לא מעט עבר על שחקן הפועל תל אביב בכדורסל, ג'ייקובן בראון בשנה האחרונה. ביום בו הוא חוגג את יום הולדתו ה-32, הגארד האמריקאי, שכבר זכה בשני גביעים עם הפועל ירושלים, יוביל את קבוצתו לדרבי הגדול של תל אביב במסגרת חצי גמר גביע המדינה וינסה לעזור לאדומים להעפיל לגמר ולזכות בתואר לראשונה מאז 1993, אז עוד היה ילד קטן בן שלוש.

כשמסתכלים על השנים האחרונות, JB כפי שהוא מכונה, הפך לאחד השחקנים המובילים בכדורסל הישראלי, כשהשנה הוא רושם את עונתו החמישית בישראל, פרק הזמן הארוך ביותר שרשם בקריירה שלו במדינה מסוימת, וגם הוא יודע שלא מעט תלוי בו בהתמודדות החשובה הערב מול מכבי תל אביב.

דני פרנקו: אין פייבורטית בגביע

הקבוצה של בראון מגיעה למשחק אחרי הפסד להפועל ב"ש בליגה, אך עוד לפניו, היא רשמה רצף מרשים של ניצחונות בליגה ובגביע, הכולל שני ניצחונות על היריבה העירונית ועוד ניצחון ביתי ברבע הגמר על האקסית הפועל ירושלים. כל זאת לאחר פתיחת עונה לא מרשימה, שהעלתה לא מעט סימני שאלה.

בראיון מיוחד ל-ONE לקראת ההתמודדות, הוא מדבר בפתיחות על הפציעה בכתף שגרמה להרמת גבה עם צירופו בקיץ, לתקופה הקשה בה סבל מקורונה שהסתבכה וגרמה לו להיעדר מהדרבי הגדול בליגה, לחיבור למדינת ישראל ולחלום הגדול הקשור למציאת זוגיות בישראל.

ג'ייקובן בראון (נעם מורנו)ג'ייקובן בראון (נעם מורנו)

איך ההרגשה להיות עם הפועל במעמד הזה?
"אני מרגיש טוב. העבודה שלי, לא משנה לאן אני מגיע, היא לזכות בתארים. המטרה היא תמיד להתחרות וזה לא משנה באיזו קבוצה. הפסדנו כבר תואר אחד בתחילת העונה (גביע ווינר), אז אנחנו צריכים לעשות את המיטב נגד הקבוצה הקשוחה הזאת (מכבי). כל פוזשן יהיה מעין מלחמה והם יתנו הכול. זה יהיה ‘קרב כלבים’”.

יש לך הרבה ניסיון במעמדים הללו. כמה זה ישפיע?
"כמו שאמרתי, במשחקים הללו צריך לתת את כל מה שאתה יכול. זה מה שיקבע. כל מהלך צריך להיות מושלם. זה לא יהיה הכישרון שיכריע, אלא מי שתנצח תהיה הקבוצה שתתאבד על הכדורים ותשיג לעצמה כדורים נוספים (עם סחיטת עבירות תוקף וכו'). זה מה שהניסיון שלי אומר. הייתי במעמדים האלה, אבל גם החבר'ה ממכבי היו. זה אנחנו שמול מכבי ולא אני לבד – בר טימור, זלמנסון וג'וש, גם הם יהיו איתי".

בראון סומך על החברים. בר טימור (איציק בלניצקי)בראון סומך על החברים. בר טימור (איציק בלניצקי)

יש פייבוריטית למשחק כזה?
"אין פייבוריטית במשחק גביע. הדיבורים האלה הם רק של אנשים מבחוץ. הפייבוריטית היא מי שתיתן יותר על הפרקט, מי שתרצה יותר".

יש משמעות לכך שניצחתם אותם פעמיים לאחרונה? זה יהיה קשה יותר לנצח שלוש פעמים.
"זה תמיד קשה לנצח קבוצה שלוש פעמים ברצף. החבר'ה האלה (מכבי) נהדרים. הם יודעים להתכונן למשחקים וצריך לתת להם את הקרדיט. אנחנו באנו יותר רעבים למשחקים הקודמים והראינו להם שאנחנו קבוצה טובה שמגבה אחד את השני ומשחקת אחד עבור השני".

"תמיד קשה לנצח קבוצה 3 פעמים ברצף". בראון (נעם מורנו)"תמיד קשה לנצח קבוצה 3 פעמים ברצף". בראון (נעם מורנו)

ההפסד לב"ש ביום רביעי ישפיע?
"ההפסד לב"ש לא ישפיע, בכלל לא. אנחנו בכלל לא חושבים עליו ולא מדברים עליו, אלא מסתכלים קדימה. אגיד לך למה אנחנו לא מדברים על זה: בעונה הראשונה שלי בהפועל ירושלים, הגענו לחצי גמר הגביע עם רצף של כמה הפסדים ובסוף זכינו בגביע אחרי ניצחונות בחצי הגמר ובגמר על חולון וראשל"צ. גם בעונה השנייה היה לנו רצף רע. וזה מה שאמרתי לחברים שלי בחדר ההלבשה: "זה משחק אחד וצריך לתת בו הכול". אנחנו צריכים למצוא את הקצב שלנו ויהיה בסדר. באר שבע זה משהו שכבר עבר מבחינתנו".

הפועל לא לקחה תואר מ-1993. כמה אתה רוצה להיות זה שיביא את התואר?
"זו המטרה שלי בן אדם. בשביל זה אני פה. אנחנו צריכים להחזיר את הארגון הזה למקום בו הוא צריך להיות. זה מה שדיברתי עם בר (טימור, הקפטן) בהתחלה: שאנחנו צריכים להחזיר את הארגון הזה למקום בו הוא היה בעבר. בכל מקום שאני מגיע, אני רוצה לנצח משחקים ולגרום לאנשים לחייך".

"בשביל זה אני פה". בראון (נעם מורנו)"בשביל זה אני פה". בראון (נעם מורנו)

איך אתה מסביר את השיפור בקבוצה לאחרונה?
"אנחנו מבינים אחד את השני טוב יותר. אני, ג'וש (אוונס) ושחקנים אחרים, שיחקנו ברציפות תקופה ונכנסנו לכושר. אנחנו מכירים אחד את השני בצורה טובה יותר ורואים את זה על המגרש. מה הסוד? אתה צריך להישאר חיובי ולהאמין באחים שלך גם כשפחות הולך ואז הדברים מסתדרים. הג'וב שלי הוא לחבר את הקבוצה ושכולם יבינו שאנחנו שחקני כדורסל מקצוענים ואנחנו צריכים לעשות את הדברים ביחד. אנחנו לא יכולים לשחק בצורה אינדיבידואלית. ברגע שמבינים אחד את השני, אז הכול מגיע. עכשיו אנחנו בימים טובים יותר וכולם יותר שמחים בחדר ההלבשה. ככה גם הניצחונות מגיעים".

לקח לך זמן להיכנס לעניינים בתחילת העונה ועכשיו אנחנו רואים את ג'ייקובן האמיתי.
"ידעתי שכשהגעתי להפועל תל אביב, לא הייתי כשיר ב-100% וזה יבוא צעד אחר צעד. העבודה שלי היא להיות יותר טוב בכל יום שעובר. לעבוד קשה ולתת את כל מה שאני יכול. עבדתי כל יום עם מאמן הכושר שלנו שרון לייב כדי לחזור לעצמי, להחזיר לעצמי את המוטיבציה והאהבה שלי לכדורסל. הייתי שבעה חודשים בחוץ ללא כדורסל ולמרות ששיחקתי קצת בליגת ה-TBT (טורניר חובבני בארה"ב של שחקני מכללות וקבוצות מקצועניות באירופה), כשהגעתי להפועל זו הייתה הפעם הראשונה ששיחקתי שוב כדורסל בצורה מאורגנת. ידעתי שיקח לי זמן ואני צריך לשחק בצורה בטוחה, אבל ידעתי כל הזמן מה אני יכול לתת. נתנו לי הזדמנות לחזור לשחק ואני רק רציתי להביא את הכי טוב שאני יכול להביא למגרש".

ההתחלה הייתה קשה. בראון (נעם מורנו)ההתחלה הייתה קשה. בראון (נעם מורנו)

אתה עכשיו כשיר לחלוטין?
"אני לא חושב שהכתף שלי ב-100%, אבל אני משתדל לא לחשוב על זה יותר מדי. זה הולך ונהיה יותר טוב ויותר טוב ואני לוקח את זה יום אחרי יום. הפציעה שלי בכתף היא טריקית, זה לא משהו מוכר בקרב שחקני כדורסל, אלא פציעה שלפי הרופא מצויה יותר אצל שחקני בייסבול. אני רק משתדל ליהנות מהרגע ומה שיהיה יהיה. העבודה שלי היא לנצח משחקים וזה כל מה שאני מנסה לעשות. אין זמן לתירוצים, כי יש לנו עבודה לעשות".

אומרים שזו אולי הקבוצה הכי כשרונית שהייתה להפועל ת"א ב-20 השנים האחרונות. אפשר לעשות משהו היסטורי השנה? ללכת עד הסוף לפחות באחד המפעלים?
"לא הייתי כאן לפני 20 שנים, אז אני לא יודע אם אנחנו הכי טובים אי פעם. השמיים הם הגבול, אם נראה אופי, נשחק אחד בשביל השני ולא נתפרק כשנפסיד. רק ככה נשתפר, כי צריך להבין שיש עליות ומורדות".

"השמיים הם הגבול". שחקני הפועל ת"א (לילך וויס-רוזנברג)"השמיים הם הגבול". שחקני הפועל ת"א (לילך וויס-רוזנברג)

המשחק הערב מזמן מאצ' אפ גדול בינך לבין סקוטי ווילבקין. שניים מהגארדים הכי בולטים בליגה בשנים האחרונות.
"אני לא מסתכל על זה ככה. סקוטי הוא סקוטי והוא טוב במה שהוא עושה. הוא אחלה בחור וזה לא קרב אישי בינינו. הוא עושה את מה שהוא צריך בשביל מכבי ואני עושה את מה שאני צריך עבור הפועל. זה לא סקוטי נגד ג'ייקובן, אלא מכבי נגד הפועל".

לצד השנה הלא קלה שחווה עם הפציעה, בחודשיים האחרונים, פקדה את ג'ייקובן מכה נוספת, כשהתקשה להתאושש מנגיף הקורונה. בעוד שברוב המקרים, אנשים אשר חיוביים לנגיף, מחלימים תוך פרק זמן של מספר ימים עד שבוע, הגארד התקשה לחזור ולקחו לו יותר משבועיים לחזור לכשירות. כעת, הוא מספר על מה שקרה מהצד שלו.

התמודד עם הקורונה. בראון (נעם מורנו)התמודד עם הקורונה. בראון (נעם מורנו)

״הייתי עם קורונה די קשה. עדיין יש לי קצת קוצר נשימה. כמו שהדוקטור אמר, זה הולך לקחת זמן, אבל זה רק עוד מכשול בחיים שלי שאני צריך להתגבר עליו. עברתי הרבה בחיים שלי, אם אתה יודע את הסיפור שלי. אני יודע איך לחזור מכל דבר. כשאני לא יכול לנשום, אני פשוט אומר למאמן שיוציא אותי וכשאני מרגיש טוב אני מבקש שיחזיר אותי למגרש. בסופו של יום זאת העבודה שלי ואני הולך לתת את הכול על המגרש. אם הקורונה הולכת לקחת אותי, שתיקח אותי על מגרש הכדורסל. אני לא רוצה לדבר על החולשות: אני מתגבר על זה כל יום ביומו. אנשים רוצים לנצל את החולשות שלך נגדך ואני לא אתן לזה לקרות. אני בסדר, אני בסדר".

כמה התחברת לישראל? זה נראה שאתה מאוד אוהב להיות כאן.
"אני מנסה להשיג אזרחות ישראלית ומקווה לשחק בנבחרת הלאומית של ישראל יום אחד. זו המטרה שלי. אני אוהב את המדינה הזאת. אני מבין שקרה משהו סביב מה שאמרתי בראיון על ההמנון הלאומי, אבל לעולם לא הייתה לי בעיה עם אנשים. בניתי מערכות יחסים מצוינות עם האנשים בישראל, עם המאמנים שהיו לי, עודד קטש, אריאל בית הלחמי ודני פרנקו ואני מרגיש שישראל זו המדינה הכי טובה עבורי. אנחנו מנסים להשיג אזרחות ואני מאמין שאני יכול להשיג. אני מקווה שאולי אתחתן עם אישה ישראלית, מוסלמית או נוצרייה, זה לא משנה לי. אני נהנה מהזמן שלי כאן, אוהב להיות פה וזה יותר מסתם עבודה עבורי".

שואף לשחק בנבחרת ישראל. בראון (נעם מורנו)שואף לשחק בנבחרת ישראל. בראון (נעם מורנו)

מה אתה הכי אוהב בישראל?
"זה פשוט האנשים. שיחקתי בקריירה שלי ביוון וברוסיה והרגשתי שבמדינות הללו הייתי צריך לשרוד. כאן אני יכול לדבר עם אנשים במשך 24/7. האנשים רוצים לעזור לך, החום פה של האנשים. אני בן אדם של אנשים, של וייבים. אם אני מרגיש שיש בינינו וייב טוב? אז קנית אותי. מקבלים אותי כאן בזרועות פתוחות".

תרצה לסיים פה את הקריירה?
"אלו התוכניות של אלוהים, אי אפשר לדעת. אולי יחפשו בעתיד מישהו צעיר במקומי? זה הכדורסל. אני זורם ולא אכעס. בינתיים אני כאן ואנחנו רוצים לעשות את המקסימום".

מה החלום שלך?
"אני רוצה לפרוש בשלווה ולהיות אבא טוב לילדים שלי במשך 24 שעות. ליהנות מהחיים שלהם וליהנות מהחיים שלהם יותר מאשר משלי".

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה