כבר בסוף העונה החולפת, היה ברור שזה רק עניין של זמן עד שהפועל ת"א תיפרד מקובי רפואה. זה לא היה הימור, זה עמד על הפרק והשאלה הייתה רק האם המאמן בכלל יפתח את העונה הזו - ואם כן, באיזה מחזור ראשי המועדון ישלחו אותו הבייתה. כעת, שבועיים לאחר שעזב את האדומים, רפואה הגיע להתארח בפודקאסט 'שיחת היום' של ONE כדי לדבר לראשונה על מה שעבר העונה וכמובן על הפיטורים.

רפואה נראה מאוד רגוע, שלם עם הפרידה שלו מהפועל ת"א ובמהלך השיחה הוא אף חשף כי גם אם הקבוצה הייתה מנצחת את נס ציונה, הוא היה עוזב. יש לציין כי בין הפועל ת"א לרפואה יש הסכם כי הצדדים מתחייבים לשמור כל אחד על הכבוד של השני, אבל בכל אופן זו הפעם הראשונה שרפואה מציג את הצד שלו. בראיון שלא כדאי לפספס, הוא דיבר בפתיחות על הכל. האזינו.


קובי רפואה, מה שלומך?
”שלומי בסדר גמור”.

איך אתה מרגיש, אנחנו כשבועיים מהיום שנפרדת מהפועל ת”א.
”נכון שזה נראה לא הרבה זמן, אבל בשבילי זה המון זמן, גם השבועיים האלה. זה היה קשה מאוד מבחינתי, אבל זה היה הכי טוב לכל הצדדים שזה יקרה”.

זה נראה שהסרת מעצמך משקולות.
”לא יודע אם לקרוא לזה משקולות, לחץ תמיד יש ואני חי סביב לחץ, אבל כל סביבת העבודה הייתה קשה מאוד ואני שוב אומר שזה היה הדבר הכי טוב לשני הצדדים”.

"סביבת העבודה הייתה קשה מאוד". רפואה (שחר גרוס)"סביבת העבודה הייתה קשה מאוד". רפואה (שחר גרוס)

מתי ידעת שזה עניין של זמן עד שתיפרד?
”אגלה משהו שאף אחד לא ידע, אולי רק הקרובים אליי. אחרי המשחק האחרון מול נס ציונה, גם אם היינו מנצחים, זה בכל מקרה היה המשחק האחרון שלי בהפועל ת"א. אם היינו מנצחים, לא היו מפטרים אותי, אבל כבר תכננתי את זה עם הסוכן שלי ועם המשפחה, כך שזה משהו שהיה על הפרק. רציתי כמובן לעזוב עם ניצחון, אבל לצערי זה לא יצא. קיבלתי החלטה עם עצמי בכל מקרה שנס ציונה יהיה המשחק האחרון”.

עברת תקופה קשה בשבועות האחרונים, בוא תכניס אותנו אל מאחורי הקלעים. מה היה שם?
”קרו הרבה דברים - טובים, פחות טובים, אין לי טענות לאף אחד. אני מאשים רק את עצמי. כולם מכירים אותי ואת ההתנהלות וסגנון העבודה, ברגע שאני לא הייתי אני, בסוף שילמתי את המחיר. התנהלתי לא נכון".

מאיזו מבחינה? כאשר רצית שנמרוד קוסטיקה ימשיך להיות עוזר המאמן, בא עומר בוקסנבוים והחליט שעומר דמארי יהיה העוזר. ביום שהתפשרת על העניין הזה, כי עוזר מאמן זה קודש קודשים מבחינת מאמן, אז סיימת את דרכך?
”זה אחד הדברים שהתפשרתי עליהם, שזה לא אני, ושילמתי על זה את המחיר. זה לא רק דמארי, רציתי שדמארי יהיה בהפועל ת”א. כולם חשבו שלא רציתי, גידלתי אותו מגיל שמונה ורציתי שיהיה יחד עם קוסטיקה, אבל התפשרתי. אלה דברים שלא מתאימים לי”.

"אחד הדברים שהתפשרתי עליכם ושילמתי על זה מחיר". קוסטיקה (אורן בן חקון)"אחד הדברים שהתפשרתי עליכם ושילמתי על זה מחיר". קוסטיקה (אורן בן חקון)

למה הסכמת להתפשר?
”רציתי לעבוד עם כולם, רציתי שתהיה כימיה. הייתה כימיה טובה עם בוקסנבוים, לא התווכחנו פעם אחת למרות כל הפרסומים, אבל היו דברים שהתפשרתי שהיה אסור לי להתפשר ושילמתי על זה את המחיר”.

כמו מה?
”כל מיני דברים - שחקנים, התנהלות, כל מיני דברים שביום יום אני יודע בדיוק איך להתנהל. בוא נגיד שהתפשרתי איפה שלא הייתי צריך, אבל אני מאשים רק את עצמי. זאת התוצאה”.

אתה אומר שאתה ועומר הסתדרתם מצוין, אבל מצד שני בוקסנבוים לא אהב את האטרף שלך והוא רצה מאמן רגוע יותר. במשחקים האחרונים לא היית רפואה שאני מכיר. נראה שמישהו סירס אותך, או שסירסת את עצמך?
”אף אחד לא יכול לסרס אותי, אבל לא הייתי אני. זה לא בגלל מישהו כזה או אחר. היה לי קשה בסביבת העבודה, הגעתי למצב שנס ציונה היה המשחק האחרון שלי בכל מקרה, כולם ידעו שזה הסוף. לא רציתי להפסיד ובטח לא ככה, אבל זה מה שקרה, אחרי המשחק היה ברור שלא אמשיך”.

"זה לא בגלל מישהו כזה או אחר" (האתר הרשמי של הפועל ת"א)"זה לא בגלל מישהו כזה או אחר" (האתר הרשמי של הפועל ת"א)

יש לך את האחים ניסנוב, שרון ואיציק שהם שונים מאוד. עם שרון הסתדרת ועם איציק פחות, בוא ספר מה עברת?
”בהתחלה היחסים שלי עם שניהם היו מצוינים, עם שרון עד היום. בסוף יש אחד שמחליט בהפועל ת”א וזה איציק ניסנוב. גם בפיטורים לא היה לשרון נעים ממני, אבל אני מבין שזאת החלטה של איציק ומקבל את זה, זה לגיטימי, ואחרי התוצאות היה הגיוני שאשלם את המחיר. היחסים שלי עם איציק בתקופה האחרונה לא היו טובים”.

למה?
”אתה יכול לשאול אותו. אני עושה את הדברים הכי נכון שאני חושב, אם זה מבחינת סגנון משחק או שחקן כזה או אחר, אבל זאת הייתה אחת הטעויות שהתפשרתי”.

הגשת תביעה נגד עיתונאי, איציק ניסנוב לא אהב את זה, הוא הפגיש אותך עם אותו עיתונאי בבית קפה בכפר שמריהו ובאמצע הפגישה קמת והלכת. כמה אתה חושב שזה הפריע למערכת היחסים שלך עם איציק?
”מן הסתם זה השפיע, ברגע שהוא אמר את הדברים האלה - להוריד את התביעה ולא הסכמתי, גם ככה היחסים לא היו טובים. אבל לא יכול להיות שעיתונאי מדבר בלי הפסקה שלושה או ארבעה חודשים וזה היה אישי, אז לא הייתי יכול לספוג את זה יותר. הפועל ת”א הייתה צריכה לעצור את זה באיזשהו שלב לדעתי, אבל זה לא שאני מאשים אותם, החלטתי בסופו של דבר להגיש תביעה, כי ידעתי ואני יודע שזה באופן אישי. זו האמת ואין שום דבר אחר, אז החלטתי ללכת עם זה עד הסוף”.

התביעה השפיעה על היחסים". רפואה עם איציק ניסנוב (שחר גרוס)התביעה השפיעה על היחסים". רפואה עם איציק ניסנוב (שחר גרוס)

בשבועות האחרונים הרגשת לא בטוח עם הסביבה הכי קרובה שלך, חששת אפילו ש”ידקרו אותך בגב” בחודורוב, עם הרבה ‘זיקיות’ סביבך.
”לא אשתמש במילים האלה, אבל הרגשתי לא נוח, סביבת העבודה לא הייתה נוחה מבחינתי. לא היה ריב עם אף אחד, לא הסתבכתי, אבל לא הרגשתי בנוח כמו שאני רגיל להתנהל”. 

אתה חוזר על זה שאתה לא מאשים אף אחד, התחייבת בהסכם הפרידה עם הפועל ת”א שכל צד לא ילכלך על הצד השני אז אתה נזהר בדבריך?
”הפועל ת”א בשבילי זה לא עוד מועדון, זה מועדון שאני מחובר אליו, אוהב אותו, אני גם לא רוצה להגיד דברים לא מתאימים. אין לי מה ללכלך על המועדון, הוא מאוד חשוב לי. מבחינתי זה היה ונגמר, כמובן שלא רציתי שזה יסתיים כך”.

מי היו האנשים שכן בטחת בהם בחודורוב?
”זה לא עניין של לבטוח, זה עניין של סדר יום עבודה. בסוף כולם באים ורואים את המשחק. רוב הזמן אתה בוולפסון שעות על גבי שעות, לא חושב שהיו לי בעיות עם אנשים, אבל הסביבה לא הייתה נוחה לי, פשוט מאוד”.

"לא חושב שהיו לי בעיות עם אנשים". רפואה (ראובן שוורץ)"לא חושב שהיו לי בעיות עם אנשים". רפואה (ראובן שוורץ)

“הייתה לנו עונה גדולה והדרבי הרס”

למעשה, רפואה חושף במהלך הראיון עמו כי כבר אחרי התבוסה בעונה שעברה 5:0 למכבי ת"א הוא חשב להתפטר ולא להמשיך בהפועל ת"א. כמו כן רפואה מציין כי אחת הבעיות של הפועל ת"א היא שאין בקבוצה שחקן שובר שוויון.

קובי, לא סיימת למעשה ב-5:0 בדרבי בעונה שעברה?
”עברה לי מחשבה לעשות צעד אחרי ה-5:0, ככה זה כשאתה מפסיד 5:0 בדרבי. בסוף קיבלנו חמישייה בעשרה שחקנים בדקות האחרונות, אבל זה לא תירוץ. התייעצתי עם הקרובים אליי, בסוף הגענו לפלייאוף והיינו קרובים לאירופה. מן הסתם, אם זה היה בתחילת העונה, בוודאי שהייתי עושה את הצעד, אבל בחרתי להמשיך כי היינו קרובים לאירופה”.

אז מה מנע ממך להתפטר?
”הייתה לנו עונה גדולה בעונה שעברה, אבל הדרבי ההוא הרס. לא יודע אם ניסו לגמד, אני מבין את האוהדים, חלקם שצעקו לי להתפטר גם שלחו הודעות. אני מקבל את זה, אבל לפני שהגעתי בעונה שעברה, הפועל ת”א לא ניצחה משחקים ובסוף סיימנו שתי נקודות מאירופה, אז אני יכול להגיד שעשינו עונה גדולה, למרות שהדרבי הרס”.

"אני מבין את האוהדים" (ראובן שוורץ)"אני מבין את האוהדים" (ראובן שוורץ)

לכולם היה ברור שבקיץ הזה זה עניין של זמן שלא תמשיך. למה?
”ברגע שרואים כל יום בתקשורת שרפואה ובוקסנבוים לא מסתדרים וזה וזה לא מסתדרים, בסופו של דבר אי אפשר על כל כותרת לקום ולהגיב. הדברים לא היו נכונים, היחסים שלי עם בוקסנבוים טובים. למה לא קיבלתי רכש? אולי התפשרתי”.

פירקו לך את הקבוצה מהעונה שעברה: שלומי אזולאי עזב, ליידנר נמכר, אליאס נמכר, אייזן נמכר, שטקוס לא המשיך. מה הרגשת, שמחכים שתלך ואז יחזקו את הקבוצה? קלטינס הגיע, גם זריהן שלא רצית.
”היינו במשא ומתן עם קלטינס גם בתקופתי, זה משהו שהיה בכוונת הרבה זמן. זה לא הצליח בהתחלה בגלל השכר שלו וזה נעצר, אבל בסוף זה היה שחקן ששנינו רצינו. בתחילת העונה לא היה כסף, לא היינו יכולים להביא רכש. היו הרבה על הכוונת, הרבה זרים מהדרג הראשון בליגות בכירות, הם דרשו סכומי כסף שהפועל ת”א שילמה אותם אחרי זה, אבל באותו הרגע לא היה אותם, עד שלא נמכרו שחקנים מסוימים.

"בסוף שחקנים חתמו בקבוצות אחרות, אבל חיפשנו וחשבנו שמי שהבאנו מספיק טובים. אני לא חושב שמי שיש לא טוב, אבל הם לא מתאימים לרמות של קבוצה שיכולה להתמודד חזק מאוד. יש את רומראטו שהוא שחקן בן 21 או 22 ומשחק שלוש שנים בליגה הראשונה בהולנד, אי אפשר להגיד שהוא לא טוב, אבל אולי זה לא מספיק להפועל ת”א”.

"היינו במו"מ עם קלטינס גם בתקופתי" (איציק בלניצקי)"היינו במו"מ עם קלטינס גם בתקופתי" (איציק בלניצקי)

בסגל הנוכחי, הפועל ת"א יותר חלשה מבעונה שעברה?
”יש שחקנים טובים בהפועל ת”א, דברים לא התחברו כפי שרצינו, חסר את השחקן שיהיה שובר שוויון, אבל לא אידאלי להביא שחקנים בסדר גודל כזה. חשבנו איך לשדרג ולהביא שובר שוויון, אבל הבנתי שזה בלתי אפשרי בתקופה הקרובה”.

שטקוס אמר בראיון ל-ONE ביוני שהיו צעירים ששיחקו בקבוצה רק כי הם צעירים, האם בגלל זה לא לקחתם אותו?
”לגיטימי ששחקן עוזב מועדון ויגיד את הדברים האלה. קיבלנו את החלטה שלא ימשיך בסוף השנה שעברה, היו שוערים ישראלים שהיו על הכוונת”.

בסוף הבאתם את סטפן מרינוביץ’ שירד ליגה. איך התפשרתם על שוער כזה? זה נראה עקב אכילס. אנשי כדורגל בכירים אומרים שחשוב קודם כל שוער ובלם מצוינים וכל השאר יסתדר. התפשרת על העמדה הכי חשובה. מי הביא אותו, אתה או עומר?
”זה לא עניין של מי הביא אותו, אני האשם הבלעדי, אני זה שהסכמתי וההתנהלות לא הייתה נכונה”.

"לגיטימי ששחקן עוזב מועדון ויגיד דברים כאלה". שטקוס (ראובן שוורץ)"לגיטימי ששחקן עוזב מועדון ויגיד דברים כאלה". שטקוס (ראובן שוורץ)

מה קרה לך בקיץ הזה, נסעת לסדנה בהודו ועברת ריכוך? מה קרה איתך?
”כולם כל הזמן אמרו שצריך לשנות, לא ניסיתי להרשים אף אחד. אני יודע בדיוק את האיכויות שלי ומה שאני מביא איתי. יודע שפה נכשלתי בגדול, לא הייתי צריך לעשות את הדברים האלה, זה לימד אותי לקח ומבחינתי זה עוד שיעור לחיים. בדיעבד הייתי מתנהל כמו קובי רפואה שכולם מכירים. בסוף כשבניתי קבוצות והתחלתי עונות, הייתי מגיע לפלייאוף. להתמודד על אליפויות לא עם הגדולות זה מאוד קשה ויהיה ככה גם בשנים הבאות, אבל להביא קבוצות לפלייאוף שנתיים או שלוש רצוף, לא חושב שיש הרבה מאמנים שיכולים לעשות את זה”.

כשאתה עוזב את הפועל ת”א, פתאום דמארי מורד לנוער, זנדברג מוקפץ לבוגרים, זאת אומרת שכשרוצים אפשר לעשות. איך הרגשת עם זה? למה לא התעקשת לקבוע את עוזר המאמן?
”הרגשתי עם זה לא טוב, אגיד רק את האמת. התוכנית הייתה שסלים טועמה יהיה מנהל, קוסטיקה ודמארי יהיו העוזרים והייתי בטוח שאפשר יהיה לסדר את זה בהמשך. הייתה שיחה טובה גם על זה, הבנתי מהשיחה שאני אוכל לסדר את זה בהמשך. בסוף לא הצלחתי וזאת טעות שלי. זה לא רק בגלל עוזר המאמן, כל הדברים שהתפשרתי עליהם וזה לא אני ביום יום”.

על מה עוד התפשרת?
”היו דברים שהתפשרתי עליהם בסגנון שלי ולא הייתי צריך”.

"התוכנית הייתה שטועמה יהיה מנהל וקוסטיקה ודמארי העוזרים" (חגי מיכאלי)"התוכנית הייתה שטועמה יהיה מנהל וקוסטיקה ודמארי העוזרים" (חגי מיכאלי)

איך הייתה העבודה עם בוקסנבוים?
”כלפי חוץ זה היה נראה כל כך רע עם הכותרות וזה בכלל לא היה נכון. אם באמת היה משהו אז הייתי אומר לך, אין לי פה אינטרס לשקר. עומר בחור מדהים, באמת, ישבתי מולו כל יום שעות ויצאו החוצה דברים שלא קשורים ולא נכונים. אי אפשר היה לעצור את זה ופה הטעות שבהפועל ת”א לא קמו ועצרו את זה”.

אולי זה היה להם נוח? אתה אומר לשרון ניסנוב ‘תגיד לי, למה זה קורה ואתם לא עוצרים את זה’, מה הוא אומר?
”לא אמרתי את זה לשרון, אמרתי את זה לאנשים אחרים, בסוף לא עצרו את זה. אי אפשר היה לעבוד בסביבה הזאת”.

זה נראה שלא הגנו עליך בהפועל.
”יכול להיות וזה היה אחד הדברים שכאבו לי. במשך כמה חודשים אתה רואה כל יום רפש בתקשורת. אם זה היה נכון, צריך לקבל את זה, אבל 3/4 מהדברים לא נכונים ולא עוצרים את זה, אז מבחינה תקשורתית הפועל ת”א מתנהלת לא נכון בכלל”.

"במשך כמה חודשים אתה רואה כל יום רפש בתקשורת". רפואה (ראובן שוורץ)"במשך כמה חודשים אתה רואה כל יום רפש בתקשורת". רפואה (ראובן שוורץ)

במועדונים אחרים התאבדו בשביל המאמנים.
”לא ביקשתי שיתאבדו בשבילי, אבל צריכים לחשוב על טובת המועדון. כשמאמן עובד במועדון צריכים לפעול לטובת המועדון ולא לטובת מאמן כזה או אחר. הפועל לא מתנהלת נכון בתקשורת. אני מספיק חכם לדעת איך דברים מתנהלים וקורים ובסוף לא עצרו את זה. אם לא ישנו את זה – זה ימשיך לקרות וגם הם יודעים את הבעיה”.

מבחינת הצעירים, שנה שעברה יותר שיתפת, השנה פעם כן פעם לא, איך אתה רואה את העתיד שלהם?
”הצעירים של הפועל מאוד מוכשרים, הם קיבלו במה בעונה שעברה גם כי היו הרבה אילוצים”.

יש פה בארץ לפעמים מאמנים, לא אומר שאתה, שבגלל ששחקן צעיר, רוצים שיתבשל וישתפשף, אבל אם הוא טוב ומוכשר הוא צריך לשחק.
”כל הצעירים של הפועל ת”א קיבלו אצלי קרדיט. בדרבי של ה-5:0 אתה יודע מי היו הבלמים? צמד הצעירים. זה לא שהם לא בלמים טובים, אבל שילמנו על זה מחיר. לבוא ולזרוק אותם ולהגיד שהם מוכשרים זה בסדר, אבל צריך לעשות את זה במינון נכון ולשלב לאט לאט. הם לא היו אשמים, הם שחקנים מצוינים והעתיד של הפועל ת”א”.

"כל הצעירים של הפועל ת"א קיבלו אצלי קרדיט" (איציק בלניצקי)"כל הצעירים של הפועל ת"א קיבלו אצלי קרדיט" (איציק בלניצקי)

למי אתה מנבא עתיד?
”סתיו, אור ורן בנימין שהוא שחקן מאוד מוכשר, יש את סניור גם וליעד רמות שהוא חלוץ לא פראייר בכלל. אל ים קנצפולסקי מוכשר, אבל הוא צריך לשפר את ראיית המשחק, היום בכדורגל שחקנים צריכים לדעת לשחק עם הכדור לעומק, הוא מוכשר והוא העתיד של הפועל ת”א. יש לכל אלה עתיד ורוד. אני לא רואה שיש במכבי חיפה צעיר אחד שמשחק, גם לא במכבי ת”א חוץ מגלוך ובב”ש גם לא, הן צריכות לזכות בתארים ומושקעות. צריך איזון בין רצון להצלחת הקבוצה לשיתוף צעירים”.

הבעלים לא אמרו לך ‘שמע, שתף את הצעירים, אין לנו בעיה גם במחיר של הפסדים ואתה תמשיך פה’. לא שמעת כזה דבר?
”לא, אני גם לא חושב שצריך להגיד דבר כזה. לא אמרו לי לתת לצעיר כזה או אחר לשחק. הייתי מגיע למשחקי נוער, למדתי את השם וכל דבר עליהם, לא היו צריכים לשכנע אותי, העליתי את סולומון לבוגרים כשהוא בכלל לא היה בנוער, גם לוזון לא היה אומר לי למי לתת, אלה היו החלטות שלי בלבד, בקטע הזה אני שלם עם כל ההחלטות שלי”.

אני מחזיר אותך לבוקסנבוים וההתנהלות שלך על הקווים. הוא לא אהב את האטרף שלך, אני בטוח שהיו לכם שיחות על זה.
”היו שיחות כאלה ואחרות, אבל לא היה כאיזשהו תנאי או שיחה קשה. בסוף קובי רפואה צריך להיות קובי רפואה, כשאני לא אני זה מה שקורה, ורק על זה אני מצטער”.

"היו שיחות, אבל לא שיחה קשה" (חגי מיכאלי)"היו שיחות, אבל לא שיחה קשה" (חגי מיכאלי)

כמה שינו אותך או אתה את עצמך?
”שיניתי את עצמי בהמון, באתי בהכי כיף לעבוד, לשמוע ולהתייעץ ואולי גם בעתיד זה יהיה ככה וזה בסדר, אבל בסוף אתה צריך להיות עצמך ולעמוד על הדברים שלך ופה טעיתי”.

כמה זה קשה לעבוד במועדון עם כל כך הרבה בעלים ודעות? 
”בכל מקום יש דעות, נכון שבהפועל יש הרבה. כל ההחלטות המקצועיות היו שלי, לא התערבו לי ורצו ששחקן כזה או אחר ישחק. כולם הביעו דעות וזה לגיטימי, אבל כל ההחלטות המקצועיות היו שלי בלבד”.

היו את האחים ניסנוב, גרינברג שחזר-לא חזר, מאיר תושב, האחיין בועז תושב, עוד מקורבים ובעלי דעה, איך זה הולך?
”בסוף בכל מועדון שתגיע אליו, יהיו הרבה דעות. ניתקתי את עצמי מכל מה שקורה. תושב? מהרגע שהגעתי להפועל ת”א היו שיחות קבועות”.

תראה עם כמה אנשים צריך לדבר, זה לא נורמלי.
“אלו הבעלים ומן הראוי שכל בעלים שמתקשר אתה צריך לדבר איתו. כל מאמן שיהיה וזה לא משנה מי, יצטרך לדבר עם כל הארבעה”.

"מין הראוי שכל בעלים שמתקשר אתה צריך לדבר איתו". בועז תושב, זאב גרינברג והאחים ניסנוב (הפועל ת"א)"מין הראוי שכל בעלים שמתקשר אתה צריך לדבר איתו". בועז תושב, זאב גרינברג והאחים ניסנוב (הפועל ת"א)

אתה רואה את סלובודאן דראפיץ’, שהוא סגור, יתחיל לדבר עם כולם? דיברתם?
”סלובו נעים הליכות ויידע לכבד את כולם. הוא לא דיבר איתי, אנחנו ביחסים טובים וחברים טובים, מן הסתם כולם רוצים לעבוד ואני מאחל לו את כל ההצלחה שבעולם”.

איך אתה רואה את הפועל ת”א בהמשך?
”הפועל ת”א קבוצה טובה, אם היא תנצח שניים-שלושה משחקים היא תעוף למעלה”.

אימנת בארבע קבוצות בוגרים בלבד: מכבי פ"ת, הפועל ת"א, עירוני ק"ש ומכבי שעריים. אתה מזוהה בעיקר עם הפועל ת”א ומכבי פ”ת, זה קצת יחסית.
”גם בק”ש היו לי שנתיים טובות עם פלייאוף עליון, הייתה החלטה הדדית עם איזי שרצקי להיפרד. במכבי פ"ת זה הסתיים פחות טוב עם אבי לוזון וכל מה שקרה. היום אנחנו לא מדברים, היה איזה משחק בסוף העונה שניצחנו עם הפועל ת"א והם ירדו ליגה אז מן הסתם הוא כועס”.

"היום אנחנו לא מדברים. אבי לוזון ורפואה (אחמד מוררה)"היום אנחנו לא מדברים. אבי לוזון ורפואה (אחמד מוררה)

הוא חשב שעשית בכוונה?
”בסופו של דבר היו משחקים של קבוצות שלא היה להן על מה לשחק, והן באו וניצחו. נכון שזה כואב באותו הרגע, אני מבין את הכעס שלו”.

אתה מקורב למשה שינו זוארץ, הוא לא ניסה לעשות סולחה?
”היו ניסיונות, אבל זה לא יצא לפועל”.

הוא רצה שתפסיד בכוונה? מה אם עכשיו נתקשר לאבי?
”אני מאוד אוהב את אבי, אבל אנחנו לא מדברים ארבע או חמש שנים, לא חושב שהוא יענה עכשיו. האם ניישר בסוף את ההדורים? כל אחד בצד שלו כרגע, לדעתי הזמן מרפא, יש דברים שכעסתי ויש דברים שהוא כועס, אני אוהב אותו בלי קשר”.

אתה רואה את עצמך מגיע לשם יום אחד?
”זה לא בסדר העדיפויות כרגע”.

בהפועל ת”א היו לך שלוש קדנציות, תהיה רביעית בעתיד?
”הפועל ת”א חשובה לי, אבל לא רואה כרגע קדנציה רביעית”.

"לא רואה עוד קדנציה בהפועל ת"א. רפואה (רדאד ג'בארה)"לא רואה עוד קדנציה בהפועל ת"א. רפואה (רדאד ג'בארה)

לאן המשך הקריירה שלך? אמרו בהתחלה הפועל חדרה, אבל אסף נמני פתח טוב את העונה.
”הרמתי לו טלפון ואמרתי לו שהוא יכול להיות רגוע, זה בכלל לא נעים שמדברים על דברים לא נכונים, יש דברים שאין לי שליטה עליהם ולא רוצה שתהיה לי שליטה עליהם, אבל צריך לבדוק. היום בשוק החופשי בתקשורת כל אחד מביע דעה וזה פוגע בהמון אנשים, לא בודקים דברים. אין בעיה להגיד דברים לגיטימיים, כל אחד ומה שהוא חושב, אבל לעשות נזק לאנשים אחרים – אני לא מקבל את זה וקשה לי מאוד לקבל את זה. מבין שהשם שלי נקשר להרבה קבוצות, אבל כרגע זה לא מה שאני מחפש”.

מה אתה מחפש?
”אני לא יודע, לא שחלילה אני פוסל קבוצה כזאת או אחרת, לא אגיד שם של קבוצה”.

ברור לי שאתה מכוון לקבוצות הגדולות, אבל בוא נהיה ריאליים, במכבי חיפה ברק בכר עושה עבודה פנטסטית, בב"ש אליניב ברדה סגור לתקופה הקרובה. אם נסתכל על מה שקורה בכדורגל, אני יודע שבעבר כיוונת לקבוצה כמו בית”ר.
”בסוף דברים קורים, אתה יכול לכוון לאן שאתה רוצה, אבל דברים קורים בדרך. תמיד קרו דברים לא צפויים, לא פוסל אף קבוצה ולא אפסול אף אחת. לפעמים אתה מחכה להצעה הכי טובה ולרגע הנתון”.

"לא פוסל אף קבוצה". רפואה (ראובן שוורץ)"לא פוסל אף קבוצה". רפואה (ראובן שוורץ)

אתה לוקח בחשבון שתסיים את העונה בבית? לליגה לאומית לא תרד, נכון?
”לא ארד, אבל אני מקבל את הדברים. בחיים של מאמן דברים יכולים לקרות בהפתעות, אני סבלני, נח קצת, רואה כדורגל כל היום. חוץ מכדורגל אני לא יודע לעשות שום דבר. במקצוע הזה, כמו בכל מקצוע שאדם מתעסק בו וחי בכבוד ממנו, צריך להתעסק רק איתו. ככה אני רואה את זה, יש כאלה שיכולים להרשות לעצמם ויש כאלה שלא. גם היום כשאני לא מאמן אני מתעסק בזה 24/7. מעניין אותי רק לאמן, בזה אני מתעסק”.

כשאתה מסכם את הדברים, מה המסקנות מכל התקופה בהפועל ת”א?
”להיות קובי רפואה שכולם מכירים, לטוב ולרע. לפעמים כשאתה אמוציונלי זה לא מוצא חן בעיני אנשים, כשאתה משלב ידיים אומרים שאתה רגוע מדי, אני מכין את הקבוצה שלי תמיד כדי לנצח, לפעמים זה מסתדר פחות טוב או יותר טוב, אבל בסוף צריך להיות מי שאתה”. 

כולם מדברים פה על מעמד המאמן, שהוא נחות ושהוא בבעיה, אתה גם מרגיש את זה?
”בוודאי, אני שומע שמדברים, בסוף מי שעושה את הנזק זה רק אנחנו. אם אנחנו נשמור על המעמד שלנו, אז יהיה לנו מעמד. כשמאמן חותם לשלושה חודשים או חודשיים אז מן הסתם זה פוגע. בסוף כולם יכולים לדבר, אבל כשאיגוד המאמנים או מישהו שייקח את זה תחת חסותו, יעמוד על זה ויהיה רף מסוים, אז כולם ישמרו על זה. כרגע אין רף והשוק חופשי, ואני מבין שכולם צריכים לפרנס את המשפחות ויש להם ילדים, אבל בסוף רק כשיהיה גוף שישמור על המאמנים ולא רק ידברו, אולי אז זה ייראה אחרת”.

"המסקנה? להיות רפואה שכולם מכירים". (ראובן שוורץ)"המסקנה? להיות רפואה שכולם מכירים". (ראובן שוורץ)

מה אתה חושב על הסטירה של גיא לוזון לזיו מורגן? אתה נתת סטירה פעם לשחקן?
”זה נראה שקובי רפואה הוא דעתן, מעולם לא קיללתי שחקן ולא הגעתי לרמות האלה. אולי אמרתי דברים בצורה בוטה וישירות בפנים, אבל לא קיללתי או חלילה הרמתי יד. אי אפשר לדעת מה היה באותה שנייה, אני מכיר את גיא באופן אישי, אולי היו לחץ ואמוציות ועשו מזה סיפור. לפעמים קשה להסביר לצופה בחוץ, יש את האמוציות של לעלות ליורו, לא חושב שזו סטירה של עצבים או משהו, אני מכיר את זיו, אימנתי אותו, הוא גם אמוציונלי ו-ווינר בנשמה ואני חושב שיותר מדי עשו מזה סיפור”.

אז איך זה יסתיים?
”ישכחו מזה עוד שבוע, בכדורגל שוכחים מהר. עלינו ליורו, אז לא חושב שצריך לעשות מזה סיפור. ברור שאני לא מסכים עם זה, אני בטוח שגיא אפילו טיפה מצטער על זה, אבל אני מכיר את שניהם כל כך טוב שאני יודע שזה בא ממקום טוב”.

לאן הולכת הקריירה שלך? כמה לחץ יש עליך כרגע? יש הרהורים בלילה?
”אני כל כך מאמין ביכולות שלי, בקבוצות שנקבת בשמן הגעתי להישגים. אני לא אומר אליפויות, אבל פלייאוף עליון או עליות ליגה. אני יודע בדיוק את העבודה שלי ומי אני. אני לא יודע לאן הולכת הקריירה שלי”.

"לא קיללתי ולא הרמתי יד". רפואה (ראובן שוורץ)"לא קיללתי ולא הרמתי יד". רפואה (ראובן שוורץ)

זה לא מדאיג אותך?
”זה שפוטרתי או התפטרתי פעם אחת או פעמיים? יש מאמנים יותר גדולים ממני שפוטרו וירדו ליגה, לא מדאיג אותי כלום. כשאהיה קובי רפואה שכולם מכירים ואני מכיר, נמשיך להגיע להישגים”.

את הפועל ת”א תבעת בפעם שעברה, הפעם הגעת לפשרה מהירה, מה קרה?
”היה אדם שלישי בארוחה שהוא לא מהפועל ת”א, לא אגיד את שמו, שרון אמר שמה שירצה זה מה שיקרה, הוא היה איתי ג’נטלמן בקטע הזה, היחסים טובים והגענו להבנות. לא חשבתי להפעיל עורכי דין, אני לא אחד כזה שמחפש את זה, אני מבין עניין”.

עם איציק ניסנוב דיברת בסיום?
”לא, אני לא כועס עליו, לא יודע אם אני מאוכזב, הוא זה שהחזיר אותי בסוף. הוא האיש הכי חזק בהפועל ת”א, זאת האמת, כמובן שאח שלו איתו, אבל הוא האיש החזק. שרון הרבה יותר מחושב, הוא לא מקבל החלטות מהירות, הוא בחור מאוד חכם. זה שלהם וזכותם לעשות מה שהם רוצים”.

איך אתה רואה את ליגת העל השנה?
”מכבי ת”א ומכבי חיפה ירוצו עד הסוף. אני האחרון שיעביר ביקורת על מאמן, כל אחד חושב אחרת, לפעמים זה מצליח ולפעמים לא, כולם רצו שאיביץ’ יעלה עם יובאנוביץ’ וגלוך, אבל לפעמים מאמן מקבל החלטה שלא מוצאת חן בעיני אוהדים ומקבלי החלטות. בסוף הם הפסידו אז מן הסתם שיעבירו ביקורות. אני חושב ששתי הקבוצות ירוצו עד הסוף. גם ב”ש תרוץ, סכנין תהיה בפלייאוף העליון וכל השאר אי אפשר לדעת. גם הפועל ת”א יכולה להיות בפלייאוף העליון”.

"לא כועס על איציק ניסנוב" (רדאד ג'בארה)"לא כועס על איציק ניסנוב" (רדאד ג'בארה)

כשיצאת מחודורוב בפעם האחרונה, ישבת באוטו ומה אמרת לעצמך? שירדה אבן?
”אמרתי והתכוונתי שתכננתי לעזוב, זו הייתה החלטה שהתקבלה לפני המשחק והיו גם אנשים בהפועל ת”א שידעו את זה. זה לא עניין של להוריד אבן, לא הייתי יכול לעבוד בצורה הזאת”.

שלחת הודעות לשחקנים?
”חלק שלחו לי הודעות, איחלתי בהצלחה. יש תזמון למתי שאפשר לבוא להיפרד, יש מומנטום לזה, אבל זה לא יצא, זה היה אחרי משחק ואז פגרה”.

מה היית אומר?
”הייתי מאחל בהצלחה, דברים כאלה יכולים לקרות. בסוף מי שמשלם את המחיר זה המאמן, זה לגיטימי, ככה זה בכל העולם וככה זה יהיה”.

מה נאחל לך לסיום?
”בריאות, זה הכי חשוב”.

ומבחינה מקצועית?
”להיות קובי רפואה”.

תגובת דראפיץ' להפסד 3:1 להפועל ירושלים
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה