האם העמותה המנהלת את סקציה נס ציונה, ששובצה בליגה א' דרום ועננה כבדה מעל ראשה בעניין רישומה הסופי ותיתכן אף הורדה לליגה ב', פעלה שלא כדין? דו”ח חמור מאוד של רשם העמותות, אחד מהדו”חות החמורים ביותר שנראו בשנים האחרונות, נשלח לעמותת הכדורגל סקציה נס ציונה, בחתימתה של רו"ח אסתר שרעבי, ובו נכתב כי "נמצאו ליקויים חמורים ומהותיים בהתנהלות העמותה, היוצרים חשש מהותי לחלוקת רווחים אסורה ולכך שנכסי העמותה הוברחו לידיים פרטיות". העתק הועבר לעו"ד אביתר קרמר, המפרק הזמני של הקבוצה.

| העובדות

ב-16 בינואר 2024, לפני שבעה חודשים, נשלחה אל העמותה שניהלה דאז קבוצה בליגה הלאומית, הליגה השנייה בטיבה בכדורגל הישראלי, טיוטת דו"ח הכוללת ממצאים חמורים המעידים על התנהלות לקויה ברף חומרה גבוה. טיוטת הדו"ח כללה המלצה לנקוט בהליכי פירוק בעניין העמותה ויחד עם זאת נשלחה הודעה כי נשקל סירוב לבקשת העמותה לקבל אישור ניהול תקין לשנת 2024.

בתחילת פברואר, העמותה שלחה את תגובתה בנושא וב-21 בפברואר התקיימה פגישה בין אנשי רשם העמותות לנציגי העמותה המנהלת את סקציה נס ציונה, ימים ספורים לפני המחזור ה-23 בליגה הלאומית לעונת 2023/24, עוד כשסקציה נס ציונה הייתה במקום ה-11 בטבלה, מעל הקו האדום. "המענה שלכם לטיוטת הדו"ח שלנו איננו מניח דעתנו לעניין ליקויים אלה", ציינו ברשם העמותות בפני אנשי העמותה.

המסמכים שנדרשו להמציא (קבצי הנהלת החשבונות לשנים 2023-2022), הגיעו באופן חלקי בלבד לרשם העמותות. אלו, הגיעו בחלוף של שלושה חודשים, ב-21 במאי 2024, ימים בהם סקציה נס ציונה הייתה כבר חצי רגל בליגה א', עם תום המחזור ה-36 והלפני האחרון בליגה הלאומית. האיחור נבע מארכות חוזרות ונשנות שניתנו לעמותה, בשל שירות מילואים. "יודגש", נכתב בדו"ח רשם העמותות, "כי תשובת העמותה איננה נסמכת על אסמכתאות מספקות".

בארבעה באוגוסט 2024, כשכבר לכולם נודע כי סקציה נס ציונה תשחק בעונת 2024/25 בליגה א' דרום, לאחר שעובדו ונותחו המסמכים שהומצאו בידי העמותה, נערכה שיחה (זום) בין נציגי העמותה לאנשי רשם העמותות. "בשיחה זו הובהרה לעמותה חומרת הממצאים שנמצאו בהתנהלותה. הוסבר בשיחה זו כי לעמותה יתאפשר תיקון הליקויים, בליווי גורם מלווה מטעם הרשמת ובמימון העמותה – כשהעיקר הוא להשיב הכספים שנלקחו שלא כדין מהעמותה".

יום למחרת, הוגשה בקשת פירוק נגד העמותה על ידי נושיה (שחקנים שלא ראו שכרם). עשרה ימים מאוחר יותר, ב-14 באוגוסט, התקבלה תשובה מנציג העמותה לפיה הם מסכימים לתיקון ליקויים ולביצוע ביקורת מעקב. "הסכמה זו איננה תואמת את ההצעה שהוגשה על ידי נציגי הרשמת, ואף איננה מתייחסת להשבת הכספים שנלקחו שלא כדין מהעמותה, ועל כן אין לקבלה כהסכמת העמותה לתיקון הליקויים שנדרשה לו", נכתב בדו"ח רשם העמותות.

| הממצאים

"חשש ממשי להברחת נכסי העמותה אל מנכ"ל העמותה וחלוקת רווחים אסורה ותשלום יתר למנכ"ל העמותה", נכתב בראשי הממצאים של רשם העמותות. בהתאם לדיווח של העמותה, רועי אנקווה שימש כמנכ"ל העמותה בין התאריכים 26 באוקטובר 2020 ל-27 בפברואר 2023. בנוסף, אנקווה משמש מאז 27 בפברואר 2023 ועד לעצם היום הזה כחבר ועד בעמותה. למרות שהעסקת אנקווה החלה באוקטובר 2020, ההסכם מולו נחתם רק ב-21 באוגוסט 2021.

בבדיקת ספרי העמותה, נמצא כי בין השנים 2020 ל-2022 תשלומים בגין הוצאות "דמי ניהול עסק ואירוע" הועברו לחברה בבעלותו של אנקווה – חברת "הקובייה השקעות", בסכום כולל של למעלה מחצי מיליוני שקלים, כמפורט: בשנת 2020 הועברו לחברה 28 אלף שקלים, בשנת 2021 הועברו לחברה 319 אלף שקלים ובשנת 2022 הועברו לחברה 174 אלף שקלים. "תשלומים אלו הועברו בנוסף (ההדגשה כבמקור) לתשלומים שהועברו לאנקווה בעבור שכר עבודתו פר חודש (30 אלף).

רועי אנקווה (ראובן שוורץ)רועי אנקווה (ראובן שוורץ)

בתגובת העמותה לטיוטת הדו"ח נמסר כי חלק מהסכומים העודפים אותם שילמה העמותה לאנקווה או לתאגיד בבעלותו היוו החזר הלוואה בעבור הלוואות שהעביר המנכ"ל בין אפריל ליולי 2022 בסך 225,000 אלף שקלים. העמותה הייתה אמורה לשלם לאנקווה, בעבור השנים 2022-2020 סכום כולל של 1,173,135 מיליון שלקים (שכר עבודה, הפרשות, די הבראה וכיוצא בזה), כשבפועל שילמה לו 1,146,000 מיליון שקלים.

"לא ניתן לקבל את תגובת העמותה מהסיבות הבאות", נכתב מטעם רשם העמותות. "ההלוואות שהתייחסה אליהן העמותה הוענקו מהמנכ"ל לעמותה בשנת 2022, בעוד התשלומים של העמותה למנכ"ל (סכום של למעלה מחצי מיליון שקלים) החלו הרבה לפני מועד העברת ההלוואה (ההדגשה במקור), החל מנשת 2020. "לא ניתן לקבל טענה לפיה העמותה החלה לפרוע הלוואה שטרם ניתנה לה, ודאי כאשר התנהלות חשודה זו מתבצעת מול נושא משרה בכיר בעמותה".

אנשי העמותה ורשם העמותות נפגשו להבהרות ובעמותה נדרשו להשלים מסמכים שיתמכו בתשובותיה. ב-20 במאי 2024, הציגה העמותה טענה חדשה לפיה העברות הכספים למנכ"ל, רועי אנקווה, והתאגיד בבעלותו בוצעו כהחזר בעבור הוצאות שאנקווה הוציא בהקשר לפעילות העמותה. גם כאן – רשם העמותות ציין כי "לא ניתן לקבל את תשובת העמותה בהקשר זה", לנוכח סיבות שצירפה בפירוט.

"שינוי גרסה בתשובת העמותה מעלה חשש כבד לחוסר מהימנות בתשובותיה", נכתב בדו"ח רשם העמותות. העמותה העבירה לא פחות משלוש גרסאות שונות לכספים שהועברו – כשהגרסה השלישית מדברת על העברת כספים לחברת הקובייה – הם למעשה תשלום בגין הוצאות שהוציאה החברה עבור פעילות העמותה. "קיים חשש כבד כי הכספים הוברחו לידיים זרות, בניגוד למטרות העמותה ותוך חשש לחלוקת רווחים אסורה". אין כל אסמכתא התומכת בגרסה השלישית.

הדו"חות הכספיים המתוקנים כללו חוות דעת של רו"ח ונראה היה כי אותו רו"ח נמנע מלחוות דעה על מהימנות המידע החדש שהתקבל, וכי אין באפשרות הרו"ח המבקר להעיד, כנדרש, על מהימנות הצגת הנתונים ועל כך שהנתונים המובאים בדו"ח הכספי משקפים נאמנה את המצב הכספי והחשבונאי של העמותה. "משכך, לא ניתן להסתמך על הדו"ח הכספי המתוקן שצורף על ידי העמותה" (ההדגשה במקור), נכתב בדו"ח.

רשם העמותות ביצע השוואה בין הדו"ח הכספי המקורי לזה שתוקן ומצא פערים. בדו"ח המתוקן, רוב המספרים ירדו מהמספר בדו"ח המקורי. המספרים עלו בשלושה סעיפים: ספקים ונותני שירות (עלייה של 185 אלף שקלים), עלות הפעילות (עלייה של רבע מיליון שקלים) והוצאות עלויות שחקנים זרים (עלייה של 387 אלף שקלים). "העמותה הציגה דו"ח כספי מתוקן בדיעבד וללא אסמכתאות תומכות" (ההדגשה במקור), נכתב בדו"ח רשם העמותות.

"בהגשת דו"ח כספי מתוקן, יש בו מספר הפרות של כללי התקינה החשבונאית המקובלת ותוך שאיננו נתמך כנדרש בחוות דעתו של רו"ח מבקר, כדי להוות אסמכתא המעידה על כך שסכום של כרבע מיליון שקלים אכן הוצאו בידי המנכ"ל, רועי אנקווה והחברה בבעלותו בעבור הוצאות העמותה. יודגש כי העמותה לא צירפה אסמכתא לכך שהוצאות אלא בוצעו בידי אנקווה בעצמו. לא צורפה כל חשבונית או תעודה אחרת המעידה על כך – באשר לתימוכין בטענותיה".

"בהעדר אסמכתאות כנדרש, מהימנות תשובת העמותה לוקה בחסר ולא ניתן להסתמך עליה. כאמור, דברים אלה מקבלים משנה תוקף לאור דבריו של מר אנקווה במהלך פיקוח השטח לפיהם חברת הקובייה שבבעלותו לא שילמה הוצאות עבור העמותה, מעבר לסכומים פעוטים בעבור הוצאות סעודה שערך עבור שחקני העמותה ולאור הגרסאות השונות שנמסרו לעניין הכספים שהועברו אל מר אנקווה".

"העמותה הגישה דו"חות כספיים מתוקנים לשנת 2022 בלבד ולא לשנים 2021-2020, שנים שגם בהן בוצעו התשלומים. מכל מקום, הגשת הדו"ח המתוקן לשנת 2022 איננה מסבירה את 521,000 אלף השקלים ששולמו לחברת הקובייה במשך השנים 2022-2020. אין כל הסבר המניח את הדעת ומבלי שהוצג כיצד יש בו כדי לקדם את מטרות העמותה, תוך שהדבר מעלה חשש כבד להברחת נכסים לידיים פרטיות".

עוד עולה מן הדו"ח כי בחודש יולי 2022 ביצעה העמותה התקשרות עם חברת הקובייה בעבור שירות פרסום למסעדה בבעלות חברת קובייה (מסעדת פיאנו-פיאנו). סכום ההתקשרות עמד על רבע מיליון שקלים. שירות הפרסום הוענק במלואו אך בפועל לא הועבר התשלום הנדרש. אנקווה מסר בפגישתו עם אנשי רשם העמותות כי החליט שהסכם הפרסום שווה בפועל פחות כסף ולכן לא שילם לעמותה את הסכום הנדרש.

כלומר, נושא משרה בכיר בעמותה, מורשה חתימה יחיד בה, ערך הסכם התקשרות עם העמותה, כאשר הוא עורך את ההסכם משני צדדיו, כלומר יד אחת חותמת מטעם העמותה והשנייה מטעם חברת קובייה, תוך ניגוד עניינים חמור. "לא רק זאת", נכתב בדו"ח, "אותו נושא משרה, מחליט על דעת עצמו ובאופן חד צדדי כי אין ברצונו לעמוד בתנאי ההסכם, לאחר שמולאו על ידי העמותה (ההדגשה במקור), ואין ברצונו לשלם תמורתו".

"כלומר, ניגוד העניינים החמור התממש והביא פגיעה מהותית בנכסי העמותה, תוך חלוקת רווחים אסורה, בסכום של כרבע מיליון שקלים". אם לא די בזאת, הרי שבסעיף ג' בממצאי הדו"ח, נכתב כי התקיימו תשלומים במזומן וכי קיים חשש לחלוקת רווחים אסורה. כלומר, "התנהלות זו מעלה חשש כבד כי העמותה העבירה כספים במזומן לגורמים לא ידועים, שלא לקידום מטרות העמותה, תוך חשש לחלוקת רווחים אסורה" (ההדגשה במקור).

ברשם העמותות התייחסו גם להעברת כספים בניגוד עניינים ובניגוד להוראות התקנון. "במגוון הזדמנויות, לרבות במסגרת העברת כספים בפועל, פעל אנקווה בניגוד עניינים, בעודו חותם על מסמכים שונים או מבצע פעולות שונות בנכסי העמותה, אשר לו עצמו עניין אישי בהם, לא כל בקרה או פיקוח מטעם גורמי העמותה, ובעודו החתום היחיד מטעם העמותה. בענייננו, ומשעולה חשש כבד להברחת נכסי העמותה וחלוקת רווחים אסורה נראה כי הדברים חמורים כפליים".

ומה בעניין ההלוואה המדוברת בין המנכ"ל, רועי אנקווה לעמותה? ישנו העדר דיווח אודות עסקה עם צד קשור והפרת הנחיות הרשמת לעניין נטילת הלוואות. עולה כי העמותה הפרה חובתה להגיש דיווחים מלאים ונכונים, בהתאם להוראות סעיף 38 לחוק, תוף פגיעה בשקיפות התנהלותה כלפי הציבור וכלפי הגורם המפקח – רשם העמותות. בנוסף, הפרה העמותה את הנחיות הרשמת בכל הנוגע לאופן נטילת ההלוואה (מהמנכ"ל) וכן יצירת בקרה ותיעוד על נטילת ההלוואות".

אם לא די, הרי שוועדת הביקורת לא מילאה אחר חובותיה ובכלל לא בדקה את התנהלותה הכספית של העמותה ולא עמדה על נכסיה. "ועד העמותה וועדת הביקורת אינם פעילים בפועל, ואינם מבצעים תפקידם לפקח על ניהול העמותה ולפעול לטובת העמותה, זאת בניגוד לחובותיו לפי חוק העמותות. דברים אלה חמורים במיוחד לאור הממצאים המפורטים בטיוטת הדו"ח, המעידים על כך שבהעדר פיקוח, בוצעו פעולות בניגוד עניינים ובחשש לחלוקת רווחים אסורה והברחת נכסי העמותה".

| סוף דבר והמלצות

רשם העמותות, לאחר 50 סעיפים המגוללים את מה שמצאה לנכון להתייחס אליו בחומרה רבה, ציין כי "העמותה מתנהלת בניגוד לחוק ולהנחיות רשם העמותות בהתאם לחוק, ובכלל ישנו חשש ממשי להברחת נכסים לידיים פרטיות ולחלוקת רווחים אסורה, פגיעה בהליגי הפיקוח, אי תפקוד מוסדות העמותה, פעילות בניגוד לתקנון העמותה והגשת דיווחים שנתיים לרשם בניגוד לדין. הליקויים המפורטים מהווים עילת פירוק בהתאם לסעיף 49 (1) לחוק".

הרשמת, נכתב בסעיף 52 ואחרון, מסרבת בזאת לבקשת ניהול תקין לשנת 2024, שהגישה העמותה.

| תגובות

רועי אנקווה, מנכ"ל עמותת הכדורגל סקציה נס ציונה בעבר, מסר ל-ONE: "אין תגובה. תפנה לאנשי סקציה נס ציונה בהווה".

עו"ד אביתר קרמר, המפרק הזמני של העמותה, מסר ל-ONE: "ראיתי הדו"ח. הדו"ח מדבר בעד עצמו. בשלב הזה, בראש מעייני, היות ואני מוניתי רק לפני זמן קצר, זה לפתוח את העונה הקרובה.  אני צריך להסדיר הרבה מאוד דברים, בכדי לנסות למנוע את הירידה של סקציה נס ציונה לליגה ב'. בהמשך, אחרי שאני מקווה שאייצב את המערכת, בתוך זמן קצר, נגיע גם לדו"ח הזה ולעיין בו לעומקו".

"באם תיפתח עונת 2024/25 בליגה א', מבחינה תקנונית הקבוצה צפויה לפתוח את העונה במינוס 12 נקודות. אני מנסה שהיא תפתח את העונה בליגה א' ולא בליגה ב'. קיבלנו ארכה עד ל-27 בחודש בכדי להסדיר את המצב וזה מה שאנחנו עושים לילות כימים בתקופה האחרונה. אנחנו מנסים להשיג אישור ניהול תקין לשנת 2024 ובקרוב ניפגש עם ראש העירייה לגבי תמיכה תקציבית".

"נקווה שנצליח לעמוד בדד-ליין בדחוק הזה. תוך כדי, אנחנו גם מנסים להסדיר את כל עניין מחלקות הנוער ובית הספור לכדורגל שימשיכו פעילותם כסדרה. מבחינתי, זה נושא לא פחות חשוב מהקבוצה הבוגרת ואנחנו מנסים למצוא לזה פתרון במהרה. עשינו את זה לפני עשור, גם אז הייתי המפרק של המועדון, ואני מאמין שנעשה זאת גם הפעם".

"הכל ייחקר לעומקו של עניין לאחר שנצליח להעמיד הקבוצה הבוגרת ומחלקת הנוער על הרגליים לעונת המשחקים הקרובה. אותו אדם שהזכרת קודם לכן אינו מהווה שום חלק מהעמותה של המועדון ולא חבר ועד. אין לו שום חלק במועדון ואין לו כל תפקיד. לידיעתי, עוד טרם כניסתי לתפקיד, כבר אינו לקח חלק בסקציה נס ציונה", סיכם בדבריו עו"ד קרמר.

ממשפחת שרעבי (יחיעם ורגב), שלקחה לידיה את הקבוצה מרועי אנקווה, עד הצטרפותו של עו"ד קרמר כמפרק זמני, לא נמסרה תגובה, על אף ניסיונות להשיגם מטעם ONE.

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה