יושב הראש המיתולוגי של מכבי ראשון לציון, יצחק פרי, סוגר כבר 44 שנים במועדון הכתום ומביט לעתיד, אך לא שוכח את העבר. בראיון בלעדי ל-ONE, מדבר פרי על הכול – האליפות, קידום הצעירים, גיא גודס, הישיבה ליד ספסל הקבוצה (“הבנתי שאין לי מקום ביציע וירדתי למטה"), ועל כך שהקבוצה החליפה 12 מאמנים ב-13 שנים (“אם האשמה שייכת למישהו בלעדית אז באופן טבעי זה לי”), כל זאת רגע לפני חצי גמר גביע המדינה מול הפועל ירושלים הערב (שני, 21:00).

מה הציפיות מהעונה ואיך אתה רואה את העמידה במטרות עד כה, מה ייחשב כהישג העונה מבחינת הקבוצה?
"קשה לי לדבר על הישגים, מה שההנהלה הגדירה בתחילת השנה לצוות המקצועי ולנו למעשה זה שלושה דברים, מבלי להיכנס לסדר חשיבות. הראשון זה להשתתף באחד הטורנירים המובילים באירופה, שם השתתפנו בצורה מכובדת ביורוקאפ, התחלנו ולא הבנו איפה אנחנו מתחילים אבל אחר כך שיחקנו טוב”.

מסע"ת לקראת חצאי גמר הגביע בכדורסל

“היה קשה מאוד נגד הקבוצות בתקציבים הרבה יותר גדולים מאיתנו ועם יותר ניסיון אבל בתור שנה ראשונה ביורוקאפ אני חושב שעשינו את שלנו, זו הייתה המטרה הראשונה. המטרה השנייה הייתה להגיע בסוף השנה לפיינל פור, סוף השנה עוד לא הגיע אז אי אפשר לדעת אם עמדנו או לא עמדנו אבל נכון להיום אנחנו נמצאים ברביעייה הראשונה עם פער של 3 או 4 נקודות על הקבוצה מקום החמישי”.

פרי הוסיף: “נכון להיום גם בנושא התקציב של הקבוצה הוא לא מהגדולים בליגה, אנחנו בשלב שאחרי חצי עונה אנחנו עומדים במטרה. המטרה השלישית שהוגדרה לצוות המקצועי היא שאנחנו רוצים לקדם את נועם דוברת ולעשות אותו שחקן לגיטימי בקבוצה ובליגה ואני חושב שבזה עמדנו בגדול, נועם פותח בחמישייה בקבוצה שנמצאת במקום השלישי בליגה והוא שיחק באירופה, ילד בן 17, עוד לא 17 וחצי. במטרות האלו עמדנו, אז לחצי גמר גביע, אולי גמר ואולי זכייה, מי יודע, בדברים האלה זה בונוס על כל 3 הדברים שהצבנו ואני חושב שסך הכול אם נוסיף על הכול שקבוצת הנוער שלנו מובילה את הליגה ללא הפסד וזכתה בתור נבחרת הגימנסיה באליפות התיכונים בארץ, אז נכון להיום יש לנו סך הכול הרגשה של עמידה ביעדים”.

יצחק פרי (איציק בלניצקי)יצחק פרי (איציק בלניצקי)

בשנה שעברה נעצרתם בגמר, האם השנה האליפות זה משהו שהוא בהישג יד מבחינת ראשון לציון?
"אם להיות אובייקטיבי ולא מישהו שרוצה כל שנה אליפות, כשאתה רואה את מכבי תל אביב ואת הפועל ירושלים צריך לקרות משהו מאוד קיצוני בכדי שאנחנו ניקח את האליפות אבל בכדורסל ובפיינל פור אי אפשר לדעת, אני חושב שמכבי נמצאת ביכולת שלה גבוה מעל הליגה וירושלים גם למרות שהיא נמצאת היום בתקופה פחות טובה מאשר הייתה לפני חודש. בעומק של הקבוצה ובביחד שלה הם גם נמצאים מעל הליגה, אני מרגיש שבליגה של הקטנות היום אנחנו נמצאים במקום השלישי, זה מקום ראשון בליגה של הקטנות, אז אנחנו עם הרגשה טובה על איפה שאנחנו נמצאים אבל אם נגיע לפיינל פור ואני חושב שכולם מכירים אותי, אנחנו נסתכל על חצי הגמר ועל הגמר ולא נבוא להפסיד לאף קבוצה".

השנה הדברים נראים שהם הולכים ממש טוב לראשון, היות וכמעט כולם חושבים שירושלים מגיעה פייבוריטית למשחק ביניכם בחצי, עד כמה זה טוב עבורכם?
"כולם היו בטוחים שירושלים תיקח את האליפות בעונת 2015/16 כששיחקנו נגדה בארנה וגם בשנה שעברה בחצי הגמר של הפיינל פור אף אחד לא חשב שננצח את ירושלים, חצי גמר או פיינל פור זה ערב של משחק אחד ותלוי איך אתה בא, תלוי באיך השחקנים מכינים את עצמם, תלוי לפעמים במזל. יגידו לך שזה גם תלוי בכוח עליון ובמי שיושב למעלה אבל בסך הכול זה ערב אחד ואנחנו נבוא מוכנים לחצי הגמר ואני מאוד מקווה שבשביל המועדון, בשביל העיר, בשביל השחקנים שלי ובשביל המאמנים שאנחנו ננצח את המשחק הזה".

שחקני מכבי ראשל"צ (איציק בלניצקי)שחקני מכבי ראשל"צ (איציק בלניצקי)

מה המפתחות לדעתך להעפלה לגמר?
"לב גדול. בשנה שעברה היה לנו בחצי הגמר מול ירושלים את סימפסון (דיימון, מ.ב) שנתן ערב ענק שצריכים לזכור ערב כזה עם 20 ריבאונדים ו-24 נקודות באחוזים מדהימים וכל הקבוצה ליוותה אותו בדרך, אבל לב ענק שלו ושל האחרים היה מספיק בשביל נצח. מה יהיה השנה אני לא יודע, אנחנו נבוא למשחק מוכנים, אני חושב שירושלים כמו שאמרתי מקודם אם הם טובים בליגה אז הם טובים גם בגביע אך בערב נתון זה חמישה שחקנים מול חמישה שחקנים ומאמן ועוזר אל מול מאמן ועוזר ובסך הכול את התוצאה הסופית נראה בסוף הערב”..

לאחר חוויית היורוקאפ והעובדה שירושלים די נעולה בליגת האלופות, במידה ותינתן לכם שוב האופציה, זה משהו שכן תרצו לעשות? ואיך תהיה ההיערכות מבחינת הסגל לאור מה שלמדתם מהתוצאות השנה?
"כמו שהצבנו השנה אני מאמין שגם בשנה הבאה אנחנו נציב לעצמנו מטרה להשתתף באחד הטורנירים המובילים באירופה, זה אומר או ביורוקאפ או בליגת האלופות, אחד משני הטורנירים האלה, וזה תלוי כמו כל שנה גם בתקציב שלנו שקובע את היכולת להביא שחקנים ומאמנים. אנחנו נשב בקיץ, נגמור את העונה, נראה איך גמרנו את העונה גם כלכלית ואיך אנחנו מתכוננים לשנה הבאה ועם זה נקבל החלטות לגבי אירופה, אבל מכבי ראשון לציון תמיד תסתכל למעלה ובטורנירים האירופים אנחנו תמיד נשתדל להיות באחד משני הטורנירים המובילים, אנחנו לא יכולים להיות ביורוליג, זה גדול עלינו בשני מספרים, אבל יורוקאפ או צ'מפיונס אנחנו נרצה להיות באחד משניהם".

שחקני מכבי ראשל"צ חוגגים (שחר גרוס)שחקני מכבי ראשל"צ חוגגים (שחר גרוס)

במשחקים אנחנו רואים אותך יושב ליד המאמנים, ממה זה נובע? אפילו שמעון מזרחי שהיה נוהג לעשות את זה כבר לא יושב ליד הספסל.
”אני חושב שאתם לא רואים טוב, אני ישבתי ליד עוזר המאמן בקצה הספסל, היום אני יושב שמאלה מהם ליד הסטטיסטיקה, אני נמצא בערך 2-2.5 מטר מדרור כהן, אני כבר לא יושב קרוב אליו, אבל ממה זה נובע? אני בכדורסל מ-1976, זה 44 שנים, מליגה ג', ב', א' ארצית, לאומית, ליגת העל, ובכל 44 השנים אני רגיל לשבת שם, אז לבוא היום ולעבור ליציע או למקום אחר זו הרגשה שונה. אני ניסיתי לפני שנתיים כשעברתי ליציע, ישבתי בצד ימין, ישבתי בצד שמאל, ובסוף הבנתי שאין לי מקום ביציע וירדתי למטה וחזרתי. אין לי בעיה עם השופטים ואני חושב שהשופטים רואים אותי כדמות שיושבת שם הרבה שנים והם התרגלו אליה, אין לי בעיה לא עם המאמנים ולא עם עוזרי המאמנים, מפעם לפעם יש לי את ההערות שלי, לפעמים הן עוזרות ולפעמים לא אבל אני חושב שכל עוד שאני אהיה בכדורסל אני אהיה בגובה המשטח".

כשאתה כן נותן איזו הערה, איך אתה נותן אותה, איך אתה אומר לגיא גודס משהו?
"קשה להגדיר, קודם כל, כמות ההערות שלי אצל גיא הצטמצמה מאוד, גיא עושה עבודה מדהימה בניהול המשחק ובאישיות שלו ובקשר עם השחקנים. אני חושב שלאו דווקא לגבי דרור כהן, התפקיד של עוזר מאמן בדרך כלל הוא לראות רוחבית לפינות ואת מה שהמאמן לא מסוגל להתמקד באותו רגע אז אני מפעם לפעם יכול להעיר על איזה שחקן שמושך את הרגל או לא נמצא בזון או משהו כזה, כשהמאמן שמרוכז במהות של המשחק ולא מרוכז בדברים האלו, אבל אני לא נכנס לא לניהול המשחק ולא לשיטות משחק ולא לגישות. בשנים האחרונות ברמה של אפס".

גיא גודס (איציק בלניצקי)גיא גודס (איציק בלניצקי)

דיברת על התפקוד של גיא, אתה רואה אותו בעתיד יוצא לאירופה או אולי חוזר למכבי ת”א בעתיד הרחוק יותר?
"זה שאלות שאתה צריך לשאול את גיא, מכבי ראשון מאוד רוצה שגיא ימשיך לעבוד במועדון שנים נוספות".

מבחינת המאמנים, יצא בש-13 השנים האחרונות הוחלפו 12, איך קורה דבר כזה?
"זה אומר שאחד פחות מדי (צוחק), בדרך כלל 13 זה אומר שצריך 13 מאמנים, לא?".

האשמה שייכת למישהו בלעדית?
"אם האשמה שייכת למישהו בלעדית אז באופן טבעי זה לי, אבל מתי שהחלפנו מאמן היו סיבות לנושא, חלק יגידו מוצדקות וחלק יגידו לא מוצדקות, אני חושב שמכבי ראשון לציון אם תבחן את השם של המועדון בקרב המאמנים אז לא תמצא מאמן אחד שלא רוצה לבוא לפה. אתה יכול לבחון את זה ואני אומר במפורש – אין מאמן שלא רוצה לבוא ולאמן בראשון לציון וקודם כל זה אומר שראשל”צ זה לא מקום רע אם כל המאמנים רוצים לעבוד פה, ואנחנו מסתכלים באופן חיובי על השנה הזו ועל העתיד עם גיא גודס, דברים שקרו בעבר קיבלו כותרות יותר וקיבלו כותרות פחות, אנחנו לא ביצענו שום מהלך על גחמה אישית שלי או של מישהו אחר. אלה החלטות שקיבלנו על רקע של מצב הקבוצה, רקע של קשר בין מאמן לשחקנים ודברים כאלה ואנחנו חיים עם זה טוב".

מה האחריות של גיא גודס בקידום של נועם דבורת ובהצלחה של הקבוצה עד כה?
"אני בא מהמשחק של הנוער שמאוד נהניתי בו, מכבי ראשון לציון הוא מועדון שמקדם שחקנים שגדלו באגודה, יש את נועם אבל לפניו היה את ניב בלול שלצערנו הרב היה בפציעה שלושה חודשים. צריך להבין שאנחנו שחררנו את אלכס צ'וברביץ' מהקבוצה בהנחה שניב יוכל להיכנס לנעליים שלו, ומעשה קסם שלוש שעות אחרי זה באימון הראשון ניב קרע את גיד האכילס שלו, אבל ניב הוא שחקן כדורסל טוב שגדל במועדון והוא עוד יוכיח את זה ועכשיו כשנגמרה אליפות התיכונים אז טל פלד, שאני חושב שהוא אחד מהקלעים הטובים ביותר שצמחו בשנים האחרונות בארץ, גם כן נמצא בהרכב של הקבוצה כך שהתפקיד של גודס בין הניצחונות לבין כל הבעיות האחרות שיש למאמן זה גם לקדם שחקנים והוא עושה את זה בצורה מכובדת”.

נועם דוברת (חגי מיכאלי)נועם דוברת (חגי מיכאלי)

פרי המשיך: “אנחנו מדברים הרבה על נועם דוברת, אז גיא גודס היה בן 16.5 כשהוא שיחק בבוגרים בהפועל חיפה ואחר כך במכבי תל אביב והוא יודע טוב יותר מכל אחד אחד כולל ממני מה זה להיות ילד בקבוצת בוגרים עם שחקנים זרים ואתלטיים והוא מעביר לנועם את הניסיון שלו ואת הדברים האחרים שהוא עבר. במשחק ששיחקנו ביום שני כשנועם דוברת פתח בחמישייה, הילד הזה על המגרש בכלל לא מתרגש עם בגרות ועם שקט כאילו שזה דבר טבעי שבגיל 17.5 להיות שחקן חמישייה בקבוצה שמשחקת בצמרת ליגת העל, ואלה דברים שאני חושב שיש לו בזכות עצמו, אבל גיא הצליח בסבלנות ובאופי שלו ובדברים שהוא הנחיל לו לתת לילד להפוך לאט לשחקן לגיטימי בליגת העל”.

האיגוד לא צודק שהוא רוצה שתי עולות ושתי יורדות?
”המנהלת הקימה ועדה שישבו בה שני דירקטורים שהם לא בעלי קבוצות ולא עם אינטרסים, והוועדה בדקה גם את הנושא הכלכלי של קבוצות שעולות וגם את הנושא של המתקנים, גם מה זה יעשה לליגת העל מבחינת זריקת כספים בסוף עונה כאשר שתי קבוצות ירדו. ליגת העל, כמו היורוליג וכמו ה-NBA, לטעמי צריכה להיות ליגה שהבסיס הכלכלי שלה הוא מאוזן, וההחלטה של הוועדה הייתה שלגיטימי וצריך בליגה עולה אחת ויורדת אחת. איגוד הכדורסל שאני מעריך מאוד ושוב אני אומר שאני מעריך מאוד את האנשים שעומדים בראשו ומנהלים ומובילים אותו, אבל הרבה החלטות נלקחות שם על רקע פוליטיזציה או רקע של אינטרסים של אנשים שהם לא חלק שמכיר בכלל מה זה לנהל קבוצות בליגת העל עם תקציבים ובעיות שחקנים, והאם יש מספיק שחקנים ישראלים ברמה גבוהה שיכולים לשחק בליגת העל.

יצחק פרי (שחר גרוס)יצחק פרי (שחר גרוס)

ההחלטה שם היא החלטה מאוד מאוד פוליטית ולא מקצועית ויש עכשיו בעיה נוספת שלאחר שמנכ"ל המנהלת עדלי מרכוס עזב לתפקיד ניהולי במכבי תל אביב וצריך לבחור מנכ"ל חדש, שזה תפקיד שהוא מאוד חשוב לכדורסל ולקבוצות ליגת העל, זה תפקיד שהוא גם כן משרת אמון של יו"ר המנהלת שמואל פרנקל, והאיגוד מסתכל על זה מנקודת מבט של הסכם שנחתם לפני 16 שנה שהאיגוד צריך להיות שותף שווה זכויות בהחלטה של מי יהיה המנכ"ל החדש. אני חושב ששני הדברים האלה מראים שבאיזשהו מקום צריך לשבת ביחד בלי פוליטיקה או אגו  או דברים כאלה ואחרים, ולבנות הסכם חדש שמגדיר את הזכויות של הליגה, את הסמכויות של הליגה ואת הקשר עם איגוד הכדורסל ואני חושב שזה יהיה טוב יותר לכולם".        

הסיפור של עדלי מרכוס הקפיץ קצת את האנשים של הפועל תל אביב, מה אתה חושב על זה?
"הנושא עלה לדיון במנהלת, הבעתי שם את דעתי והנושא נמצא מאחורינו".

אחרי 44 שנים, מה העונה הכי גדולה שלך כיושב ראש?
"עד שלקחנו את האליפות, העונה הכי גדולה הייתה של 90/91 שהגענו לגמר מול מכבי תל אביב, העונה ששיחקו בראשון מיקי ברקוביץ', חיים זלוטיקמן, אנדריי ספנסר, ג'ינו בנקס ורוני בוסאני. זו הייתה עונה ענקית שבסופה הפסדנו במשחק הרביעי בגמר הפלייאוף את האליפות למכבי ת”א אבל זו הייתה אחת הקבוצות הטובות ביותר עד העונה של האליפות, ואז באה העונה של האליפות שהתחברה לה קבוצה שאף אחד, כולל אנחנו, לא חשב שהיא תגיע לפיינל פור ולמשחק הגמר ותיקח גם אליפות. זו הייתה עונה מאוד מרגשת, אנחנו 40 שנה מאז שהוקמה מכבי ראשון ב-1976 למעשה חיכינו לקחת אליפות, אבל אם נלך קדימה אז העונה שעברה הייתה עונה של שלושה גמרים שאם נבחן את זה אני חושב שיותר קשה לעשות בעונה אחת שלושה גמרים מאשר לקחת אליפות ואני חושב שב-10 השנים האחרונות לא הייתה אף קבוצה כולל את מכבי וירושלים שבעונה אחת הייתה ב-3 הגמרים. לקחנו גם את גביע ווינר הפחות חשוב מבין השלושה אבל צריך לציין גם את זה. היו שלוש עונות גדולות – 90/91, עונת האליפות והעונה שעברה שלכל אחת יש את הטעם ואת ההילה של אותה העונה אבל בסך הכול אני מסתכל על 44 השנים ביחד ו-3 השנים האלה נותנים את הכיף ואת התשובה למה אנחנו עובדים כל כך קשה או למה אני משקיע כל כך הרבה מהחיים שלי בכדורסל”.

יצחק פרי ודייויד פדרמן (חגי מיכאלי)יצחק פרי ודייויד פדרמן (חגי מיכאלי)

מה לגבי רגע שהיית רוצה לשכוח?
"רגע שהייתי רוצה לשכוח? היו הרבה, היו הרבה יותר רגעים שאני רוצה לשכוח מאשר רגעים שהיינו בשיא, את הרגעים היפים אני יכול לשלוף בדקה. היו רגעים קשים, לנהל קבוצה ולנהל מועדון ספורט זו עבודה סיזיפית קשה מאוד יום יום ולילה לילה, ההצלחות הן באות ברגעים כאלה או אחרים במשחק מסוים שפתאום אתה מנצח אותו או באליפות שאתה לוקח ודברים כאלה, אבל העבודה של ניהול מועדון ספורט במשך 44 שנים היא עבודה מאוד מאוד קשה".

אתה מונה כבר 44 שנים, עוד כמה זמן נזכה לראות אותך במגרשים או שיש כבר מחשבות אחרות?
"אין מחשבות לעזוב אבל אני מקווה שיהיה לי כוח גם גופנית וגם רוחנית, שני הדברים האלה שיהיה לי כוח להמשיך ולאסוף כספים ולשבת עם מאמנים, עם הנהלות ועם שחקנים, עבודה לא קלה. ביום שהליגה נגמרת וכולם יוצאים לחופש השחקנים, המאמנים והאוהדים, אנחנו נפגשים 48 שעות אחרי זה ויושבים בישיבה ראשונה כדי לסגור כמה כסף היה, כמה נשאר וכמה יהיה. אין לנו חופש בכלל, כולם אומרים יצאת לחופש בקיץ, איזה חופש? שנה שעברה הפיינל פור נגמר ביום חמישי במשחק מול מכבי תל אביב וביום ראשון ישבנו ישיבה ראשונה של תכנון העונה הבאה אז זה חלק מהעבודה, וחלילה אני לא מקטר על זה, אבל זו עבודה יום יומית כמו כל עבודה אחרת, עבודה בהתנדבות כמובן, וכל עוד יהיה לי כוח אני אמשיך איתה”.

מכבי ראשל"צ עם צלחת האליפות (רדאד ג'בארה)מכבי ראשל"צ עם צלחת האליפות (רדאד ג'בארה)

באירופה יש מדינות שבהן הגביע מוכרע בסוף שבוע אחד של משחקי נוקאאוט, מי שמעפילות הן 8 הראשונות. היית רוצה לראות פורמט זהה גם בישראל?
"אני חושב שהרעיון בפני עצמו הוא רעיון טוב והוא צריך להיבחן כי יש בעיה, אנחנו משחקים נגד קבוצות מהליגה הלאומית להן הוא אירוע מכובד וטוב אבל יש כאן חוסר שיוויון כאשר קבוצה בליגת העל שמשחקת עם ארבעה וחמישה זרים וקבוצות בליגה השנייה משחקות עם שני זרים. אני מקווה שבמסגרת הדיונים אם הם ייערכו בין מנהלת הליגה לבין איגוד הכדורסל, גם כל נושא הגביע, ההיערכות שלו וההכנסות שלו יעלה לדיון”.

יש לראשון לציון זכות קיום ללא יצחק פרי?
"כן, איך סבא שלי אמר? בתי הקברות מלאים באנשים שחשבו שאי אפשר להחליף אותם. יום אחד אני אפרוש ויבוא מישהו אחר ויישב על הכיסא, אולי יהיה לו יותר קשה בהתחלה כי אין ספק שניסיון של 44 שנה שכמעט את כל הדברים כבר ראית למרות שמפעם לפעם יש הפתעות, אבל יבוא מישהו צעיר חדש ורענן עם אנרגיה וייקח את המושכות, אני מקווה שיהיה מישהו טוב שאני עוד אשב ביציע ולא אהיה במקום אחר באותו זמן וראשון לציון תמשיך”.

יצחק פרי (נעם מורנו)יצחק פרי (נעם מורנו)

האם אנחנו נעשה איתך השבוע ראיון על זכייה בגביע?
"הכול בידי שמיים, בוא נחכה לעבור את חצי הגמר וגם אם נעבור את החצי אז יש עוד שתי קבוצות שאחת מהן שתהיה שם תרצה לא פחות מאיתנו לקחת את הגביע, בוא נגיע לערב שיהיה חגיגי ואני מקווה מאוד שננצח”.         

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה