ככל שהזמן עובר, כך מינוי הרשמי של טיאגו מוטה למאמן יובנטוס מתקרב בצעדי ענק. שחקן העבר שחונך בברצלונה, ושיחק בין היתר גם באינטר ופ.ס.ז’, אימן את בולוניה בעונה הנוכחית והוביל את הקבוצה הצנועה להעפלה היסטורית לליגת האלופות. ההישג המרשים היה מספיק כדי לשכנע את הנהלת הגברת הזקנה שהוא האיש הנכון לייצב את חילוף הדורות הרעוע של האימפריה הנושנה, והאיטלקי עשוי לחתום בקרוב מאוד.

כשחקן, מוטה שיחק בתפקיד הקשר האחורי שנתפס על ידי רבים כאידיאלי עבור שחקנים שרוצים להפוך למאמנים לאחר סיום הקריירה. פפ גווארדיולה וצ’אבי אלונסו הם דוגמאות אחדות למאמנים נהדרים שהיו שחקנים גדולים בעמדה הזו בעברם המקצועי. מוטה שואף ללכת בדרכם של אגדות המשחק, אך רואה את הכדורגל כולו בצורה מעט שונה. האיטלקי לוקח את הרעיונות של משחק הלחץ והחזקת הכדור, אך נותן חופש מקסימלי לשחקניו ומשתמש בשינויים מהותיים בחלק מהעמדות על הדשא. “אני לא אוהב את המספרים על המגרש כי הם מטעים אותך”, אמר המאמן בריאיון ל’גאזטה דלו ספורט’ ב-2018, “אתה יכול להיות סופר התקפי במערך 5:3:2 והגנתי ב-4-3-3, זה תלוי באיכות השחקנים. השוער נחשב כאחד משבעת הקשרים, החלוץ הוא המגן הראשון והשוער הוא המתקיף הראשון”, והוא לא התלוצץ.

מוטה תרגל את הטקטיקות שלו ועבד עליהן בכל התחנות בהן עבר, וזה לא תמיד הלך חלק. הוא היה נועז מדי עבור קבוצת הנוער של פ.ס.ז’, בגנואה הוא פוטר אחרי שמונה משחקים בלבד, ובספציה הוא עזב בטעם מר אחרי עונה אחת לאחר שהשאיר את הקבוצה בליגה הבכירה, ואז הוא מצא את עצמו עומד על הקווים של בולוניה. שם הדברים החלו להתחבר ובעונתו הראשונה, 2022/23 הקבוצה סיימה במקום התשיעי אחרי עונה מרשימה. בעונה הנוכחית, 2023/24 הקבוצה כבר הציגה כדורגל משכנע מאוד בדרך למקום הרביעי, שהגיע לה יותר מכל המתחרות. קשר העבר הנועז העמיד את קבוצתו “על הנייר” בדרך כלל במערך 4-3-3 או 4-2-3-1, אך הנה הקאץ’, מוטה מסתכל על מגרש הכדורגל בצורה אופקית ולא אנכית, כלומר, במערך 4-3-3 לרוחב המגרש נוצרת צורה של 2-7-2 כשלמעשה השוער נחשב כאחד משחקני הקישור.

שחקני בולוניה חוגגים העפלה היסטורית לליגת האלופות (רויטרס)שחקני בולוניה חוגגים העפלה היסטורית לליגת האלופות (רויטרס)

לבלמים ניתן חופש לעלות למעלה, המגנים יוצרים שלישיית הגנה יחד עם השוער שהופך לבלם, והחלוץ מתפקד כקשר מן המניין. כשכולם עובדים יחד בהרמוניה מושלמת, הטקטיקה מאפשרת יצירת יתרון מספרי הן בהגנה והן במשחק ההתקפה. ההשתחררות מלחץ נעשית כשהבלמים דוחפים קדימה ומפנים שטחים והחלוץ יורד למטה לעזור בהנעת הכדור. כך המגנים והשוער יכולים להעביר כדורים מדויקים בין קווי היריבה ולתפוס אותה לא מוכנה בצד השני של המגרש. גם כדורים ארוכים נלקחים בחשבון, וכאשר הבלמים של בולוניה ממשיכים את דרכם במעלה המגרש, נוצר עומס על הגנת היריבים שנתפסת לא מוכנה ומבולגנת.

“מבחינה טקטית, התנועה והמיקום שלהם הם מאוד דינמיים. זה מרתק לצפות בהם וקשה לנתח, חוץ מזה שקשה מאוד לשחק מולם”, אמר דניאלה דה רוסי, מאמן רומא, לפני המשחק של הזאבים מול בולוניה, “הרבה קבוצות משחקות טוב, אך עם שחקנים שאתה מצפה מהם להוביל את הטבלה. הסגל של בולוניה נבנה עם המטרה הרגילה של סיום במרכז הטבלה, הם חווים עונה מופלאה, טיאגו מוטה והמועדון יצרו יצירת מופת”. קשה להסכים עם מחמאות כל כך גדולות, אך סגנון המשחק הייחודי מושך מאמנים רבים לחקור את בולוניה ואת ההמצאה מחדש של המשחק על ידי קשר העבר, שנחלה הצלחה גדולה כל כך. יחד עם זאת, עם כל הכבוד לפרויקט בקבוצה הצנועה, באיטליה, כשהגברת הזקנה באה ודופקת לך על הדלת, אתה לא אומר לא.

טיאגו מוטה וג'ושוע זירקזי (רויטרס)טיאגו מוטה וג'ושוע זירקזי (רויטרס)

למרות ההתבטאויות של נשיא בולוניה שהיה משוכנע שמוטה ימשיך לעונה נוספת במועדון, תקוותיו ככל הנראה יתנפצו כשעל פי הדיווחים ברחבי אירופה, המאמן כבר סגור בביאנקונרי. ובטורינו, איך לא, מתרגשים מאוד מהמינוי. מעבר לטקטיקות החדשניות והכדורגל המושך, מוטה מצטיין בדבר נוסף, שדרוג שחקנים ומיצוי הפוטנציאל שלהם. האיטלקי לא מעוניין בעברם של השחקנים בסגל שלו או בגילם, ולא מייחס חשיבות לשום דבר אחר חוץ מיכולתם, מוסר העבודה שלהם והתאמתם לסגנון המשחק. קחו לדוגמה את ריקרדו קלאפיורי שנזרק מרומא. הוא בכלל היה מתופקד כמגן שמאלי לפני שהיה תחת שרביטו של המאמן האיטלקי ועשה קפיצת מדרגה בלתי נתפסת בדרך להיות אחד מהבלמים המגוונים והבולטים באיטליה. כעת הוא מקושר ליובנטוס שם הוא עשוי לחבור למאמנו ואף נכלל בסגל נבחרת איטליה ליורו המתקרב. ברומא אגב, כבר מבינים ומתחרטים על הטעות.

ג’ושוע זירקזי הוא דוגמה נוספת ומצוינת לשחקן שהשתדרג תחת שרביטו של מוטה. החלוץ ההולנדי נתפס כשחקן עם בעיות משמעת ומאז הפריצה שלו בבאיירן מינכן, לא הצליח למצוא את עצמו ונזרק מהשאלה להשאלה. כיום, אחרי עונת שיא שלו, הוא נחשב לאחד החלוצים החמים באירופה ומעבר שלו לאחת מאריות היבשת בקיץ כבר לא יפתיע אף אחד. אלכסיס סלמאקרס שלא מצא את עצמו במילאן, ויקטור כריסטיאנסן שהשואל מלסטר, רמו פרוילר שנתפס כזקן, מיצ’ל אביצ’ר השוויצרי, ריקרדו אורסוליני הלא עקבי, ג’ובאני פביאן הצעיר ודן אנדוייה האלמוני שנקנה בזול מניס, הם רק חלק מהשמות שהשתפרו בצורה בלתי ניתנת לתיאור תחת המאמן האיטלקי. מוטה לא דפק חשבון לגיל, העבר או תפקוד השחקן בקבוצותיו הקודמות, בדרך ליצירת אחת מהקבוצות המלהיבות והמפתיעות באירופה. 

אלסנדרו דל פיירו מול טיאגו מוטה, האחרון יכתוב אגדות חדשות ביובנטוס? (רויטרס)אלסנדרו דל פיירו מול טיאגו מוטה, האחרון יכתוב אגדות חדשות ביובנטוס? (רויטרס)

מיותר לומר שבביאנקונרי משוועים לשינוי ומחפשים כבר זמן רב את הקפטן המתאים להשיט את הספינה השוקעת. המועדון לא זכה באליפות מאז עונת 2019/20 שהייתה האחרונה מתוך תשע זכיות רצופות באליפות, וארבעה דאבלים ברצף. הסגל מלא בפוטנציאל, אך היה נתון לשלטונו הקשוח של מסימיליאנו אלגרי, שלמרות שהחזיר מעט מהכבוד של האימפריה מטורינו עם החזרה לאירופה והזכייה בגביע, מקובע מאוד לסגנון משחק הגנתי ו’איטלקי’ עם מערך של שלושה בהגנה. מנואל לוקאטלי, פדריקו קייזה ודושאן ולאחוביץ’ רחוקים מלהזכיר את הרמה שציפו מהם. הצעירים ביניהם ניקולו פאג’יולי שהיה מעורב בפרשת הימורים וחזר מהשעייה, אנדראה קמביאסו, קנאן יילדיז, פאביו מירטי, סמואל אילינג, ודין הויסן ומתיאס סולה המבטיחים שעשויים לחזור מהשאלות מוצלחות, ישמחו לקבל מאמן שיסחט מהם את המיטב ויסמוך עליהם.

תחת מאמן שהיה קשר אחורי בעברו, מבין את המשחק בצורה מיטבית, מכיר היטב את הליגה האיטלקית, שאומן על ידי קרלו אנצ’לוטי, לואי ואן חאל, ז’וזה מוריניו, רפא בניטס, ז’אן פיירו גספריני ועוד רבים וטובים אחרים, ורוצה לשבת איתם באותו שולחן, ייתכן שיובנטוס מצאה כאן שידוך מושלם לסגל הנוכחי שלה. עם מאמן שמתמחה בשילוב בין ותיקים מנוסים לצעירים מבטיחים, לא דופק חשבון ומרבה לקחת סיכונים, ועם סגנון משחק חדשני ויוצא דופן שכבר הוכיח את עצמו, עתיד המועדון הענק מטורינו שמחפש לחזור לימיו הגדולים ולשליטה המוחלטת בארץ המגף, נראה ורוד סוף כל סוף. כעת, כבר קשה לאוהדי הזברות להנמיך ציפיות ולפנטז על הישגים משמעותיים בעונה הבאה, ואם לומר את האמת? קשה להאשים אותם.

הכתוב הוא טור דעה.

יעלה ליגה? צפו בהצלות הגדולות של זידאן
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה