בכניסה למשרדים החדשים של מכבי חיפה בטירת הכרמל, מתנוסס על הקיר ציטוט של יעקב שחר, “אנחנו לא אצנים למרחקים קצרים, אנחנו מרתוניסטים”. נראה שמו אלאך הפנים את המסר  ומנסה ליישם את המדיניות החדשה.

“אני כאן 5 חודשים אבל זה מרגיש כמו 30 שנה” אומר אלאך וצוחק בחביבות. אולי זה רק הקושי של תחילת הדרך ועוד מעט הכל יסתדר, אבל גם הוא מודע לכך שכרגע הוא בתוך משבר עמוק. בראיון ל-ONE מסביר המנהל המקצועי את הצעדים הראשונים שלו במירוץ הזה, בתקווה שיצליח לייצב את המערכת ולהגיע עוד מספר שנים לקו הסיום כמנצח. 

רוטן: עשינו צעד חשוב, זה לא מספיק

בפעם הראשונה כשפגשת את יעקב שחר מה המטרות שהוא הציב לך?
”בפעם הראשונה שדיברנו, זו הייתה רק פגישת היכרות. ישבתי 3-4 פעמים לפני שהחלטתי לקבל את התפקיד עם שחר, עוזי מור ואסף בן דב. בפגישות הללו  הם ניתחו איתי את מצב המועדון בשש העונות האחרונות, בהן התחלפו 8-9 מאמנים, יותר מ-100 שחקנים, 12 עוזרי מאמן, 5-6 מאמני כושר. בשבע עונות הקבוצה סיימה רק פעם אחת בין שלוש הראשונות, אז חזרנו אחורה וניתחנו את המערכת ובסופו של דבר הגדרנו שחייבים לייצר יציבות ועקביות. זאת אחת המטרות הכי חשובות שלי, לנהל את המועדון מבחינה מקצועית ולהביא יציבות”.

דיברתם על איזה סגנון כדורגל הכי מתאים לקבוצה?
”לא. כמובן שיש פילוסופיה איך צריכה להיראות הקבוצה, אך השיחות היו יותר על כמה חשוב לייצר יציבות. מכבי חיפה זה מועדון באמת גדול, שתמיד צריך להיות בטופ 3. אנחנו לא הולכים לשנות 6-7 שנים רעות תוך שנה אחת בלבד”.

יעקב שחר ומוחמד אלאך (האתר הרשמי של מכבי חיפה)יעקב שחר ומוחמד אלאך (האתר הרשמי של מכבי חיפה)

אז מה התוכנית האסטרטגית שלך ומהו טווח הזמן שהצבת לה?
”אחרי שדיברתי עם ההנהלה וניתחנו את הדברים וההחלטות הרעות שעשו בשנים האחרונות, חשבנו על העתיד. הדבר הכי חשוב עבורנו הוא להבין שאנחנו במשבר. רק ברגע שנבין זאת ונשלים עם המשבר, נוכל להכין תוכניות על מנת לשפר את המצב לעתיד. אני לא יכול להגיד שתוך שנה או שנתיים נהיה שוב אלופים. אם אומר זאת זה יהיה חוסר כבוד ליריבות שלנו וגם לעצמנו לאור השנים האחרונות. קודם כל נצטרך להביא יציבות למועדון”.

אז אתה בעצם חושב שזה תהליך שיקח לפחות שלוש שנים עד שהאליפות תוכל לחזור למועדון הירוק?
”אל תשימו לי שעון, אבל אם נסתכל על ה-DNA של הקבוצה וההיסטוריה, זה מועדון שצריך להיאבק בכל עונה על האליפות. זה חייב להיות העתיד, כי אנחנו באמת קבוצה גדולה. כמה זמן זה ייקח? נדע רק בעתיד”.

מה ייחשב כהצלחה בעונה הבאה? מאיזה מקום תהיה מרוצה?
”מבחינתי, הכי חשוב זה להביא את היציבות. אני לא מתכוון להצהיר באיזה מקום נסיים, אני רק יכול להגיד שאנחנו חייבים להיות בין חמש-שש המקומות הראשונים, אנחנו מכבי חיפה ואנחנו חייבים להישאר תחרותיים”.

שחקני מכבי חיפה. בשנה הבאה הציפיות של אלאך לא גבוהות (נעם מורנו)שחקני מכבי חיפה. בשנה הבאה הציפיות של אלאך לא גבוהות (נעם מורנו)

אחרי חמישה חודשים, מה אתה יכולה לסמן כבעיה העיקרית?
”אנחנו חייבים להיות יותר עקביים בהחלטות שלנו. בנוסף, אנחנו צריכים להשתדרג במחלקות הצעירות ובנושא הסקאוטינג על מנת לגלות כישרונות. המטרה שלי שכל המחלקות יעבדו בתיאום כדי לייצר מערכת אחת גדולה ואיכותית”.

כשהגעת, הקבוצה הייתה רק ארבע נקודות מהמקום השישי ומאז היא רק צנחה, מה האחריות שלך כאן?
”כל האחריות לכל דבר שקרה העונה היא קודם כל שלי, אני לוקח אחריות מלאה. אני יודע מה אני עושה ובתור המנהל הטכני ההחלטות הן שלי. אמנם הגעתי רק בנובמבר וזה לא פשוט, אך אל תאשימו את המאמן והשחקנים, האחריות רק שלי”. 

אתה מאוכזב מאיך שהדברים התפתחו מאז הגעתך?
”אני לא מאוכזב. מאוכזב זו מילה גדולה מדי, אבל אני לא מתעלם מהמשבר ואמשיך לעבוד באותה הדרך. אני לא כאן במטרה לקבל החלטות קצרות ולברוח”.

מוחמד אלאך (נעם מורנו)מוחמד אלאך (נעם מורנו)

ביקשת משרד במתחם קצף בו משחקות מחלקות הנוער, האם אתה מתכוון להנחיל סגנון משחק מסוים לכלל הגילאים במועדון?
”אנחנו מתכוונים לנתח גם את הקבוצות הצעירות, אך אסור שדברים יהיו בנפרד, חשוב שהכל יהיה תחת מחלקה אחת גדולה. אני מתכוון להיות בקצף כמה פעמים בשבוע ולכן יש לי שם משרד, כמו שיש לי משרד כאן עם מחלקת הסקאוטינג וכמו שיש לי במתחם של הקבוצה הבוגרת. שלוש המחלקות הללו צריכות לעבוד בסנכרון”.

אתה יכול להגיד באיזה סוג שחקנים אתה מעוניין ואיזה סגנון משחק יהיה לקבוצה?
”קודם כל צריך ניצחונות, ננסה לנצח ואחר כך נחשוב על הסגנון”.

סימנת כבר שחקנים לעונה הבאה? כמה שינויים אתה מתכנן לעשות?
”כמות השחקנים לא חשובה, יותר חשוב לקבל החלטות נכונות. אל תצפו ממני לעשות הרבה שינויים בקיץ, אנחנו צריכים לעבוד בחוכמה. שניים, שלושה, ארבעה, אולי חמישה שינויים. אנחנו לא מתכוונים לייצר רעידת אדמה במועדון. כמה שינויים קטנים יכולים מאוד לשפר אותנו. אני לא מתכוון לבצע את הטעויות שעשו כאן בשנים הקודמות ולהביא הרבה שחקנים ואנשי צוות כי זה לא יפתור את הבעיה. נצטרך לשפר דברים צעד אחרי צעד. מה שייקבע זאת האיכות ולא הכמות”. 

אטיין ריינן (עמרי שטיין)אטיין ריינן (עמרי שטיין)

בינואר הבאת את אטיין ריינן שלא שיחק יותר מדי, ושיחררת את גילי ורמוט, כשגם דקל קינן עזב, אתה שלם עם ההחלטה לפעול כך?
”להביא 6-7 שחקנים בינואר זה פשוט להתעלם מהמשבר הגדול. יש לי סגל ואני רוצה לסמוך עליו. אם אני משחרר מישהו, המטרה להביא מישהו במקום, אך לא אם יש סגל רחב. אני לא מאמין בשינויים בחלון העברות של ינואר”.

אז גם בקיץ צפוי שינוי מינורי בקבוצה?
”לפעמים שינויים קטנים גורמים להשפעה גדולה”.

התוצאות של פרד רוטן עד כה לא טובות , אתה מרוצה ממנו, הוא ימשיך בעונה הבאה?
”רק הוא יכול לדבר על עצמו. אנחנו מרוצים ממנו ורוצים שימשיך בקבוצה, כי המטרה היא ליצור יציבות. קשה מאוד להגיע כמאמן במהלך העונה, כשהקבוצה במצב רע ובמשבר, אך לקחנו אותו כי הוא גם עבד עם קהל גדול בעברו. יש לו ניסיון רב והוא יודע איך לפתח קבוצה, ואנחנו חושבים שהוא יכול לעשות רק דברים טובים למועדון. מצדנו, נהיה מרוצים אם הוא ימשיך איתנו, אבל זה תלוי גם בו”.

פרד רוטן (רדאד ג'בארה)פרד רוטן (רדאד ג'בארה)

מי מהישראלים אתה מצפה שיהיה המנהיג בעונה הבאה? רועי קהת, רמי גרשון?
”אני לא מדבר על שחקנים ספציפיים, אבל אני בטוח שהשינויים הקטנים שנעשה ישפיעו לטובה על כולם. יש לי הרבה אמונה וביטחון בשחקנים, אך בסופו של דבר הם צריכים להיות טובים מספיק עבור מכבי חיפה. זה נכון גם לגביי, אני חייב להיות מספיק טוב למכבי חיפה. אם הם יספקו את הסחורה או לא, אני אדבר איתם ואיידע אותם אישית”.

האם אתם מעוניינים שעומר דמארי ימשיך בקבוצה?
”אנחנו נחליט על המשך דרכם של השחקנים רק בתום העונה”.

האם תמשיך עם מדיניות ה”מנודים” במידה ושחקנים שלא תרצו יסרבו לעזוב?
”במהלך 12 שנותיי בכדורגל מעולם לא הייתי צריך לעשות צעד כזה קיצוני. אף פעם לא נתקלתי בסיטואציה שכזו. אני מאמין שצריכים לקחת את כל השחקנים ברצינות. זה מה שאני אוהב במועדון, שיש כבוד והגינות אחד כלפיי השני. איך אני יכול לענות לגבי מצב שאינו ממשי כעת?”.

עומר דמארי מאוכזב. עתידו יוכרע בתום העונה (עמית מצפה)עומר דמארי מאוכזב. עתידו יוכרע בתום העונה (עמית מצפה)

כי אתה מדבר על הרצון לייצר יציבות, ובעבר המדיניות הזו יצרה לא מעט רעש. האם זה לא משהו שברצונך לשנות?
”אני מאמין שאם אהיה אמיתי, שקוף וישר עם השחקנים, שזה דבר מאוד חשוב בעיניי, והיחסים עם השחקנים יישארו טובים, תמיד יהיה פתרון.

אתה יכול להצהיר שתשים סוף לתופעה, שהיא לא מקובלת עליך?

״בכל מקרה זה לא מצב שקורה עכשיו, אז אני לא צריך לחשוב על זה”.

כנראה תצטרך בקרוב לחשוב על זה.
”כן, ייתכן”. 

איזה עמדות עיקריות לחיזוק אתה מתכוון לחפש בקיץ?
”זה משהו שאנחנו צריכים לדון עליו ולהחליט איזה שחקנים אנחנו רוצים ובאיזה עמדות”.

מוחמד אלאך (נעם מורנו)מוחמד אלאך (נעם מורנו)

האם תיווצר כאן מושבה הולנדית בקבוצה?
”יכול בהחלט להיות, זה דבר טבעי להביא אנשים מהמקום שאתה מכיר היטב. שחקנים ומאמנים שאתה מכיר אותם וסומך עליהם. אך כרגע יש לנו סגל רחב ואנחנו לא החלטנו אילו שחקנים יגיעו”.

ראית שחקנים ישראליים שמשחקים באירופה שאתה מעוניין בהם?
”אנחנו בודקים, יש כאן חוק זרים, לכן יש חשיבות גדולה לשחקנים הישראלים. כמובן שאנחנו עוקבים”.

האם עומרי גלזר, לאחר המקרה בגביע המדינה שהוחלף במחצית, יהיה השוער הראשון בעונה הבאה?
”רק המאמן צריך להחליט דברים שכאלה. שחקן צעיר לומד דברים, לפעמים טוב שקורות טעויות ואכזבות, מהן מתחשלים ולומדים להמשך. אני בטוח שהוא ירים עצמו וילמד מהסיטואציה. כאשר אתה במכבי חיפה, זה אומר שהכל סובב סביב ניצחונות וזה פחות חשוב אם אני מאמין בשחקנים, אלא אם השחקנים מאמינים שהם מספיק טובים להיות חלק ממכבי חיפה כקבוצה שדורשת ניצחונות”.

עומרי גלזר לא מאמין (רדאד ג'בארה)עומרי גלזר לא מאמין (רדאד ג'בארה)

אתם עובדים עם השחקנים גם ברמה המנטלית?
”בוודאי, כמו שמתאמנים ברמה הפיזית והמקצועית, כך גם ברמת המנטליות. מועדון גדול חייב לעבוד עם שחקניו על הצד הפסיכולוגי. איך, כמה ולמה, זה כבר שאלות אחרות”.

מתי אתה מתכוון לסגור את הסגל לעונה הבאה?
”אם הייתי יכול לשלוט בשוק העברות הבין לאומי לא הייתי כאן עכשיו. אני מעדיף שמתחילים את העונה כשהסגל סגור ב-80-90% כבר, אך השוק זה לא דבר שאני שולט עליו ותלויים בגורמים אחרים”.

ברוב המשחקים, הקבוצות נגדכם מסתגרות ומנסות לגנוב גול, יש לך פתרון לזה?
”זה דבר שקרה בעבר ויקרה בעתיד שקבוצות יגיעו בגישה כזו, והפתרונות תלויים בנו, יש לי רעיונות, אך לא אחלוק אותם”.

מוחמד אלאך (נעם מורנו)מוחמד אלאך (נעם מורנו)

יש הרבה לחץ במועדון, שחקנים איבדו ביטחון וגם לאוהדים לא קל, יש לך מסר לאוהדים?
”יש להם את הזכות המלאה להתלונן ולהיות ביקורתיים, אנחנו צריכים למצוא פתרונות בשביל לשמח את האוהדים, אנחנו משחקים בשבילם, הם חלק מהמועדון. עם קהל כ”כ גדול חלק מתלוננים וחלק מעודדים, יש הרבה סוגי אוהדים, אבל בשורה התחתונה יש להם זכות מלאה להתעצבן, אנחנו נצטרך לשנות זאת”.

יהיה חכם להצהיר שבעונה הבאה לא תאבקו על האליפות, אחרי השנים האחרונות?
”הרשה לי להיות מאוד כן וברור. אחרי השנים הקודמות אנחנו חייבים להיות צנועים, חייבים להחזיר את האוהדים לאצטדיון, שיהיו גאים בנו. לא ניתן הצהרות על תארים, קודם כל נצטרך להיאבק ולגרום להם להיות גאים, זה לא דבר קל. האוהדים זה המועדון, לא אני”.

מתי לדעתך הוגן יהיה לשפוט אותך?
“אפשר לשפוט אותי בכל רגע. בכל יום, בכל חודש ובכל עונה. בכדורגל אין דבר כזה הוגן והרבה פעמים שופטים אנשים בצורה לא הוגנת. מה שחשוב בשבילי זה לקחת את הזמן, לקבל החלטות בנחת ולהפוך את המערכת ליציבה יותר. מבחינתי זה בסדר ששופטים אותי כל יום”.

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה