף”.

רו"ח לירן מוכתר, עומר בוקסנבוים וזאב גרינברג (באדיבות הפועל ת"א)רו"ח לירן מוכתר, עומר בוקסנבוים וזאב גרינברג (באדיבות הפועל ת"א)

הם יביאו 30 מיליון מהבית?
”הם היו צריכים להביא 30 מיליון שקל מהבית. אתה יכול להתחיל לעשות ביזנס בכדורגל כשתקציב הקבוצה הוא בסדר גודל של 50 מיליון ש”ח. עד אז אתה בקשיי קיום ובעיות קיומיות. כשאתה מגיע לזה אז גם יש אירופה, הכנסות ומנויים, אבל קודם צריך להגיע ל-50 מיליון”.

אמרת להם את זה?
”אני לא כל כך מבין למה, אבל מינצברג עד היום לא פנו אליי ולא שאלו אותי. לא הייתה פגישת עבודה מסודרת, הכול היה דרך בועז"(תושב, ג.ל.)

ציפית שידברו איתך וישאלו אותך?
”לא ציפיתי. קיוויתי שיפנו אליי, אבל בחרו שלא וזה בסדר”.

דייויד מינצברג (שחר גרוס)דייויד מינצברג (שחר גרוס)

איך עכשיו 60 האחוזים מוחזקים על ידכם?
”כמו שאתה יודע ניסנוב מכרו להם חצי מהחלק שלהם, הם קיבלו כסף, חצי מהאחוזים שלהם זה של ניסנוב עכשיו, אז הם בסדר גודל של 55%, וזה יגיע ל-60 או משהו כזה. אני מעריך שנתחלק ואהיה עם 10 אחוז, 10 לניסנוב ו-20 לתושב. אולי קצת פחות, אולי 18 ואנחנו 11 כל אחד”.

כמה כסף ניסנוב קיבלו על הקבוצה?
”אני לא בדיוק יודע את הפרטים”.

אתה גם היית יכול למכור והחלטת להישאר.
”שאלה טובה, אני מניח שכן, לא ביקשתי כסף, אני מאמין בהם”.

באיזו תחושה אתה עוזב את הניהול השוטף?
”אני כבר הרבה שנים לא בניהול השוטף, מבחינתי זה אותו הדבר”. 

שרון ניסנוב. "לא יודע כמה כסף הם קיבלו" (ראובן שוורץ)שרון ניסנוב. "לא יודע כמה כסף הם קיבלו" (ראובן שוורץ)

הייתה עליכם הרבה ביקורת על הניהול ומה שקורה. מה אתה חושב עליה?
”חלק ממנה נכונה, אני לא יכול להגיד שהכול שטויות. אבל בגדול אם אנחנו צריכים לקבל ציון אז הוא צריך להיות טוב. לפני שש שנים קנינו גרוטאה, ניהלנו בצורה סבירה ועשינו את מה שאפשר לעשות. נכשלנו מקצועית ובזה אין ספק בכלל, אבל תקציב השחקנים שלנו תמיד מדורג גבוה מהתוצאות בפועל. אין ספק שיש כישלון מקצועי, כי אם כל שנה בונים תקציב שחקנים למקום 4, 5 או 6 ותמיד מסיים פחות מזה, וקבוצות עם פחות כסף מסיימות מעליך – אתה בטוח נכשל. הפן המקצועי לא תלוי בנו אלא גם בצוות המקצועי. שמרנו על הקיים והבאנו את הקבוצה למצב שיש מישהו שרוצה לקחת אותה למקומות בכירים. אני מאמין שזה יקרה, באמת”.

הם באו לעשות אקזיט.
”אקזיט זו מילה מפחידה. בשביל לעשות את זה צריך להצליח. הם בית השקעות שמתעסק בכדורגל, זה לא היה עד לפני כמה שנים. ברגע שאדם פרטי לא עשיר מאוד ולא אוהב את זה, קשה לו מאוד להחזיק. כבית השקעות זה יותר קל. בישראל לא היה דבר כזה”.

מה רגע השיא מבחינתך בשש השנים ומה רגע השפל?
”הרגע הכי טוב זה עכשיו, אמיתי, זה הרגע הכי טוב שאני זוכר בקבוצה עד היום. מעבר לכסף והכול. ניקח את זה איתנו לכל החיים, יש מעט אנשים בעולם שמגשימים את חלום הילדות שלהם, אנחנו הצלחנו ומבחינתנו זה היה שווה את ההשקעה”.

זאב גרינברג (רדאד ג'בארה)זאב גרינברג (רדאד ג'בארה)

כמעט לא שמתם כסף, כמה בסך הכול שמתם?
”כ-20 מיליון ".

יואב כץ שם כל שנה איזה 8 מיליון ש”ח והשנה יגיע ליותר מ-12 מיליון שקל ואף יותר..
”בחיים זה הכול יחסי, אצלנו זה הרבה כסף, אנשים פרטיים, אף אחד מאתנו לא מיליונר ומבחינתנו עשינו את המקסימום במסגרת האפשרויות שלנו. אם היינו עוזבים לפני שנתיים או שלוש, הכול היה נראה יותר טוב כי כל 20 מיליון השקלים שהושקעו – הושקעו עד לפני שנתיים שלוש. מאז לא הושקע הרבה כסף. אני וניסנוב לא שמנו. בחוזה שלי כתוב שאני לא צריך לשים, ניסנוב לא שם מהסיבות שלו ונשאר רק תושב שלא רצה לשים לבד, אז שם רק מה שהיה חייב. בשנתיים האחרונות הכול השתנה”.

ידעת עליות וירידות ביחסים שלך עם הניסנובים, הגעתם להאשמות הדדיות, איך אתה מסכם את הפרק הזה?
”לא הכול היה טוב. לא הכול היה בצורה חברית כמו שאני רואה לפחות. לא הכרנו אחד את השני, בשביל להגן על עצמי עשיתי כמה פעולות. באיזשהו שלב ההשקעה שלי נגמרה, הם לא כל כך אהבו את העניין הזה. היה חוזה בינינו ומבחינתי התחילו לפעול שלא לפי ההסכם. הצדדים מהר מאוד הבינו אחד את השני והחלטנו להיפרד. מה שיש זה מה שעשינו”.

שרון ניסנוב. "לא הכל היה חברי בינינו" (איציק בלניצקי)שרון ניסנוב. "לא הכל היה חברי בינינו" (איציק בלניצקי)

תיכנס לקבוצה אחרת בכדורגל בעתיד?
”זה ברדק, לא אגיד לך שלא, אבל גם לא אגיד שלא אהבתי את זה. קיבלתי כבר כמה פניות. נהניתי מהעשייה, לא יודע. אני אוהד הפועל, יהיה לי קשה בקבוצה אחרת, לא שולל את זה, בכלל לא”.

מי השחקן שהכי אהבת בתקופה שלכם?
”אני חושב שהשחקן הכי טוב שהיה פה בתקופתנו זה עמרי אלטמן”.

פספסתם אותו?
”לדעתי הוא עוד יחזור, הוא לא מהשחקנים שיעשו קריירה ארוכה בחו”ל, הוא רוצה ללמוד ולהיכנס לעסקים של אביו, אני מאמין שבעתיד הקרוב יחזור לארץ וישתלב הפועל ת”א”.

עמרי אלטמן. "הפספוס הכי גדול שלנו" (חגי מיכאלי)עמרי אלטמן. "הפספוס הכי גדול שלנו" (חגי מיכאלי)

מי המאמן שהכי טעיתם איתו?
”הרבה עברו אצלנו, אין אחד שאני יכול להגיד עליו שהצליח. כולם נכשלו, אז כנראה שהבעיה היא לא במאמן. אין אחד שהצליח, ואם הצליח אז לפרק זמן מאוד קצר”.

כבעלים, התערבתם יותר מדי?
”ממש לא, תראה, אנשים באים בשביל הפאן והכיף, אפילו כשאני יושב בבריכה עם חבר’ה לכל אחד יש דעה אחרת בכדורגל וכל אחד משוכנע שהדעה שלו הכי נכונה. זה ספורט של המונים וכולם מבינים, אין אחד שמבין יותר ואחד שמבין פחות כי אין הרבה מה להבין, אז אותו הדבר עם מערכת יחסים של מאמן ובעלים. אתה אומר משהו שאתה חושב שהמאמן לא ראה כי אתה רוצה לעזור, אבל לא חושב שבהפועל בכל התקופה שלי היה מאמן שיכול להגיד שהתערבו לו והפריעו לו. לא חושב שאם תשאל מישהו מהמאמנים בארבע עיניים יגידו שהתערבנו. אנחנו מעורבים, אבל לא מתערבים”.

אמרו על איציק ניסנוב שהוא כמו מנהל מקצועי כזה.
”לכל אחד מאתנו היה איזשהו משהו מיוחד בכדורגל. אני אהבתי את הניהול, לא היה חשוב לי הכדורגל בכלל. איציק הוא אדם חולה כדורגל, בכל יום עד 2:00 או 3:00 לפנות בוקר יושב על ‘אינסטט’ ומסתכל על שחקנים, הוא יכול לראות משחקים של 90 דקות בליגה שנייה בדרום אפריקה. הוא התעסק כביכול בצד המקצועי”.

איציק ניסנוב. "הוא חולה על כדורגל" (איציק בלניצקי)איציק ניסנוב. "הוא חולה על כדורגל" (איציק בלניצקי)

אבל עם רוב הזרים נפלתם.
”כולם, אני לא חושב שאני יכול להגיד שיש זר אחד שהצלחנו איתו”.

אז איך זה?
”לא יודע להגיד לך. למה נכשלנו בכל הזרים אני לא יודע להגיד”.

מה אתה חושב על חיים סילבס?
”כמו כולם, בחור נחמד, חרוץ, מגיע, משתדל, עושה מה שהוא יכול, לא היה לו משהו שלאחרים לא היה, מכל מי שעבדו אצלנו, לא היה מישהו שהפתיע אותי לטובה או לרעה”.

חיים סילבס. "בחור חרוץ שעובד קשה" (ראובן שוורץ)חיים סילבס. "בחור חרוץ שעובד קשה" (ראובן שוורץ)

אתה תמליץ לרוכשים ללכת על מאמן ישראלי או זר בעונה הבאה?
”אני חושב שרק זר. לא בגלל שישראלי לא מספיק טוב, ממש לא, יש בכדורגל הישראלי איזשהו לחץ כזה, התקשורת פה מאוד מעורבת, הסוכנים, יש סוכן שמביא מאמן ואז המאמן מביא שחקנים של אותו סוכן ועוד כל מני דברים שקשה להבין. למאמן זר שלא מכיר את הנפשות הפועלות יש יותר אפשרויות להצליח. אני מאמין שאם מאמן ישראלי היה מגיע לריאל מדריד זה היה אותו הדבר, אבל למאמן ישראלי בישראל קשה להצליח”.

עם האוהדים ידעתם עליות וירידות, כולל הפגנות מול הניסנובים.
”כן, היו תקופות לא טובות, היו חלק גם מאוד  רעות, אבל אני לא חושב שהאוהדים הם הבעיה של הפועל ת”א. הם רוצים ניצחונות, הצלחות, מבחינתם  שכל שנה התקציב יהיה 100 מיליון שקל ולא מעניין אותם כלום.  אנחנו כבעלים שעד אתמול היינו אוהדים,  בזמנו אני גם הייתי חלק מאותם אוהדים. אני לא הייתי במפגינים מול הבית שלו, אבל גם הייתי מאלה שישבו ביציע וקיללו אותו.  זה התפקיד שלהם והם רוצים ניצחונות והצלחות, רוצים מקום ראשון ומבחינתם לא מעניין אותם כלום”.

איזה ציון אתה נותן לכם כבעלים?
”עובר”.

תן איזו עצה למינצברגים, השותפים החדשים שלך במניות.
”מבחינה מקצועית לא חושב שאני יכול לייעץ להם, ראיתי את צורת העבודה שלהם ואיך הם מנתחים כל שחקן שמגיע, רמות הדרישות של הנתונים שהם מבקשים וכל זה, אז לא חושב שאני יכול להמליץ ולעזור להם במשהו. אבל אני חושב שצריך יותר להשקיע במועדון עצמו, במותג ובארגון עצמו שנקרא הפועל ת”א. אם היה שקל מיותר לשים במשהו שהוא לא נחוץ ודרוש היינו עושים זאת, אבל לא הגענו לזה. בסוף הם צריכים לחזק את הקהילה. אני אומר את זה עם יד על הלב – הפועל ת”א בקלות יכולה למכור 25,000 מנויים, וזה משנה את כל תמונת התקציב ואת כל התמונה של הקבוצה. צריך פשוט להיות יותר טובים ותחרותיים, לתת לקהל קצת יותר רגעי אושר ופחות אכזבות, וזה אפשרי עם תקציב שחקנים של 25 או 30 מיליון”.

אוהדי הפועל תל אביב. "יכולים למכור גם 25 אלף מנויים" (ראובן שוורץ)אוהדי הפועל תל אביב. "יכולים למכור גם 25 אלף מנויים" (ראובן שוורץ)
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה