לאחר חצי עונה מוצלחת, ששיאה היה שלושת הניצחונות הגדולים בדרבי והעפלה לגמר הגביע, שכמעט והסתיימה בתואר נדיר לאחר שנים רבות, הפועל תל אביב הודיעה בסוף השבוע שעבר, בצעד לא אופייני, על הארכת חוזה לאיש על הקווים בשנתיים נוספות, כשלהזכירכם, נותרו עוד למעלה מחודשיים לתום העונה.

מה שכן היה אופייני במהלך הזה, הוא שהמאמן המדובר עונה לשם דני פרנקו, מי שהיה אחראי על כל רגעי השיא של הקבוצה מאז חזרה לליגת העל, במתכונת של קבוצת אוהדים. העפלה לפיינל פור בליגה ובגביע וכאמור העונה, העפלה לגמר הגביע תוך הצגת יכולת שיא, אולי הטובה של המועדון מאז שקם מחדש.

נראה שהמאמן בן ה-48, שכבר חווה עונות היסטוריות עם הפועל ירושלים, מכבי חיפה והפועל חולון, מרגיש בבית בהיכל קבוצת שלמה. זהו המקום בו התעצב כמאמן בצעירותו, במועדון אותו עזב בקדנציה הקודמת בצורה קצת פחות נעימה. פרנקו צפוי לאמן לפחות עוד שנתיים וכעת, לאחר החתימה, הוא מדבר בראיון ל-ONE על מערכת היחסים בין הצדדים, מה לא עבד בסיום הקדנציה הקודמת, האכזבה מגמר הגביע, מעמד המאמן הישראלי, החלום לתואר עם הפועל ולמה הוא מאמין שאפשר להגיע לאירופה מת"א.

דני פרנקו (שחר גרוס)דני פרנקו (שחר גרוס)

דני, הארכת חוזה בהפועל ת"א בשלב כזה זה משהו שלא קורה בדרך כלל.
"כן, בכלל בכדורסל זה לא משהו שתוך כדי עונה קורה הרבה. זה קרה לי בעונה הראשונה שלי בנתניה בעבר. פה זה קצת שונה, שני הצדדים מכירים יותר טוב אחד את השני מהעבר ואני מניח שאני לא איזושהי הפתעה גדולה עבור הפועל. אני מכיר את המערכת טוב וכולנו יודעים ולמדנו לעבוד ביחד. אז זה דבר מבורך שקבוצות עושות חשיבה קדימה ולא חיות מרגע קטן של נחת או רגע שמטלטל את כולם".

דני פרנקו (איציק בלניצקי)דני פרנקו (איציק בלניצקי)

מה עושה את החיבור כל כך טוב?
"אני יכול לדבר על זה מהצד שלי. מבחינתי הפועל ת"א זה מועדון שאני מכיר המון שנים וגדלתי בו כמאמן. אני מכיר את הייחודיות שלו כמקום עבודה וגם כארגון. ההיכרות הזאת והניסיון שצברתי עם השנים, היכולת לעבוד במערכת שהיא מאוד תובענית, רעבה ומאתגרת, זה משהו שאני אוהב לעשות. אני חושב שהרצון הזה להתחרות, הרצון הזה להילחם על הישגים, להתקדם כמועדון ולא לנוח עד שלא משיגים את היעדים שרוצים, זה משהו שאני מאוד מתחבר אליו. יש כאלה שיראו את זה כמלחיץ, אבל לי יותר קל לעבוד בסיטואציות מהסוג הזה”.

אתה בעצם מזהה התקדמות ביכולת הניהולית?
”אני מעריך את הארגון והפועל ת"א, מבחינתי לפחות, עשתה כברת דרך ניהולית בתקופה שאני נמצא בה. שינויים מבניים כאלה ואחרים והתארגנות מחודשת. צעד אחר צעד תוך כדי ניסוי ותעייה יקדמו את המקום הזה והוא שואף להמשיך להתקדם. לי חשוב להיות במערכת ששואפת למצוינות ולהישגיות. יש לי צוות סביבי שאני עובד איתו, יש קהל ואווירה ותכונה סביב כל משחק. אלו דברים שקל לי להתחבר אליהם ולהאמין בהם. לכן קל לי לרצות שהשידוך הזה ימשיך הלאה וכמה שיותר".

דני פרנקו וגיל בני (איציק בלניצקי)דני פרנקו וגיל בני (איציק בלניצקי)

אתה מדבר על השינוי במערכת. אחד הדברים שמבטאים את זה זו פתיחת העונה. הדברים פחות דפקו, היו דיבורים על מעמדך, בסוף הייתה סבלנות.
"מהצד הזה אני איזשהו יתרון עבור הפועל ת"א. אני לא נמצא במקום של להתרגש מזה שיכולים לדבר עליי כך או אחרת וזה חשוב בהפועל. מצב הרוח בעבר לפחות היה משתנה משבוע לשבוע וממשחק למשחק. באתי להפועל בשנה ש עברה שהייתה קשה והקבוצה הייתה במקום האחרון בליגה עם סכנת ירידה מוחשית. המערכת הייתה בדאון מסוים ועליי באופן אישי הדברים הללו פחות משפיעים (הדיבורים). אף אחד לא אוהב את זה, אבל לי אישית זה פחות מפריע ביומיום ולא מונע ממני לעשות את העבודה שלי שיש רחש בחש מסביב, גם אם הוא לטובה וגם אם לרעה. הרעשים החיצוניים מפריעים לכל בן אדם נורמלי אבל לי קצת פחות ולא מזיזים אותי מהדרך או מהמיקוד שלי במטרה. אני שמח שגם הגענו לימים יותר יפים. אנחנו באמצע העונה והדרך עוד ארוכה עם עוד הרבה שאיפות".

אבל זה לא היה מובן מאליו שתחזור לפה אחרי איך שזה הסתיים בפעם הקודמת.
"מבחינתי, זה היה מובן שאחזור. לא ידעתי כמה מהר זה יקרה ואולי זה קרה קצת מהר ממה שחשבתי. גם אני, כשעזבתי את נהריה בפעם השנייה, רציתי לסיים את העונה בבית. לא הלכתי לקבוצות שהציעו לי לאמן בהן. כשבאה הפועל ת"א, זה טשטש אותי. הכוונה הייתה לא לאמן בעונה הזאת, אבל המצב של המועדון וזה שאני אוהב את המועדון הזה ואת הפוטנציאל שלו, סיפקו את הסיבה היחידה שבגללה הסכמתי. לא היו הרבה מועדונים אחרים שהיו מזיזים אותי מהמקום שהייתי בו".

דני פרנקו (שחר גרוס)דני פרנקו (שחר גרוס)

שוב, למרות כל העבר?
"אני חושב שזה נורא הוחצן כלפי חוץ. מבחינתי, לא באמת היו משקעים. הטעויות פגעו בשני הצדדים. בראייה לאחור, כולם הבינו מה לא היה נכון ומנגד את הפוטנציאל שיש בשידוך הזה. הסיכוי בחיבור של הפועל ושלי הוא גדול מהסיכון. שני הצדדים לא רואים פה סיכון. גם בפעם הקודמת, בפגישה האחרונה שהייתה לנו, זה לא באמת היה כפי שזה הוצג. הייתה הבנה של המערכת שהם צריכים ללכת לכיוון אחר, אני חשבתי שזה עדיין יכול להצליח וזה לא קרה. דרכנו נפגשו מהר מאוד אחר כך".

מה השתנה בך? עד החזרה להפועל עברת שנה קשה.
"יש שני סוגים של מאמנים וזו איזושהי החלטה שאתה צריך לקחת בשלב מוקדם בקריירה: אתה תשב בבית עד שתקבל את החוזה שאתה רוצה או חולם עליו ולא תתפשר או שתלך לעבוד. אני עבדתי במכבי חיפה והגענו לגמר, לקחנו תואר עם חולון ואליפות עם ירושלים. כשאתה יוצא ממועדון גדול ואתה אומר אוקיי מה השלב הבא בקריירה, אז שלולית הכדורסל שלנו בארץ מצומצמת מאוד. יש שני אפיקים שאתה יכול ללכת אליהם: שב בבית עד שיפנה אליך אחד המועדונים הגדולים, עם תקציבים גדולים ושאיפה לתארים. או שאתה אומר לעצמך:’אני מאמן כדורסל שהולך להוציא את המקסימום בכל מקום שאלך אליו”.

דני פרנקו ובר טימור (איציק בלניצקי)דני פרנקו ובר טימור (איציק בלניצקי)

מה קרה בשנתיים האחרונות?
"אני לא חושב שהשנה או השנתיים האחרונות היו פחות טובות. הם היו בתקציבים שונים ובסיטואציות שונות אבל גם בנהריה הגענו לגמר גביע היסטורי ויצרנו רגש אדיר למקום שרק חלם על זה. אני לוקח את האתגרים הללו ומנסה להפיק את המקסימום. בהפועל היה לי טוב גם בקדנציה הקודמת שלי. בשנה השנייה דברים הסתדרו לנו קצת פחות טוב ברמה המקצועית, אבל מצאתי הפועל ת"א קצת שונה הפעם. יחסי העבודה בינינו מצוינים גם בימים שמנצחים וגם כשלא. למדנו עם הזמן לשתף פעולה ושיתוף הפעולה הזה הוא זה שנתן להפועל ת"א את הביטחון שאפשר ללכת איתי קדימה וזה נכון גם מהצד שלי. אמר לי פעם מישהו שהיה בכיר בהפועל ת"א: ‘אין דבר כזה מועדון ומאמן מושלם. בסוף זו היכולת של כולנו לשתף פעולה ולעבוד ביחד לטובת הקבוצה’. את זה מצאנו".

“הביקורות על השופטים היו ענייניות”

כאמור, הפועל ת"א מודל 2021-2022 היא אחת הקבוצות המבטיחות להמשך העונה. למרות פתיחת העונה המאכזבת כאמור, בתחילת השנה הלועזית, הקבוצה של פרנקו עלתה על דרך המלך והציגה רצף ניצחונות מרשים בליגה והגיעה לגמר הגביע במסע שהסתיים עם הפסד דרמטי לבני הרצליה.

דני פרנקו (איציק בלניצקי)דני פרנקו (איציק בלניצקי)

לקח לכם זמן להתאושש מהגמר. אתה יותר מאוכזב או יותר רעב לחזור למעמד הזה?
"הרעב הזה, של להיות שוב במעמד הזה או במעמד דומה לו בכדורסל הישראלי, שם כל הזמן. זאת המטרה. הגמר הספציפי הזה עשה לנו המון טוב. נכון שכשאתה לא זוכה במשהו, יש תחושת פספוס מסוימת, אבל עשינו דרך ראויה ששווה המון להפועל ת"א וכשאמרתי שהמטרה שלי היא שהפועל ת"א תהיה כחלק מהשגרה ולא כהבלחה חד פעמית אז מבחינתי הפועל מגיעה לפיינל פור ולשם היא צריכה לשאוף. אני שמח שיצא לי בשנתיים שלי בקדנציה הקודמת בהפועל להיות בפיינל פור הליגה והגביע. הדבר הראשון שאמרתי לך ששאלת אותי על הארכת החוזה, הוא שהפועל תהיה חלק בלתי נפרד מהאירועים הללו בשנים הקרובות. אני אוהב את האירועים הללו ושמח שהייתה לי הזכות כמעט בכל שנה להיות במעמד שיא של הכדורסל הישראלי. בהפועל אני רואה את הפוטנציאל להמשיך עם זה הלאה".

מה תגיד לאנשים שיגידו שהתלוננתם יותר מדי על השיפוט?
"אולי זה נשמע פחות טוב אחרי שמפסידים, אבל הביקורות היו מאוד ענייניות. אני חושב שמי שהיה צריך לתפוס את עצמו ולבדוק את עצמו בדק. ראינו גם את התגובה לאחר מכן של הוועדה שבדקה את האירועים שבאיזשהו מקום חיזקה את התחושות שלנו. זה לא שהיינו צריכים את זה, ראינו את זה לבד. אני גם לא חושב שאתה זוכר אותי בחמש עשרה השנים שלי בליגה אי פעם מדבר על שיפוט. זה אף פעם לא היה חלק ממני ואף פעם לא הייתי בסיטואציה הזאת. הפעם זה מאוד מאוד צרם ואני מקווה שזה היה מקרה אחד ששילמנו בו מחיר כבד מבחינת המועדון וזה מאחורינו. אני מקווה שכל הצדדים יעשו עבודה טובה".

דני פרנקו (לילך וויס-רוזנברג)דני פרנקו (לילך וויס-רוזנברג)

אבל זה משהו שהתבשל אצלך?
"לא. זה היה אירוע נקודתי. הייתי בטוח לפני המשחק, עם כל החששות שהיו לנו והיו, שכל אחד בא לעשות את העבודה שלו על הצד הטוב ביותר שיכול להיות. אם יש עם זה בעיות, אז כמו שאנחנו מנתחים את עצמנו אחרי משחקים כקבוצה, אז כל אחד יעשה את זה ובמקרה הזה זה כבר לא יעזור לנו כי את הגביע איבדנו".

בחזרה לליגה: יש תחושה שיש פוטנציאל ללכת עד הסוף השנה. מבחינתך, תתאכזב אם עד סוף הקדנציה בהפועל לא תביא תואר?
"לחלום חלומות כולנו חולמים. אבל הפועל ת"א כיום היא קבוצה עם תקציב ששווה לעוד שבע או שמונה קבוצות בליגה. אם מסתכלים גם היום על יחסי הכוחות בין הפועל לעוד קבוצות, הפערים הם מינימליים. הטבלה לא משקרת והליגה צפופה. אני לא יודע מה יהיה בעוד שנה או שנתיים קדימה אז לדבר על אכזבה זה קצת רחוק".

דני פרנקו (לילך וויס-רוזנברג)דני פרנקו (לילך וויס-רוזנברג)

אבל מה בעיניך ייחשב כהצלחה?
"לי מאוד חשוב שננסה להמשיך ולהביא את הפועל ת"א למעמדי הטופ של הכדורסל הישראלי. כמו שהצלחנו לעשות את זה עם גמר הגביע, כמו שאנחנו קבוצה ששואפת להיות בחלק העליון של הטבלה מה שאולי חוץ מלפני ארבע שנים בעונה הראשונה שלי זה לא קרה. הפועל ת"א הייתה עד השנה הזאת מדשדשת או נלחמת על להישאר בליגה. אחרי כמה ניצחונות לבוא ולדבר על תארים זה קצת שחצני. אנחנו צריכים לייצב את המועדון: ההנהלה מהצד שלה ואני מקצועית עם הצוות שלי והכלים שלנו. הצלחה? אם נצליח להביא את הפועל ת"א לחלק העליון העונה ולמצב את זה באופן קבוע עד סוף החוזה שלי, תוך כדי הגעה למשחקים שמתמודדים בהם על משהו. בלילה שכל אחד הולך לישון, אז גם אני חלמתי עד לא מזמן על תואר ראשון להפועל ת"א אחרי המון שנים. את החלומות הללו לא ייקחו מאיתנו. הם תמיד יהיו שם ותמיד נשאף להגשים אותם".

איך שומרים על המשכיות?
"קודם כל הסגל הישראלי שלנו חתום לעונה הבאה. מבחינת הזרים, ברור לך שיש פה הצלחה. זה היה הימור (החתמת יאנג ובראון שהתאוששו מפציעה) שחלק ממנו גרם לפתיחת העונה הלא טובה וחלק להמשך הטוב. למועדונים קשה לפעמים כלכלית לשמר שחקנים אחרי הצלחה. הצלחה של שחקנים מזכה אותם בחוזים משודרגים, בטח בשנה הראשונה אחרי ההצלחה. כלכלית זה לא פשוט לייצר המשכיות, אבל אנחנו ננסה לעשות את המאמץ הזה. כשיגיע העיתוי הנכון לנסות ולדבר הלאה מבחינת יתרת הסגל, ננסה. זה מאוד שונה בין זרים לישראלים".

דני פרנקו (איציק בלניצקי)דני פרנקו (איציק בלניצקי)

איך אתה מסביר את מערכת היחסים המיוחדת שלך עם ג'ייקובן בראון?
"אני לא חושב שתיזכר באיזשהו שחקן מוביל שהיה לי בעבר שהייתה לנו מערכת יחסים לא טובה. לגבי ג'ייקובן, גיליתי בן אדם מדהים. היו כל מיני השערות על בן אדם מיוחד שצריך התייחסות מיוחדת אבל אני יכול להגיד לך שזה אחד השחקנים שהכי קל לי והכי נהניתי לאמן אותם. היו אצלי הרבה שחקנים בעבר שנחשבו לבעייתיים ולא נתקלתי בבעייתיות הזאת כשאימנתי אותם. ג'ייקובן בכלל לא נכנס לקטגוריה של השחקנים הבעייתיים. הוא מקצוען ושחקן יוצא מן הכלל והקטע שחושבים בכלל על איך להסתדר איתו לא נתפס בעיניי".

אתה רואה את עצמך מסיים את החוזה? אתה די סוגר לך את אופציית אירופה או הנבחרת בשנתיים וחצי הקרובות.
"קודם כל, אני לא רודף אחרי דברים בכל מה שקשור לנבחרות. אם זה יצטרך להיות שם זה יהיה ואם לא זה לא. מבחינת אירופה, זה כבוד גדול והכול, אבל זה לא משהו שאני רודף אחריו. ברמת אירופה, אחת המטרות שלי היא להביא את הפועל ת"א להיות באירופה. לבנות את הפועל ת"א גם כקבוצה שמשחקת ביותר ממפעל אחד. אפשר להגיע לאירופה דרך אירופה ואפשר גם דרך ת"א וזה לא פחות טוב. אני הרבה יותר פרקטי ולא מסתכל לאירופה. אני נמצא בהפועל ת"א ואני מכיר את מקצוע המאמן. אם אתה מסתכל יותר מדי קדימה, זה נחמד בשביל השאיפות אבל אני חי את היום והרגע. מה שמעניין אותי עכשיו הוא המשחק היום הקרוב. אני לא מסתכל מה יהיה בעוד חודש או חודשיים. אני מאמין במקום שאני נמצא בו, מעריך את האנשים ומעריך את הפוטנציאל. לכן, ברגע שבאה ההצעה, החלטתי שזה מתאים לי. בלי לחשוב מעל הפופיק או לחשוב מה יהיה אם איזושהי קבוצת חלומות מאירופה תציע לי חוזה. אני אחד שמאמין בהמשכיות ובזה שמה שאתה בונה בשנייה אחת נעלם בשנייה אחת. זה מה שהנחה אותי".

דני פרנקו וג'יימס יאנג (עמרי שטיין)דני פרנקו וג'יימס יאנג (עמרי שטיין)

אתה מרגיש מוערך?
"אני חושב שאם הקבוצה שלי הציעה לי להאריך את ההסכם שלי בחודש פברואר או בתחילת מרץ לעוד שנתיים אז זה כבר סימן להערכה. בסה"כ כן, אנשים כן יודעים להעריך. כמעט בכל מקום שהייתי בו, אני עוד יכול לחזור אליו בעתיד. אני לא אחד ששרף קשרים או נכנס למריבות או תקלות עם אנשים. בסופו של יום, אני שלם וטוב לי עם איפה שאני נמצא. גם בהפועל ת"א וגם בכדורסל הישראלי בכלל".

היית מאלו שביקרו את תופעת המאמנים הזרים. אני מסתכל על הליגה כיום, סוג של צדקת. לא נותרו הרבה כאלה.
"אני האמנתי במה שאמרתי בזמנו. גם אם המצב היה שונה לא הייתי חושב אחרת. בסופו של דבר, כשמועדונים רוצים להמר על מאמנים, אתה צריך לדעת שמאמן מנהל את כוח העבודה שלך, את חדר ההלבשה, את הקבוצה, את החלק המקצועי. אתה בעצם מביא מישהו שיהיה חלק מארגון וניהול הקבוצה. אני חושב שכמו שחשוב לנו לקדם את הכדורסלן הישראלי, להצמיח דור נוסף של שחקנים ישראליים ולדעת לטפח, זה נכון גם לגבי מאמנים. אני שמח מאוד שהרבה מאמנים בליגה שלנו, צעירים או כאלה שמקבלים את ההזדמנות, מראים ומוכיחים שהם צריכים שמישהו ייתן להם את ההזדמנות כדי ללכת קדימה. מספיק להסתכל על הקבוצות המצליחות בליגה העונה: גליל עם ברק פלג, הרצליה עם אהרוני שכל מילה מיותרת, נס ציונה עם ליאור ליובין. אלו מאמנים ישראלים שמקבלים את ההזדמנות ומראים שהם יודעים לקחת אותה. כמו ששחקן לא תמיד לוקח בהזדמנות הראשונה, זה גם יכול לקרות עם מאמן. אבל אם לא תהיה חשיבה קדימה, אז אין תרבות של ספורט. וזה חשוב לכולנו".

יאניס ספרופולוס ודני פרנקו (איציק בלניצקי)יאניס ספרופולוס ודני פרנקו (איציק בלניצקי)

אי אפשר בלי מילה על הטרגדיה הנוראית עם מותו של דניאל ששון שהכרת מקרוב.
"תשמע, זאת טרגדיה שמעבר לכדורסל. יש פה משפחה שלמה שמאבדת ילד. זה הרבה מעבר לכדורסל, זה משהו שאנחנו לא מייחלים לאף אחד. זה איזשהו פצע שאי אפשר לרפא אותו לעולם. גם מבחינת מי שהכיר אותו, זה פצע פתוח שמחזיר את כולנו לפרופורציות לחיים בכלל ולכדורסל הזה שאנחנו משתתפים בו. מין טלטלה מסוימת בחיים שלנו, שברור שלמשפחה זו טלטלה גדולה יותר. זה יום מסוים שהחיים משתנים בו לתמיד. חוץ מלחזק את המשפחה, הכאב שלנו הוא אפס אפסים לעומת שלהם. כל מילה שאגיד בנושא הזה קצרה מלהכיל את התחושה האמיתית של הקרובים אליו ביותר. זו טרגדיה".

דני פרנקו בהלוויית דניאל ששון (רדאד ג'בארה)דני פרנקו בהלוויית דניאל ששון (רדאד ג'בארה)
אבן: "נדאג לצמצם את הירידות״
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה