מזכירות ההתאחדות לכדורגל אישרה היום (רביעי) פה אחד את המלצות "הוועדה לבחינת מבנה מוסדות השיפוט בהתאחדות לכדורגל ומתכונת פעילותם". ההמלצות יועברו לניסוח ולאישור הגורמים המוסמכים לטובת תיקון תקנונים הנדרשים ליישומן.

הוועדה מורכבת מיו"ר הוועדה פרופסור מיגל דויטש, ד"ר אסף הראל, ד"ר חגי ויניצקי - מונתה על ידי הנהלת ההתאחדות ב-28.8.23 והגישה את המלצותיה בשלהי ינואר 2024. 

בכתב המינוי התבקשו חברי הוועדה לבחון את מבנה המוסדות השיפוטיים בהתאחדות, סמכויות המוסדות השיפוטיים וגופים המקבלים החלטות שיפוטיות בהתאחדות (מוסד לבוררות מוסד למעמד השחקן) ומתכונת פעילותם, קריטריונים לכהונה במוסדות השיפוט, דרכי הבחירה של דיינים, תקופת כהונתם וכל דבר נוסף שסברו כי הוא מועילה ונחוץ לגיבוש מסקנותיהם.

שינו זוארץ (שחר גרוס)שינו זוארץ (שחר גרוס)

יו"ר ההתאחדות לכדורגל, שינו זוארץ, אמר: "אני מודה לחברי הוועדה בראשות פרופסור מיגל דויטש על ההשקעה, החשיבה היצירתית, המחויבות והחזון. מדובר במסמך מעמיק שהפך כל אבן והעז לעסוק ביסודות במטרה להבטיח יסודות עוד יותר טובים. אני גאה במערכת המשפטית של ההתאחדות לכדורגל, ביושרה שלה, במקצועיותה ומעל לכל בעצמאותה”.

“כל אלה ימשיכו להיות עמודי התווך של המערכת ואליהם יתווספו שינויים מתבקשים, חידושים, שעיקרם שירות טוב יותר, פרמטרים מקצועיים, זכויות ייצוג, זכות ערעור, קריטריונים ברורים לבחירת דיינים ובחירת אנשי ונשות המקצוע על ידי ועדה בלתי תלויה. המחויבות המלאה שלי ושל חברי וחברותיי להנהלת ההתאחדות למערכת השיפוטית ולעצמאותה זכתה לשיתוף פעולה מבורך מצד נשיא בית הדין העליון, ד"ר עדי זרנקין (שופט בדימוס), שהשיא תרומה רבה למציאת האיזונים הראויים והצעדת המערכת קדימה מבלי חשש משינויים מרחיקי לכת, פורצי דרך", הוסיף.

אבישי כהן (חגי מיכאלי)אבישי כהן (חגי מיכאלי)

יו"ר הוועדה, פרופ' מיגל דויטש, הוסיף: "הוועדה התבקשה לבחון את מבנה מערכות השיפוט השונות בהתאחדות ומתכונת פעילותן. לצורך כך איתרה וניתחה הוועדה היבטים אשר לגביהם ראוי לשפר את המצב הקיים. הוועדה שמעה בעלי תפקידים בעבר ובהווה וקיבלה סקירות על המצב הנוהג מחוץ לישראל, מ- 16 התאחדויות זרות, ביניהן אנגליה, איטליה, הולנד, בלגיה, דנמרק, שווייץ, שבדיה, ועוד”. 

“המלצות הוועדה מבקשות, בין היתר, להשביח את ההגינות הדיונית בהליכים השיפוטיים ואת ההגנה על זכויות יסוד, באמצעות ביטול הגבלות תקנוניות המוטלות כיום על הגשת ראיות על ידי נאשמים ועל הגשת ערעורים, חידוד מעמדו של דו"ח שופט המשחק, קביעתה של חובת הנמקה, הקמת ערכאה ערעורית במוסד לבוררות, ועוד. בצד כך, הוועדה ממליצה על צעדים לשיפור היעילות בהליכים, כגון באמצעות הגדלת כמות הדיינים בבית הדין המשמעתי וכמות ימי הדיונים בו, מיסוד הליכי גישור ועוד”.

“כן מומלץ לבטל הגבלות תקנוניות מסוימות הקיימות כיום ביחס לביקורת שיפוטית על החלטות של גופי ההתאחדות ולהקנות לעמותות שונות זכות עמידה בפני בית הדין העליון בעניינים ציבוריים חשובים. הוועדה גם ממליצה על תיחום מחודש של סמכויות המוסד לבוררות והמוסד למעמד השחקן ביחס לקביעת "דמי השבחה". עוד מומלץ לקבוע קריטריונים שקופים ביחס לרישום שחקן זר כשחקן ישראלי ולעריכת עסקאות טיעון על ידי התובע מטעם ההתאחדות”.

מיגל דויטש (חגי מיכאלי)מיגל דויטש (חגי מיכאלי)

“הקו המנחה בהמלצות הוועדה הוא שימור וביצור העצמאות השיפוטית של בתי הדין באמצעות ביטול הצורך באישור האסיפה הכללית של ההתאחדות (המורכבת מנציגי קבוצות) ביחס לבחירת דיינים וקביעת קדנציה ארוכה אחת לדיינים, בת שמונה שנים. מומלץ כי תוקם וועדה מקצועית לבחירת דיינים בראשות נשיא בית הדין העליון, אשר הרכבה ימנע ריכוזיות-יתר בבחירת דיינים ואשר תפעל על יסוד קריטריונים אובייקטיביים שייקבעו בכל הנוגע לכשירות וכישורי הדיינים. קריטריונים אלה יהיו ברוח הכללים הנוהגים בנדון במערכת המשפט הכללית. לבסוף, חובה נעימה היא לי להודות לחברי הוועדה הנוספים, ד"ר אסף הראל וד"ר חגי ויניצקי, על תרומתם החשובה לעבודת הוועדה", סיכם.  

נשיא בית הדין העליון, ד"ר עדי זרנקין (שופט בדימ'), אמר: “הוועדה לבחינת מוסדות השיפוט בהתאחדות לכדורגל עשתה עבודה מקצועית ומקיפה, לעילא ולעילא, ויפה עשתה מזכירות ההתאחדות בשעה שאישרה את עיקרי המלצותיה. אני סבור כי יישום ההמלצות יהא בו כדי לתרום לשימור מעמדם של מוסדות השיפוט, כמוסדות מקצועיים, עצמאיים ובלתי תלויים".

שופט בדימוס אמנון סטרשנוב ושופט בדימוס עדי זרנקין (רדאד גשופט בדימוס אמנון סטרשנוב ושופט בדימוס עדי זרנקין (רדאד ג'בארה)

המלצות ועדת דויטש לבחינת מבנה מוסדות השיפוט

המלצה מספר 1
מוצע כי יותקנו כללי אתיקה לדיינים ולבוררים וכמו-כן תיבחן ההתאמה של הכללים שיותקנו לפוסקים במוסד למעמד השחקן. נוכח מורכבות הסוגיה מומלץ כי ההתאחדות תקיים ועדה נפרדת אשר תכין את הקוד האתי.

המלצה מספר 2
מומלץ לערוך פיילוט בדבר מיסוד הליכים של גישור משמעתי מקוון, טרם שמיעת התיק בבית הדין המשמעתי, במתווה שפורט לעיל. זאת כאשר אין מדובר בעבירות אשר בוצעו בנסיבות מחמירות.

המלצה מספר 3
הוועדה ממליצה כי בית הדין המשמעתי במחוז המרכז ישמע תיקים פעמיים בשבוע, ולא רק יום אחד בשבוע כפי שהוא המצב כיום.

המלצה מספר 4
מוצע לבטל את סעיף 13 ו' לתקנון המשמעת.

המלצה מספר 5
מומלץ כי בכל הדיונים בבית הדין המשמעתי יופיע גם התובע או נציג אחר של ההתאחדות. כאשר נשללת זכות הייצוג המשפטי של הנאשם, הרי שבהיעדר קביעה אחרת של בית הדין יופיע מטעם ההתאחדות נציג שאינו התובע.

המלצה מספר 6
מוצע כי הזימון לדין יציין את מעמדו של דו"ח שופט המשחק על פי התקנון וכמו-כן יצביע על כך שביכולת הנאשם להמציא בדיון ראיות סותרות ואף להמציא ראיות לתובע לפני הדיון, על מנת שהלה ישקול אם יש מקום למחיקת התיק. כמו-כן ראוי כי הזימון יתייחס לסוגיית זכות הייצוג, לפי התקנון.

המלצה מספר 7
מומלץ כי ההתאחדות תדאג לייסד קליניקה משפטית המורכבת מסטודנטים מתנדבים, בליווי עורך-דין, אשר תסייע לנאשמים בלתי-מיוצגים בניהול ההגנה כנגד האישום. מומלץ כי הדבר ייעשה תוך שיתוף פעולה עם מוסד אקדמי המפעיל קליניקות משפטיות.

המלצה מספר 8
מומלץ כי המינוח בסעיף 13ב לתקנון המשמעת יתוקן, כך שמעמד הדו"ח של שופט המשחק יהיה "ראיה לכאורה", להבדיל מ-"ראיה מכרעת". בנוסף, מוצע כי איגוד השופטים יוציא הנחיה לשופט המשחקים. לציין בדו"ח במפורש אילו פרטי מידע אינם בידיעתו הישירה, כאשר זהו המצב. בנוסף, מוצע לתקן את התקנון כך שייקבע כי מידע אשר אינו מצוי בידיעה ישירה של שופט המשחק, ביחס לעובדות מכל סוג, ישמש כראיה לכאורה רק אם קיים "דבר-מה נוסף" התומך במידע זה.

המלצה מספר 9
מוצע כי תוטל חובה על כל גוף שיפוטי בהתאחדות, וכן על המוסד למעמד השחקן, למסור הנמקה בפסקי הדין, גזרי הדין וההחלטות הניתנים על ידיהם.

המלצה מספר 10
הוועדה מציעה כי תבוטלנה כל ההגבלות התקנוניות המוטלות כיום על הגשת ערעור לבית הדין העליון, ביחס לפסקי דין וגזרי דין של בית הדין המשמעתי.

המלצה מספר 11
סעיף 1א לתקנון בית הדין העליון יתוקן כך שיבוטל הסייג המופיע בסעיף זה ביחס לסמכות של בית הדין העליון לדון בערעורים של החלטות בעלות אופי מינהלי של הנהלת ההתאחדות והמזכירות. בנוסף, יובהר כי שלילת הסמכות של בית הדין העליון לדון בנושא כלשהו תחייב הוראה תקנונית מפורשת.

המלצה מספר 12
מומלץ לקבוע כי לבית הדין העליון נתונה סמכות להקנות זכות עמידה לעמותות, כאשר מוגשת עירה בעניין ציבורי בעל חשיבות של ממש, והנושא מצוי תחת מטרותיה של אותה עמותה. יש להגביל את זכות העמידה במקרים אלה לבקשות למתן צו עשה או אל תעשה, להבדיל מתובענות כספיות.

המלצה מספר 13
מומלץ להבהיר את האמור סעיף 1ב.1 לתקנון בית הדין העליון, שלפיו "בית הדין יוציא כל החלטה שתיראה בעיניו", ולהוסיף כי הדבר כפוף להגבלות קונקרטיות על הסמכות, המופיעות בתקנון, ולעקרונות היסוד של השיטה. עוד ראוי לקבוע כי בהפעלת הביקורת השיפוטית בעניינים מנהליים ישקול בית הדין העליון אם יש מקום להיזקק לדיון לגופו של עניין בעתירה, בהתאם למכלול שיקולי הצדק הנוגעים לעניין.

המלצה מספר 14
מומלץ לקבוע כי חבר הנשיאות אשר יחליט בשאלת עריכתו של דיון נוסף יהיה דיין שלא היה חלק מן ההרכב בערעור מושא הבקשה לדיון נוסף.

המלצה מספר 15
יבוצע תיקון בתקנון בית הדין העליון המבהיר כי הסמכות לקביעת ההרכבים בבית הדין העליון נתונה לנשיא בית הדין העליון. כמו-כן, יתוקן סעיף 5 ב’ לתקנון האמור, כך שייקבע כי אם בהרכב בית הדין משתתף יותר מחבר נשיאות אחד, יקבע נשיא בית הדין העליון את מיהותו של אב בית הדין; לא קבע זאת הנשיא, אב בית הדין יהיה הדיין הוותיק יותר בבית הדין העליון; השתתף בהרכב נשיא בית הדין העליון יהיה הנשיא אב בית הדין.

עוד מומלץ כי תתווסף בתקנון בית הדין העליון הוראה שלפיה כאשר מתקיים דיון נוסף, שיבוץ ההרכב בדיון הנוסף ייעשה כך שהדיינים אשר כתבו את חוות דעת הרוב בערעור מושא הדיון הנוסף לא יהיו רוב בהרכב הדיינים בדיון הנוסף.

המלצה מספר 16
מומלץ להעביר את הסמכות לרישום שחקן זר כישראלי לאחד האירגוניים של ההתאחדות, כפי שיוחלט על ידי ההתאחדות. מומלץ גם לקבוע בעניין זה קריטריונים, ברמת פירוט גבוהה.

המלצה מספר 17
הוועדה ממליצה לבוא בדברים עם מפעילי האתרים המשפטיים הכלליים, על מנת לפרסם בהם פסקי דין של בתי הדין. כמו-כן מוצע כי יתאפשר שידור תקשורתי בזמן אמת של דיונים נבחרים, אשר טמון בהם עניין לציבור.

המלצה מספר 18
מומלץ לבחון מחדש את ההצדקה להסדר הקבוע בסעיף 8א לתקנון המוסד לבוררות.

המלצה מספר 19
מוצע לייסד במסגרת המוסד לבוררות הליך של ערעור בפני בורר נוסף. הליך זה לא ידרוש הסכמה קונקרטית של הצדדים. לצורך כך, הוועדה למינוי בוררים תקבע בעת המינוי כי בוררים מסוימים, אשר רמת כישוריהם וניסיונם היא גבוהה במיוחד, ישמשו כ"בורר בכיר" או כ"בורר ערכאת ערעור". הגשת הערעור תתאפשר רק כאשר מדובר בסכסוך המתייחס לליגות המקצועניות וכאשר מושא הסכסוך הוא תובענה בעלת השלכות כבדות, כלכליות או אחרות. פרדיגמה זו תוגדר בתקנון, באמצעות אמות מידה אובייקטיביות שתעוצבנה.

עילת ההתערבות הערעורית תוגדר כמקרה שבו נפלה בפסק הבורר מושא הערעור טעות יסודית שגרמה לעיוות דין. מתקן פסק הדין ערעור יותחם במועד, בהתאם לתיחום המועדים המוגדר בהמלצה מס' 20 להלן. ההליך של "דיון נוסף", הקבוע כיום בתקנון, יבוטל.

המלצה מספר 20
מומלץ כי בתקנון הבוררות ייקבע כי על הבורר לשמוע את התיק וליתן פסק דין במהירות המירבית האפשרית. ככל שנדרש יותר מיום דיונים אחד, יש לשמוע את התיק מיום ליום. כמו-כן מוצע כי ייקבע שהסיכומים יישמעו בעל פה מייד עם סיום שלב ההוכחות וכי על הבורר ליתן את פסק דינו לא יאוחר מ-21 ימים לאחר מועד זה.

ככל שיוגש ערעור במסגרת מסלול הבוררות המוצע לעיל, ראוי לקבוע כי הערעור יוגש לא יאוחר משבעה ימים לאחר פסק הדין. כיוון שבמסגרת ערעור אין שומעים ראיות, ראוי לקבוע כי פסק הדין בערעור יינתן לא יאוחר מ-30 ימים לאחר הגשת תשובתו של המשיב לערעור.

המלצה מספר 21
מוצע לתקן את תקנון המוסד לבוררות, כך שהבוררים יחויבו לנמק את פסקי דינם.

המלצה מספר 22
מומלץ כי ייקבע כלל בדבר פרסום פסקי הבוררות, אלא אם כן יו"ר המוסד לבוררות מצע הצדקה לשלול פרסום במקרים מיוחדים. הפרסום יכלול את שם הבורר. באשר לשמות הצדדים, העניין יהיה בשיקול דעת יו"ר המוסד לבוררות, לאחר מתן הזדמנות לצדדים לטעון בסוגיה זו.

המלצה מספר 23
מומלץ כי תקנון המוסד לבוררות יקבע כי המוסד מוסמך לדון, לגופו של עניין, גם בערעור על החלטה של ועדון להטיל סנקציה על שחקן בגין ביצוע עבירה משמעתית.

המלצה מספר 24
מומלץ לקבוע כי כאשר קבוצה נתבעת בבוררות, יהיה עליה לשלם לבורר את מלוא שכר טרחתו והפרת חובה זו תהווה עבירה משמעתית. בפסק הבוררות תיקבע חלוקת שכר הטרחה בין הצדדים, כך שאם תצמח מכוח פסק הבוררות זכות לקבוצה כנגד השחקן, לשיפוי או להשתתפות בגין שכר הטרחה, אי קיום החבות על ידי השחקן יהווה עבירה משמעתית, בדומה לכל מקרה אחר של הפרת צו שיפוטי.

המלצה מספר 25
מוצע כי ה"הליך המותנה" יוותר בסמכותו של המוסד למעמד השחקן. עם זאת, הכינוי להליך זה ישתנה והוא יוגדר כ"הערכה בלתי מחייבת". פתיחת הליך זה תחייב הסכמת שני הצדדים. מזכירות המוסד תבהיר לצדדים טרם פתיחת ההליך, בעל פה ובכתב כי ההערכה אינה מחייבת וכי שני הצדדים יוכלו להתנער הימנה. המזכירות תבהיר גם כי אין מדובר בהחלטה שיפוטית וכי לא ניתן יהיה להסתמך על הערכה זו בהליך משפטי כלשהו, לרבות בני המוסד לבוררות, והיא גם תיידע את הצדדים בדבר קיום החלופה, של פנייה למוסד לבוררות, לקבלת החלטה מחייבת.

ההליך המכונה כיום "הליך מוחלט" יתנהל בפני המוסד לבוררות, במסלול מהיר ובעלויות מופחתות, תוך החלת הכלים המשפטיים הרגילים הנהוגים במוסד לבוררות. כל אחד מהצדדים יהיה חופשי לפנות אליו. ככל שנפתח קודם לכן הליך הערכה במוסד למעמד השחקן, פנייתו של צד למוסד לבוררות תביא לסיום ההליך בפני המוסד למעמד השחקן. תקנוני המוסד לבוררות ותקנון הרישום יתוקנו בהתאם לאמור לעיל, וסדרי הדין יפושטו.

המלצה מספר 26
תתווסף לתקנון היסוד הוראה המצהירה כי התובע נהנה מעצמאות מוחלטת במילוי תפקידו ביחס לאישומים משמעתיים, בכפוף למקרים שבהם התקנון קובע כי דרישה החלטה כלשהי של היועץ המשפטי להתאחדות; בנוסף, ראוי להפריד בתקנון בין הגדרת "יועץ משפטי" לבין הגדרת "תובע", ולבצע את ההתאמות הנדרשות בהסדרים.

המלצה מספר 27
מומלץ כי ייקבעו קריטריונים לעריכת עסקאות טיעון, בתקנון או בהנחיות פנימיות.

המלצה מספר 28
מומלץ כי סעיפים 2 ו-3 לתקנון המשמעת יתוקנו כך שהגשת תלונה על ידי גורם כלשהו, במועד כלשהו, לא תהווה תנאי להגשת אישום על ידי התובע.

המלצה מספר 29
מומלץ כי תוקם ועדה לבחירת דיינים בהתאחדות. הוועדה תורכב מחמישה חברים כדלקמן:

  • נשיא בית הדין העליון;

  • חבר נשיאות בית הדין העליון, שייבחר על ידי מליאת בית הדין העליון;

  • נציג ציבור שייבחר על ידי מליאת בית הדין העליון;

  • יועץ משפטי לשעבר של ההתאחדות או תובע לשעבר של ההתאחדות, אשר ייבחר על ידי יו"ר הנהלת ההתאחדות, לאחר שנועץ עם נשיא בית הדין העליון; אם לא יתאפשר מינוי של אדם כאמור, ניתן יהיה למנות בדרך זו יועץ משפטי לשעבר או תובע לשעבר של ההתאחדות ספורט אחרת או של איגוד ספורט אחר (כמובנם של המושגים: "התאחדות" ו"איגוד" בחוק הספורט).

  • חבר וועדה שייבחר על ידי הנהלת ההתאחדות, בנוסף לכך שהוא לא יהיה נציג של קבוצה.

מוצע כי הדיינים בכל הערכאות ייבחרו ברוב רגיל של המשתתפים בהצבעה.

לא ייבחר לוועדה מי שהורשע בעבירה פלילית אשר חומרתה הופכת את בחירתו לבתי ראויה או מי שמצוי בניגוד עניינים אשר אינו ניתן לריפוי באמצעות הימנעות מדיון במועמד או במועמדים מסוימים.

הועדה תקבע לעצמה את סדרי עבודתה.

הוועדה תמנה 5 חברים:

  • נשיא בית הדין העליון

  • חבר נשיאות שימונה ע"י נשיא

  • נציג ציבור שימונה ע"י בית הדין העליון

  • יועמ"ש או תובע לשעבר שימונה ע"י היו"ר בהיוועצות עם הנשיא

  • יו"ר ההתאחדות

המלצה מספר 30
מוצע כי נשיא בית הדין העליון ישמש כיו"ר הוועדה לבחירת דיינים.

המלצה מספר 31
מוצע כי תקופת הכהונה של חבר וועדה (למעט חבר שהתמנה ex officio) תהיה ארבע שנים, תקופה זו תהיה ניתנת להארכה לארבע שנים נוספות. הארכת תקופת הכהונה של חבר ועדה, או מינוי חבר חדש לוועדה כאשר כהונתו של חבר ועדה פקעה טרם מועדה, תיעשה באותו אופן שבו מונה החבר אשר כהונתו הסתיימה או פקעה.

המלצה מספר 32
מומלץ לקבוע כי כהונתו של חבר וועדה תפקע, בתוך תקופת הכהונה, באחד מאלה: התפטרות חבר הוועדה, פטירתו, נבצרותו מחמת מצבו הפיזי או הנפשי, הרשעתו בעבירה אשר חומרתה הופכת את כהונתו לבלתי ראויה, או הימצאותו בניגוד עניינים שאינו ניתן לריפוי באמצעות הימנעות מדיון במועמד או במועמדים מסוימים.

המלצה מספר 33
מומלץ לקבוע כי כהונתו של חבר וועדה תפקע, בתוך תקופת הכהונה, באחד מאלה: התפטרות חבר הוועדה, פטירתו, נבצרותו מחמד מצבו הפזי או הנפשי, הרשעתו בעבירה אשר חומרתה הופכת את כהונתו לבתי ראויה, או הימצאותו בניגוד עניינים שאינו ניתן לריפוי באמצעות הימנעות מדיון במועמד או במועמדים מסוימים.

המלצה מספר 33
שמות מועמדים לכהונה כדיין יוגשו על ידי חברי הוועדה לבחירת דיינים. לכל חבר וועדה יתאפשר להציג שמות של מועמדם כאמור.

המלצה מספר 34
בחירת דיינים על ידי הוועדה לבחירת דיינים תהיה כפופה לאישור המוסד לבחינת מינויים, שהוקם לפי חוק הספורט. מומלץ לבטל את הצורך באשרור הבחירה על ידי האסיפה הכללית של ההתאחדות.

המלצה מספר 35
מומלץ כי לא יהיו בשלב זה שינויים בדרכי הבחירה ותקופת הכהונה של נשיא בית הדין העליון ושל נשיאות בית הדין העליון. מוצע כי ייקבע שיהיה על דיין המכהן בנשיאות בית הדין העליון להיות כשיר לשמש כשופט בית המשפט המחוזי.

המלצה מספר 36
מומלץ כי הדיין הראשי של בית הדין המשמעתי ייבחר על ידי הוועדה לבחירת דיינים לתקופת כהונה של ארבע שנים. תוקנה סמכות למליאת בית הדין העליון להאריך את המינוי לארבע שנים נוספות.

המלצה מס' 37
מומלץ להוסיף עוד תקן של דיין אחד לבית הדין המשמעתי ולהפחית ל-13 דיינים את מכסת הדיינים בבית הדין העליון.

המלצה מספר 38
ייקבע קריטריונים לבחירת דיינים, אשר יאמצו את הקריטריונים הקבועים בסעיף 11 לכללי השפיטה (סדרי העבודה של הוועדה לבחירת שופטים), תשמ"ד-1984. בנוסף, יהיה על המועמד לעמוד בכללים הקבועים בחוק בתי דין מינהליים ביחס להיעדר ניגוד עניינים. כמו כן, לא ייבחר אדם אשר עבר עבירה שראוי כי תפסול את בחירתו, אם על פי חוק הספורט ואם מעבר לנדרש בחוק הספורט, בהתאם לשיקול דעת הוועדה. קיום מומחיות בתחום דיני הספורט יהווה שיקול רלוונטי, אך זו לא תהיה דרישה חיונית.

יידרש מן המועמד לכהן כדיין בבית הדין המשמעתי כי הוא יהיה כשיר להתמנות כשופט בבית משפט השלום; מן המועמד לכהן בבית הדין העליון ומן המועמד לכהן כדיין הראשי של בית הדין המשמעתי תידרש כשירות להתמנות כשופט בבית המשפט המחוזי.

המלצה מספר 39
מוצע כי דיין ייבחר לתקופה אחת בלבד, בת שמונה שנים. במקרים מיוחדים הוועדה לבחירת דיינים תוכל להאריך את הכהונה לתקופה נוספת של ארבע שנים, וזאת ברוב מיוחד של ארבעה חברי וועדה.

באשר לתקופות הכהונה של נשיא בית הדין העליון ושל הדיין הראשי של בית הדין המשמעתי, יחול הדין המיוחד האמור בהמלצות 35-36 לעיל.

המלצה מספר 40
מוצע כי כהונתו של דיין תפקע טרם מועדה באחד מאלה:

  1. התפטרות הדיין.

  2. פטירת הדיין.

  3. אם הוועדה לבחירת דיינים מצאה, ברוב מיוחד של ארבעה חברים, כי נבצר מן הדיין להמשיך בכהונתו מחמד לקות קבועה – שכלית, נפשית או פיזית – הפוגעת באופן חמור ביכולתו למלא את התפקיד כהלכה.

  4. אם נשיאות בית הדין העליון, ברוב של ארבעה מתוך חמשת חברי הנשיאות, החליטה לבקש מן הוועדה לבחירת דיינים להפסיק את כהונתו של דיין, מחמת התנהגות בלתי – הולמת של אותו דיין, המפירה באופן חמור את חובותיות האתיות. הפסקת הכהונה תדרוש רוב מיוחד בוועדה לבחירת דיינים, כאמור בס"ק 3 לעיל.

  5. אם הדיין עבר עבירה אשר מובילה לפסילתו מכהונה על פי סעיף 10ב(ג) לחוק הספורט.

יוער, כי על פי סעיף 10ב לחוק הספורט, הוועדה לבחינת מינויים מוסמכת להשעות דיין כאשר הוגש כנגדו אישום פלילי ובמקרה כזה הוועדה לבחירת דיינים תוכל לבחור ממלא מקום.

המלצה מספר 41
מומלץ כי הנהלת ההתאחדות והיועץ המשפטי להתאחדות יתנו דעתם לאופן העיצוב הראוי של הוראות המעבר בין המודל הנוכחי ביחס לדרך הבחירה של בעלי תפקידים שיפוטיים ותקופת כהונתם, לבין המודל החדש המוצע בדו"ח זה.

העלאת מספר הדיינים ל-9 דיינים (6 במרכז + 3 בצפון).

תוקם ועדה חדשה לבחירת דיינים חדשים. הדיינים הקיימים יוכלו להגיש מועמדות.

קריטריונים לבחירה ייקבעו ע"י הוועדה.

המלצה מספר 42
מוצע כי ייקבעו קריטריונים לבחירה פוסקים, הכוללים הוכחת ניסיון ומומחיות בתחום המעשי של ניהול מועדונים, ניהול כספי בתחום הכדורגל, עריכת עסקאות ביחס לשחקנים וכיו"ב. מוצע כי בכל דיון יישב בפאנל למצער פוסק אחד שהוא משפטן, על מנת להבטיח כי תתמלאנה הדרישות הבסיסיות שתוארו בדו"ח זה לעיל (היעדר פניות, כיבוד זכות השוויון וכיבוד זכות הטיעון). מומלץ כי הוועדה לבחירת דיינים תהא זו שתבחר גם את הפוסקים.

היו זמנים: ניב יהושע מככב מול ברצלונה
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה