הפועל תל אביב עברה לא מעט טלטלות בשנים האחרונות – פירוק, ירידת ליגה והרבה חוסר ודאות בכל הנוגע לצד הניהולי והמקצועי. אם תשאלו אוהד אדום מעונת 2014/15 מה חסר לקבוצה שלו על כר הדשא, הוא מיד יענה לכם "חלוץ". במועדון ניסו להביא מספר שחקני חיזוק זרים להתקפה וגם ישראלים אבל מאז עומר דמארי בשיאו אף אחד לא באמת מספק מספרים מרשימים עד העונה האחרונה בה שלומי אזולאי החלוץ ויואב תומר, למרות הפציעות, הגיעו יחדיו ל-11 שערים (6 כיבושים ו-4 בישולים לאזולאי, 5 שערים ובישול לתומר) מספרים שרבים לפניהם אפילו לא התקרבו אליהם.

נכון, אושר דוידה רשם תקופה טובה העונה שכללה שמונה שערים בליגה וגם עומרי אלטמן הצליח לעשות את העבודה בחלק הקדמי של האדומים בצמד העונות האחרונות שלו במועדון, אבל מעמדת ה-'9' בליגת העל, מאז העונה האדירה של עומר דמארי אותה סיים עם 26 שערים ב-36 הופעות ועזב לאוסטריה וינה, האדומים לא הצליחו להביא רכש שבאמת ישדרג אותם – החלוצים שהגיעו מאז, המספרים ואיפה הזרים שעזבו את הקבוצה מהר מאוד משחקים כעת?

עומר דמארי חוגג. מאז עונת השיא שלו אין '9' שמספק מספרים מרשימים באמת להפועל (אחמד מוררה)עומר דמארי חוגג. מאז עונת השיא שלו אין '9' שמספק מספרים מרשימים באמת להפועל (אחמד מוררה)

עונת 2014/15: אמידו באלדה, גאל אטוק וגם דודו ביטון ושובל גוזלן
את העונה המדוברת הפועל תל אביב סיימה במקום השמיני כששלומי אזולאי היה מלך השערים עם חמישה ב-27 הופעות. היה גם את גאל אטוק שעזב מהר מאוד להפועל פתח תקווה בלי אפילו הופעה אחת במדים האדומים והיום נמצא ללא קבוצה אחרי עונות רעות בליגה בפינלנד. לאדומים היה גם כמובן את אמידו באלדה שהגיע על הנייר אחרי עבר מרשים שכלל את סלטיק, אבל סיים את התקופה בהפועל עם אפס שערים ב-9 הופעות והיום גם הוא לא מוצא קבוצה. כמו כן, דודו ביטון היה חלק מהשחקנים שהגיעו בינואר והספיק לכבוש 2 שערים ב-12 הופעות.

רשימת חלוצים עם מספר הופעות, שערים ודקות בליגה:
שלומי אזולאי – 27 הופעות, 5 שערים (1,542 דקות)
שובל גוזלן – 16 הופעות, 3 שערים (1,314 דקות)
דודו ביטון – 12 הופעות, 2 שערים (940 דקות)
שגיב יחזקאל – 15 הופעות, 2 שערים (862 דקות)
אמידו באלדה – 9 הופעות, 0 שערים (413 דקות)
עדן שרם – 6 הופעות, 0 שערים (77 דקות)
גאל אטוק – 0 הופעות, 0 שערים

דודו ביטון במדי הפועל תל אביב (יניב גונן)דודו ביטון במדי הפועל תל אביב (יניב גונן)

עונת 2015/16:  שוינפלד הצליח לספק מספרים וגם: 14 הופעות לאלון תורג'מן
ארון שוינפלד הגיע לאדומים ממכבי נתניה וכבש כבר בהופעת הבכורה שלו נגד מכבי תל אביב בפברואר 2016. החלוץ שפרש לא מזמן סיים את העונה עם 8 שערים (3 מהם נגד בני יהודה בפלייאוף התחתון) ב-12 הופעות. ליביו אנטל היה אמור להיות הבורג המרכזי בהתקפת האדומים, אבל הוא לא סיפק את מה שציפו ממנו וסיים את התקופה שלו בקבוצה עם 2 שערים ב-16 הופעות וכעת הוא משחק בזלאגרסגי מהליגה ההונגרית. בנוסף, בעונתו השנייה בבוגרים של הפועל שגיב יחזקאל רשם 4 שערים ב-16 הופעות ואלון תורג'מן שרשם עונה טובה בהפועל חיפה, סיפק במדי הפועל תל אביב שער בודד ב-14 הופעות בדרך למקום התשיעי בליגה.

רשימת חלוצים עם מספר הופעות, שערים ודקות בליגה:
ליביו אנטל – 16 הופעות, 2 שערים (1,241 דקות)
שגיב יחזקאל – 19 הופעות, 4 שערים (1,237 דקות)
ארון שוינפלד – 12 הופעות, 8 שערים (851 דקות)
אלון תורג'מן – 14 הופעות, 1 שערים (744 דקות)
דודו ביטון – 11 הופעות, 1 שערים (433 דקות)
אנאס מחמיד – 12 הופעות, 0 שערים (338  דקות)

ארון שוינפלד חוגג את אחד השערים נגד בני יהודה (נעם מורנו)ארון שוינפלד חוגג את אחד השערים נגד בני יהודה (נעם מורנו)

2016/17: עונת הירידה עם 11 חלוצים בסגל מתחילת העונה
עונת הבלהות שהסתיימה בצורה הכי כואבת שיש עם ירידה לליגה הלאומית. שגיב יחזקאל הספיק לרשום 2 הופעות עוד לפני שעבר למכבי תל אביב ודודו ביטון זכה למספר הזדמנויות. אנאס מחמיד ממנו ציפו להגיע הכי רחוק שיש במדי הקבוצה זכה ל-75 דקות בלבד על כר הדשא באותה העונה. ארון שוינפלד כבש פעמיים עד שעזב גם הוא ליריבה העירונית והיה גם את מייקל סיטון שהגיע בהשאלה מהפועל רמת גן ורשם הופעה אחת בלבד -  היום הוא ללא קבוצה אחרי מעברים בליגות הנמוכות בגרמניה. חלוץ זר נוסף שהיה בהפועל הוא אזקיאל אנדוסל ששיחק גם בק"ש, הוא כבש שער בודד ב-5 הופעות וכעת הוא בלי קבוצה אחרי ששיחק לאחרונה בליגה האנדונזית. כמו כן, טוטו תמוז שהגיע כדי להציל את הספינה התובעת כבש שער אחד בלבד ב-9 הופעות וגם וויאם עמאשה עוד היה חלק מהסגל והספיק לשחק פעמיים במדים האדומים.

רשימת חלוצים עם מספר הופעות, שערים ודקות בליגה:
ארון שוינפלד – 11 הופעות, 2 שערים (956 דקות)
שחר הירש – 14 הופעות, 2 שערים (717 דקות)
טוטו תמוז – 9 הופעות, שער אחד (460 דקות)
אזקיאל אנדוסל – 5 הופעות, שער אחד (347 דקות)
דודו ביטון – 9 הופעות, 0 שערים (214 דקות)
אנאס מחמיד – 3 הופעות, 0 שערים (75 דקות)
עדן הרשקוביץ – 2 הופעות, 0 שערים (71 דקות)
שגיב יחזקאל – 2 הופעות, 0 שערים (69 דקות)
מייקל סיטון – הופעה אחת, 0 שערים (56 דקות)
וויאם עמאשה – 2 הופעות, 0 שערים (25 דקות)
יהונתן לוי – הופעה אחת, 0 שערים (5 דקות)

טוטו תמוז מאוכזב. עונת הירידה של הפועל ת"א (נעם מורנו)טוטו תמוז מאוכזב. עונת הירידה של הפועל ת"א (נעם מורנו)

2017/18: החלוצים הסתדרו בלאומית והפועל חזרה לליגת העל
שחר הירש הצליח להוביל את האדומים לעלייה יחסית בקלות למרות פתיחה רעה לעונה עד מינויו של קובי רפואה וסיים את העונה עם 9 שערים ב-30 הופעות. גם פייסל מוליץ' עזר להפועל לשוב לבמה המרכזית של הכדורגל הישראלי עם 7 שערים ב-16 הופעות. עידו אקסברד הוסיף 4 כיבושים לפני שעזב את הקבוצה ב-19 הופעות ודור חוגי ציין תקופה לא רעה בכלל באדום עם 6 שערים ב-18 הופעות בסך הכול.

רשימת חלוצים עם מספר הופעות, שערים ודקות בליגה:
שחר הירש – 30 הופעות, 9 שערים (2,277 דקות)
פייסל מוליץ' – 16 הופעות, 7 שערים (1,423 דקות)
דור חוגי – 18 הופעות, 6 שערים (1,207 דקות)
עידו אקסברד – 19 הופעות, 4 שערים (1,119 דקות)
עדן הרשקוביץ – 16 הופעות, 0 שערים (476 דקות)
יהונתן לוי – 6 הופעות, 0 שערים (223 דקות)

שחר הירש חוגג. הוביל את הפועל חזרה לליגת העל (נעם מורנו)שחר הירש חוגג. הוביל את הפועל חזרה לליגת העל (נעם מורנו)

2018/19: דמארי חזר, המספרים פחות
האדומים היו בטירוף מחזרתו של עומר דמארי אחרי ששב מאירופה ותקופה פחות טובה במכבי חיפה – כבר אז החל חוסר המזל של החלוץ עם הפציעות שהובילו אותו לפרישה בסופו של דבר והוא סיים את העונה עם 2 שערים ב-12 הופעות כשהפועל במקום השמיני. שחר הירש קיבל צ'אנס נוסף בליגת העל וכבש 4 שערים (3 מהם קריטיים בפלייאוף התחתון) ב-10 הופעות  זאת לאחר שעזב להפועל אשקלון וחזר. נריוס ולאסקיס שהיה אמור לחזק את החלק ההתקפי לא תרם יתר על המידה והוא סיים עם שער בודד ב-10 הופעות – כיום אגב, הוא בצ'נאיין מהליגה ההודית. הניסיון של מוליץ' לשחזר את המספרים מהליגה הלאומית לליגת העל לא צלחו והוא סיים את העונה ללא שערים, כיום הוא משחק בסאונגנאם מהליגה הראשונה בדרום קוריאה.

רשימת חלוצים עם מספר הופעות, שערים ודקות בליגה:
עומר דמארי – 12 הופעות, 2 שערים (873 דקות)
נריוס ואלסקיס – 10 הופעות, שער אחד (714 דקות)
פייסל מוליץ' – 12 הופעות, 0 שערים (465 דקות)
שחר הירש – 10 הופעות, 4 שערים (455 דקות)

נריוס ואלסקיס במדי הפועל ת"א (רדאד ג'בארה)נריוס ואלסקיס במדי הפועל ת"א (רדאד ג'בארה)

2019/20: קלינגר הגיע אחרי אביטן, הפועל בפלייאוף
אלטמן הוביל את האדומים לפלייאוף העליון באותה העונה אחרי פיטוריו של ניסו אביטן ומינויו של ניר קלינגר לתפקיד המאמן. עם זאת, החלוצים שוב לא סיפקו את הסחורה – עומר דמארי כבש פעמיים בלבד, דמבה קמארה שכיום משחק בליגה הבכירה במרוקו רשם 2 שערים בפנדלים ומייקל אולהה שחזר מאז לליגה בווייטנאם סיים את התקופה שלו באדום ללא שערים. שביט מזל מקבוצת הנוער שקיבל את הצ'אנס בבוגרת לא הצליח למצוא את הרשת ב-6 הופעות וגם עלי כנעאן שהגיע מעירוני נשר לא זכה ליותר מדי קרדיט.

רשימת חלוצים עם מספר הופעות, שערים ודקות בליגה:
עומר דמארי - 21 הופעות, 2 שערים (888 דקות)
דמבה קמארה – 11 הופעות, 2 שערים (861 דקות)
מייקל אולהה – 15 הופעות, 0 שערים (851 דקות)
שחר הירש – 6 הופעות, שער אחד (305 דקות)
שביט מזל – 6 הופעות, 0 שערים (179 דקות)
עלי כנעאן – 3 הופעות, 0 שערים (79 דקות)

מייקל אולהה. לא עזר לחלק הקדמי של הפועל (חגי מיכאלי)מייקל אולהה. לא עזר לחלק הקדמי של הפועל (חגי מיכאלי)

2020/21: הכישלון עם קוטליה, שלומי אזולאי חזר
האדומים בנו יותר מדי על השחקנים הצעירים ו-ויתרו על לחזק את הקבוצה עד ינואר בדרך למקום ה-11 בסופו של דבר. הניסנובים וקלינגר קיוו ששחקן הרכש לבאן קוטליה, שכיום כמובן מוביל את סקציה נס ציונה לצמרת הליגה לאומית, יספק את המספרים, אבל ב-8 הופעות הוא לא מצא את הרשת. עדן הרשקוביץ שגדל במועדון המשיך לקבל מעט הזדמנויות כשב-6 הופעות לא הצליח לכבוש. גם גיל יצחק הגיע על מנת לעזור לאדומים בקרבות ההישרדות וב-22 הופעות הצליח לכבוש פעמיים. מי שחזר למדים האדומים באותה עונה היה שלומי אזולאי החלוץ שהבקיע 2 שערים ב-16 הופעות.

רשימת חלוצים עם מספר הופעות, שערים ודקות בליגה:
גיל  יצחק – 22 הופעות, 2 שערים (940 דקות)
שלומי אזולאי – 16 הופעות, 2 שערים (796 דקות)
לבאן קוטליה – 8 הופעות, 0 שערים (337 דקות)
שחר הירש – 7 הופעות, שער אחד (206 דקות)
עדן הרשקוביץ – 6 הופעות, 0 שערים (200 דקות)
שביט מזל – הופעה אחת, 0 שערים (8 דקות)

אלי כהן: מרגיש שהדור הזה יכול לשחזר את הימים שלי ושל קשטן

בהתייחסות לנתוני החלוצים שהגיעו להפועל תל אביב בשנים האחרונים, שיתף אלי כהן "השריף", שאימן את הקבוצה, זכה עמה בגביע המדינה ב-1999 והיה קרוב גם לאליפות שהוכרעה עם "משחק השרוכים" המפורסם: "האמת שאין בשוק מציאות לעמדת ה-'9' ואפילו ניקיטה רוקאביצה שנותן מספרים בשנים האחרונות לא התחיל כ'9' אמיתי".

מאמן העבר של האדומים פרגן לשלומי אזולאי החלוץ ויואב תומר: "דווקא הוא יודע לשחק את התפקיד באמת, סקורר. צריכים להבין שכדי להיות '9' צריך שתהיה לשחקן טכניקה ברמה גבוהה. הוא אמנם כבר מבוגר יחסית אבל זה שחקן שיודע לעשות את העבודה בתפקיד הזה. גם לתומר יש איכות בחלק הקדמי, רכש טוב".

שלומי אזולאי (רדאד ג'בארה)שלומי אזולאי (רדאד ג'בארה)

על החלוצים הזרים שמגיעים לישראל: "ראיתי את סרגיי קלשצ'נקו בצרפת וישר הבנתי שמדובר בסקורר אמיתי, ראינו בהמשך איזה מספרים הוא הביא במכבי חיפה וגם בהפועל תל אביב. היום רגילים לזה שנמוכים לא יכולים לשחק את ה-'9' אבל זה לא נכון. בהפועל הביאו שחקנים זרים בעונות האחרונות שבושה וחרפה שהביאו אותם".

סיפור הבאת אחד הזרים הזכורים בהפועל, סבסטיאן סימרוטיץ': "מהרגע הראשון שראיתי אותו הבנתי שמדובר בשחקן מצוין, אבל הסבירו לי שאין סיכוי להביא אותו לישראל. בהמשך ראיתי פרסום שהוא מתקרב להפועל פ"ת, צלצלתי לסוכן שלו והסברתי לו שהוא ישחק רק אצלי בהפועל ת"א. כדי להחתים אותו הייתי צריך לוותר על קז'ימיש מוסקאל שכבר שיחק כמה שנים בקבוצה והתבסס במועדון. עד היום אוהדי הפועל זוכרים את ה-0:3 המפורסם על מכבי ת"א בר"ג, מה שסימרוטיץ' עשה שם – פשוט הצגה, הקהל לא רצה לתת לו ללכת הביתה מרוב אושר וגם אני לא אשכח את זה".

על אושר דוידה: "הוא שומר על הכדור מצוין, אבל הוא לא מתאים להיות חלוץ. לדעתי יהיה הכי טוב לשים אותו מתחת לחלוץ כי הוא לא אחד שאוהב לחכות להצטרפות של שחקנים אחרים. אם יידעו לטפל בו ייצא שחקן שיגיע גם לנבחרת ישראל".

אושר דוידה (ראובן שוורץ)אושר דוידה (ראובן שוורץ)

"ברור שאין להפועל תקציב לרוץ לאליפות כרגע וצריכים להמשיך לתת שם את ההזדמנויות לצעירים. ממה שראיתי יש שם כישרונות רציניים והנה עובדה שגם איתם הם מצליחים להיות בפלייאוף העליון רחוקים ממאבקי תחתית. מרגיש לי שהדור הזה יכול לשחזר את מה שהיה אצלי ואצל דרור קשטן".

עוד אמר: "צריך להוסיף זרים שיתאימו ולא סתם להביא כמו שעשו בשנים האחרונות. שחקן זר חייב להיות כזה שישדרג את הישראלים מסביבו ולא אחד בינוני כמו שמביאים. גם אני בניתי את הפועל משבעה שחקני בית אז זה אפשרי, אני זה שהביא את סלים טועמה מגדנ"ע ופיני בלילי משמשון ת"א. קראו לקבוצה הגדולה בזמנו "תינוקות קשטן", אבל אלו בעצם היו "תינוקות אלי כהן" כי אני נתתי להם מקום בבוגרים".

אלי כהן. "להמשיך לתת הזדמנויות לצעירים" (נעם מורנו)אלי כהן. "להמשיך לתת הזדמנויות לצעירים" (נעם מורנו)
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה