במשך חודשים ארוכים ישיבות ההנהלה באיגוד השחייה הן סוערות - ובמרכזן עומדת מחלוקת לגבי השליטה באיגוד, כאשר עד כה האיגוד נשלט על ידי אנשי אגודות הפועל אך כעת במכבי טוענים כי ההפך הוא הנכון. זה היה אמור להגיע להכרעה בספירת הקולות שמקבלות האגודות בוועדת המנדטים, אבל תוצאות הספירה לא השביעו את רצון נציגת מכבי שטוענת כי מגיעות לאגודות מכבי יותר קולות. יש לציין, כי מאבקי השליטה הללו חשובים משום שהבחירות להנהלת האיגוד מתקרבות ושם הכל יוכרע.

עדי סגל, מי שעומדת בראש אגודת מכבי חיפה בשחייה ומכהנת כחברת הנהלה באיגוד השחייה, שימשה בין היתר גם כחברת ועדת המנדטים באיגוד. היא ישבה ביחד עם נציגי הפועל בוועדת המנדטים שחילקה את הקולות שיינתנו לכל אגודה לקראת הבחירות להנהלה, אלא שסגל טענה כי הליך ספירת הקולות לכאורה לא היה תקין ובהצבעה נותרה בעמדת מיעוט נגד דו״ח המנדטים שהפיקה הוועדה.

בעקבות זאת, עדי סגל פנתה לבית המשפט המחוזי בתל אביב והגישה עתירה נגד איגוד השחייה ונגד רשם העמותות, באמצעות עו”ד יפתח אבן עזרא, בדרישה לבטל את החלטת ועדת המנדטים ולמנות מפקח חיצוני מטעם רשם העמותות על מנת שיבצע ספירה מחודשת של כל הקולות בדו”ח מנדטים עצמאי מטעמו. בנוסף, הוגשה בקשה לצו מניעה זמני לכינוס האסיפה הכללית שנקבעה ל-18 בינואר ובמהלכה האיגוד אמור לאשר את חלוקת המנדטים באופן רשמי.

“חוסר תום לב ומצג שווא בפני רשם העמותות”

על פי כתב התביעה, ועדת המנדטים אמורה לחלק לפי התקנון את מספר הקולות לכל אגודה שמצביעה באסיפה הכללית “על פי שני קריטריונים ברורים: קטגוריה כמותית, כאשר כל ספורטאי שעומד בתנאי הסף הקבועים בתקנון מקנה לה נקודה, וקטגוריה איכותית, המקנה לכל אגודה קולות בהתאם להישגי השחיינים ובהם ההישגים שלהם באליפות ישראל הרשמית האחרונה שקדמה לאותה האסיפה הכללית”.

לטענת עו”ד אבן עזרא: “במשך שנים רבות שלטו בהנהלת האיגוד ובמוסדותיה אגודות המזוהות עם מרכז הפועל, בעוד שהאגודות המזוהות עם מרכז מכבי היו במיעוט. בשנים האחרונות, בעקבות עלייה בכמות השחיינים ובהישגים של אגודות המזוהות עם מכבי, עלתה בשיעור מרשים כמות הקולות של אגודות מכבי, באופן שהפך אותן לבעלי מירב הקולות הצפויים באסיפה הכללית ולפיכך הפכו בעלי הכוח לבצע מהפך ניהולי באיגוד השחייה. לנוכח עליית קרנן המקצועית והחשש של אגודות הרוב (הפועל, א.מ) כי אכן יתבצע מהפך בכמות הקולות, במשך למעלה משנה לא כינס האיגוד את האסיפה הכללית שלו, חרף בקשות ופניות חוזרות ונשנות מצד מכבי לכנסה”.

עו״ד יפתח אבן עזרא (יח"צ פרטי)עו״ד יפתח אבן עזרא (יח"צ פרטי)

בתביעה גם נטען כי “האיגוד סירב לבצע ספירת קולות לשנה זו, ועקב ניסיונות לעוות אותם ומחלוקות בנוגע לאופן שבו נספרים הקולות ואיזו תחרות תיחשב כאליפות ישראל, סירב במפגיע לכנס אסיפה כללית. הנתבע מחויב לכנס אסיפה כללית לפחות פעם בשנה על פי חוק ועל פי התקנון. הדבר הביא למצב בו נכון למועד זה, אין לנתבע אישור ניהול תקין לשנת 2024”.

לטענת התובעת עדי סגל: “בחודש יוני 2023 התקיימה אליפות ישראל בבריכות לעונת הפעילות 2022/2023, שהיא אליפות ישראל הרשמית האחרונה של השנה ובה נקבעו קולות האיכות לאגודות. בתחרות זו השיגו אגודות מכבי הישגים חסרי תקדים שהגדילו עוד יותר את כמות נקודות האיכות שלהן, לקראת הבחירות להנהלת האיגוד. ב-31 באוקטובר 2023 מינתה ההנהלה את ועדת המנדטים, בה חברים שלושה חברי הנהלה, כאשר שניים מהם משתייכים לסיעת הפועל, והתובעת. ועדת ערעורים לא מונתה”.

סגל הוסיפה וטענה בכתב התביעה כי “מאותו מועד, עשו חברי קבוצת הרוב בוועדת המנדטים כל פעולה אפשרית על מנת למנוע ספירת אמת שקופה של הקולות, תוך העברת הליך הספירה לעובדים הסרים למרותם, מתן הנחיות בסתר לאותם עובדים, הסתרת מידע, קבלת וביטול קולות ללא נימוק וללא הסברים, ומתן פרשנות להוראות תקנוניות שאינן עולות בקנה אחד עם ההיגיון - הכל תוך התנהלות דורסנית, חסרת תום לב, חסרת שקיפות ובניגוד לנורמות של מינהל תקין, תוך ניסיון יצירת מצג שווא בפני רשם העמותות וכאשר הנפגעות העיקריות הן אגודות מכבי”.

התובעת המשיכה וציינה: “ביום 17 בדצמבר אישרה הוועדה את דו״ח המנדטים הכולל בתוכו עיוותים מהותיים ולרבות ביטול ומחיקת קולות ושחיינים, בעיקר מאגודות מכבי, ומתן נקודות עודפות וכפולות לאגודות הפועל, והכל במחשכים. דו״ח המנדטים גרע שלא כדין קולות מקבוצות המיעוט לקראת האסיפה הכללית, אותו הן השיגו בעמל רב ובהישגים טובים בבריכה”.

בית המשפט יתערב בהליך ספירת הקולות?

סגל התנגדה לאשר את דו״ח המנדטים אבל הייתה בעמדת מיעוט. בעקבות זאת, נעשתה הפנייה לבית המשפט על מנת שידון בבקשה לבטל את החלטת ועדת המנדטים על ספירת הקולות ובדרישה למנות מפקח חיצוני מטעם רשם העמותות כדי שיבצע ספירה חוזרת של כל הקולות בדו”ח מנדטים חדש שיפיק בעצמו בהתאם לתקנון. “דין החלטת ועדת המנדטים מיום 18 בדצמבר לאשר את דו״ח המנדטים לאסיפה הכללית להתבטל”, כך דרש עו”ד אבן עזרא בשם התובעת.

בתוך כך, במקביל לכתב התביעה, הוגשה לבית המשפט גם בקשה למתן צו מניעה זמני לכינוס אסיפה כללית באיגוד השחייה עד להכרעה בתיק. “עוד בטרם הסתיים ההליך, מיהר מנכ״ל האיגוד וזימן אסיפה כללית ליום 18 בינואר 2024 ללא סמכות, בניגוד לתקנון ועל מנת לקבוע עובדות בשטח על בסיס אותה ספירת קולות מעוותת. בנסיבות אלו, פנתה התובעת לבית הדין של איגוד השחייה בעתירה דחופה ובקשה לצו זמני, אולם עד היום בית הדין לא הגיב ולא התקבלה שום החלטה. לא נותרה ברירה אלא לפנות לבית משפט זה“, כך נכתב בכתב התביעה.

מאיגוד השחייה נמסר בתגובה: “אנחנו כרגע לומדים את העתירה ונגיב בהמשך”.

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה