אם תשאלו תריסר מתאמנים האם רצוי לאכול לפני אימון, ואם כן, אז מה לאכול? תקבלו כנראה 12 תשובות שונות.

לצד אלו שיעדיפו שייק חלבון או קוקטייל של תוספי תזונה יהיו גם את אלו שאפילו לא יעזו לחשוב על לאכול משהו לפני האימון שלהם. מכל מקום, כנראה שהדעות השונות מושפעות לא פעם מדיסאינפורמציה, בלבול או מיתוסים, ויש להבין כי לתזונה טרם האימון יש גם השפעה על האימון עצמו גם השפעה לאחר סיומו.

צריך גם לזכור כי לכל מתאמן מטרה שונה (הרזיה, העלאת מסת שריר וכו’) – עובדה אשר נותנת משנה תוקף לחשיבות תכנון התזונה על ידי אנשי מקצוע ולא על ידי “מומחים” שונים ברשתות החברתיות.

מי שניסה לעשות סדר באמצעות מומחים בתחום הוא מגאזין הבריאות האמריקאי המוביל Men’sHealth כאשר האחרון התייחס לארבעת המיתוסים המובילים בעניין זה. אמל”ק – אם אתם לא אוכלים לפני האימון שלכם, כדאי שתתחילו, ומהר…

מיתוס ראשון: אכילה לפני אימון אינה הגיונית אם אתה רוצה לרדת במשקל

דבר המומחה: מצד אחד נראה שאם תצרכו פחות קלוריות תהיו במאזן קלוריות שלילי ותחוו ירידה במשקל, אך מאידך ירידה במשקל עקב ספירת קלוריות בלבד אינה באמת מה שאתם שואפים אליו. בשיטה זו נאבד בעיקר נוזלים ולא נצליח להוריד את אחוזי השומן או לחלופין לעלות במסת שריר.

גם אם אתם רוצים לראות את הקוביות. תאכלו משהו טרם האימון (ArielHii)גם אם אתם רוצים לראות את הקוביות. תאכלו משהו טרם האימון (ArielHii)

בשורה התחתונה: אכילה לפני האימון לא תפגע בירידה במשקל ואף תעזור לך להגיע אנרגטי לאימון כדי שתגיע ליעדים אותם הצבת לעצמך.

מיתוס שני: אכילה לפני אימון חשובה רק באימון אירובי

דבר המומחה: יש מתאמנים אשר בטוחים שרק לפני מאמץ אדיר של סיבולת לב-ריאה דוגמת ריצה או רכיבה על אופניים, הם זקוקים לאנרגיה בדמות פחמימות, אך כמובן שמדובר בטעות. צריכה של פחמימות לפני אימון משקולות היא גם כן משמעותית ביותר, שכן מדובר במאמץ אדיר אשר הגוף אינו מורגל אליו בחיי היום יום. מתי בדיוק יוצא לנו להרים 80 ק”ג בלחיצת חזה או לעשות מתח עם כל משקל הגוף שלנו מחוץ לשעות האימון? כמובן שמדובר במאמץ אשר צורך לא מעט אנרגיה.

אוכלים רק לפני אימון אירובי? תחשבו שוב (yellowcat)אוכלים רק לפני אימון אירובי? תחשבו שוב (yellowcat)

נזכיר גם כי באימוני משקולות המטרה לא פעם היא לעלות במשקלים או להוריד את זמני המנוחה, תהליך אשר לא נוכל להכיל אם לא נהיה מתודלקים כמו שצריך. מעבר לכך, אם יצא לכם בעבר להגיע לאימון משקולות כשאתם רעבים, כנראה שחששתם שלא תצליחו לעמוד במטרות האימון ושאתם “חייבים משהו מתוק” בשביל לקבל אנרגיה.

בשורה התחתונה: לא משנה באיזה אימון אתם בוחרים, חשוב מאוד שתגיעו לאימון כאשר השרירים מוטענים בפחמימות.

מיתוס שלישי: שייק חלבון לפני האימון זה פשוט חובה

דבר המומחה: ממש, אבל ממש לא. חלבונים אינם מספקים לגוף שלנו אנרגיה, זאת בניגוד לפחמימות שצויינו קודם לכן. מעבר לכך, אם נדמה לכם כי צריכת חלבון לפני האימון תעלה בצורה טובה יותר את מסת השריר שלכם בסוף האימון, גם כן מדובר בטעות. 

שייק עם חלבון לפני האימון? ממש לא (nastogadka)שייק עם חלבון לפני האימון? ממש לא (nastogadka)

חשוב לציין כי צריכת חלבון בכמות משמעותית טרם האימון גם יכולה להכביד על מערכת העיכול ולפגוע ביעילות האימון, זאת בניגוד לצריכת חלבון לאחר האימון, אשר הינה משמעותית בבניית השריר מחדש לאחר האימון.

בשורה התחתונה: שמרו את שייק החלבון לסיום האימון. כשעתיים טרם האימון אפשר לצרוך חטיף אנרגיה של 300-200 קלוריות.

מיתוס רביעי: אכילה לפני אימון “עושה בלאגן” בבטן

דבר המומחה: יש לא מעט ספורטאים אשר מדווחים על “בעיות בבטן” כאלו או אחרות במקרה והם אוכלים טרם האימון שלהם. במקרים כאלו אין כמובן לוותר על האכילה, אלא לעשות לה התאמות בכמות ובתזמון שלה.

בעיות בבטן. ניתן להימנע מהם למרות האכילה (mohamed_hassan)בעיות בבטן. ניתן להימנע מהם למרות האכילה (mohamed_hassan)

למשל: להעלות את טווח האכילה טרם האימון משעתיים לשלוש שעות, או לחילופין לצרוך פרי או ג’לים במקום מזון מעובד. יש לציין כי לא פעם מוצרים אשר מכילים סיבים תזונתיים בכמות גבוהה או ממתיקים מלאכותיים עלולים לגרום לגזים ולנפיחות.

בשורה התחתונה: אם אתם סובלים מאכילה טרם אימון, בדקו את הרכיבים של המזון אותו אתם צורכים ובמקביל בדקו האם אתם צריכים להגדיל את טווח הזמן שבין האכילה לאימון.

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור בריאות וכושר באתר. מאמן כדורסל בהכשרתו, מדריך חדר כושר ומאמן TRX מוסמך.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה!