“מדובר בוודקה מקטגוריית הסופר פרמיום שמופקת מחיטה איכותית מחבל פיקרדי שבצרפת ובתהליך הזיקוק מדולל התזקיק במי שלגים שנמסו מהאלפים הגבוהים”, נכתב באתר הרשמי של מכבי חיפה היום (שני) בכתבה שעוסקת בספונסר החדש של אלופת המדינה.

נשמע טוב, יש לזה ניחוח אירופי, ומכבי חיפה הרי רוצה להיות קבוצה אירופית. אלא שבצרפת, המדינה שמהחיטה האיכותית שלה הפיקו את מותג הוודקה שהוא הספונסר החדש של הירוקים, אין אף קבוצה שנמצאת תחת החסות של אותו ספונסר. כי בצרפת חל איסור על חסויות אלכוהול בספורט. ובבריטניה מחקרים הראו שחסויות אלכוהול בספורט מעודדות צריכת אלכוהול בקרב קטינים. אז כמה “אירופית” באמת מכבי חיפה, עם הספונסר החדש שלה?

נושא החסויות של אלכוהול בספורט הוא נושא טעון מזה זמן רב. עוד במילניום הקודם, וביתר שאת בזה הנוכחי, התקיימו במדינות שונות דיונים רבים שנגעו בעסקאות חסות בין חברות לשיווק או ייצור אלכוהול לבין מועדוני כדורגל ואיגודי ספורט. כבר ב-2009 פורסם מחקר מקיף ב”International Journal of Sports Marketing and Sponsprship” שהראה שילדים בגילאי 15-14 שהתעניינו בספורט וראו בסביבתם עסקאות חסות של אלכוהול בספורט, נטו יותר לצרוך אלכוהול ולהשתכר. אחת הטענות שהועלו במאמר היא שעסקאות החסות הללו מחזקות את תהליך החיברות שבמסגרתו בנים שעוסקים בספורט מנותבים לכיוון שנחשב “גברי” וכולל גם צריכת אלכוהול.

אוהדי מכבי חיפה (אורן בן חקון)אוהדי מכבי חיפה (אורן בן חקון)

המאמר הזה פורסם כחלק מדיון נרחב בבריטניה באשר לשאלה האם להטיל איסור גורף על חסויות אלכוהול בספורט. העלויות של איסור גורף כזה היו יכולות להיות גבוהות מאוד והכלכלה הבריטית הייתה יכולה להיות מושפעת לרעה, ואכן איסור גורף שכזה לא הוטל בשום שלב, חרף מאבק של ארגונים רבים, כולל ההתאחדות הרפואית הבריטית, שקראו להטלת איסור על פרסום אלכוהול בתעשיית הספורט וטענו שפרסומים כאלה מגבירים את בעיית השתייה בממלכה.

לא רק באנגליה היה דיון בנושא ולא רק שם פורסמו מאמרים. גם באוסטרליה פורסם מאמר מגובה בנתונים שהראה קשר ישיר בין חשיפה לחסויות אלכוהול בספורט לבין צריכת אלכוהול, בעיקר בקרב צעירים שמזהים את החסות שנותנת הקבוצה כ”אישור” שנותן גוף שהם מאמינים בו ותומכים בו למוצר האלכוהולי שהוא מפרסם. בכלל, בנוסף לאנגליה גם באוסטרליה ובניו זילנד עסקו רבות בנושא. בצרפת, כאמור, לא נבהלו מהנזקים הכלכליים והחליטו לאסור לחלוטין חסויות של יצרני ומשווקי אלכוהול בתעשיית הספורט והבידור המקומי.

יש לציין שבאנגליה אין איסור על חסויות אבל המאבק נגד חסויות אלכוהול בספורט חילחל לפחות אל מועדוני הספורט העשירים ביותר בממלכה – אלה מענף הכדורגל, שמופיעים בפרמייר ליג. כפי שקרה עם חסויות הטבק, שנעלמו מפני השטח בשל הביקורת הציבורית, גם חסויות האלכוהול נעלמו להן בעקבות הביקורת והחל מעונת 2017/18 אין קבוצת פרמייר ליג שנותנת חסות למותג אלכוהול. אז כן, בהתאחדות האנגלית עדיין מקיימים עסקאות חסות כאלה וגם ארגונים כמו אופ”א ופיפ”א רחוקים מלהתנתק מהכסף של האלכוהול. אבל המועדונים, אלה שהאוהדים מזדהים איתם יותר מכל - הם התנתקו.

אחרי שהאלכוהול החליף את הטבק, בשנים האחרונות מה שהחליף את האלכוהול כמוקד לביקורת הן חסויות הימורים, שבינתיים מתנוססות על חולצות של מועדונים רבים – שמונה בפרמייר ליג ושבעה בצ’מפיונשיפ. אלא שבימים אלה מתנהל קמפיין אגרסיבי בבריטניה כדי לאסור גם את הפרסום הזה. כנראה שגם זה ייעלם מהנוף מתישהו, ורעה חולה אחרת תגיע.

שחקני ווסטהאם וה-"Betway" על החולצות (רויטרס)שחקני ווסטהאם וה-"Betway" על החולצות (רויטרס)

אבל למה מה שאסור בצרפת ונעלם מהנוף באנגליה נכון לאלופת ישראל בשנת 2021? האם זה מה שעשרות אלפי האוהדים הקטינים של מכבי חיפה צריכים כמודל לחיקוי? מה אמורים ללמוד מזה השחקנים הצעירים שמשחקים בקבוצות הנוער, הנערים והילדים של המועדון? האם למכבי חיפה, אלופת המדינה, אחד מהמועדונים הגדולים והעשירים בישראל שלא נמצא במשבר כלכלי שמאיים על עתידו, אין אחריות כלפי אותם צעירים?

והאם אין לה כבוד לאוהדים המוסלמים הרבים של הקבוצה? הרי היא בוודאי לא הייתה חותמת על חסות עם ספונסר שמשווק בשר חזיר. ומה לגבי שחקניה המוסלמים מחמוד ג’אבר ומוחמד אבו פאני? האם להם יהיה נוח עם הספונסר החדש?

אבו פאני. מעניין מה הוא וג'אבר ובני משפחותיהם חושבים על הספונסר החדש (עמרי שטיין)אבו פאני. מעניין מה הוא וג'אבר ובני משפחותיהם חושבים על הספונסר החדש (עמרי שטיין)

יש לציין שמכבי חיפה לא לגמרי לבד בין המועדונים הגדולים בישראל. מכבי ת”א חתמה על הסכם עם רשת חנויות “היבואן”, שהיא אחת מ-11 “השותפים העסקיים” של הצהובים ולא אחת מששת הספונסרים הבכירים של המועדון. ואילו במכבי חיפה הודיעו היום על “ספונסר חדש למשפחת מכבי חיפה”.

מעניין אם אצל האלופה עסקו בשאלות שהועלו כאן לפני שהסכימו לחתום, כנראה עבור סכום כסף לא מבוטל, על העסקה הזאת שאין ספק שתשרת את המותג האלכוהולי, אבל לא בטוח תשרת את קהל האוהדים של המועדון – ואולי אף תזיק לחלק מהם ותפגע בחלק אחר.

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה