גארי קאגלמאכר, נאסר בארזיטה, איברהימה טורה, דניאל סובאסיץ', אנדראס וולף, אלכסנדרוס ציוליס, נאביל דיראר, גיורגיוס צאבלאס ו-ולדימיר קומאן. אל רשימת הרכש הארוכה הזו בשווי כ-15 מיליון יורו של מונאקו, קבוצת הפאר שהידרדרה לליגה השניה בצרפת ונרכשה על-ידי הטייקון הרוסי, דימיטרי ריבולובלב, היה אמור להצטרף גם חלוץ הפועל ת"א, טוטו תמוז.

החלוץ הישראלי בסופו של דבר ימשיך ללבוש את המדים האדומים עד תום העונה, אבל הסיפור שמאחורי העסקה הגדולה הזו שלא יצאה לפועל חושף עוד פן בהתנהלות המוזרה של הכדורגל הישראלי.

הכל החל לפני כחודשיים, קצת אחרי שמונאקו נרכשה על-ידי ריבולובלב, שדורג במקום ה-93 בין עשירי העולם על-ידי המגזין פורבס. מיד לאחר שהטייקון הרוסי רכש שני שלישים מהקבוצה הצרפתית, היה ברור כי הוא ייצא למסע רכש בחלון ההעברות של ינואר כדי לחלץ את האימפריה לשעבר מתחתית הליגה השניה, ואחד השחקנים שסומנו כמועמד מוביל להגיע למונטה-קרלו ולסייע במאבק הוא תמוז.

לפני כחודש וחצי, במשחק בין הפועל ת"א למכבי פ"ת באצטדיון המושבה, נכח בחשאי נציג של הקבוצה הצרפתית שהגיע לעקוב אחרי תמוז. החלוץ לא הרשים בהפסד 1:0 של האדומים למלאבסים, אך זה לא הדאיג את מונאקו שנשארה נחושה לצרפו.

לפני שבועיים זה כבר היה המנהל הספורטיבי של הצרפתים שהגיע למשחק האדומים מול מכבי נתניה בבלומפילד, ולאחר ה-3:7 והשלישייה שכבש תמוז, ההחלטה הסופית כבר התקבלה. ביום חמישי האחרון נחת בישראל אחד מעוזריו של מנכ"ל הקבוצה, ייבגני סמולנצב, שהיה עסוק בהחתמת מספר שחקנים נוספים.

ההצעה הראשונית לתמוז, כפי שפורסמה לראשונה ב-ONE, היתה מורכבת ממשכורת בסיס של כ-650 אלף יורו, סכום דומה למה שמקבל איתי שכטר בקייזרסלאוטרן, ובונוס של 100 אלף יורו בגין מעורבות בכיבוש 15 שערים. באותה העת נכנס לתמונה גם סוכנו של תמוז, רונן קצב, שלא היה מעורב עד אותם ימים בעסקה מאחר שהיא הגיעה באמצעות סוכן אחר.

טוטו תמוז וסוכנו רונן קצב. מדוע הוא לא עבר? הפרטים מתגלים (משה חרמון)
טוטו תמוז וסוכנו רונן קצב. מדוע הוא לא עבר? הפרטים מתגלים (משה חרמון)
 

קצב, שהוביל את מאבק הבוררות בנוגע לתג המחיר של החלוץ ואשר מיודד עם אימו של טוטו, אורית, מזה עשרות שנים, היה סבור כי הוא יכול להשיג לתמוז חוזה בליגה הגרמנית הראשונה, מסר שהוא דאג להעביר היטב גם לחלוץ ולאימו, אך לא פסל את המעבר על הסף וביקש לשמוע קודם כל מה יש לצרפתים להציע.

למרות שמדובר היה במעבר לקבוצה מליגה לא בכירה, תמוז התלהב מהאפשרות להצטרף למועדון שצפוי לחזור בתוך זמן קצר למרכז הבמה באירופה לאחר שנרכש על-ידי טייקון רוסי, כמו גם מהאפשרות לחיות במונטה-קרלו ולהרוויח סכומים אותם לא יקבל באף מקום אחר. לאחר מסע שכנועים לא פשוט שכלל מספר פגישות עם הנציג הצרפתי, סוכמו עקרונית תנאיו של תמוז והשלושה החליטו לצאת לצרפת כדי לבדוק האם ניתן לסגור את העסקה.

בעלי הפועל ת"א, אלי טביב, הבטיח לקצב, לתמוז ולסוכן שהביא את העסקה כי לא יעמוד בדרכו של החלוץ למונאקו וכי יכבד את ההצעה שהוגשה בהתאם לפסק הבוררות לפיו תג המחיר של תמוז יעמוד על 1.5 מיליון יורו. בפועל, הערימה הפועל קשיים על העברתו של החלוץ כשעורך דינה דרש להכניס סעיפים מסוימים לחוזה ההעברה, מה שלא היה מקובלים על הצרפתים.

 
 על אף השיחות בין קצב לטביב, ועל אף ההתחייבות של מונאקו כי הכסף יועבר מיד עם פתיחת הבנק למחרת, בהפועל סיפרו כי שמעו מהתקשורת הישראלית כי תמוז סירב לחתום, ולכן הם יעבירו את טופס השחרור שלו רק לאחר החתימה ורק לאחר שהכסף יועבר אליהם, דבר שלא נהוג באירופה. קצב הציע להפועל להכניס קנסות לחוזה אם הכסף לא יועבר אליהם למחרת בבוקר, אך בהפועל משכו את הזמן 
 
 
 

בהפועל דרשו להכניס לחוזה העברתו של החלוץ גם סעיף המקנה להם 15 אחוזים ממכירה עתידית של תמוז, כמו גם לקבל תמורתו 1,575,000 יורו במקום 1.5, כפי שנקבע בבוררות, מה שלמעשה הפר את פסק הבורר וכמובן נתקל בהתנגדות מצד מונאקו.

במהלך המו"מ הבהירו במונאקו כי הם לא מוכנים להכניס לחוזהו של החלוץ סעיף שחרור בגובה 1.5 מיליון יורו בשל העלות הכספית הגדולה של העסקה עבורם, וכתוצאה מכך החליט תמוז כי הוא מעדיף לצאת לאירופה בגלל הפן המקצועי ולא בגלל הכסף והוציא הודעה לכלי התקשורת כי הוא מוותר על ההצעה מצרפת.

"לא אחתום בגלל כסף", אמר תמוז והוסיף: "אני רוצה לסיים את העונה בהפועל. מעדיף לחתום בקבוצה על רקע מקצועי ולא כספי. מונאקו מתעקשת שאחתום, אבל אני לא מתלהב לחתום. אני מחוייב להפועל ת"א ומעריך את מה שעשתה לקידום הקריירה שלי. יש לי עוד הרבה משימות להשלים עד סוף העונה".

אלי טביב. הבטיח שלא יעמוד בדרכו של תמוז (יניב גונן)
אלי טביב. הבטיח שלא יעמוד בדרכו של תמוז (יניב גונן)
 

למעשה, בסכום שהוצע לו, על אף שמדובר היה בסכום משמעותי, העדיף תמוז לחזור להפועל, הרבה בגלל אהבתו לקהל ולמועדון. תמוז, אימו וקצב כבר נכנסו ללימוזינה שהוקצתה להם בדרכם בחזרה אל המלון, אך אז שלפו אותם נציגי מונאקו בחזרה אל שולחן המו"מ כשהם הבינו כי הם יצטרכו לשפר את הצעתם.

על-פי גורמים המעורים במו"מ, הצרפתים הגישו לתמוז הצעה גבוהה כמעט פי שניים מההצעה שקיבל בישראל, ואף הסכימו להכניס סעיף שחרור לחוזהו, אך בסכום גבוה יותר משדרש. לאחר קבלת ההצעה החדשה הבינו תמוז וסוכנו כי מדובר בסכום כסף שפשוט לא ניתן לוותר עליו, מאחר שהוא יכול לסדר לחלוץ את עתידו הכלכלי.

בסך הכל, במהלך ארבע עונות וחצי בנסיכות הצרפתית היה אמור טוטו להרוויח לכיסו כ-30 מיליון שקלים, סכום חסר תקדים עבור שחקנים ישראלים, כך כשלמעשה בשעה 19:00 שעון ישראל, זמן קצר אחרי הודעתו של תמוז, הצדדים סיכמו את תנאיו של החלוץ בצרפת.

טוטו תמוז. כבר תכנן לסיים את העונה בהפועל ואז... (שי לוי)
טוטו תמוז. כבר תכנן לסיים את העונה בהפועל ואז... (שי לוי)
 

כשנותרו עוד שעות ספורות עד לתום חלון ההעברות, הצדדים היו צריכים להשיג את השחרור הבינלאומי מהפועל, משימה פשוטה, לכאורה, בהתחשב בתג המחיר שנקבע לחלוץ בבוררות. אך כאן החלו הבעיות, שכן הבנק דרכו עובדת מונאקו כבר נסגר בשעה זו, והכסף היה אמור לעבור רק למחרת בבוקר.

קצב היה משוכנע שיצליח להוציא את השחרור הבינלאומי מהפועל בהתחשב בעובדה שהאדומים חייבים לשחררו כתוצאה מפסק הבוררות שקבע כי ברגע שתגיע הצעה בסך 1.5 יורו עבור תמוז, על הקבוצה לאפשר לו לעזוב.

על אף השיחות בין קצב לטביב, ועל אף ההתחייבות של מונאקו כי הכסף יועבר מיד עם פתיחת הבנק למחרת, בהפועל סיפרו כי שמעו מהתקשורת הישראלית כי תמוז סירב לחתום, ולכן הם יעבירו את טופס השחרור שלו רק לאחר החתימה ורק לאחר שהכסף יועבר אליהם, דבר שלא נהוג באירופה. קצב הציע להפועל להכניס קנסות לחוזה אם הכסף לא יועבר אליהם למחרת בבוקר, אך בהפועל משכו את הזמן.

טוטו תמוז. הפועל לא קיימה את פסק הבורר (משה חרמון)
טוטו תמוז. הפועל לא קיימה את פסק הבורר (משה חרמון)
 

בשל קוצר הזמן, במונאקו הסכימו להכניס לחוזה המכירה גם את הסעיפים שדרשו האדומים, בניגוד לפסק הבוררות, לפיו יקבלו עוד 75 אלף יורו ו-15 אחוזים ממכירה עתידית. למרבה האבסורד, הפועל, שקבוצות מרחבי אירופה תבעו אותה על כך שאינה משלמת בזמן עבור שחקנים, סירבה להעביר את טופס השחרור של תמוז עם ההבטחה כי תקבל את הכסף למחרת בבוקר, ופוצצה את העסקה.

תמוז שהובא למתחם חודורוב על-ידי טביב והיה אחד מהשחקנים הבודדים שתמכו בו, זועם על המועדון ועל טביב ומרגיש נבגד לאחר שבהפועל הרסו לו חוזה יוקרתי וחסר תקדים עבור שחקנים ישראלים. על-פי מקורביו בעתיד הקרוב שוקלים תמוז ונציגיו לפתוח בהליכים משפטיים נגד המועדון וטביב על כך שלא עמדו בפסק הבורר ומנעו מהחלוץ לעבור למונאקו.

"בסוף כל מי שצריך לשלם על מה שהוא עשה, ישלם", אמר תמוז לחברים הקרובים שלו, כשברור כי כשבסוף השנה ינסה החלוץ להשלים את המעבר שלו לאירופה, מערכת היחסים בינו לבין הבעלים שהתערערה בימים האחרונים, תעלה שוב לכותרות.

טוטו תמוז. &qout;כל מי שצריך לשלם, ישלם&qout; (שי לוי)
טוטו תמוז. "כל מי שצריך לשלם, ישלם" (שי לוי)
 

הפועל: "טענה מגוחכת", תמוז וסוכנו סירבו להגיב
תמוז וקצב סירבו להגיב לידיעה. הסוכן הבטיח כי יגיב לפרשה בהמשך. החלוץ מתכנן תביעת ענק נגד טביב.

מהפועל ת"א נמסר בתגובה: "מדובר בטענה מגוחכת. אנחנו לא מאמינים כי הדברים אכן יצאו מטוטו או ממקורביו, שכן טוטו עצמו הצהיר בצורה הברורה ביותר כי הוא זה שבחר להישאר בהפועל ת"א לאחר שהגיע למונאקו והופתע מהמצב שמצא שם".

"עורך הדין של הפועל ת"א, אפרים ברק, הגיע לסיכום עם מועדון מונאקו 37 שעות עוד לפני תום מועד ההעברות. אך, למרות שההסכם בין המועדונים נחתם על-ידי שני המועדונים ולמרות שהעתקו החתום נמסר לידי נציגי מונאקו בארץ וכן נשלח למונאקו, הפועל ת"א חיכתה לשווא לחתימתו של טוטו על ההסכם. להבדיל מהגורמים העלומים השונים, לנו יש את כל המסמכים ממונאקו שמאשרים על הסיכום. כל דבר אחר פשוט אינו נכון".

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה