מפעל ליגת האומות נוצר על ידי אופ”א כדי להעלים מהעולם, או לפחות מהיבשת, את משחקי הידידות המשמימים וגם לספק לנבחרות צנועות יותר את האפשרות להעפיל לטורניר גדול. בכל הנוגע ליורו, נבחרת ישראל למדה ממקור ראשון כי הפורמט הנוכחי בהחלט פועל לטובתה ואיכשהו, למרות טורניר מוקדמות כושל וגם על אף העובדה שלא סיימה במקום הראשון בבית שלה בקמפיין הקודם של המפעל, היא מצאה את עצמה במרחק שני משחקים מטורניר הגמר הדחוי שיתקיים בקיץ 2021.

אבל בניגוד למוקדמות היורו, במסגרתן ליגת האומות אכן מספקת הזדמנות של ממש להשיג את הכרטיס המיוחל לטורניר הגמר, במוקדמות המונדיאל התמונה שונה לחלוטין. למעשה, אם חשבתם שהפורמט מסובך להבנה בכל הנוגע למעורבות והתפקיד שלו במוקדמות לטורניר האירופי, השילוב שלו בתוך טורניר מוקדמות הגביע העולמי סבוך ועקלקל בהרבה. אז מה צפויה לעבור הנבחרת של וילי רוטנשטיינר בקמפיין הנוכחי של ליגת האומות שייפתח מחר (שישי, 21:45) מול סקוטלנד ואיך בסופו של דבר היא תוכל להיעזר בה כדי להשיג את הכרטיס המיוחל לקטאר? ההסבר המלא לפניכם.

רוטנשטיינר והנבחרת: כיצד יחל הקמפיין?

שני כרטיסים בלבד – וגם הם רק לפלייאוף 

לפני הכל נדגיש פעם נוספת – למשחק מול סקוטלנד ב-8 באוקטובר אין שום קשר למשחקים בשבוע הקרוב מול אותה סקוטלנד ולאחר מכן סלובקיה. המשחק בעוד כחודש ישוחק במסגרת פלייאוף העלייה ליורו בעוד המשחקים הקרובים בליגת האומות הם חלק מקמפיין מוקדמות המונדיאל.

דגש נוסף הוא כמובן על ההפרדה בין ליגת האומות למשחקי המקודמות עצמם שמתקיימים בנפרד. מבחינת הלו”ז – שלב הבתים בליגת האומות יגיע לסיומו ב-18 בנובמבר 2020, וחמישה חודשים לאחר מכן יחל טורניר המוקדמות הקלאסי, שייערך בין מרץ לנובמבר 2021. במרץ 2022 יתקיים הפלייאוף ובחודשים נובמבר-דצמבר 2022 ייערך טורניר הגמר בקטאר.

מכאן נעבור לשורה התחתונה – הסיכוי של החבורה בכחול-לבן להעפיל לטורניר הגמר במפרץ הפרסי נמוך, שלא נאמר קלוש, שלא נאמר אפסי. בעוד לטורניר היורו מעפילות אוטומטית שתי הנבחרות שמסיימות במקום הראשון במוקדמות ואליהן מצטרפות 4 נוספות דרך פלייאוף ליגת האומות, במוקדמות המונדיאל אירופה מחלקת 10 כרטיסים ל-10 הנבחרות שמסיימות במקום הראשון בבתים כש-10 הסגניות שלהן ממשיכות לפלייאוף ממנו יחולקו עוד שלושה כרטיסים בלבד.

שחקני נבחרת ישראל באימון (ההתאחדות לכדורגל בישראל)שחקני נבחרת ישראל באימון (ההתאחדות לכדורגל בישראל)

כאן נכנסת לתמונה ליגת האומות בפורמט מוקדמות המונדיאל. 55 הנבחרות חולקו ל-4 דרגים (א, ב, ג ו-ד) כאשר בכל אחד משלושת הדרגים הראשונים חולקו 16 נבחרות ל-4 בתים ובדרג ד’ 7 נבחרות ל-2 בתים. בניגוד לקמפיין הקודם בו ישראל שובצה בדרג ג’, הפעם היא נמצאת בדרג ב’, בו שובצה לבית 2 יחד עם צ’כיה, סלובקיה וסקוטלנד. המשחקים ייערכו בשיטת ליגה של שני סיבובים (בית וחוץ).

בסופו של דבר, מתוך 55 המשתתפות, 2 נבחרות בלבד יקבלו כרטיס לשלב הפלייאוף, בו הן יתחרו עם 10 הסגניות מטורניר המוקדמות על 3 הכרטיסים הנותרים למונדיאל. אותם שני כרטיסים לפלייאוף יחולקו לשתי מנצחות הבתים הטובות ביותר בליגת האומות, שלא עלו למונדיאל או לפלייאוף דרך טורניר המוקדמות הקלאסי. המשמעות (בהנחה שישראל לא תסיים באחד משני המקומות הראשונים בטורניר המוקדמות) - כדי להעפיל לפלייאוף דרך ליגת האומות ישראל חייבת לסיים במקום הראשון בבית שלה, ואז לקוות שהיא אכן תעמוד בקריטריונים שציונו למעלה. 

אם אכן ישראל תצליח להפתיע ולהשיג את המקום בפלייאוף, גם בו המשימה תהיה קשה ביותר. 12 הקבוצות שישתתפו בפלייאוף (10 הסגניות מטורניר המוקדמות ו-2 המעפילות מליגת האומות) יחולקו ל-3. כל 4 נבחרות יתחרו בינן לבין עצמן בשני שלבי נוקאאוט (חצי גמר וגמר) על אחד משלושת הכרטיסים שמעניק הפלייאוף.  

ערן זהבי באימון (ההתאחדות לכדורגל בישראל)ערן זהבי באימון (ההתאחדות לכדורגל בישראל)

המטרה: לא להתבזות ולטפס בדירוג פיפ”א

מעבר להשפעה של קמפיין ליגת האומות הנוכחי על תמונת הפלייאוף למונדיאל, יש לו גם השפעה על הקמפיין הבא של המפעל, שיהווה חלק מטורניר המוקדמות ליורו 2024. “המטרה העיקרית שלנו היא להישאר בדרג ב’” ציין וילי רוטנשטיינר במסיבת העיתונאים לקראת המשחקים מול סקוטלנד. איך נשארים בדרג ב’? פשוט מאוד – לא מסיימים במקום האחרון בבית.

אם ישראל אכן תסיים אחרונה אזי בליגת האומות הבאה היא תשחק בדרג ג’. אם תצליח לסיים במקום הראשון היא תשחק בפעם הבאה בדרג א’. גם אם הנבחרת לא תסיים במקום הראשון בבית שלה בליגת האומות ולא תעפיל לפלייאוף העלייה למונדיאל, חשוב שהנבחרת תצבור כמה שיותר נקודות במפעל, למה? כי ההופעות שלה בליגת האומות ישפיעו על מיקומה בדירוג פיפ”א, לפיו נקבעים הדרגים להגרלת הבתים בטורניר המוקדמות המסורתי. נכון לעכשיו אותה הגרלה אמורה להתקיים בסוף נובמבר 2021.  

וילי רוטנשטיינר, מודע לחשיבות (רדאד ג'בארה)וילי רוטנשטיינר, מודע לחשיבות (רדאד ג'בארה)
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה