קוסטאס מיכאלידיס, נשיא א.א.ק לרנקה, הוא לא אדם שמתראיין לעיתים תכופות, כך לפחות טוענים העיתונאים הקפריסאים. "הוא לא אוהב לדבר עם התקשורת, בשנה האחרונה בקושי שומעים אותו, זאת תהיה משימה לא פשוטה לשוחח עימו". אלא שאז מיכאלידיס שומע שנושא הראיון הוא ג'ורדי קרויף וכל ההפחדות המוקדמות מתבררות כמיותרות.

"ג'ורדי קרויף הוא הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים", מצהיר נשיא א.א.ק לרנקה, מיכאלידיס, שב-2010 הביא את ההולנדי ממלטה, נתן לו הזדמנות באי השכן והיום הוא מצהיר: "הוא הרווח הכי גדול של מכבי תל אביב. היא עשתה צעד ענק כשהיא הביאה אותו, לבטח הצעד הכי טוב שהיא עשתה אי פעם ויש גם תוצאות שמדברות בעד עצמן".

ביום חמישי תעלה הקבוצה ש"עשתה את הצעד הכי טוב שלה" לכר הדשא ב-GSP שבניקוסיה למפגש מול אפואל המקומית. ניצחון של מכבי והיא בשלב 32 האחרונות בליגה האירופית, וגם בתיקו עם שערים יש אפשרות שהיא תמצא את עצמה בשלב הבא כבר בליל חמישי. אלא שקצת לפני כן יתרחש רגע לא פחות מרתק בקפריסין - החזרה של ג'ורדי קרויף לאי השכן, האי ממנו הגיע למכבי, האי בו הפך לאגדה.

הנשיא מאוהב
כפי שכבר הבנתם, עבור קוסטאס מיכאלידיס, ג'ורדי קרויף הוא אגדה. בשיחה עם ONE, הוא מספר על האיש שהביא ממלטה ושינה לגמרי את המועדון. "הוא עשה מהפך גדול בקבוצה ואני אגיד לו תודה על כך עוד שנים רבות. הוא הצליח להביא אותנו לליגה האירופית. לרנקה, מועדון קטן בלי הכספים הגדולים שיש לקבוצות הגודלות בקפריסין וזה היה הישג ענק. הייתה לו יד חופשית בקבוצה כי כשיש לך את ג'ורדי בקבוצה אתה לא צריך עוד מישהו שיחווה דעה". 

טון קאנן וג´ורדי קרויף (רויטרס)
טון קאנן וג´ורדי קרויף. בקפריסין התאהבו (רויטרס)
 

"הוא בחור שאפשר לישון בשקט כאשר יש לך אותו", ממשיך מיכאלידיס. "אני לא נשיא שרוצה להיות מעורב בהכל, אז מבחינתי היו יחסים קלים מאוד בינינו כי הוא אוהב לעבוד ככה ואני אוהב גם ולכן היה נוח לשנינו לעבוד בהרמוניה והאמון בינינו היה נושא מרכזי. עד היום אנחנו מדברים, לפעמים אני שואל אותו שאלות על כדורגל ולפעמים לא. הוא עשה פה שינוי גדול, הוא אדם גדול, הוא מקצוען".

הנשיא ממשיך להרעיף שבחים: "הוא האחד והיחיד עבור לרנקה וגם עבורי. אישיות מדהימה, דינמיט, אדם חד עם אינסטינקטים בריאים לכדורגל. הוא קנה לעצמו מקום בלב שלי לתמיד. אם תכתוב שג'ורדי הפך לאגדה בלרנקה ובקפריסין זה יהיה התיאור המדויק".

מילת המפתח - סטנדרטים
ולמיכאלידיס הייתה סיבה להתאהב כל-כך בקלות. קפריסין הקטנה מזכירה בהרבה דרכים את הכדורגל הישראלי. התקשורת יודעת הכל, השחקנים מדברים עם כולם, כולם מכירים אחד את השני ולפעמים הגבול הדק הזה נחצה ויכול לחבל בעבודה היקרה שהושקעה. לשם כך, אחד הדברים המרכזיים שדרש קרויף מהשחקנים אשר הביא ללרנקה, בדיוק כמו שדרש לאחר מכן משחקני מכבי, הוא לעמוד בסטנדרטים שהוא הציב. רוצים להיות שחקנים גדולים? תתנהלו כמו כאלה.

גולדהאר, יוהאן וג´ורדי קרויף (יניב גונן)
גולדהאר, יוהאן וג´ורדי קרויף (יניב גונן)
 

ואם יש מישהו שיכול לספר על כך טוב יותר מכולם, זה גונסאלו גארסיה, הקשר שג'ורדי הביא מלרנקה לקריית שלום בעונה שעברה. "אם צריך לבחור מילה אחת שמתארת יותר טוב מכל את ג'ורדי היא תהיה - מקצוען", הוא מספר בשיחה עם ONE. "הוא הביא איתו מהולנד, מספרד ומאנגליה את כל מה שהוא למד בעבר. ג'ורדי יודע כדורגל והוא אדם שאם הוא אמר לך מילה - אתה יכול להיות רגוע, היא נכונה. כשאתה עובד מול אדם כזה, אתה באופן אוטומטי מפתח בו אמון ובגלל זה אני חושב שהוא זכה וזוכה לכזה כבוד מהשחקנים במכבי, ובגלל זה כולם לצידו ככה".

 
 "ג'ורדי לא רוצה לאמן. הוא רוצה לעשות את התפקיד שלו, להיות מנהל מקצועי, להביא שחקנים, לנהל קבוצה אבל החלטות מקצועיות, הרכבים וכדומה, ממה שאני יודע ממאמנים שמכירים אותו - הוא מעולם לא התערב להם כי הוא לא מחפש להיות מאמן. הוא מביא את האנשים שלו ונותן להם את הבמה, נותן בהם אמון ויש תוצאות לכך" 
 
 
 

"חדר ההלבשה שלנו היה מאוחד בגלל שהציבו לנו סטנדרטים גבוהים של מקצוענות, בגלל שדרשו מאיתנו להתנהג בצורה הכי מקצועית שיש", מוסיף גונסאלו שנשאל הכיצד זה שכמות הסיפורים שיצאו מחדר ההלבשה של מכבי וגם של לרנקה היו נמוכים מאוד.

סוכן השחקנים הקפריסאי, חאריס תיאוחאריס, מוסיף בנושא: "אחד הדברים המרכזיים ששמתי לב אליהם זה שהגישה של השחקנים השתנתה. אני אומנם לא הצלחתי להביא לג'ורדי שחקנים ללרנקה למרות שניסינו לעבוד על כמה עסקאות, אבל אני מכיר את כולם ואין שחקן שמגיע שאני לא מכיר או יודע מה הוא חושב. עכשיו, לנושא שלנו, בוא נהיה כנים. התקשורת בקפריסין וגם בישראל רחוקה מלהיות טובה. אוהבים לעשות מכל סיפור קטן סנסציה, אבל הוא ידע לאחד את חדר ההלבשה כי הוא אדם עם מילה. מה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל, אין לו מסכות". 

גונסאלו (יוסי ציפקיס)
גונסאלו גארסיה. "ג'ורדי? מקצוען" (יוסי ציפקיס)
 

תיאוחאריס ממשיך: "השחקנים שאני מכיר שעבדו תחתיו תמיד סיפרו לי שהוא היה מקפיד על נושא המשמעת. תבין, ג'ורדי יכול לצחוק איתך עכשיו ולהיות איתך הכי נחמד שבעולם, אבל כשזה מגיע לעניין מקצועי, שחקנים ידעו שהוא ייתן להם בראש אם הם לא ילכו בדרכו שלו. הם כיבדו אותו מאוד. הוא הציב להם רף גבוה לעמוד בו והם עמדו". 

לסוכן הקפריסאי גם דוגמא מעניינת נוספת כדי להמחיש את נקודתו: "בוא נחזור אחורה למקרה של ברק יצחקי. הוא הגיע בתחילת העונה שעברה ואמר לברק שהוא לא בתוכניות שלו ושלח אותו לאנורתוסיס פמגוסטה. אתה יודע כמה אנשים בתפקיד מקביל לזה של ג'ורדי שוכחים בכלל מהקיום של יצחקי? אבל ג'ורדי לא כזה. הוא מקצוען והוא מביא את כל הניסיון שלו בכדורגל עם העבר העשיר שלו והמשפחה שלו והידע. והוא גם היה שחקן בעצמו בעבר וזה משמעותי מאוד. אז הוא לא שכח לרגע מברק, הוא עקב אחריו, ראה שהייתה לו עונה מצויינת ובסוף העונה קרא לו בחזרה למכבי. ככה אני רואה את זה, יכול להיות שאתם יודעים שם דברים אחרים, אבל כשאני מסתכל מהצד ורואה שהוא התנהג איתו בצורה הזאת? מבחינתי זאת הדוגמא הכי טובה שאדם בתפקידו יכול להציב בפני האנשים מהם הוא מצפה ללכת בדרכו".

סוכני השחקנים מפרגנים
את דבריו של תיאוחאריס, אפשר לחבר לאחד התפקידים המרכזיים של קרויף כמנהל מקצועי - הבאת שחקנים. עבודתו של ההולנדי הייתה כרוכה אז וגם היום בצפייה רבה של קלטות, פיתוח קשרים טובים עם סוכני השחקנים ויצירת הפלטפורמה להבאת אותם אנשים שיוכלו לשדרג את הקבוצה. ובקפריסין, כמו שכבר הבנתם, הוא הצליח לרכוש לעצמו הרבה כבוד מאותם האנשים, גם מאלה שלא זכו לעבוד עימו אלא הסתכלו מהצד בקנאה.

פאולו סוזה עם ג´ורדי קרויף (הרשמי של מכבי ת&qout;א) (ONE)
פאולו סוזה עם ג´ורדי קרויף. מתרכז רק בלהביא שחקנים (הרשמי של מכבי ת"א)
 

אחד מהם הוא הקפריסאי, פאניקוס פוליסט: "בהסתכלות מהצד, הוא עשה טוב לכדורגל הקפריסאי ומרגישים את זה גם היום. העניין היה שהוא הביא שחקנים טובים במחירים נמוכים והצליח לשדרג את הקבוצה במהרה. הוא ניצל את האפשרות להביא שחקנים זרים, לא התפשר על איכות השחקן וגם לא שש לשלם מחירים מופקעים וממה שאני ראיתי ויודע, הוא פשוט הפתיע את כולם ולכן לרנקה הגיעה לליגה האירופית. היום, קבוצות אשר יכולות להרשות לעצמן לעשות את זה מבחינה כספית, מנסות להביא אנשים כמוהו לתוך הכדורגל הקפריסאי ולדעתי הכדורגל פה חייב עוד אנשים כמוהו".

"אם אתה תבקש ממני לכתוב את הביוגרפיה שלו על התקופה בקפריסין, היא תהיה הביוגרפיה הכי חיובית שנכתבה על אדם אי פעם", מספר תיאוחאריס, אשר אחראי על מרבית ההעברות של השחקנים הישראלים לאי השכן. "הוא הפך לאגדה בלרנקה. הוא לקח מועדון שעלה מהליגה השנייה והביא אותו לליגה האירופית. אני לא חושב שאתם מבינים שם מה זה אומר בשביל הכדורגל הקפריסאי ומה זה אמר בשביל לרנקה באותה התקופה. הוא הצליח מהרגע שהגיע לעשות שינוי ענק במועדון, הוא הפך אותו לגמרי, הוא גרם לו להיות מקצועי ולהתנהל כמו שצריך".

"אני רואה את מה שהוא עשה במכבי תל אביב", מוסיף תיאוחאריס, "כמעט כל השחקנים הישראלים שהגיעו לאי הזה עברו דרכי בצורה כזאת או אחרת. אני יודע מי זאת מכבי. אני יודע שעד אשר הוא הגיע הקבוצה היא לא לקחה אליפות במשך 10 שנים ועכשיו היא בליגה האירופית, לקחה אליפות, עובדים שם מאמנים זרים שנה אחרי שנה ולא סתם מאמנים, אלא שחקני עבר ענקיים, אנשים עם שם. תבין, בלרנקה מתקציב קטן הוא הוציא דברים מדהימים. במכבי התקציב שלו גדול יותר ולכן אתם רואים כזה שינוי". 

 
 "כלל הברזל של ג'ורדי אומר - אין הדלפות. ההולנדי לא מוכן ששמות של שחקנים אשר הוא מביא למועדונים ייצאו החוצה לתקשורת ולכן בנה לעצמו מעגל קטן בתוך לרנקה ולא שיתף אף אחד אחר בהחתמות" 
 
 
 

תיאוחראיס ממשיך: "אם צריך להשוות, אז מבחינתי אומוניה ניקוסיה זה המועדון הקפריסאי שהכי קרוב במימדים שלו למכבי, מועדון שלוקח אליפויות בכל כמה שנים, עם 20 אלף אוהדים ביציע, עם מסורת. אבל גם הם לא הצליחו לעשות באירופה מה שהוא עשה בעונה אחת עם לרנקה וזה ממחיש כמה טוב הוא היה".

התקשורת מכבדת
אז בעלים מרוצה יש וגם השחקנים והסוכנים שלהם בעננים, אבל מה עם התקשורת, זאת שמחפשת את הסיפורים הגדולים ואת השמות הבאים? לקוסטדינוס שאמבוליס יש את התשובה, שתצלצל מוכר מאוד לעיתונאים אשר מסקרים את מכבי. "בוא נתחיל מההתחלה. ג'ורדי התאלקם פה במהירות ומהר מאוד יצר קבוצה מאוד טובה עם שחקנים שהוא בחר. הדבר שאני שמתי לב אליו זה שהוא לא מסתמך על זה שהוא 'קרויף'. הוא אדם מקצועי מאוד ונוח, מאוד אדיב, מאוד נחמד והייתה לו אינטרקציה טובה מאוד עם האנשים בלרנקה. סמכו עליו והוא החזיר". 

שאמבוליס, המשמש כיום כקצין התקשורת של ההתאחדות הקפריסאית ובעברו הגיש תוכנית רדיו שעסקה בספורט ונחשב אז לאחד העיתונאים המוכרים במדינה, מוסיף: "לגבי הפן התקשורתי, בלרנקה אי אפשר היה לדבר עם השחקנים בלי אישור מיוחד, דבר שלא היה לפניו אבל כן היה בקבוצות הגדולות כמו אפואל או אומוניה. זה לא שהוא הביא לכאן משהו חדש, אבל בלרנקה לפני כן זה לא היה".

קצין העיתונות ממשיך: "איתי ברדיו הוא דיבר כמה פעמים בודדות, פעמיים-שלוש. הוא לא נהג לדבר עם התקשורת, היו אלו פעמים מעטות שבהן יכלנו לשמוע אותו אבל הוא לא מיהר להתראיין וזה היה דבר קשה לבצע, להשיג ראיון איתו. אבל כל התקשורת תגיד רק דברים טובים עליו. אני יודע שהיו לו יחסים טובים עם מי שסיקר את הקבוצה באותו הזמן, נתנו לו המון המון כבוד".

אוהדי מכבי ת&qout;א (עמית מצפה)
אוהדי מכבי ת"א. "רואים שינוי גדול במועדון" (עמית מצפה)
 

מעגל האמון
הכבוד הזה מתחבר לנושא מרכזי אצל ג'ורדי. כלל הברזל שאומר - אין הדלפות. ההולנדי לא מוכן ששמות של שחקנים אשר הוא מביא למועדונים ייצאו החוצה לתקשורת ולכן בנה לעצמו מעגל קטן בתוך לרנקה ולא שיתף אף אחד אחר בהחתמות כפי שמעיד הנשיא מיכאלידיס: "הוא היה עובד לבד, מחפש שחקנים שמתאימים לפי הדרישות, הוא היה עובד בשקט בצורה אפקטיבית וכאשר הזמן היה מגיע, הוא היה מקבל את ההחלטה הסופית. ולפני שהוא היה חותם באופן סופי עם השחקן, הוא היה מודיע לי אישית ואולי לעוד שני אנשים בקבוצה".

"צריך גם להבין כי לטובת א.א.ק או כל קבוצה אחרת, צריך לשמור על הכל בסודיות כי אם לא הכל יכול להתהפך ולעבוד נגד. כששם של שחקן יוצא, בטח של שחקן שג'ורדי רוצה להביא וכולם יודעים שיש לו עין טובה לשחקנים, אז המחירים עולים. הקבוצות האחרות פתאום רוצות את אותם השחקנים גם והשחקן שאתה עבדת במשך תקופה כדי לאתר ולהביא, בסוף בורח לך. לכן הכל נעשה בחשאיות. ג'ורדי היה עובד בסודתיות וביעילות מופתית".

אבל אמון לא מגיע רק בגזרת החיזוק, אלא גם ביחסים הפנימיים בין המנהל המקצועי למאמן ובין המנהל המקצועי לשחקנים. תיאוחאריס מסביר: "תראה, ג'ורדי לא רוצה לאמן. הוא רוצה לעשות את התפקיד שלו, להיות מנהל מקצועי, להביא שחקנים, לנהל קבוצה אבל החלטות מקצועיות, הרכבים וכדומה, ממה שאני יודע ממאמנים שמכירים אותו - הוא מעולם לא התערב להם כי הוא לא מחפש להיות מאמן. הוא מביא את האנשים שלו ונותן להם את הבמה, נותן בהם אמון ויש תוצאות לכך".

פאולו סוזה וג´ורדי קרויף (רדאד ג´בארה)
פאולו סוזה וג´ורדי קרויף. האמון גדול (רדאד ג´בארה)
 

גונסאלו ממשיך מהצד של השחקן: "החודש האחרון שלי בישראל היה קשה מאוד עבורי. לא הרגשתי שמח ורציתי שינוי, הרגשתי שאני חייב לשנות אווירה. אוסקר הלך, הגיע מאמן חדש וג'ורדי ואני, כולם ביחד למעשה, קיבלנו את ההחלטה ביחד שהדבר הכי טוב עבורי יהיה עכשיו לצאת לעונה בחוץ, להתאוורר". 

"כשאתה יודע שלכל בעיה שלך יש מענה, זה גם משמעותי. הרגשתי שאכפת לו. וגם בוא נהיה כנים, היה מצב מקצועי שונה ואני גם הבנתי שאולי אין לי מקום, אבל הדרך שבה הדברים נעשו היא הדבר המרכזי. ג'ורדי הוא מקצוען. זה פשוט הדבר הכי נכון להגיד עליו", מסכם גונסאלו את דבריו וגם את הכתבה כולה. קפריסין לא סתם התאהבה בג'ורדי קרויף. היא התאהבה בסטנדרטים שלו. 

ביום חמישי, הקבוצה הבאה שהתאהבה בסטנדרטים שלו תנסה לעשות היסטוריה על חשבון יריבה מהאי השכן. ג'ורדי, בכל מקרה, ייצא משם כאהוב הקהל. משני הצדדים.

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה