לא מעט אנשים עומדים מאחורי הקלעים של אירועי הספורט הגדולים, כאלו שמארגנים אותם, מתפעלים ובכלל שולטים ביד רמה בכל מה שקורה מתחת ומעל לפני השטח. על רובם חובב הספורט הממוצע לא שמע אלא שבפועל, אלו האנשים שמושכים את החוטים והרבה ממה שאנחנו רואים בסופו של דבר על המגרש קורה בזכותם. אחת מאותם אנשים היא רואת החשבון קרינה גרופר גרודינסקי, שמתפקדת היום כמ״מ מנכ״ל חברת היכלי הספורט. החברה שמנהלת ומתפעלת באופן שוטף שלושה אצטדיונים מרכזיים ביותר בישראל, היכל מנורה מבטחים, היכל קבוצת שלמה ואיצטדיון בלומפילד.
כיום אחראית גרופר גרודינסקי על תפעול היכל מנורה מבטחים, הקשר השוטף עם מכבי תל אביב, הפקות אירועים בהיכלים השונים ותיאום לוחות הזמנים בין הקבוצות, לאירועים השונים שמתקיימים בהיכלים, לגופים המשדרים , ולמנהלת הליגה. כלומר, אם מסתכלים מהצד מדובר באחת הנשים הכי חזקות שמושכת היום בלא מעט חוטים מאחורי הקלעים של הכדורסל הישראלי.
יש לציין כי היום, החברה עצמה לא אחראית על שיפוץ בלומפילד אלא שברקע שהאצטדיון החדש יתחיל לפעול תחזור חברת היכלי הספורט לנהל אותו באופן שוטף. בכניסה למשרד של קרינה, שממוקם צמוד לשער 1 בהיכל מנורה מבטחים, ישנו אוסף של תגי כניסה לכל האירועים שבהם לקחה חלק, אוסף כמעט בלתי נגמר שמתאר בצורה כמעט מושלמת 11 שנה בתפקידה בחברת היכלי הספורט. בראיון מרתק ל-ONE, זכינו להכיר מקרוב את האישה החזקה של הכדורסל הישראלי.
ספרי קצת עליך, למי שלא מכיר, על התפקיד ומה את עושה?
״בתפקידי אני סמנכ״לית הכספים של החברה, התחלתי עם ניר פרצלינה והמשכתי עם נדב. בחודשים האחרונים אני ממלאת מקום מנכ״ל, בעיקרון אני אחראית על כל תחום הכספים, התקשרויות, תקציב, חוזים, התקשרויות עם הקבוצות ועם מפיקים. כל נושא הבקרה בחברה, מתעסקת בנגיעה רבה בנושא השיווק, משאים ומתנים ולחיות עם אילוצי לוח הזמנים, שזה הדבר העיקרי שצריך ללמוד אותו, כי נורא קל להגיד ‘אי אפשר להביא אירוע’ כי יש אופציות בלתי נגמרות של משחקים למכבי ת”א ולנבחרת ישראל ואם לא לומדים לדלות את התאריכים בפינצטה ולדעת לסמן מה זה אילוץ ממשי ואיך חיים בשלום עם כל הגורמים פה, זאת התמחות ספציפית שאני עושה״.
איך זה עובד בעצם?
״יש לנו לוחות שנה קדימה, גם לוחות של היורוליג, גם של הנבחרת ולדעת להבין את המשמעויות של זה, ולדעת שבמקביל יש אילוצי טלוויזיה, וגם לדעת להסתכל על הלוח של הכדורגל וששם יש גם משחקים מרכזיים, הרבה דברים זזים בראש שצריך לפנות תאריכים, זה דברים של אחד משתלב בשני. זה לא שלמכבי יש משחק או להפועל ת”א יש משחק, זה הרבה יותר מורכב מזה״.
איך הגעת לתפקיד?
״הגעתי לפני 11 שנים. בתפקיד הקודם הייתי סמנכ”לית הכספים של המכרז של המדינה, כשסיימתי את התפקיד הגעתי לחברת היכלי הספורט עם פרצלינה, הגעתי בתום השיפוץ בהיכל, עוד עשיתי את החשבונות הסופיים עם הקבלנים ופתחנו את הטבעת המסחרית בהיכל. היכל קבוצת שלמה נפתח ב-2015. אנחנו היינו אחראית על המיתוג וכל ההצטיידות של ההיכל״.
ובלומפילד?
״העירייה היא זאת שמשפצת את בלומפילד, אבל אנחנו מעורבים בזה ומלווים את הפרויקט מהצד, אנחנו ניהלנו את בלומפילד ונחזור לנהל אותו בתום השיפוץ״.
מה באופן יום יומי עושה חברת היכלי הספורט?
״המטרה העיקרית היא ניהול מתקנים לטובת הספורט, מה שאנחנו עושים זה לתחזק את המתקנים על פי דרישות פיב״א ו-אופ״א ברמה הגבוהה ביותר ולהיות הכי מעודכנים לצורכי הקבוצות. אנחנו נותנים את המתקנים לקבוצות לצורך אימונים ומשחקים ותיאום לוחות זמנים ושילובים בין קיום אירועים עם משחקים. עד שאתה לא חי את זה אתה לא מבין איך זה אפשרי. היה משחק ביום שבת וביום ראשון בבוקר הפכו את האולם מאולם ספורט לאולם תרבות, עד שאתה לא בתוך זה אתה לא מבין איך דבר כזה ניתן לביצוע. הצוותים שלנו עושים את זה בשעות בודדות. אין שנה שאנחנו לא עוסקים בפיתוח המתקנים, כדי לשדרג את חווית הצופה וגם את החוויה למפיקים שלנו״.
מול מי במכבי ת”א עובדים? איך זה בעצם עובד?
“לכל מתקן יש מנהל, שבאופן יומיומי הוא מתפעל אותו, תיאום אימונים מול הקבוצה בכפוף לאילוצים שיש. אנחנו יכולים לבוא למכבי מראש ולהגיד בחנוכה שאי אפשר להתאמן באולם כי הוא תפוס, אבל יש לנו שיתוף פעולה מלא עם הקבוצות. במישור הכספי אני עובדת מול אנשי הכספים של המועדונים וגם מול ההסכמים. הספורט קודם להכל, לעולם לא יהיה אירוע על חשבון אירוע ספורט. אנחנו קודם כל בעד לקדם ספורט״.
קרה מצב שבו היה צריך לסגור אירוע ודיברת עם הקבוצות ואמרת להם 'יש לי אירוע לסגור אתם צריכים את התאריך הזה כן או לא'?
“זה קורה לי כל הזמן, אתמול זה קרה לי. כבר סגרתי עם המנהלת על תאריך אפשרי, במכבי שיתפו פעולה ובסוף אין אירוע. לומדים לא להתבאס ולא להתחמץ מהדברים האלה. צריך להבין מאיפה אנחנו באים. היכל מנורה מבטחים עשה בשנים האחרונות מהפכה אדירה, אנחנו יותר מופעים מאשר ספורט בניצול הימים, אנחנו מעבר לפוטנציאל האפשרי שקיים״.
בבלומפילד יש שלוש קבוצות שעתידות לשחק באותו אצטדיון, זה יותר קשה או שמסתדרים?
“בבלומפילד זה משחקים נטו, הקבוצות לא באות להתאמן, לכל קבוצה יש את הזמן שבה היא משחקת אז הכל בהתאם ללוח המשחקים שלה, אין התנגשויות ומתנהלים בצורה טובה מול כולם״.
איך את עם ספורט?
״אי אפשר להיות במקום הזה בלי לאהוב ספורט ובלי להידבק בחיידק הזה. כשהגעתי לפה גם לא עשיתי ספורט וזה גם לא דיבר אלי, אבל מאז אני פותחת ONE כל בוקר וככה אני מתחילה את היום שלי, אי אפשר להיות בסיפור הזה בלי להבין ספורט ולאהוב את זה. לא רק ספורט אגב, גם את ענף האירועים. זה נראה מאוד נוצץ וזוהר אבל זה מאוד אינטנסיבי״.
את צופה במשחקים?
״אני נמצאת פה ברוב המשחקים. מטבע הדברים אני לא אוהדת, אבל כשאני פה אני רואה משחק. אני מתנהלת כמנהלת, אני צופה במשחק אבל בעין מנהלתי. אני לא יושבת לראות 40 דק׳ של כדורסל, אני באה לתפקיד. בין לבין אני נמצאת על הפרקט אבל בעין אחרת, אני מחפשת שהכל עובד״.
איזה סוג של מנהלת את?
״מונחת משימות, אני רואה את המטרה ואת המשימה ואני מגיעה אליה. לא מערבת הרבה רגשות בקטע הזה. מאוד משימתית בהתנהלות שלי״.
יש “דיבור” לא טוב על הקהל הישראלי ותרבות הספורט הישראלית, מה את חושבת על הקהל בארץ?
״אני חושבת שאנחנו נותנים לקהל הרבה תנאים, אנחנו כל הזמן רוצים לשפר את חווית הצפייה של האוהד, זה מאוד חשוב. יש שיפור בהתנהלות של הקהל ובהתנהגות שלו אבל יש עוד דרך ארוכה לעשות ועושים את זה רק דרך חינוך עם שיתוף פעולה של כל הגורמים יחד״.
היום את ממלאת מקום בתפקיד, את רואה את עצמך ממשיכה בתפקיד?
״יש ועדת איתור שעוסקת בזה, אני בטוחה שהמועמדֿ שיבחר להוביל את החברה באתגרים יהיה הכי טוב״.
הראיון הזה הוא לקראת יום האישה, איך זה להיות אישה בתפקיד הזה?
״אני לא מרגישה שונה מול הקולגות שלי, מעט מאוד נשים קיימות בהנהלות הספורט, בתפקידים בכירים, אפשר לספור על כף יד אחת. אלונה היא המובילה בתחום הזה וזה חבל שיש היום תחומים שנשים לא נכנסות אליהם, אבל אני מעולם לא הרגשתי יחס שונה. אנחנו יכולות לתרום המון לספורט בניהול ובהתנהלות שלנו ולקדם את הספורט בתחומים שונים אם היו יותר נשים״.
לא נתקלת מעולם בזלזול מעצם היותך אישה?
״אני חייבת להגיד שלא, לא הרגשתי נחיתות. ברגע שאת באה מקצועית נטו, ועם שיקול דעת תמיד קיבלו אותי ואת הדעות שלי, ואת העקרונות שלי בצורה הטובה ביותר, זאת תקרת זכוכית שצריך לנפץ היום. צריך מאוד לאהוב את זה. זה לא מובן מאליו ההקרבה שיש בתפקיד כזה אבל אם זה נעשה מתוך אהבה ואמונה וכשאני באה ורואה ביום חמישי היכל מפוצץ יש את המבט הזה שאני מסתכלת מסביב וזה ממלא אותי״.
מה עוד צריך לשפר במתקנים, יש דיבור תמידי על מחירי המזנונים בארץ?
״לעניין המזנונים אנחנו כפופים לעיריית תל אביב בנושא, יש מחירים מסובסדים למחירי יסוד ואנחנו מקפידים על זה. לכן בשנים האחרונות לא היינו בכותרות בנושא הזה. לגבי המתקנים, אנחנו תמיד מנסים לשפר אנחנו מסתכלים מה קורה באולמות בחו״ל ומנסים להביא טכנולוגיות חדשות לארץ״.
אפשר להגיד שהיום ברמה התפעולית את קצת מנהלת את הספורט בעיר תל אביב?״אפשר להגיד את זה״.
אתם אומנם לא משפצים את בלומפילד אבל מהיכרותך, האיצטדיון ייפתח בזמן?
״העיריה עושה את הכל כדי שעונת הכדורגל תיפתח בבלומפילד בזמן״.
אתם כבר התחלתם לעבוד מהפן שלכם על בלומפילד?
״בוודאי , יש הרבה עבודה סביב הסיפור הזה ולאט לאט תראו את המכרזים שיוצאים. אנחנו לא קשורים לשיפוץ ולכיסאות. אנחנו בקשר עם הקבוצות והחוזים עם הקבוצות. זה יהיה אצטדיון חדיש ומדהים וכולם ישמחו לחזור הביתה״.
מה את הכי זוכרת מהשנים שלך פה?
את היורובאסקט. ההכנה לאירוע הזה הייתה תקופה מטורפת, זאת הייתה חוויה לימודית ומקצועית ברמה הגבוהה ביותר. כל אירוע בינלאומי שמגיע משדרג אותנו, אלו סטנדרטים אחרים שאנחנו לא מורגלים לעבוד בהם. הם באים עם מתודולוגיה, אנחנו פה קצת אחורה בנושא הזה, והם מכניסים ומכריחים אותנו לעבוד לפי מתודולוגיה מסוימת, אין עיגולי פינות ואין יהיה בסדר. עכשיו הגראנד פרי בג’ודו בהיכל קבוצת שלמה היה סוף שבוע מדהים״.
ב-2004 התקיים בהיכל הפיינל פור של היורוליג, את חושבת שיצליחו להביא לפה פיינל פור נוסף?
״הכל אפשרי, זה תלוי ביורוליג ובקבוצות, אנחנו יכולים להעמיד את המתקן ולשפר עד בלי סוף, הבעיה העיקרית היא תכולת המקום, מעבר לזה אין דרישה שאנחנו לא יכולים לעמוד בה וזאת ההחלטה של היורוליג ואנחנו נשמח לארח פיינל פור פה״.