ביום בו נכנס ברק אברמוב לישיבות מנהלת הליגות, רבים מבעלי הקבוצות הרימו גבה כי לחדר נכנס אדם שזוף עם חולצה פרחונית ומכנסיים קצרים. אלא שבתוך כמה דקות בכירי הכדורגל הישראלי הבינו כי המראה שלו מטעה. כעת אותו אחד שהגיע למנהלת כנציגה של בני יהודה, עשוי להשתלט על אחד המועדונים הגדולים ביותר בכדורגל הישראלי כשהוא מיועד לרכוש את בית"ר ירושלים אחרי שהעביר את הבעלות על בני יהודה.

אמנם השלמת הרכישה עדיין מוטלת בספק, אבל כוונותיו של אברמוב רציניות. עושה רושם שהוא באמת רוצה לקחת עליו את בית"ר, מה שיפנה לעברו זרקור גדול אף יותר מבעבר. כבר בשבוע האחרון, כששמו עלה לכותרות בזמן שאפשרות הרכישה של אברמוב נחשפה ב-ONE, הוא כיכב בחיפוש של גוגל לצד נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. אז מי הבעלים המיועד שעשוי להחליף את משה חוגג ולקחת על עצמו את זכויות הניהול של הקבוצה שנמצאת בסכנת פירוק?

תמיד אהד את בית”ר

ברק אברמוב, בן 43 ואב לשתי בנות בגילאי 9 ו-11 ובן, גדל בשכונת נחלת יצחק בתל אביב על גבול גבעתיים. הוא למד בבית הספר ברנר בגבעתיים, שם החלה האהבה שלו לכדורגל ולבית"ר. בספר המחזור בכיתה ח' כתבו לו חבריו לכיתה: "את בית"ר ירושלים הוא מאוד אוהב, לכל פעילות תמיד מתייצב, בלימודים הוא משקיע ולתוצאות טובות מגיע". לאחר מכן, הוא למד בתיכון תלם בגבעתיים והמשיך לתיכון אנקורי.

כבר בספר המחזור ידעו (מערכת ONE)כבר בספר המחזור ידעו (מערכת ONE)

אברמוב הוא איש עסקים שהגיע עד הלום בכוחות עצמו ונחשף לעולם העסקים כבר בגיל 12, כאשר התחיל לעבוד כשליח בחנות הפרחים פז ברחוב כצנלסון בגבעתיים. הוא עבד בחנות מידי יום, תחילה כשליח ולאחר מכן כמוכר, ושם למד לשזור פרחים. הוא עשה זאת עד שהתגייס לצה"ל, שירת במשך שנה וחצי ושוחרר עם פרופיל 24 בגלל פריצת דיסק. אגב, עד היום הוא סובל מבעיות גב.

בגיל 20 אברמוב החל לעבוד בארט קפה הבימה בתל אביב כשוטף כלים. בתוך כמה שנים הוא התקדם בבית הקפה, עד שהפך להיות מנהל המשמרת. בהמשך, הוא התמודד על מכרז של עיריית תל אביב להפעלת העסק לפני השיפוץ הגדול שנעשה בהבימה, וזכה בו.

לאחר מכן אברמוב נכנס כשותף במסעדת ג'פניקה ברחוב רוטשילד בתל אביב. עם הזמן הוא הפך לזכיין של מסעדות נוספות ברשת ולאט לאט השתלט על כל הרשת ורכש אותה מבעליה, אבי ליאני, שמכר לו את כל הסניפים. כך למעשה, בתוך כמה שנים, אברמוב צבר הון ובנה אימפריה כלכלית בתחום המסעדנות.

צמח בתחום המסעדנות. אברמוב (איציק בלניצקי)צמח בתחום המסעדנות. אברמוב (איציק בלניצקי)

אברמוב החל לרכוש רשתות מזון והסעדה בזו אחר זו ולאגד אותן תחת קבוצת לאנדורה השקעות, חברה שביצעה רכישות נוספות במהלך השנים ונמצאת בבעלותו המלאה. כיום לאנדורה מנהלת את רשת ג'פניקה על כל 47 סניפיה כאשר ישנם עוד שניים בהקמה, את רשת היוגורט יוגו שלפני עשור הייתה מותג מוביל בתחום הגלידות עד להופעת רשתות גולדה למיניהן, וגם את מסעדות קינג ג'ורג', רשת ציפורה אקספרס, רשת ההמבורגרים סוסו אנד סאנס המונה עשרה סניפים, רשת הממתקים פינקי, ובנוסף לאחרונה אברמוב רכש גם 40% מרשת עולם הממתקים לפי שווי של 13 מיליון שקל.

מי שהכיר אותו בצעירותו יודע לספר על אדם שידע היטב היכן להשקיע. "אם לומר את האמת, היה לו חוש טוב לעסקים, כמעט כל סניף שפתח במיקום כזה או אחר - הצליח", סיפרו גורמים שהכירו את אברמוב בצעירותו, "הוא ידע איפה האוכל שהוא מוכר יתפוס ואיפה לא - ממבט קצר על הרחוב. הוא ידע לזהות טרנדים ולפעול מהר. הוא יודע מה אנשים אוהבים. זה כישרון שאין להרבה אנשי עסקים".

כיום, קבוצת לאנדורה מגלגלת לפי ההערכות כ-700 מיליון שקל בשנה והיא נערכת לעבוד כמו חברה בורסאית לכל דבר. הכוונה של אברמוב היא ככל הנראה לצאת להנפקה בקרב המוסדיים ולא בבורסה עצמה, כאשר בשוק ההון מעריכים כי קבוצת לאנדורה יכולה להגיע לשווי הנפקה של כמיליארד שקלים.

"היה לו חוש טוב לעסקים". אברמוב (רדאד ג'בארה)"היה לו חוש טוב לעסקים". אברמוב (רדאד ג'בארה)

אברמוב נחשב לאיש של מספרים. הוא לא מרבה להגיע למסעדות עצמן, אך בכל יום עובר על כל המספרים והנתונים שלהן, יודע כל פרט לגבי כל אחד מעסקיו, וכך הוא מבין האם העסק בנוי טוב, האם הוא מתופעל נכון והאם יצליח או יסתיים בכישלון. את רוב החלטותיו הוא מקבל על סמך המספרים ובעולם העסקים אברמוב נחשב לסוליסט. גם בבני יהודה מספרים כי אברמוב ידע על כל הוצאה, כולל תשלום מים, כאשר מצד אחד הוא נתן חופש פעולה לאנשים שניהלו את המועדון ומצד שני ראה הכל דרך המספרים והיה עם האצבע על הדופק.

“אני לא הולך לגמור כמו גאידמק”

ומה עם הכדורגל? אברמוב תמיד אהב את המשחק. אמנם מאז ומתמיד הוא היה אוהד בית"ר, אבל לפני כעשור הוא התחבר לבני יהודה, אותה לקח מידיו של משה דמאיו. "כשאני פותח עסק חדש, אני יודע טוב מאוד לאן אני מגיע", צוטט פעם אברמוב באחד מהראיונות הראשונים שלו כבעלי בני יהודה, "כדורגל זה לא עסק קל, אבל אני לא הולך לגמור כמו ארקדי גאידמק". אני לא מוציא שקל אחד יותר ממה שיש לי ואני לא לוקח הלוואות או כספים מהבנקים".

בעוד שבעסקים הוא מקבל את ההחלטות מהראש ועל סמך הנתונים, בכדורגל לא פעם פעל מהלב. כך לדוגמה, בשיחות סגורות אמר אברמוב בשבוע האחרון: "הראש אומר לי לא להיכנס לבית"ר בגלל החובות וכל הבעיות שיש מסביב למועדון, אבל הלב אומר לי ללכת על זה".

הוא כל כך אוהב כדורגל, עד כדי כך שרשת ג'פניקה שבבעלותו הפכה לספונסר הראשון של ליגת העל בכדורגל בסכום שמוערך ב-3.2 מיליון שקל לשנה. זה קרה בזמן שכיהן כבעליה של בני יהודה, ממנה נפרד לאחרונה. זה עזר למינהלת והכניס יותר תקציבים לקבוצות. אחרי סגירת ההסכם, אגב, אברמוב הודה בפני גורמים בכדורגל הישראלי כי קיבל פרסום שהיה שווה פי שלושה ממה ששילם.

בני יהודה. הקבוצה ממנה נפרד לאחרונה (חגי מיכאלי)בני יהודה. הקבוצה ממנה נפרד לאחרונה (חגי מיכאלי)

מי שעבדו איתו בבני יהודה יודעים לספר כי "כבר בפגישות הראשונות איתו אתה מזהה שהוא איש עסקים ממולח. עבור אנשים מסוימים הוא לא אדם קל או כזה שהם מתחברים אליו, אבל ברק הוא אדם של מילה, אחד שנאמן למי שנמצא סביבו ונאמן לו. יוסי אבוקסיס לא היה מאמן בני יהודה, הוא היה חבר נפש מבחינתו, וזו דוגמה איך הוא תמיד דאג למי שהלך איתו לאורך הדרך. לא סתם הרבה אנשים התחברו אליו ויש לו חברי ילדות שנשארו לצדו עד היום. נכון שיש לו גם אגו כי בסוף הוא איש עסקים מצליח והבעלים של בני יהודה, אבל הוא אדם שיודע לזהות הזדמנויות ואנשים".

סוכן השחקנים, אורן יחזקאל, חברו הקרוב של אברמוב, סיפר: "ברק שונה בין ההתנהלות שלו בעסקים לחיי היום-יום. הוא נחשב לאיש קשה בעסקים, לא קל ואפילו קשוח. לעומת זאת, בבילוי עם חברים או בטיולים הוא מאוד מפרגן וכיף להיות איתו. ברק מפריד בין העולמות. יש לו שבעה-שמונה חברים קרובים שהוא מסתובב איתם הרבה שנים". 

המראה המטעה

המראה של ברק אברמוב מטעה מאוד, כאמור. בניגוד לאנשי עסקים ברמתו, הוא דווקא מסתובב עם מכנסיים קצרים וחולצות עם כפתורים פתוחים. אמנם בזמן האחרון הוא קצת יותר רגוע בבחירות שלו ומסתובב עם חולצות ללא צבעים נועזים, אבל מגיל צעיר הוא אוהב להתלבש כך ובסביבתו טוענים כי הוא זה שרוכש לעצמו את הבגדים הללו. "אם למישהו יש בעיה עם הבגדים שלי, זו הבעיה שלו. ככה אני מתלבש", היה אומר לאנשים איתם היה עושה עסקים.

לא רק מאמן. אבוקסיס עם אברמוב (רדאד ג'בארה)לא רק מאמן. אבוקסיס עם אברמוב (רדאד ג'בארה)

אחד מהאנשים שמכירים את אברמוב מעולם הכדורגל ומהעולם העסקי אמר: "ברק שונה מאוד מהתדמית שיש לו. הוא בחור חד ורציני, מבין מיד כל נושא שעולה בישיבות, בעיקר במספרים ובכלכלה. הוא מיד יודע לעשות חיבורים ולהבין איך כל החלטה משפיעה על המאזנים".

אדם שעבד לצידו ציין: "ברק אדם כריזמטי. הפער בין המראה ומה הוא משדר לעומת התבניות שאנחנו חיים בהן לבין מי שהוא באמת - זה פער גדול מאוד. כשאתה מסתכל עליו מהצד, אתה אומר 'מי זה המוזר הזה ואיך לעזאזל הוא הצליח בחיים', אבל אז אתה יושב איתו לשיחה של דקות ואתה מבין הכל. יש לו ראש עסקי חד, הוא מנתח נתונים בתוך דקות, והוא אדם מאוד ישיר ותכליתי. אין דבר כזה לשבת אצלו בפגישה ולא לדבר באופן ישיר או לנסות 'ללכת מסביב', הוא ישר יגיד לך 'דבר, דבר. מה העניין?'. הוא חותך דברים מהר מאוד".

גם בבני יהודה, כאשר הגורמים המקצועיים היו יושבים מולו בישיבות ומנסים לנתח סיטואציה מורכבת, אברמוב היה לוחץ להגיע לשורה התחתונה. גורם בבני יהודה סיפר: "הוא מקשיב, מנתח את כל מה שכולם אומרים בחדר - ומיד מגיע לתכל'ס. ברק לא נתקע על דברים ויש לו אומץ לקבל החלטות מהר".

"אם למישהו יש בעיה עם הבגדים שלי, זו הבעיה שלו". אברמוב (רדאד ג'בארה)"אם למישהו יש בעיה עם הבגדים שלי, זו הבעיה שלו". אברמוב (רדאד ג'בארה)

“משכתי כ-25 מיליון שקל בשנים האחרונות”

לא תמיד הדברים הלכו לו בקלות. ב-2018 אברמוב נעצר בפרשת המזנונים הידועה, בעקבות חקירה של יחידת להב 433, בה עלה חשד כי החברה שלו, לכאורה, הלבינה כספים עבור אנשי העולם התחתון. כאשר נשאל על ידי החוקרים ממה מורכבות ההכנסות שלו, על פי תמלילי החקירה במשטרה, אברמוב סיפר: "משכורת של 20 אלף נטו בשלוש שנים, אותה אני מושך מג'פניקה, והרבה דיבידנדים. משכתי בסביבות 25 מיליון שקל בשנים האחרונות מלאנדורה. זה נשמע הרבה, אבל אני אוהב לבזבז כסף. טסתי למיקונוס, בזבזתי 40 אלף אירו. נסעתי לווגאס, זה 100 אלף דולר".

עוד סיפר אברמוב: "אני איש של פעם, אוהב מזומן, טס איתו לחו"ל כמה שאפשר. הולך למסיבות, מהמר בווינר, עושה מה שבכיף שלי. זה כסף לפאן לי ולמשפחתי. נכון שזה נשמע הרבה, אבל עם כל הצניעות במושגים שלי זה לא המון כסף. כיוון שהחברות שלי מרוויחות סדר גודל  של 25 עד 40 מיליון שקל בשנה".

בסיום חקירתו, הפרקליטות החליטה על הגשת כתב אישום נגדו בכפוף לשימוע, בין היתר לכאורה על קשירת קשר לביצוע פשע וקבלת דבר במרמה דרך הפעילות במזנונים של אצטדיון טדי, הארנה בירושלים והספארי ברמת גן. בסופו של דבר לא הוגש נגדו כתב אישום בפרשה. במהלך הדיונים, בעודו במעצר, אברמוב ונציגיו טענו כי אין לו קשר לפעילות פלילית שנעשתה לכאורה במזנונים הללו, משום שמדובר באיש עסקים רציני שמגלגל 50 מיליון שקל בחודש, כך שהוא לא יסתבך בעסקים עם מחזורים נמוכים שכאלה ויסכן את מה שבנה כל חייו.

בסופו של דבר הפרקליטות קיבלה את הטיעונים של אברמוב ועורכי דינו וסגרו את התיק. לאורך כל הדרך, אברמוב אמר לעורכי דינו ללכת עד הסוף, כי הוא מבחינתו לא עשה כלום.

בסוף התיק נסגר. אברמוב (משה חרמון)בסוף התיק נסגר. אברמוב (משה חרמון)

כיום, כך טוענים מקורביו, אברמוב מגלגל סכומים גבוהים יותר מעסקיו, כך שהוא אדם אמיד עם כיסים עמוקים. "מבלי להיכנס למספרים, הסכומים האלה גדלו מאז", ציינו בסביבתו. "נכון שלא מדובר באיש עסקים בסדר גודל כמו של יעקב שחר או מיץ' גולדהאר, אבל הוא מסוגל לגייס כסף ולהעמיד תקציב ראוי לקבוצת כדורגל בליגת העל".

הטעות הגדולה בבני יהודה

בבני יהודה אברמוב חווה הצלחות לצד כישלונות. בתקופתו הכתומים זכו בשני גביעים, אבל גם ירדו ליגה. הקבוצה משכונת התקווה הגיעה תחתיו לשלב הפלייאוף של הליגה האירופית, בזמן שהאמין בשחקנים צעירים ונתן להם לשחק. לאחר מכן, הם אפילו נמכרו לקבוצות גדולות יותר, כפי שקרה עם ירדן שועה, שי קונסטנטין, דולב חזיזה, איסמעילה סורו, מאוויס צ'יבוטה ויובל אשכנזי.

לימים, אברמוב ידע כי הטעות הגדולה ביותר שלו הייתה בעצם ההחלטה שלו שלא להמשיך באותה הדרך של טיפוח שחקנים צעירים ואלמונים. כאשר הכסף הגדול נכנס לקופה של בני יהודה בעקבות מכירתם, הבעלים החל להביא לשכונת התקווה דווקא שחקנים בכירים יותר ומשם החלה ההידרדרות. גם הניהול שלו עצמו לא היה תמיד מוצלח, משום שבתור בעלים הוא התערב לאלישע לוי בהחלטות ובמובן מסוים הראה לו את הדרך החוצה. לאחר מכן הוא החתים מאמנים שלא התאימו לקבוצה, ובסוף גם הסתכסך עם השחקנים והקהל. בשלב מסוים, האוהדים של בני יהודה הגיעו להפגין מול ביתו ואין ספק כי האווירה הזו חלחלה גם לקבוצה שבעונה שעברה נראתה כבויה וחסרת מעוף בליגה הלאומית.

שינוי המגמה היה חלק מההידרדרות (רדאד ג'בארה)שינוי המגמה היה חלק מההידרדרות (רדאד ג'בארה)

בחודשים האחרונים אברמוב הבין שאין לו טעם להמשיך בבני יהודה, כאשר השיא מבחינתו היה כאשר נזרקו אבנים לעבר מכוניתו. למקורביו סיפר כי יצא מכך רק בנס. כאמור, הוא תמיד היה אוהד בית"ר ולכן בימים האחרונים התעניין ברכישתה בזמן שמשה חוגג חיפש אדם אחר שייקח את הבעלות עליה במקומו. אברמוב אמנם עדיין החזיק בזכויות הניהול של בני יהודה כאשר יצא למהלך הזה, שנראה לכאורה לא אתי בעליל, ולכן הוא גם חטף ביקורות על כך.

גם התמיכה שלו בעזיבתו של יוסי אבוקסיס לקבוצה מהבירה בשנה האחרונה, כאשר מימן את המשכורת שלו בקבוצה הירושלמית, לכאורה לא נראית טוב בקיץ הזה. אברמוב טען בזמנו כי אבוקסיס איבד את חדר ההלבשה בגלל התנהלות השחקנים, ובמהלך הזה רצה לעזור לבני יהודה, למאמן עצמו ועל הדרך עזר גם לבית"ר ירושלים.

בעונה החולפת בני יהודה נכשלה בגדול ואברמוב מאשים בכך בעיקר את השחקנים. לכן הוא החליט שהוא מבחינתו לא משלם את כל משכורת מאי, אלא רק את הימים בהם הקבוצה התאמנה ושיחקה, ויצא נגד אלירן עטר ושחקנים אחרים. כזה הוא ברק אברמוב, אומר את מה שהוא חושב, בלי להסס. הוא יורה, גם אם מדובר במהלך שעלול לפגוע בו. בגלל זה השחקנים בבני יהודה יצאו נגד עזיבתו של אברמוב בימים האחרונים ודרשו לקבל את מלוא שכרם.

עונה לא פשוטה עברה על בני יהודה (עמרי שטיין)עונה לא פשוטה עברה על בני יהודה (עמרי שטיין)

את משה חוגג מכיר אברמוב היטב והקשר בין השניים התהדק דווקא כאשר בעלי בית"ר נעצר. אברמוב שזכר מה עבר על משפחתו כשנעצר בעצמו, הבין מה עובר על משפחת חוגג, כך שבחר לעודד ולדאוג לשלום המשפחה באותם ימים. בניגוד לרבים שניתקו קשר, אברמוב דווקא התעניין במצבם והתקשר.

בסביבתו של אברמוב היו מי שייעצו לו בימים האחרונים שלא להיכנס למיטה חולה, לא להגיע לבית וגן ולא לקחת את המועדון הירושלמי מידיו של משה חוגג. "אתה יכול לסכן את מה שבנית בעסקים, יש לך רק מה להפסיד", אמרו לאברמוב, אבל הוא התעקש ללכת על זה וחתם על הסכם ראשוני. יש עוד דרך ארוכה עד שיקבל לידיו את המועדון, אם בכלל, אבל במובן מסוים אברמוב אולי בדרך להגשים חלום ילדות ישן. בעצם, ספק אם בכלל הוא חלם על זה בילדותו.

מה עדיף לבית"ר - רכישה או ירידת ליגה?
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה