אליפות אירופה בטאקוונדו שתיפתח מחר (חמישי) במנצ'סטר שבאנגליה נחשבת לחשובה והיוקרתית ביותר מאז המשחקים האולימפיים בטוקיו 2020, אז הציב הענף את עצמו בענק על המפה בזכות הזכייה ההיסטורית של אבישג סמברג במדליית ארד לנשים במשקל עד 49 ק"ג. 

אותה זכייה, הראשונה בתולדות הענף, הכניסה תנופה אדירה וכעת מקווים במשלחת הישראלית שיהיה לכך המשך. התחרות הקרובה תהווה מבחן רציני ראשון לספורטאים ברמה הגבוהה ביותר ותאפשר להם לצבור נקודות במאבק על מקום במשחקים האולימפיים בפאריס 2024. 

סמברג, המדורגת במקום ה-11 בדירוג העולמי והאולימפי של ה-WT (התאחדות הטאקוונדו העולמית) במשקל עד 49 ק"ג ואשר תתחרה כבר ביום הראשון של התחרות, מגיעה לאליפות בכושר טוב אחרי שבחודשים האחרונים הספיקה לרשום גם זכיות בשתי מדליית זהב בסבב גביע העולם במונטנגרו (התחרתה בקטגוריית משקל עד 53 ק"ג) ובבוסניה, ובמדליה נוספת מכסף בסבב גביע העולם בבולגריה. בתחרות האחרונה בה השתתפה, סבב גביע העולם באליקנטה שבספרד, היא הגיעה למקום החמישי. 

אבישג סמברג (רדאד ג'בארה)אבישג סמברג (רדאד ג'בארה)

בקרב הצוות המקצועי בנבחרת, הכולל את המאמן הראשי יחיעם שרעבי ואת המאמנים מרק ברגינסקי ורומן רוסינוב, הציפיה היא שסמברג (20) תזכה הפעם בזהב או שלפחות תעלה על הפודיום במנצ'סטר רג'יונל ארנה. זאת, למרות שהיא צפויה להתמודד מול יריבותיה החזקות ביבשת. 

כך למשל תשתתף בתחרות ילדת הפלא הספרדייה ומדליסטית הכסף מטוקיו 2020 אדריאנה סרסו (מדורגת שנייה בעולם), הצעירה מסמברג בשנתיים ואשר גברה על הישראלית בגמר בתחרות שהתקיימה בבולגריה בחודש מרץ. יריבות קשות נוספות בהן עשויה להיתקל סמברג הן הטורקיות מרבה דינצל (מדורגת 7 בדירוג האולימפי, ניצחה את אבישג ברבע הגמר בתחרות האחרונה בספרד) ורוקייה יילדירים (מדורגת 4), עליה גברה סמברג בקרב הבלתי נשכח על הארד באולימפיאדה. 

גם הקרואטית ברונה דובנצ'יץ' (מדורגת 59), שניצחה את סמברג ברבע הגמר בסבב גביע העולם באלבניה בפברואר האחרון והבריטית מדיסון מור (מדורגת 37) שתיהנה מעידוד הקהל המקומי והתאמנה עם סמברג בעבר, לא צפויות להיות יריבות קלות. הסרבית החזקה טיאנה בוגדנוביץ', המדורגת שלישית בעולם, תתחרה הפעם בקטגוריית משקל גבוהה יותר, עד 53 ק"ג בה תשתתף ישראלית אחרת, נעה פרייס. 

אבישג סמברג (חגי מיכאלי)אבישג סמברג (חגי מיכאלי)

בן זוגה של סמברג, נמרוד קריביצקי, שזכה במדליית כסף בתחרות עד 68 ק"ג באליפות אירופה ב-2020 ונחשב לתקווה הגדולה של הענף בקרב הגברים, יתחרה בשבת (21 במאי) ומקווה לממש הפעם את הפוטנציאל העצום שלו. 

קריביצקי (23), המדורג במקום ה-36 בדירוג האולימפי וה-22 בדירוג העולמי, הינו לוחם בעל איכויות המאפיינות את הספורטאים מהשורה הראשונה בעולם. באוקטובר 2021 הוא זכה בזהב בסבב גביע העולם במונטנגרו ובתחרות שנערכה בבולגריה במרץ האחרון הגיע למקום השלישי, אבל סובל מחוסר יציבות. 

לקריביצקי יש נתונים פיזיים בולטים, כולל גובה (1.88 מטר) מרשים יחסית לקטגוריית המשקל בה הוא מתחרה. בניגוד לספורטאים גבוהים אחרים, הסובלים מאטיות ונראים מסורבלים, הוא גם נהנה מאתלטיות ומהירות בנוסף לחוזקו הגופני. מדובר בלוחם מגוון, המבצע בקלות בעיטות סיבוביות ובעיטות לראש המקנות נקודות רבות בקרב. אם יתעלה על עצמו ויציג את מלוא יכולתו אין ספק שהוא מסוגל להתמודד בהצלחה מול הבכירים בקטגוריה כמו אלוף העולם והמדורג ראשון הבריטי בראדלי סינדן והספרדי חאבייר פרס פולו (מדורג 3). 

נמרוד קרביצקי (רדאד ג'בארה)נמרוד קרביצקי (רדאד ג'בארה)

תקווה נוספת להצלחה ישראלית היא דנה אזרן (20), אשר תתחרה ביום שישי בקטגוריית המשקל הכבד לנשים (מעל 73 ק"ג) והפכה בחודשים האחרונים למועמדת רצינית להגיע לאולימפיאדת פאריס אחרי שרשמה שורה של הישגים מרשימים כמו מדליית הארד באליפות אירופה עד גיל 21 באסטוניה ומדליות זהב בתחרויות בסבב גביע העולם בהולנד, בוסניה ובולגריה. 

אזרן מדורגת כיום במקום ה-23 בדירוג העולמי ותנסה להוכיח את עצמה גם במקרה שתפגוש את אחת הלוחמות הבכירות ביותר בקטגוריה דוגמת הגיבורה המקומית הבריטית ביאנקה ולדאקן (אלופת העולם ואירופה ומדליסטית הכסף מטוקיו בקטגוריה מעל 67 ק"ג) או הפולנייה אלכסנדרה קובלצ'וק (מדורגת 4). 

דנה אזרן על הפודיום (באדיבות התאחדות הטאקוונדו)דנה אזרן על הפודיום (באדיבות התאחדות הטאקוונדו)

רבקה באייך, שבאפריל 2021 זכתה במדליית ארד באליפות אירופה במשקל עד 46 ק"ג, תחזור בשבת להתחרות אחרי שנעדרה מאז חודש אוקטובר בעקבות פציעה קשה בתחרות שהתקיימה במונטנגרו, בה נחתה אחת מיריבותיה על רגלה. 

בתקופה הארוכה של הטיפולים ותהליך השיקום, במהלכה הספיקה באייך לסיים קורס מאמנים במכללה האקדמית בוינגייט, המטרה של הצוות המקצועי הייתה להכשיר אותה לתחרות. בשל הזמן הקצר שעבר מאז שהיא שבה לפעילות והעובדה שטרם הספיקה לחזור לשיא כושרה, לא מצפים ממנה למדליה הפעם. באותה הקטגוריה (עד 46 ק"ג) תשתתף גם מיכל זריהן, ישראלית שעברה לפני 3 שנים לייצג את פורטוגל.

רבקה באייך (צילום: יפעת זיילר)רבקה באייך (צילום: יפעת זיילר)

טום פשקובסקי יתחרה בקטגוריה לגברים במשקל עד 54 ק"ג, אורי פטישי יעשה זאת בקטגוריה עד 58 ק"ג, איגור רוגוזין בתחרות עד 63 ק"ג ואלכס פיליפוב יתמודד בקטגוריה עד 80 ק"ג. 

שני נציגים יהיו לישראל גם בקרבות לפראלימפיים. את תשומת הלב ימשוך שוב אסף יסעור, שהדהים בדצמבר האחרון כאשר זכה בטורקיה באליפות העולם בקטגוריית המשקל עד 58 ק"ג בדרגת מוגבלות K44. 

יסעור (20), שהפך לגיבור תקשורתי אחרי שאיבד את שתי ידיו בעקבות מקרה בו התחשמל בילדותו, עשוי לפגוש היום (חמישי) שוב את מי שהפך ליריבו המושבע, הטורקי עלי צ'אן אוזקאן. הישראלי ניצח בגמר אליפות העולם בין השניים באיסטנבול ובפברואר האחרון ניצח הטורקי בעימות החוזר ביניהם בחצי הגמר בסבב גביע העולם באלבניה. ישראלי נוסף בתחרות לפראלימפיים יהיה עדנאן מילאד, אשר יתמודד בקטגוריית המשקל עד 63 ק"ג בדרגת מוגבלות K44.  

אסף יסעור (צילום: התאחדות הטאקוונדו בישראל)אסף יסעור (צילום: התאחדות הטאקוונדו בישראל)

הבריטים צפויים להפוך את התחרות בה ישתתפו יותר מ-400 לוחמים לחגיגת ספורט גדולה ואיכותית, כפי שעשו בעת שאירחו באותו מקום את אליפות העולם ב-2019. הכרטיסים לאירוע נמכרים במחיר של 7.5 פאונד למבוגר ו-5 פאונד לילד. 

אגב, מה-1 ביוני: השינויים בחוקה ייכנסו לתוקף. תהיה זו גם התחרות האחרונה המתקיימת על פי החוקה הנוכחית, לפני השינוי הגדול אשר ייכנס לתוקפו החל מתחילת החודש הבא. כך למשל, תחרות הגראנד פרי של רומא שתיפתח ב-3 ביוני ואשר תעניק ניקוד רב יותר לקראת המשחקים האולימפיים תתקיים כבר על פי החוקה החדשה, שכמובן תיכנס לתוקפה במשחקים האולימפיים בפאריס 2024. 

התחרויות הרגילות בסבב גביע העולם בהן השתתפו הספורטאים הישראלים היו בקטגוריות G1 או G2 ואליפות אירופה, היוקרתית יותר, נחשבת לתחרות בקטגוריה G4. תחרות הגראנד פרי שתתקיים ברומא נחשבת לקטגוריה G6  ובשל כך תהיה משמעותית אפילו יותר מאליפות אירופה: המתחרים שירשמו בה הישגים יצברו ניקוד גבוה יותר ובכך יעשו צעד גדול וחשוב במאבק על המקומות במשחקים האולימפיים. 

אסף יסעור (התאחדות הטאקוונדו)אסף יסעור (התאחדות הטאקוונדו)

התחרות ברומא והתחרויות שיגיעו אחריה, כמו אליפות ישראל הפתוחה (G2) שתתקיים ברמלה ב-13 וב-14 באוגוסט, יתקיימו כאמור על פי החוקה החדשה עליה הודיעה ה-WT הכוללת מספר שינויים מהותיים. 

החל מה-1 ביוני ייקבע המנצח בקרבות על פי שיטת הטוב משלושה סיבובים במקום השיטה שהייתה נהוגה עד כה, בה ניצח המתחרה אשר צבר את מספר הנקודות הרב ביותר בקרב כולו. 

במקום שלושה סיבובים בני שתי דקות יתקיימו שלושה סיבובים בני דקה וחצי עם הפסקה בת דקה בין כל סיבוב, כאשר בסיום כל סיבוב ינצח המתחרה שצבר בו את מספר הנקודות הרב ביותר. אם אחד המתחרים ניצח בשני סיבובים הוא מוכרז כמנצח ולא יתקיים סיבוב שלישי. 

לוחמי טאקוונדו (ראובן שוורץ)לוחמי טאקוונדו (ראובן שוורץ)

כל סיבוב יכול להסתיים גם בתיקו ובמקרה של שוויון כללי בסיום הקרב – מצב בו כל אחד מהמתחרים ניצח בסיבוב אחד והשלישי מסתיים בשוויון - יוכרז המנצח על פי צבירת הנקודות הכללית בשלושת הסיבובים. 

בכל מקרה, לא יתקיים סיבוב רביעי. במקרה שייווצר שוויון במספר הניצחונות בסיבובים וגם במספר הנקודות הכללי שיצבור כל מתחרה בשלושת הסיבובים ייקבע המנצח על פי הקריטריונים הבאים: 

1. המתחרה שהשיג יותר נקודות בבעיטות סיבוביות בכל שלושת הסיבובים (השופטים מציינים במהלך הקרב את מספר הבעיטות הסיבוביות). 

2. המתחרה שצבר את מספר הגאם-ג'ומים (עונשים) הנמוך יותר בקרב כולו. 

3. החלטת שופטים על פי דומיננטיות של מתחרה בסיבוב השלישי בלבד. כלומר, מתחרה שתקף יותר יוכרז כמנצח ולא יתקיים סיבוב ניקוד זהב כפי שנעשה עד כה. 

נמרוד קרביצקי, אבישג סמברג ורבקה באייך (איגוד הטאקוואנדו)נמרוד קרביצקי, אבישג סמברג ורבקה באייך (איגוד הטאקוואנדו)

שינוי נוסף בחוקה קשור להכרזה על מנצח בהפרש נקודות. אם בשיטה הישנה קרב היה מופסק כאשר מתחרה שהשיג יתרון בן 20 נקודות הוכרז כמנצח, בשיטה החדשה מתחרה שישיג יתרון בן 12 נקודות בסיבוב יוכרז כמנצח באותו סיבוב. 

שינוי בולט נוסף קשור בענישה. עד כה מתחרה שצבר 10 גאם-ג'ומים בקרב היה נפסל אוטומטית ומפסיד. כעת, מתחרה שיצבור ארבעה גאם-ג'ומים בסיבוב יפסיד בו. מעבר לכך, בכל מקרה של ביצוע בעיטה סיבובית יהיה חייב הספורטאי לבצע סיבוב מלא של הראש והכתפיים, אחרת לא יקבל ניקוד עבור בעיטה סיבובית (4 לבטן ו-5 לראש).  

עד כה נענשו מתחרים בכל מקרה בו הפנו את גבם לעבר היריב. החל מעתה השופטים יענישו לוחם שיעשה זאת אך ורק אם יבצע תנועה של התחמקות. השינוי הזה נעשה מאחר שמתחרים מפנים את גבם ליריב גם בעת התקפה, כמו למשל בטי-צ'אגי (בעיטת סוס). 

אבישג סמברג (חגי מיכאלי)אבישג סמברג (חגי מיכאלי)

בעת מצב קלינץ' (בו נצמד אחד המתחרים ליריבו במטרה לא לאפשר לו תנועה), החל מעתה אם השופט יצעק "פייט" ושני המתחרים לא ייפרדו זה מזה בתוך 5 שניות שניהם יספגו גאם-ג'ום. אם אחד מהם ינסה להתחמק ויריבו לא ינסה להיפרד ממנו ולא ייתן לו להתחמק יספוג היריב גאם-ג'ום. המטרה של השינוי הזה היא למנוע מספר רב של מצבי קלינץ' ממושכים.

השינויים הנ"ל צפויים לקצר את זמני הקרבות ולאפשר למארגנים לקיים מספר רב יותר של קרבות בתחרויות. מצד שני, החיסרון הגדול הוא שלרשות המתחרים יעמוד זמן קצר יותר לצורך התאוששות בין קרבות ובנוסף לכך טעויות השיפוט עשויות להכריע יותר מאשר בעבר.

נפלה במשוכות והצליחה לעשות את הדבר הבא
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה