רגע לפני הדרבי התל אביבי הערב (ראשון) ב-21:00 פגשנו את ברק לדרר, עוזרו של דני פרנקו בהפועל תל אביב, לראיון מעניין על המחשבות להיות מאמן ראשי, על הקבוצה באדום, התקופה הטובה שהיא חווה כעת וכמובן גם בהקשר היריבה העירונית בצד הצהוב.

לדרר החל את דרכו בבני הרצליה כשחקן ומאמן במחלקת הנוער, משם הגיע למחלקת הנוער של הפועל ת"א ולבסוף לעמדת עוזר המאמן של הקבוצה הבוגרת. זו עונתו השמינית במועדון ורביעית כעוזר ראשון, מתוכן ארבע כעוזר ראשון, שלוש מהן עם דני. בנוסף הוא הדריך את הפועל ת"א בדרבי בין חילופי בית הלחמי לקאסטריטיס ונחל הפסד. לדרר הוביל את הקבוצה לניצחון לפני שתי עונות מול הפועל חולון כשדני פרנקו הורחק, ניצחון שהבטיח להפועל כמעט סופית עונה נוספת בליגת העל.

פרנקו: ״אי אפשר להגיע פייבוריטים למנורה״

במסגרת תפקידך במועדון אתה גם אחראי על קבוצת הבת, הפועל ת"א עודפים, ספר קצת על זה? 
"אני המנהל המקצועי של הקבוצה, קבוצה שהרבה שנים בליגה א’ והשנה הפועל תל אביב וכמובן רמי כהן בראשה החליטו לעלות אותה ליגה ולנסות להגיע לליגה ארצית כדי לתת מענה לכל השחקנים שאנחנו בעצם מייצרים במחלקת נוער. כשהם מסיימים נוער, במקום להיות מושאלים ולהגיע לליגה ארצית יגיעו לקבוצה הבת שתהיה בית בשביל השחקנים האלו, ביחד עם מצטיינים מקבוצת הנוער שאולי עדיין לא מספיק טובים לליגת העל ובעצם זו מטרת העל שגם הושקעו בה לא מעט כספים”.

ברק לדרר (חגי מיכאלי)ברק לדרר (חגי מיכאלי)

אז ספר קצת על מעקב המושאלים?
”אני מנהל מעקב אם זה דרך הפייסבוק בערוץ של האיגוד ואם זה דרך אתרים אחרים ומסביב. אני הולך למשחקים, כשרק ביום שישי הייתי בשומרון נגד רעננה ועקבתי אחריי גל שטרנברג משומרון ודניאל הילל מרעננה. אני זה שצריך להיות איתם במעקב כל הזמן ולראות מי יכול להתאים לחזור חזרה”.

לפני שהתחילה העונה חשבת שככה יראה הסגל של הפועל? ושידברו עליכם כמועמדת לכל התארים? 
"היו כבר רמזים לכך באיטליה בטורניר הכנה. אני כל כך הרבה שנים במועדון שקשה לי להתרגש יותר מידי. בכל זאת אנחנו בהפועל ולצערי הרב נדבקתי במחלה – לחכות שמשהו ישתבש. מהיום הראשון שהתחלנו את הקדם עונה ואת ההכנה, עוד כשהתחלנו לראות את השחקנים, אי שם בחודש יוני, כבר הרגשת שמשהו שונה השנה, מקווה שזה ימשך. ברגע שתומר חתם זו הייתה נקודת מפנה עצומה. פתאום היה לנו שלושה שחקני נבחרת ישראל שגם בחמישייה, זו כבר הצהרת כוונות אדירה. להגיד לך שנביא זר שישי, שיעמוד מבחינת התקציב וגם יהיה בינגו? לא, אבל עדיין זה יפה שדברים מתחברים”. 

ג''ייקובן בראון (חגי מיכאלי)ג''ייקובן בראון (חגי מיכאלי)

הפסד הגביע יושב בראש?
"בכל פעם כשאתה רואה את צ’ינאנו אונואקו אתה נזכר בזה, יש לנו תזכורת יום יומית. עברנו עוד דברים מאז כמו הפציעה של ג’ייקובן בראון, שהייתה נקודת מפנה מאוד לא טובה. ממנה יצאנו לסדרה של הפסדים שמנעו מאיתנו להגיע לטופ 6, שזו הייתה המטרה העיקרית שנה שעברה. אחרי הגמר גביע הייתה תקופה לא פשוטה".

זו שנה ראשונה שלכם ביורוקאפ, האם העומס משפיע? 
"היה עכשיו פיק של עומס ואז פגרת נבחרות אז אני עוד לא יכול להגיד. היה לנו שבועיים שטסנו למשחקי חוץ שבוע אחרי שבוע, זה לא פשוט. יש סגל עמוק, אבל במקביל יש פציעות קצת כמו בכל קבוצה שרצה, מאמין שנתמודד עם זה”.

איך אתם מחלקים כוחות בין הליגה לאירופה, פרנקו בדרך כלל אוהב לרוץ עם קבוצת שחקנים, זה שינוי בראש מבחינת המאמנים? 
"אני מאוד מאמין בזה שאנחנו צריכים לשחק עם סגל רחב ככל האפשר במהלך המשחקים. מצד שני אתה גם רוצה שהשחקנים הכי טובים ישחקו. כקבוצת יורוקאפ שמשחקת עוד משחקים בנוסף לליגה הישראלית, אתה רואה גם את מכבי לדוגמה שמשחקת פשוט עם 9-10 שחקנים ולא משנה מה. אני זוכר מאמנים בעבר שבאו עם חילופים מהבית. אנחנו פחות מאמינים בזה, אלא לרוץ עם מי שטוב על המגרש. משחקים עם 10-11 שחקנים כל משחק וזה דברים שדני לא נהג לעשות בעבר, אבל אין ברירה”.

ברק לדרר (חגי מיכאלי)ברק לדרר (חגי מיכאלי)

במשחקים עצמם אתה זה שמנהל את החילופים ואת ‘המצ’אפים’? כמובן שלדני יש את המילה האחרונה, אבל ספר קצת על זה מתוך הפרקט? 
"אתה צריך להיות כל הזמן ערני וחד. להתאים את עצמך ליריבה ולחיות את המשחק, זה חלק מלעזור לדני לנהל את המשחק. דני מאוד קשוב ומשתף פעולה ובסוף זו שנה חמישית שלנו ביחד ושנה שלישית כעוזר ראשון. יש לנו קשר מאוד חזק.

איך היחסים שלך עם פרנקו?
“אנחנו כבר משפחה. חלק בלתי נפרד מהחיים שלי. למדתי ממנו המון גם כשהייתי עוזר שני ואימנתי נערים. חוץ מזה שאני בהפועל אני גם מאמן את הנבחרת כדורסל של אוניברסיטת רייכמן, ששם אני מאמן חבר’ה ברמת ליגה ארצית ובוא נגיד שכל שיטת העבודה שלי והאימונים זה בעיקר ממה שלמדתי מדני". 

נגד הפועל חולון נקראת לדגל כשדני הורחק וניצחתם, גם בתקופה שבין בית הלחמי לקאסטריטיס אימנת בדרבי שבו הפסדתם. איך זה הרגיש והאם זה עשה לך חשק לאמן כמאמן ראשי?
"זה כמו סוג של מבחן בגרות גדול.  אתה נכנס אליו אתה מאוד חושש, אך שהדברים הולכים אתה נהנה מאוד וזה עושה חשק. בכל אופן, אלו שני מקרים שונים – למשחק נגד מכבי היה לי שבוע הכנה, הכנסתי תרגילים שלי. אגב, אז מכבי הייתה אולי הקבוצה הכי טובה באירופה והתמודדנו איתם יחסית יפה למרות שהיינו די בשפל. מול חולון זה כבר מקרה אחר, עוד סוג של שפל שהפסד במשחק היה מדרדר אותנו למקום האחרון בליגה של שתי יורדות והניצחון הזה נתן לנו בוסט עצום. בסוף ההכנה הייתה של דני ואני נתתי את הדגשים שלי כשהורחק, זה נותן תחושה נהדרת”.

דני פרנקו (חגי מיכאלי)דני פרנקו (חגי מיכאלי)

 
זו שנה שמינית כעוזר, אתה לא רוצה להיות גם מאמן ראשי?
"זה בוער בי מאוד. לא קוראים לי גיא גודס, עודד קטש או ליאור ליובין שהיו שחקנים גדולים ועכשיו הם מאמנים. אני מרגיש מוכן ומתאים, חושב שאני יכול ומסוגל. בטח שאני רוצה ואני יודע שאצטרך לרדת קצת למטה בשביל לעלות חזרה. האם לרדת ללאומית זו אופציה? כן, אם תהיה הצעה טובה. גם בקטע כלכלי צריך להתפשר ולעשות דרך מסוימת. צריך לעשות בחירות נכונות”. 

האם אתה רואה את עצמך יום אחד הופך למאמן ראשי בהפועל ת"א?
כן. קודם כל המטרה היא להפוך להיות מאמן ראשי ולהיכנס למצבת המאמנים בליגת העל. יהיה לי כבוד גדול להנהיג את הפועל ת"א ולהיות המאמן הראשי שלה”.

האם היו הצעות לאמן כמאמן ראשי?
בשנתיים האחרונות היו מהליגה הלאומית וגם היו שיחות בנוסף, אבל זה היה ממקומות שהעדפתי לא ללכת. היו לי הצעות להיות מנהל מקצועי במחלקות נוער בקבוצות טובות, אבל העדפתי להישאר בהפועל. אני ארחיב ואגיד שאם לא היה אירופה להפועל השנה אולי הייתי מנסה לעשות מהלך מסוים. אולם, הרצון להתנסות באירופה ובעונה כזו מאתגרת היה גורם מאוד חשוב בהחלטה שלי”.

אם יציעו לך להצטרף לצוות האימון של מכבי, זה יכול לקרות?
"לא ישירות מתוך הפועל תל אביב". 

ברק לדרר (חגי מיכאלי)ברק לדרר (חגי מיכאלי)

הבאתם את אונואקו בהחלטה של הרגע האחרון כשובר שוויון, איך אתה מרגיש לגבי צירופו?
"אני חושב שמגיע קרדיט להנהלה שלנו, שעושה הכל כדי לתת לנו את התנאים הכי טובים בכדי להצליח. אני חושב שזה לא רק אונואקו, זה אם אנחנו הולכים אחורה כשווריק נפצע אז ישר הבאנו את אדם אריאל וכשג’יימס יאנג נפצע ישר מקריי הגיע. אז עכשיו לא הייתה פציעה, אבל בהחלט הייתה כאן הזדמנות”.

צ''ינאנו אונואקו בשדה התעופה (ראובן שוורץ)צ''ינאנו אונואקו בשדה התעופה (ראובן שוורץ)

“כרגע הקבוצה רצה ועושה את העבודה עד עכשיו. יש חדר הלבשה אחד הטובים שהייתי בחיי. אמריקאים וישראלים. אם מגיעה כזו הזדמנות, אז חובה לקחת אותה. אני אקביל את זה לכדורגל, זה כמו שמכבי לא הייתה מביאה את ערן זהבי בינואר אחרי פאלרמו או מכבי חיפה את עומר אצילי. שחקנים שהגיעו לקבוצות טובות ומנצחות ועדיין הצליחו לעשות את השינוי והפכו אותן לקבוצות היסטוריות”.

כמה לחץ יש עליכם עכשיו כשרשמתם חמישה זרים וציפייה לתואר אחד לפחות העונה? כולל כמובן אחרי הבאת אונואקו.
"גם בלי אונואקו הייתה ציפייה לתואר. כל שנה יש ציפיות מהפועל ת"א, מי שרוצה להיות כאן צריך לדעת להתמודד עם הציפיות האלה, זה גם לא משנה מי משחק, ובטח השנה שהקבוצה נבנתה בהרבה כסף. אנחנו רגילים להתמודד עם זה". 

אונואקו ידוע כשחקן שרוצה כל הזמן את הכדור וגם יש לו שגעונות. מצד אחד זו יכולה להיות הצלחה גדולה, אך מנגד אולי פגיעה גדולה בקבוצה. זה הימור מבחינתכם, מה גבר על מה בשיקולים להביא אותו והאם דיברתם עם שחקנים לפני כן? למשל גייקובן שהוא זה שצריך הכי הרבה להכיל אותו.
"מהבירורים שלי כמי שגר וגדל בהרצליה אני שמעתי דברים מצוינים על האופי שלו. אמנם הוא לא הרבה זמן איתנו, אבל עד עכשיו אני חושב שהאופי שלו בסדר גמור. עדיין טיפה סגור קצת שקט. אינטליגנט חבל על הזמן, לפחות בעניין הכדורסל. הוא מקצוען ושמענו דברים עליו, אבל אנחנו כבר רגילים שמטנפים על שחקנים ובסוף מתברר שזה לא מדויק”.

ברק לדרר (חגי מיכאלי)ברק לדרר (חגי מיכאלי)

“בסוף כמועדון ששואף להגיע לטופ הייתה סוג של אמירה כזאת, לא רק שיווקית והנה אנחנו מביאים הכל ורוצים לשבור אולי את תקרת הזכוכית שאולי הייתה לקבוצה. לגבי דיבור עם השחקנים על אונואקו - אני אחראי מהצד השני לעשות את הסקאוט מבחינת אופי ולעשות בירורים עם שחקנים אחרים ששיחקו איתו. עם השחקנים בקבוצה פחות דיברתי וגם הישראלים שיש לי קשר טוב איתם היו בנבחרת אז לא יצא. אני יודע שדני דיבר, אך לא יודע את תוכן השיחה". 

רשמתם חמישה זרים לאחר קמפיין מימון מרשים, מה זה עושה לדעתך למעמד השחקן הישראלי? והאם היית בעד הרישום?
"אני לא חושב שזה מה שפוגע במעמד השחקן הישראלי. בסוף הישראלים שלנו טובים והם ישחקו, אני לא הייתי לחוץ לחמישה זרים בגלל זה. בסוף יש לך שישה זרים בקבוצה והרבה יריבות משחקות עם חמישה זרים בליגה. קח אחורה לפיינל פור שנה שעברה, בסוף הגיעו ארבע קבוצות עם חמישה זרים. בהנהלה קראו לזה יד קשורה מאחוריי הגב, יש לך שישה זרים טובים שמתאימים אז צריך שמי שיכול ישחק. עם חמישה זרים וחמישה ישראלים יש לך מספיק דקות לחלק”.

בר טימור עם הכדור (עמרי שטיין)בר טימור עם הכדור (עמרי שטיין)

יש המון רעש סביב הדרבי הזה, איך מתכוננים? 
"לא מתייחסים, הצוות המקצועי התמקד רק בעבודה, לצפות במכבי. גם התעסקנו במקביל בגראן קנאריה שפוגשים ביום רביעי. אנחנו כל כך הרבה שנים בתחום ומכירים את כל השטויות לפני, אז כבר יודעים לא להתייחס”.

אתם פייבורטים מול מכבי? 
"לא, אתה לא יכול לבוא מול מכבי ולהגיד שאתה פייבוריט ובטח לא אצלם. הייתי בדרבי בליגת קורונה שהיה שוויון בסדרה ובמשחק המכריע סקוטי ווילבקין הורחק ויובל זוסמן נפצע. הם באו עם שבעה שחקנים וכולם כבר בירכו אותנו על העלייה לפיינר פור על חשבונם. שבעה שחקנים אבל היה להם את טיילר דורסי ודני אבדיה, כשגם שם לא היינו פייבורטים. אז עכשיו אני לא אומר שאנחנו פייבוריטים, אבל אני גם אומר שאנחנו תמיד באים בהרגשה שאין סיבה שלא נעשה את זה". 

מכבי עשו שרירים בנוגע לכרטיסים לדרבי ובהפועל גם טענו שנשלחה בדיקת סמים לאימון מטעם מכבי. מה עמדתך בנושא? 
"עוד רעשי רקע שהעדפנו לא להתעסק בהם. אני לא מספיק יודע את הפרטים בשביל להגיד. אין איזו הוכחה שזה מכבי. הייתה להם את הדרך ואת הנתונים לעשות את זה. אולם, ההתמקדות שלנו – להתמודד עם הכל, כמו שהעבודה שלנו זה להתמודד עם הלחץ של להביא תואר. הופתענו מהבדיקה? מאוד, זה בא אלינו בבום וזה מעולם לא קרה לי. תמיד יש פעם ראשונה". 

ברק לדרר (חגי מיכאלי)ברק לדרר (חגי מיכאלי)

איפה אתה רואה את עצמך בעוד כחמש שנים? 
"אני רואה את עצמי מאמן באחת מהליגות הבכירות כמאמן ראשי. המטרה הסופית להגיע לליגת העל ואולי אפילו יותר מזה". 

מי השחקן הכי מוכשר שעבר דרכך בהפועל?
"ישראלי זה בר טימור וזר זה בראון. טימור הוא כישרון שלא קיים בכדורסל הישראלי כל יום, ובטח לא בהפועל תל אביב. השילוב אצלו של רמת כישרון ואתלטיות כזו, יחד עם הבנת המשחק, הופכים אותו בעיני לשחקן הישראלי הטוב ביותר שאימנתי בהפועל. אני גם חושב שאם לא פציעות במהלך הקריירה הוא היה מגיע לרמות הגבוהות ביותר באירופה. בנוסף חייב לציין גם את ים מדר, גם אחד המוכשרים שעברו דרכי. סט יכולות יוצאות מגדר הרגיל. לגבי בראון - זה מוח כדורסל שמתנהל כמו מחשב. הוא קורא את המשחק תוך כדי. הוא מצייר על המגרש”. 

ברק לדרר (חגי מיכאלי)ברק לדרר (חגי מיכאלי)

לסיום, משהו שלא יודעים על ברק לדרר כבן אדם פרטי ולא כעוזר מאמן? 
"אני אוהב כדורגל יותר מכדורסל".

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה