בצל התקופה רעה של האלופה ליברפול שנראית בדרך הבטוחה לאבד את התואר, נראה שאנחנו בדרך למאבק אליפות בפרמיירליג בין מנצ’סטר סיטי למנצ’סטר יונייטד, אבל לצד המאבק המקצועי המרתק בין הסיטיזינס לשדים האדומים, לשני המועדונים מחכות כמה החלטות לא פחות חשובות לגבי העתיד שלהם.

במגזין הנחשב ‘פורבס’ פרסמו כתבה גדולה שהוקדשה לנושא אחד – הסכמי החסות הענקיים בין מנצ’סטר סיטי ל’איתיחאד איירווייז’ ומנצ’סטר יונייטד לשברולט, שיסתיימו בסוף השנה. בנוגע לסיטי, מדובר באחת השאלות המסקרנות בעולם הכדורגל. הסכם החסות של סיטי עם ‘איתיחאד איירווייז’ עורר תדהמה כשנחתם אי שם ב-2011, עם סכומים חסרי תקדים – תשלום שנתי של 40 מיליון ליש”ט שקיבלה סיטי בכל שנה מחברת התעופה, שקיבלה את הזכויות על שם האצטדיון של סגנית אלופת אנגליה.

צפו: לראשונה איכות 8k בליגה הספרדית

מהצד השני, ב-2014 חתמה מנצ’סטר יונייטד את הסכם החסות הגבוה בתולדות הכדורגל העולמי עם שברולט האמריקאית, שהזרימה כ-80 מיליון דולר בכל עונה לשדים האדומים. גם חברת המכוניות וגם חברת התעופה של אבו דאבי ספגו מכות כלכליות קשות בשל משבר הקורונה, ועל פי ‘פורבס’, בשני המועדונים מבינים שמגפה עולמית זאת לא התקופה הטובה ביותר לנהל מו”מ על הסכמי חסות חדשים.

ב’דלויט’, פירמת הייעוץ וראיית החשבון הגדולה בעולם הסבירו בכתבה, כי המצב החדש יכריח גם את המועדונים וגם את החברות לחשוב על ‘הסכמי חסות חכמים יותר’, כאשר על פי בדיקה של החברה, בעוד 20 המועדונים הגדולים באירופה הכניסו כ-1.1 מיליארד אירו פחות מהשנה שעברה, ההכנסות מפרסומות עלו בכ-3% ביחס לתקופה המקבילה.

פפ גווארדיולה (רויטרס)פפ גווארדיולה (רויטרס)

הסיבה העיקרית על פי ‘דלויט’? “בשל המצב הנוכחי והעובדה שקהל לא יכול להגיע למגרשים, כמות גדולה יותר של משחקים משודרת בטלוויזיה, מה שמוביל לעיתים קרובות לקהל חדש שנחשף למוצר, ויצר שיתוף פעולה עם יותר חברות מסחריות שרוצות לפרסם במהלך המשחקים”.

ואיך זה ישפיע על הסכמי החסות החדשים? “אחת התופעות הבולטות שנגרמו מכך שמשחקים נערכים באצטדיונים ריקים, היא שהקשר מול הקהל נעשה בעיקר דרך הפלטפורמות הדיגיטליות. למעשה, זאת לעיתים הדרך היחידה של הספונסריות להגיע לקהל האוהדים של הקבוצה לה הם נותנים חסות”.

שחקני מנצ'סטר יונייטד חוגגים (רויטרס)שחקני מנצ'סטר יונייטד חוגגים (רויטרס)

הקונצנזוס העיקרי בתחום, כך על פי הכתבה, הוא שהקורונה זירזה משמעותית את התהליך הטבעי שבו הסכמי החסות עברו בעיקר לזירה הדיגיטלית. “חברות יהיו חייבות לשנות את צורת החשיבה שלהן. הסכמי חסות מסורתיים לא יעבדו יותר בעולם שלנו. גם המותגים וגם המועדונים יצטרכו למצוא דרכים חכמות יותר להגיע לקהל היעד”.

ב’פורבס’ מסיימים דווקא עם תחזית אופטימית בנוגע להסכמי החסות החדשים של שני מועדוני הענק ממנצ’סטר: “אם סיטי ויונייטד הגיבו בצורה נכונה לעולם החדש שנכפה עלינו בעקבות הקורונה ולמדו לנצל את האפשרויות שחושפות אותן לקהל יעד רחב יותר, הסכמי החסות החדשים עשויים להיות דווקא האטרקטיביים ביותר שאי פעם נחתמו בספורט”.