תם ונשלם. בימים האחרונים שערי הכפר האולימפי בטוקיו נסגרו והמשלחת הישראלית כולה הגיעה הביתה לחגיגות של ארבע מדליות אולימפיות שהושגו בקמפיין המוצלח של אולימפיאדת טוקיו 2020. בין היתר, גם האלופה האולימפית בהתעמלות אמנותית, לינוי אשרם, שבה לישראל וזכתה לקבלת פנים חמה ביחד עם הצוות שלה.

לטקסים של אשרם הגיעה כמובן גם הפיזיותרפיסטית נטלי ברטלר, מי שליוותה אותה וטיפלה בה במשך שנים. ברטלר התרגשה מההישג, נתנה זווית אחרת להצלחה של המתעמלת הישראלית, התייחסה גם ליחסים עם רוסיה שהתלוננה על השיפוט במשחקים האולימפיים וחשפה את הסיפור האישי שלה.

נטלי ברטלר ולינוי אשרם (פרטי)נטלי ברטלר ולינוי אשרם (פרטי)

“כשנכנסו לכפר בעלי שאל אותי איך זה מרגיש להיות פה. אמרתי שזה מרגיש כאילו אתה נכנס לאולימפוס כי רואים את הספורטאים הטובים ביותר בעולם ויש סביבם איזו הילה. ביום שעזבנו, אמרתי שאני מרגישה על גג האולימפוס. עברנו רגעים מרגשים מאוד. זה הישג אדיר ומעורר השראה לכל ההתעמלות הישראלית”, אמרה נטלי ברטלר, הפיזיותרפיסטית שטיפלה באשרם בשנים האחרונות. “מעולם לא חשבתי וחלמתי שתהיה לנו אלופה אולימפית בהתעמלות אמנותית. הזהב כל כך מגיע ללינוי”.

נטלי, את מלווה אותה במשך שנים. מה הזיכרון הכי חזק שלך מלינוי אשרם?
“כשהמשחקים האולימפיים נדחו בשנה, באתי לאולם בווינגייט לטיפול בלינוי והיא הייתה די עצובה. אני זוכרת שהגעתי עם כפפות ומסכה ואמרתי לה ‘לינוי תקשיבי טוב, את נולדת להיות במשחקים האולימפיים ואת תהיי שם’. כל החיים שלה היא תמיד הייתה בדיוק במקום הנכון ובזמן הנכון, היא נולדה לזה. גם כשזה נדחה, ידעתי שהיא תגיע לטוקיו ותרשום הופעה מדהימה. זה הכל משמיים”.

לינוי אשרם (איציק בלניצקי)לינוי אשרם (איציק בלניצקי)

את מלווה את לינוי לא מעט זמן. מה מיוחד בה?
“לא פעם עברנו שיקומים מורכבים, אבל אני תמיד זוכרת את האש שלה בעיניים ואיך היא הייתה מוכנה לעשות הכל כדי לקום מפציעה כמה שיותר מהר. היו לה פציעות, אבל תמיד הייתה לה אש בעיניים. היא מאוד אוהבת להתחרות, היא לוחמת אמיתית ואחת שיודעת להוכיח את עצמה במאני טיים”.

מה הרגשת אחרי שהמתעמלת שטיפלת בה הפכה לאלופה אולימפית?
“יש בי הרבה נחת. זו הגושפנקה לדרך שעשינו, בפן המקצועי ובפן הרפואי. עבדנו בהרמוניה ועבדנו טוב. יש אמון מלא והדדי ועבודה משותפת ביני לבין המאמנות, איילת אלה. האמון ההדדי והמוחלט מאפשר למתעמלות להשתקם כמה שיותר מהר ובאופן מיטבי. הצוות שמקיף את לינוי וניקול הוא מאוד מקצועי ועובד בשיתוף פעולה שאין בהרבה מקומות. כל אחד יודע את העבודה שלו, אין אינטריגות והיה לי כל כך כיף היה לעבוד איתה ועם הצוות הזה. זה מה שאיפשר את ההישג הגדול הזה”.

לינוי אשרם (רויטרס)לינוי אשרם (רויטרס)

ברטלר בת 36 והיא כבר 11 שנה עוסקת בתחום הפיזיותרפיה. לפני 22 שנה הייתה מתעמלת בנבחרת ישראל הראשונה שהוקמה לנערות והתאמנה תחת אלה סמפולוב. שלושה שבועות לפני אליפות אירופה היא נפצעה ברגלה ואחרי שנבדקה נאמר לה שהחלום שלה לייצג את ישראל כמתעמלת נגוז. כך הכירה את תחום הרפואה. “אותי לא הצליחו לשקם ולכן היה לי רעב לשקם ספורטאים ולהביא אותו לחלום שלהם כי אני לא הצלחתי לעשות את זה בעצמי”, אמרה.

לפני אולימפיאדת ריו 2016 היא עבדה עם נטע ריבקין ושיקמה אותה לאחר פציעה טורדנית ברגלה. כאשר המאמנות אלה סמופלוב ואיילת זוסמן ראו את העבודה שעשתה, הן ביקשו שתלווה אותן גם בהמשך והיא הפכה למעשה להיות חלק מהצוות שמטפל בלינוי אשרם ובניקול זליקמן לקראת אולימפיאדת טוקיו 2020. זה כבר חמש שנים שהיא מלווה אותן.

נטלי ברטלר עם לינוי אשרם וניקול זליקמן (פרטי)נטלי ברטלר עם לינוי אשרם וניקול זליקמן (פרטי)

ברטלר מתמחה בשיטת טיפול מסוימת של פיזיותרפיה שנקראת Fascial Manipulation, שמתמחה בעבודה על רקמות החיבור שמקיפות גם את השרירים, הסתכלות הוליסטית ומעבר כוחות בגוף. בזמן שנשמעות טענות מרוסיה על כך שללינוי אשרם לא הגיע לזכות במדליית הזהב האולימפית, כעת הפיזיותרפיסטית הישראלית חושפת כי בנבחרת רוסיה למדו מישראל כיצד לטפל.

“הפוליטיקה והרעש סביב הזכייה לא קשורים למה שקרה בפועל, כי לינוי הייתה הכי טובה בתחרות. אני יודעת שאנחנו מובילות בתחום שלנו בין היתר בגלל שרוסיה לומדת מאיתנו. דימה, הפיזיותרפיסט של נבחרת רוסיה, בא ללמוד ממני את שיטת הטיפולים שלי אחרי שהצלחתי לשקם את נטע ריבקין. הוא בא ללמוד את השיקום הישראלי ולהעביר את הידע הזה למדינה שלו. בעיניי, זו החותמת לכך שאנחנו עושים משהו טוב ונכון”, ציינה ברטלר.

לינוי אשרם (רויטרס)לינוי אשרם (רויטרס)

תחזק מתעמלת שכל היום עובדת ומתאמנת זו עבודה מורכבת. “אני תמיד אומרת שעבודה של ספורטאי אולימפי ברמות האלה זה תמיד מעבר לקצה גבול היכולת. לינוי עבדה קשה כדי להשתפר ולהיות טובה יותר. השיקום והתחזוקה הם דברים קריטיים ברמות הגבוהות כי ההתעמלות האמנותית הוא הענף הכי תובעני. אין עוד ענף ספורט שמתאמנים בו בין 10 ל-12 שעות ביום, עם אלפי תנועות שחוזרות על עצמן, והשחיקה מאוד גדולה. יש טיפולים יום-יומיים, לתחזוקה ומניעה, וכאשר יש פציעה אי אפשר להשבית ספורטאי צמרת. ממשיכים להתאמן בהתאם למגבלות. לכן זו עבודה מאתגרת”.

נטלי ברטלר וניקול זליקמן (פרטי)נטלי ברטלר וניקול זליקמן (פרטי)

בזכות ההיכרות שלך עם הענף יותר קל לעבוד עם לינוי אשרם?
“כן. אני מכירה את האימונים והפציעה ומה נדרש פיזית, לכן לא הייתי צריכה לדעת מה נדרש ממתעמלת כמו לינוי. העבודה עם לינוי וניקול הייתה טובה, מעניינת ומספקת. גם כשזה קשה, הן הלכו איתי יד ביד וייאמר לזכותן שהן עברו כל אתגר וכל מכשול. לפני אליפות אירופה בבאקו לינוי נפצעה בברך, עברה ניתוח וחודש אחר כך עמדה על הרגליים ועל הפודיום. חמישה חודשים אחר כך כבר זכתה במדליה היסטורית באליפות העולם. לינוי היא נס רפואי ואחרי כל מה שעברנו ביחד - מגיע לה להיות הטובה ביותר בעולם”.

ראיון עם לינוי אשרם וארטיום דולגופיאט
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה