בשבוע שעבר, דווקא במסיבת העיתונאים שנערכה להצגתם של המאמנים החדשים בשייט הישראלי, בחר יו”ר האיגוד שי בובר לדבר גם על משהו קצת אחר. לא רק על החתמתם של המדליסטים האולימפיים גל פרידמן ושחר צוברי כמאמנים לאומיים, אלא גם על מצוקת הגלשנים והקשיים שיש בפיתוח הענף, בגלל המעבר מדגם ה-RSX לגלשן ה-IQ פויל.

“במחזור האולימפי הנוכחי החלפנו דגמים בגלישת הרוח ונושא המימון לדגמים החדשים הוא קריטי להצלחת הענף”, אמר שי בובר. “כניסת הדגמים החדשים מחייבת רכישה של ציוד חדש, גם ברובד ההישג האולימפי וגם באגודות, והכספים שהאגודות צריכות לשלם על רכישת הדגמים הללו חייבים להיות נמוכים יותר על מנת שנמשיך להיות ענף מוביל, כדי שנוכל להרחיב את בסיס הפירמידה וגם לקלוט ספורטאים וספורטאיות חדשים בעתיד”.

שי בובר (שחר גרוס)שי בובר (שחר גרוס)

אחת לכמה שנים האגודות בשייט הישראלי נדרשות להחליף את כל הגלשנים שלהן, בגלל החלפת הגלשנים - והמדינה עוזרת בכך, אבל לא מספיק לטענתן. העלות של כל גלשן IQ פויל חדש היא גבוהה, כאשר גלשן בודד שמתאים לנוער יעלה כ-25 אלף שקל וגלשן לבוגרים כ-35 אלף שקל.

המדינה עוזרת במימון הציוד, כאשר הספורטאים האולימפיים זוכים למצ’ינג של 90% מעלות הגלשן, כך שהאיגוד משתתף למעשה רק ב-10% מהמחיר. אלא שהבעיה האמיתית היא באגודות, שצריכות לרכוש את הדגם החדש על מנת להשקיע בפיתוח הנוער.

כל אגודה מקבלת עזרה במימון רכישת הגלשנים החדשים בהתאם למיקום שלה במפה. אגודות שנמצאות בפריפריה זוכות לתמיכה גבוהה יותר מאשר אלה שנמצאות במרכז הארץ. וכך יוצא, שמועדוני השייט בתל אביב, הרצליה, מכמורת ושדות ים נאלצות לשלם כ-50% מעלות הגלשנים החדשים - בעוד שבאילת לדוגמה משלמים רק כ-20% מהמחיר של כל גלשן כי המדינה מממנת 80% כדי לחזק את הפריפריה.

דגם הפויל בגלישת רוח (שחר גרוס)דגם הפויל בגלישת רוח (שחר גרוס)

בענף פנו כבר כמה וכמה פעמים למשרד התרבות והספורט, על מנת שיעזור במימון הגלשנים גם במרכז הארץ, אך שם החליטו שלא לעזור. “זה דגם חדש שאנחנו חייבים אותו בגלל שהעולם החליט לעבור להתחרות בו - וכרגע יש מצוקה של גלשנים חדשים. האגודות סובלות, הן לא יכולות להגדיל את כמות הנערים והילדים שיתאמנו בגלישת רוח אחרי שינוי הדגם, כי פשוט אין להן כסף לקנות גלשנים רבים. דווקא מרכז הארץ הוא המקום שבו יש דרישה גבוהה לאימוני גלישה - ופשוט יש ילדים שלא יכולים להגיע ולהתאמן. בגלל שאין גלשנים, אנחנו עלולים לפספס את הדור הבא של הספורט האולימפי”, אמרו באגודות. 

האגודות בשייט הישראלי דורשות את הסיוע של משרד התרבות והספורט בנושא על מנת שכמות הספורטאים הצעירים בענף לא תרד. האם ראשי משרד התרבות והספורט יעזרו לפתור את מצוקת הגלשנים בישראל?

הקריירה החדשה של מנור סולומון
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה