אם נסתכל על טבלת ליגת העל בימים אלו, נראה מחזה יחסית נדיר: ארבעת הקבוצות הגדולות של הכדורגל הישראלי, הפועל תל אביב, מכבי ת"א, מכבי חיפה ובית"ר ירושלים, נמצאות במקומות הראשונים בטבלה. נראה כי מסתמן "ראש חץ" שירוץ במאבק עד סוף העונה.

על אף שכבר היו מקרים שבהם ארבע האימפריות הסתדרו בראש הטבלה לחלקים מעונות מסוימות, הפעם האחרונה שבתום העונה ראינו את כולן במקומות הראשונים הייתה בעונת 1985/86. מדובר באותה העונה עם השער המפורסם של גילי לנדאו לשערה של מכבי חיפה, שהכריע את האליפות לזכות הפועל ת"א בדקה ה-87.

לכבוד האירוע הנדיר, דיברנו עם ארבעה שחקנים מאותן קבוצות אגדיות ושאלנו אותם על המצב כיום. בהמשך גם ניסינו להשוות בין הקבוצות של אז לבין הקבוצות בהווה.

גילי לנדאו, שכבש את השער שהכריע את האליפות לזכות הפועל ת"א, ציין: "סיטואציה שבה ארבע הגדולות מובילות את הטבלה היא תמיד טובה, מכיוון שאלה קבוצות בעלות זכות קיום ספורטיבית ומסורת עם קהלים רבים בכל חלקי הארץ".

הטבלה לא משקרת - צפו בשערי הגדולות

"שובן של הקבוצות האלה, בעיקר לאחר שמכבי ובית"ר שנעלמו בשנה שעברה כלא היו, מבשר טובות", המשיך לנדאו. "יחד עם זאת, זה לא מצביע על מגמה ברורה. הייתי רוצה לראות קבוצות כמו עירוני קריית שמונה וגם בני יהודה, מכבי נתניה והפועל באר שבע בשישייה הראשונה. אני חושב ששילוב של שני הדברים האלו, מועדונים בסדר גודל גדול ובינוני, מיטיבים עם הכדורגל".

גילי לנדאו (גיא בן זיו)
גילי לנדאו. "שובן של הקבוצות מבשר טובות" (גיא בן זיו)
 

חלוצה של מכבי חיפה בעבר, זאהי ארמלי, הסביר: "אני אוהד גדול של מכבי חיפה. ההבדל בין אז לבין היום הוא שהפסדנו אליפות לאחר שתי אליפויות רצופות. היום מדובר בקבוצה שלא זכתה באליפויות בשנתיים האחרונות וצריכה לחפש אותה אחרי המשבר מתחילת העונה. זה אפשרי".

"היום מכבי ת"א הכי חזקה והפועל ת"א רודפת אחריה, חיפה שלישית", ניתח ארמלי את המצב. "ברור שבתקופה שלנו הייתה קבוצה טובה יותר, גם מבחינת מיקום. שמרנו על המקום הראשון עד לדקה ה-90, השנה חיפה לא הייתה במקום הראשון אף פעם".

ארמלי נאבק על הכדור במשחק המכריע מול הפועל ת&qout;א
ארמלי נאבק על הכדור במשחק המכריע מול הפועל ת"א
 

קשרה של בית"ר ירושלים בעבר, סמי מלכה, לא ממש התלהב משלוש הראשונות בטבלה: "עם כל הכבוד שארבע הגדולות נמצאות בצמרת, זה עדיין לא אומר שהן נותנות תצוגת כדורגל. לצערי, הכדורגל עדיין בירידה. זה שהן בצמרת, זה נותן פלפל לליגה. יש להן הכי הרבה קהל והכי הרבה כסף. הקבוצות הקטנות לא יכולות להתמודד איתן".

"עם כל הכבוד להפועל ת"א, מכבי ת"א ומכבי חיפה פייבוריטיות", הוא הבהיר. "במכבי יש קבוצה טובה למרות בעיה בחוד וכמובן שאריק בנאדו הרים את מכבי חיפה. בתקופה ההיא היינו הרבה יותר טובים, דרסנו את הליגה ובגדול, נתנו תצוגות שהקהל בא ונהנה, למרות שלא שיחקנו בירושלים. שיחקנו בבלומפילד".

סמי מלכה. &qout;מכבי ת&qout;א וחיפה פייבוריטיות&qout; (דרור עינב)
סמי מלכה. "מכבי ת"א וחיפה פייבוריטיות" (דרור עינב)
 

חלוצה של מכבי ת"א בעבר, אלי דריקס, המשיך באותו הקו של חבריו: "קשה לי להגיד מי עדיפה, אבל אני יכול להגיד שאז קבוצות הגדולות היו הרבה יותר דומיננטיות מאשר היום. היום יש הרבה יותר שוויון. אז היה דור שכמעט לא יצאו בו לחו"ל וכולם היו בארץ. היום הרבה שחקנים יוצאים לאירופה, גם הבינוניים”.

"העובדה שהגדולות למעלה טובה מאוד לליגה", טען דריקס. "ככל שיש קבוצות שיש להן קהל גדול, זה מייצר עניין ולמשחקים יגיע הרבה קהל. זה חשוב וזה מוכר את הליגה".

אלי דריקס. &qout;היום יש הרבה יותר שוויון&qout; (משה חרמון)
אלי דריקס. "היום יש הרבה יותר שוויון" (משה חרמון)
 

"לדעתי מכבי ת"א פייבוריטית ואני מקווה שלא אתבדה", הוסיף דריקס בחיוך. "אני מתרשם שמכבי היא הכי יציבה, הפועל מוכשרת אפילו יותר, אבל בגלל הקיץ שהיא עברה עם בעיית הבעלים אז יש שחקנים שחוששים לעתידם. זה יכול להשפיע עליהם ויוצר אי יציבות. חיפה מראה יציבות, אבל ההתחלה נמצאת בעוכריה ובית"ר נמצאת בקצה גבול היכולת שלה. בית"ר זה הרבה התלהבות ופחות כישרון. מכבי תתחזק בחלון ההעברות ויהיה לה סגל עמוק. אני מקווה שזה יספיק לה".

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה