אם יצא לכם להחליף מילה או שתיים אודות עולם הדיאטות, ספק רב אם חמק מעיניכם המונח “צום לסירוגין” – קרי מעבר מאכילה לצום לפי תזמון מסוים אשר משתנה על פי שיטות הדיאטות השונות. מדובר ללא ספק ב”דיאטת האופנה” של זמננו ונראה ששווה לצלול מעט פנימה ולראות במה מדובר.

נתחיל בכך שחסידי הדיאטה טוענים כי היא מובילה לירידה במשקל, לחילוף חומרים טוב יותר ואולי אפילו להעלאת תוחלת החיים. היא כבר נהייתה כה נפוצה, שהיא אף הספיקה להתפתח כאמור לשיטות שונות ע”פ אותה גישה, כאשר המגזין הפופולארי healthline בחר לפרט שש מהן – הנה הרשימה לפניכם.

הערה עור טרם הפירוט: הכתבה מסקרת את השיטות השונות ואיננה מהווה המלצה לשיטה זו או אחרת. בטרם אתם בוחרים לשנות את התזונה שלכם עליכם להיוועץ בגורם מוסמך ולהתאים אותה לאורח החיים שלכם. חלק מהשיטות המובאות נראות קשות מאוד לביצוע ויש אשר יטענו שהן קיצוניות מדיי על כל המשתמע מכך. הדבר מקבל משנה תוקף עבור אוכלוסיה הסובלת מהפרעות אכילה או מהתקפי חרדה הנובעים מצום כזה או אחר. הסקר בסיום הכתבה הוא להנאה בלבד. שמרו על בריאותכם.

שיטת 16/8

על פי שיטה זו 16 שעות ביום מוקדשות לצום ו-8 שעות מוקדשות לאכילה, אשר תהיה מורכבת משתי ארוחות לפחות. דוגמא לסדר יום כזה היא להפסיק לאכול אחרי ארוחת הערב (20:00) ולדלג על ארוחת הבוקר ביום שלמחרת (12:00). האכילה עצמה אמורה להיות מורכבת ממזונות מזינים בלבד ובחירה בדרך של אכילה חופשית (מזון מעובד, קלוריות מרובות) במשך 8 השעות המותרות פשוט לא תעבוד.

הלו הלו, גם כשלא צמים לא אוכלים בלי חשבון (Sander Dalhuisen on Unsplash)הלו הלו, גם כשלא צמים לא אוכלים בלי חשבון (Sander Dalhuisen on Unsplash)

עבור אלו אשר לא יכולים לפתוח את היום ללא ארוחת בוקר יהיה קשה להתמיד בשיטה, אך כמובן שמדלגי ארוחת הבוקר יקפצו עליה בקלות. מכל מקום, מים, קפה ומשקאות דיאטטים מותרים בזמן הצום – מה שמקל מעט את “הסבל”.

שיטת 5/2

כאן כבר לא מדובר בצום של ממש אלא בהפחתת קלוריות כפי שתראו מיד. במסגרת השיטה ניתן לאכול במשך חמישה ימים כפי שאתם אוכלים בשגרה, כאשר ביומיים הנותרים לגברים מותרות 600 קלוריות בעוד שלנשים 500 קלוריות בלבד (צריכת הקלוריות היומית עבור נשים נמוכה יותר ממילא בדר”כ).

היומיים בהם הינכם מוגבלים בקלוריות אינם צריכים להיות רצופים, ומומלץ כי בימים המוגבלים תאכלו שתי ארוחות של 250/300 בכל יום.

שיטת לאכול, להפסיק, לאכול

אם בשיטה הקודמת דיברנו על צמצום ולא על צום מוחלט, בשיטה הזו מדובר בדיוק על ההיפך – צום מלא במשך יום שלם בכל שבוע. בשיטה זו ניתן לצום מארוחת בוקר לארוחת בוקר ביום שלמחרת, או מכל נקודת זמן לנקודת זמן אחרת ביום שלמחרת, כאשר מים, קפה ומשקאות דיאטטיים מותרים גם כאן במהלך הצום.

יום שלם בלי לאכול בכל שבוע ( an_vision on Unsplash)יום שלם בלי לאכול בכל שבוע ( an_vision on Unsplash)

יש לשים לב כי בימים שאינכם צמים עליכם לאכול את הכמות אותה אכלתם לפני שהתחלתם בשיטה, וכי אם יממה שלמה היא זמן ארוך מדיי עבורכם, ניתן להתחיל ב-14 שעות צום ומשם להתקדם לאט לאט.

שיטת יום כן יום לא

בדיוק כמו השיטה הקודמת גם כאן מדובר בגישה קיצונית. על פי שיטה זו יש יום של אכילה רגילה ולאחריו צום של 500 קלוריות ומטה. מדובר בשיטה שקשה מאוד להתמיד בה, מה גם שהקיצוניים אשר נוקטים בה כמעט לא אוכלים דבר בימי הצום.

שיטת דיאטת הלוחם

על פי שיטה זו יש לאכול במהלך היום כמויות קטנות של פירות וירקות נאים (לא עברו כל בישול כזה או אחר) וארוחה ענקית במהלך הערב/לילה. למעשה מדובר בצום עם הקלה קטנה של ירקות ופירות לאורך כל היום, וחלון של 4 שעות לטובת ארוחות בשעות המאוחרות של היום.

שיטת הדילוג הספונטני

כאן כבר מדובר בשיטה הרבה יותר מתונה. במקום להיצמד ללוח זמנים מבוקר, יש לדלג על ארוחות בכל פעם שאינכם מרגישים רעב או שאין לכם כוח לבשל. גם כאן, חשוב לוודא כי הינכם צורכים אוכל מזין בזמן שאינכם צמים.

כותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור בריאות וכושר באתר. מאמן כדורסל בהכשרתו, מדריך חדר כושר ומאמן TRX מוסמך.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה!