במסגרת הסכסוך בין ההסתדרות הכללית וההסתדרות הלאומית בעניין התארגנות וייצוג שופטי הכדורגל, תגובה שנתנה השבוע של ההסתדרות הלאומית לבית הדין הארצי לעבודה מציגה תמונה עגומה ובעייתית של בעלי תפקידים באיגוד השופטים (מנהלי מחוזות) אשר מועסקים ע"י ההתאחדות לכדורגל ואף מקבלים את שכרם משם. 

מהתגובה שנתנה לבית הדין לעבודה עולה כי מנכ"ל איגוד השופטים, יריב טפר, היה מודע להתארגנות אסורה זו והוא הורה לפי דברי מנהלי המרחבים "להסיר את הטייטל שלהם" בפנייתם לשופטי האזור. במסמך המדהים אף נחשפות שיחות טלפון והתכתבויות המראות על מתן "טובות הנאה”, פטור בתשלום דמי חבר, הפעלת לחצים על שופט במקום עבודתו וניסיונות לחץ למילוי טפסים, תוך הבטחה מפטור מהצורך לשלם דמי חבר בסך של 200 שקל ועד הבטחות שונות.

בתגובה לבית הדין הארצי לעבודה נטען בין השאר ע"י עורכי הדין רוית קרן, בטי מצר-לוי וליאת אלזנר ממשרד עורי הדין בטי מצר-לוי וכן עורך הדין רן קונפינו כי: “ביום 14.10.20 שלחו שלושת מנהלי המחוזות בהתאחדות לכדורגל, שלמה אוחיון מנהל מחוז צפון, שלומי אללוף מנהל מחוז מרכז ומאיר לוי מנהל מחוז דרום, יחדיו עם שופט ששימש בעברו כחבר ועד פעולה, קובי דמרי, מכתב אל ההסתדרות הלאומית ובו אלו ביקשו לקיים את הבחירות לוועד שופטי הכדורגל.  במכתב זה טענו המנהלים טענות שונות, ברובן שגויות מעיקרן, כאשר מטרת המכתב דנן הלכה למעשה היה השבת ה"כוח" והשליטה בכספי העובדים וכן רצונם למנות נציגים מטעמם לוועד העובדים אשר יהיו עושי דברם.

עורך הדין רן קונפינו (פרטי)עורך הדין רן קונפינו (פרטי)

יש לציין כי משך שנים רבות ועד לכניסתה של ההסתדרות הלאומית לזירת יחסי העבודה בתחילתה של כל עונת שיפוט דמי חבר בסך של 200 שופטים, דמי חבר אשר נגבו על ידי מנהלי המחוזות (לרוב) והיוו תנאי לשיבוצם של השופטים והעסקתם על ידי ההתאחדות. "הפיקוח" על הכספים האמורים נעשה באופן בלעדי על ידי מנהלי המחוזות עד לחודש יולי 2019, מועד החתימה על ההסכם הקיבוצי אשר עשו לכאורה שימוש בכסף זה כרצונם למטרות שונות אשר לא תמיד עלו בקנה אחד עם טובתם של השופטים".

עוד נטען: “במסגרת המשא ומתן הקיבוצי, הגיעו הצדדים להסכמה כי 200 השקלים אשר נוכו על ידי ההתאחדות לכדורגל והועברו לידי מנהלי המחוזות, יוגדרו מעתה כדמי רווחה, יועברו לקופת ועד העובדים וניהול הכספים האמורים יהיו מעתה במשותף על ידי נציג ועד העובדים והנהלת כל אזור ובתיאום אל מול ההתאחדות. עם חתימתו של סעיף זה בהסכם הקיבוצי, עורר הדבר זעם רב אצל מנהלי המחוזות אשר, משך שנים רבות שלטו בכספים האמורים באופן בלעדי".

ההתאחדות לכדורגל (איציק בלניצקי)ההתאחדות לכדורגל (איציק בלניצקי)

בנוסף נטען: “ביום 29.10.20 השיב אודי מנור, מנהל חטיבת ארגונים בהסתדרות הלאומית לשלושת מנהלי המחוזות והבהיר להם כי עצם שליחת מכתב שעניינו פנייה לפיזור ועד העובדים שנעשתה על ידי 3 מנהלי המחוזות חלק אינטגראלי מהנהלת הארגון, מהווה התערבות בוטה של הנהלת הארגון ומי מטעמה בהתארגנות העובדים. עוד הובהר לשלושת המנהלים כי יש בדברים האמורים להבהיר את הסיבה האמיתית לשליחת המכתב על ידי מנהלי המחוזות - השתלטות מטעם הנהלת הארגון על ועד העובדים באופן שלא ייצג נאמנה את ציבור העובדים”.

על מנכ"ל איגוד השופטים, יריב טפר, נכתב בתגובה לבית הדין לעבודה כי: “ביום 4.11.20 פרסם מנכ"ל איגוד השופטים, יריב טפר, הודעה לכל בעלי התפקידים באיגוד השופטים כי אלו מתבקשים שלא לעשות כל שימוש בתפקידם בכדי להשפיע על קיום התארגנות ובכל פנייה לעניין ההתארגנות של השופטים ו/או ועד השופטים להסיר את תיאור התפקיד באיגוד ולהסתפק בציון השם בלבד. מבלי לפגוע בעובדה כי אין במכתבו של טפר בכדי לרפא איזשהו פגם ו/או התערבות שנעשו על ידי מנהלי המחוזות  הרי שגם הסרת תיאור התפקיד בכל פנייה הקשורה להתארגנות העובדים מהווה אף היא הפרעה להתארגנות העובדים ומעורבות אסורה. ישאל השואל, האם פנייה של מנכ"ל בעניין התארגנות העובדים לא תיחשב לכזו באם יוסר תיאור תפקידו של הפונה, קרי של המנכ"ל? וכן התשובה לכם ברורה וידיעה”.

שימו לב להתכתבות בקבוצת הווטסאפ המכונה "בחירות לוועד" בה חברים בין השאר מנהלי המחוזות של איגוד ביום 3.11.20, והיא למעשה נותנת הצצה וחושפת מה קורה באמת מאחורי הקלעים ואיך הדברים מתנהלים באמת באיגוד השופטים.

שלומי אללוף: "הבנתי מיריב שאסור לנו כמנהלי אזורים ובעלי תפקידים להיות מכותבים, לעסוק בהתארגנות. הוא אמור להוציא מכתב בנושא. חייב למצוא נציג שהתעסק עם זה”.

קובי דמרי: “זה מה שאמרתי.. תעשו את הדברים מאחורי הקלעים. בלי להיות גלויים".

ההתכתבות בין אללוף לדמרי (צילום מסך)ההתכתבות בין אללוף לדמרי (צילום מסך)

שלומי אללוף: "אבל המכתב יצא עם השם שלנו. אז כבר יודעים שאנחנו בפנים".

מאיר לוי: “יוציא חדש".

קובי דמרי: "תשלחו מכתב הבהרה שאתם מסירים עצמכם מהמכתב ושאתם לא מתכוונים להמשיך לפעול. כשנצטרך לאסוף חתימות אתן לכם את השמות של אלה שרוצים ואת האישור שלכם ואתם תדברו איתם. מקובל?".

שלומי אללוף: “חייב לדעתי, יעשה לנו גול עצמי. יוציאו נגדנו שאנחנו בעלי אינטרס".

קובי דמרי: "נוציא מכתב...  אין מה לעשות יותר מזה. את השאר תעשו מאחורי הקלעים. מי שלא מתכוון לתת את הכח שלו שיגיד מעכשיו.. שלא סתם אתחיל תהליך ואעשה מעצמי צחוק. תצטרכו בבוא העת להתעסק בזה בצורה שקטה, להרים טלפונים לחלק מהשופטים וכו'".

שלומי אללוף: "זה אין בעיה, נעבוד בשכל. אתחיל לעבוד על נציגות פנימית שלי גרעין טוב שיקדם את הכל".

אומנם בהמשך אוחיון, מנהל מחוז הצפון, טוען בתכתובת לדמרי כי: “גם ככה התערבתי יותר ממה שהייתי צריך ואני מוותר, תודה קובי תמשיכו איך שנראה לכם".

ההתאחדות לכדורגל (שחר גרוס)ההתאחדות לכדורגל (שחר גרוס)

“ההסתדרות הכללית הלכה למעשה קנתה את קולות העובדים”

בהמשך המסמך הארוך שהוגש לבית הדין לעבודה, עולות טענות קשות ביותר כנגד ההתנהלות של ההסתדרות הכללית עם האשמות לא פשוטות.

"דומה כי ההסתדרות הכללית לא למדה את לקחיה מפסקי הדין בעניין מעדנות. בעניינו חמורים הדברים אף יותר. כידוע שופטי הכדורגל רובם בכללם אינם עוסקים במקצוע השיפוט כעיסוק עיקרי. מרביתם של שופטי הכדורגל מועסקים במקומות עבודה שונים, ובין היתר מקומות עבודה המאוגדים גם על ידי ההסתדרות הכללית. אם לא די בפעולותיה של הכללית ושימושה במנהלי המחוזות, הרי שזו הגדילה לעשות עת דאגה להפעיל לחץ פסול על עובדים שונים במקומות העבודה העיקריים של אלו על ידי מנהליהם . כך למשל בעניינו של שוקי קדיש, שופט ממרחב ירושלים המשמש כמבקר בליגה הלאומית ובעברו עוזר שופט בליגת העל. קודיש מועסק באגד שנים רבות. תחילה הובטח לקודיש כי זה יצורף לוועד הפעולה של הכללית כנציג ירושלים בוועד. לאחר שקודיש ראה כי הבטחתו של גוזלן (חי גוזלן, פעיל מרכזי באיגוד, ג.ל.) לא קוימה עזב זה את ההסתדרות הכללית, חזר לשורותיה של ההסתדרות הלאומית ואף מסר לידי נציגי הועד תכתובות שונות ומידע שונה באשר להתארגנות העובדים בהסתדרות הכללית".

אולם, מהתגובה לבית הדין לעבודה עולה כי זמן צר לאחר מכן קודיש צורף כבר כחבר ועד להסתדרות הכללית. יו"ר וועד השופטים, אורן בורנשטיין, התכתב עם קודיש וזה כתב לו ואף הודה כי: “בוקר טוב. אין לי משהו אישי נגדך דווקא ההפך. הופעל עליי טיפה לחץ מהעבודה שלי וכבדתי את המנהלים שלי. בגלל זה עברתי”.

השיחה עם שוקי קודיש (צילום מסך)השיחה עם שוקי קודיש (צילום מסך)

כלפי ההסתדרות עוד נטען במסמך: “כמכונה משומנת, הפעילה ההסתדרות הכללית עובדים שונים במחזות  בכדי שאלו יגייסו עבורה עובדים שיחתמו על טופסי הצטרפות. יהא נכון יותר לומר כי ההסתדרות הכללית הלכה למעשה קנתה את קולות העובדים. ויובהר, אין המדובר בגיוסם של עובדים אשר פועלים ו/או פעלו לשם החתמתם של עובדים אחרים על טופסי הצטרפות בשל אמונה בהסתדרות הכללית, כי אם מהבטחתו של חי גוזלן יו"ר ועד הפעולה מטעם ההסתדרות הכללית לשלם לאותם עובדים אשר יצליחו בפעילותם להחתמת עובדים ולהעבירם להסתדרות הכלית. ביום 3.2.21 קיבל שוקי קודיש (אותו קודיש אשר מונה כחבר ועד מטעם ההסתדרות הכללית) שובר מתנה מההסתדרות הכללית ומחי גוזלן בסך 100 שקל עבור פעילותו לשם החתמת העובדים להסתדרות הכללית”.

אורן בורנשטיין (רדאד ג'בארה)אורן בורנשטיין (רדאד ג'בארה)

שיטת הגיפט קארד

המסמך חושף איך נעשתה העברת השובר. קודיש קיבל הודעה בזו הלשון: "שוקי, מודים לך על תרומתך לקידום ועד השופטים בהסתדרות הכללית. חי גוזלן וההסתדרות הכללית קיבלת גיפט קארד 100 שקל למימוש במגוון מתנות וחוויות".

עוד נטען: “ההסתדרות הכללית משלמת לשופטים וזאת בכדי שיצרפו שופטים נוספים לשרותיה ו/או שיצטרפו בעצמם להסתדרות הכללית. ויובהר, המדובר לכאורה במתן טובת הנאה שוות ערך כספי וזאת אך ורק לשם צירוף עובדים לארגון עובדים. האם עד כדי כך הייתה נואשת ההסתדרות הכללית שבכדי לצרף עובדים  לשורותיה הייתה צריכה לשלם להם ?".

עוד בהמשך התגובה ממשיכות הטענות הקשות כלפי התנהלות ההסתדרות: "במסגרת ניסיונותיה של ההסתדרות הכללית לארגן את העובדים, החתימה זו באמצעות נציגים טלפוניים את השופטים, כאשר במסגרת  השיחות שקיימה אל מול העובדים, הפעילה זו לחץ פסול (לשון המעטה) ואין חולק כי אופן הפנייה אל העובדים, בוודאי עובדים צעירים אשר לא בהכרח מבינים את משמעות הדברים שנאמרו להם, לא היה בדרכי נועם". 

ההתאחדות לכדורגל (שחר גרוס)ההתאחדות לכדורגל (שחר גרוס)

"כן, כן, ההסתדרות הכללית תשלם במקום השופטים"

מצורפת במסמך אף שיחה בין שופט לנציגה. נציגה: "ערן, קיבלת הודעה לעבור מהסתדרות הלאומית להסתדרות הכללית כי החברים שלך עברו ואני רואה, התיק שלך ללא מענה. למה אז לא העברת".

ערן: “לא יודע, אף אחד לא דיבר איתי את האמת. מה זאת אומרת".

נציגה: “אבל שלחו לך הודעה וכל החברים שלך עברו, הם מקבלים, מתחילים לקבל הטבות, אפילו ייאלצו לשלם פחות ואתה לא ענית ללינק, הרי קיבלת מאמי".

השיחה בין ערן לנציגה (צילום מסך)השיחה בין ערן לנציגה (צילום מסך)

בהמשך שימו לב ללחץ של הנציגה: “חברים שלך עברו, אתה יודע, הם הרי לא יספרו לך, הם כשיש הטבות, הטבות, אנשים לא אוהבים לספר שיש הטבות, זה הקטע המרגיז. התיק שלך ללא מענה אז בוא".

ב-14.1.21 בקבוצת הוואטסאפ כותב שלומי אללוף, מנהל מחוז מרכז, על מה שקורה: “שגעו את הילדים. ילד בן 17 מתקשר אליי, לא מבין מה רוצים ממנו". בהמשך ההתכתבות הנציגה למעשה מטעה את השופטים ושימו לב לתוכן השיחה. בהתכתבות שואל אותה ערן על 200 השקלים שהשופטים משלמים כיום בכל שנה.

ההתאחדות לכדורגל (איציק בלניצקי)ההתאחדות לכדורגל (איציק בלניצקי)

ערן: “אבל, זה מאתיים שקל שכל השופטים משלמים לכולם".

נציגה: “נכון, עכשיו רוצים לבטל את זה. לבטל. הוועד החדש שבהסתדרות הכללית, רוצה לבטל את זה".

ערן: “אוקי. זה מעולה. עכשיו השאלה, אתם הולכים היום לשלם את זה במקומנו כאילו ולתת תקציב".

השיחה עם הנציגה (צילום מסך)השיחה עם הנציגה (צילום מסך)

נציגה: “כן, מה אכפת לך, אז זה לא עניינך, הולכים לבטל, מה אכפת לך?".

ערן: “וההסתדרות הכללית, תשלם במקומם, במקומנו, מאתיים שקל על כל שופט כאילו?".

נציגה: "כן, כן".

השיחה עם הנציגה (צילום מסך)השיחה עם הנציגה (צילום מסך)

ערן: “כאילו מאתיים כפול שמונה מאות שזה כאילו מאה שישים אלף שקל בשנה שאתם תשימו".

הנציגה מתעצבנת ועונה: "זה לא עניינך".

ערן לוחץ: "נכון?"

נציגה מודה בסוף: "אהה כן. מה אכפת לך? אתה תקבל את זה, זה ההסכם, מה אכפת לך".

מההסתדרות הכללית נמסר בתגובה לדברים: “הטענות שגויות ומשוללות יסוד. התיק מתנהל בימים אלו בבית הדין הארצי לעבודה ושם נשמיע את עמדתנו”.

טפר: אנחנו לא צד בסכסוך

מנכ”ל איגוד השופטים יריב טפר מסר בתגובה: "אנחנו לא צד בסכסוך. ככל שההתאחדות תידרש למתן תגובה היא תגיב כנדרש".

קודיש: “לא מעניין אותי 100 שקל, איך שקיבלתי הודעה מחקתי אותה”

שוקי קודש שמשמש כיום כמבקר שופטים ושופט באזור מסר בתגובה לדברים: “אני נמחקתי לגמרי כחבר הסתדרות של אגד בה אני עובד, כי שכחתי לכתוב בהצטרפות ללאומית שזה רק קשור להתאחדות לכדורגל. לכן הייתי צריך לפעול, כאשר אגד זה מקום העבודה העיקרי שלי. בהתאחדות אני בקושי מרוויח משהו ".

לשאלה האם הופעל עליו לחץ, הוא אמר: "אין תגובה. לא מעניין אותי לא מזה ולא מזה. רק העבודה שלי מעניינת. יש סכסוך בין ההסתדרות הלאומית לכללית, אני לא באמצע".

לגבי הכסף שקיבל בצורת גיפט קארד אמר :"אין לי מושג, איך שקבלתי הודעה מחקתי אותה. לא מעניין אותי 100 שקל. לא הסתדרות כללית לא לאומית”.

יריב טפר (מערכת ONE)יריב טפר (מערכת ONE)

“רוצים להכניס אותי באמצע. הסיבה שהצטרפתי להסתדרות הכללית היא לדאוג גם לשופטים הצעירים והוותיקים שאין לנו ייצוג באף מקום. אנחנו שייכים לאזור המרכז, וצריך שיהיה נציג מירושלים לייצג את השופטים הירושלמים".

עוד הוסיף קודיש: "אורן בורנשטיין בחר לקחת שיחה אישית שלי ולפרסם טענות מופרכות אשר יתבררו בבית המשפט. השיחה ברורה והוסבר שאני עובד כל חיי באגד  וכאשר חתמתי בהסתדרות הלאומית הסרתי את חתימתי כחבר בהסתדרות הכללית באגד וישר יצרו עמי קשר באגד ושוחחו עמי וחזרתי להסתדרות הכללית בהחלטה שלי בלבד. חשוב מזאת בחרתי להיות עם מעל ל-500 שופטים אשר בחרו באופן חופשי בהסתדרות הכללית לעתיד טוב יותר לשופטים".

אוחיון: “שקר וכזב, אנשים אינטרסנטים ותאבי כוח”

שלמה אוחיון אמר בתגובה: “אני בכלל לא הייתי מעורב  בשום תהליך של מעבר מהסתדרות לאומית לכללית. אני באופן אישי התוודעתי למעבר ששלחו לי הודעות מהסתדרות כללית ושופטים שכל התהליך התחיל בבחירות  שיזם קובי דמרי. הוא פנה אל מנהלי האזורים, בבקשה לקיים בחירות וועד , אמרתי שזה לגיטימי. הקימו ועד של שופטים שאף אחד לא בחר אותו, החליטו שהם נציגים”.

“יש בהסתדרות הלאומית תקנון שאחרי שלושה חודשים  מיום ההקמה צריך לבחור וועד. אך הוועד ישב שנה וחצי ולא עשה בחירות. הוא טען שאי אפשר כי הוא  מטפל בדברים. מבחינתנו מנהלי אזורים, לקיים בחירות זהו המעשה הנכון והסכמנו לפנייה. בקשה לגיטימית לבחירות דמוקרטיות".

עוד הוסיף אוחיון: “על איזה כוח הם מדברים, שיבואו ויראו מקרים ספציפיים. שיביאו שופט אחד מאזור הצפון כולל הילדים שלי שהם שופטים,  האם ביקשתי מהם לעשות מעבר. לא צירפתי בן אדם אחד, שיביאו דברים עובדתית.  זהו שקר וכזב, עלילה שאין לה בסיס, אנשים אינטרסנטים תוואי כוח,  שרוצים לתפוס כוח בלי צורה דמוקרטית".

גוזלן: “טענות מופרכות של ההסתדרות הלאומית”

חי גוזלן מסר בתגובה: "טענותיהם המופרכות של ההסתדרות הלאומית יתבררו בבית המשפט ב-8.3 וכולם מוזמנים. שופטי הכדורגל החליטו ללא כול השפעה להצטרף להסתדרות הכללית והוכחה לכך מעל 500 שופטים חתמו לוועד החדש וההסתדרות הכללית. שופטי הכדורגל אמרו את דבריהם".

דמרי: “טובת השופטים היא בראש סדר העדיפויות, אמשיך לפעול למענם”

קובי דמרי מסר בתגובה: במשך שנים אני פועל להגנת השופטים, להטבת מצבם ולשיפור המקצוע ואף הייתי מהמובילים להקמת הוועד, הכרה במקצוע וחתימה על הסכם קיבוצי ראשוני והיסטורי. כידוע, אני מתנגד לוועד הקיים וקורא לבחירות בקול רם. התחברתי למנהלי האזורים במטרה להטיב את מצב השופטים ולבחון עמדתם. יובהר כי הפניה הראשונית הייתה מטעם אחד ממנהלי האזורים אליי - כך נוצר החיבור. למרבה הצער נתקלתי בהתנהלות אשר בעיניי פוגעת בטובת השופטים - בלשון המעטה. אחד ממנהלי האזורים התנגד נחרצות לוועד אליו עבר, עד אשר הסכימו להכניס אותו לתוך הוועד את האנשים שרצה, אנשים שיגנו על אינטרסים כאלה ואחרים, כך ניראה. בהתאם, התחלתי לפעול לאספת ראיות על מנת להראות את אשר נחשפתי אליו. לא חששתי ולא אחשוש להתעמת עם כל בעל תפקיד על מנת להגן על ציבור השופטים. יהא המחיר אשר יהא. איני מתכוון בשום שלב להוציא שיחות אישיות שנערכו ביני לבין שופטים. אני כאן להגן עליהם גם אם הם מתנגדים לי, על אף שלא ידוע לי על כאלה. טובת השופטים היא בראש סדר העדיפויות ואמשיך לפעול למענם מכל מקום״.

תגובתו של מאיר לוי תובא כאשר תתקבל.

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה