היום כולם רוצים "ג'יפון" – והאמת, אני יכול להבין אותם. היתרונות של ג'יפון ברורים: הישיבה גבוהה, יותר נוח להיכנס אליו ולצאת ממנו, ומרווח הגחון הגבוה בדר"כ, מאפשר טיולי שטח קלילים - וגם לחנות על המדרכה ולחסום את הדרך לנכים ועגלות תינוק. יתרון נוסף אך לא מבוטל הוא היכולת להרשים את השכנים והקולגות שגם לכם יש ג'יפ. למרות שתכלס, בטח עם האפשרות לקנות היום מכוניות במאה תשלומים – רכב חדש זה הכי עממיקו.

רוב הג'יפונים מציעים הנעה קדמית, כלומר אין להם יכולת שטח ממשית – למרות שכבר יצא לי לנהוג באחד, אחד הזולים דווקא, שהציע בקרת משיכה מעולה שהפתיעה אותי לטובה. ועדיין, כשתקצרו את הפקק דרך השטח ותיתקלו בשטח חולי מדי, אתם בסכנת שקיעה מיידית. גם בלי הנעה כפולה, לרוב הג'יפונים יש מרווח גחון משופר שמאפשר להגיע להרבה נקודות קסומות בטבע שלא דורשות הנעה כפולות. כמובן שיש ג'יפונים שאין להם לא הנעה כפולה ולא מרווח גחון גבוה, מה שמעקר מתוכן את רוב מהות קיומם – ולא זה המקום לעשות שיימינג.

סובארו XV מציע (התלבטתי אם מציעה או מציע, אבל הוא גבר גבר...) יכולת שטח מצוינת גם במשטחים בעלי אחיזה בעייתית, וגם בדרכים שמצריכות מרווח גחון גבוה. לרוב המוחלט של הרכבים, ללא קשר למחירם, יש יתרונות וגם חסרונות. סובארו XV הוא מהמקרים הבודדים שהיתרון שלו הוא אס אמיתי בשרוול.

מצטיין בשטח, פחות בבידוד רעשים וצריכת דלק

החיסרון המהותי של ה-XV הוא בידוד רעשים בינוני בנסיעה בינעירונית, כאשר גם המנוע מצטרף לרעש תחת מאמץ. חשוב שבנסיעת המבחן צאו אתו לכביש המהיר, סעו 110 קמ"ש, וראו בעצמכם. ייתכן כי גרסת ה-1.6 האירופאית תהיה שקטה יותר – האירופאים יותר אניני טעם מהאמריקאים בנושא זה (לקרוסטרק תקינה אמריקאית), אולי כי המהירות המותרת באירופה גבוהה יותר באזורים מסוימים. יכול להיות שלא לכולם נושא הרעש יפריע, ויש אנשים שפחות רגישים לרעש. אלה שבחרו להביא לעולם חמישה ילדים, נניח.  

חיסרון נוסף הוא צריכת דלק בינונית למדי, עשרה קילומטרים לליטר בנסיעה שחלקה בינעירוני שחלקו מאומץ או מהיר, ויום שלם של טיול בשטח. בעידן של רכבים היברידיים, זה לא מספיק. מילא אם צריכת הדלק הייתה מחזירה דיבידנד בביצועים – אבל גם אלו בינוניים למדי.

נוחות ובטיחות? יש

עכשיו נעבור ליתרונות. סובארו XV הוא רכב מאוד נוח: המושבים נוחים, תנוחת הנהיגה מצוינת ובורות ושיבושים משוככים היטב. נסיעה על כביש מקורצף, לדוגמא, כמעט ולא מפריעה למנוחת היושבים. גם בשטח שיכוך פני השטח מצוין. בגרסת ה-EyeSight יש בקרת שיוט אדפטיבית שמתאימה את המהירות לפי זו של הרכב מלפנים, ומאפשרת גם נהיגה כמעט אוטונומית בפקקים, וגם זה סוג של נוחות. כמו במערכות אחרות, המערכת לא מגיבה טוב כאשר רכב חותך אותה ונדחף באמצע – אבל התגובה שלה במצב זה מעט יותר טובה מרוב המערכות מסוגה שדגמתי. מערכת הסטראו מציעה איכות שמע טובה יחסית לרכב עממי (ואפילו נגן דיסקים לטיפוסים כמוני!), אבל שימו לב שהסאבוופר ברכב המבחן הוא התקנה מקומית ותוספת בתשלום. תא הנוסעים נעים לשהייה, ואהבתי את התפירות הכתומות!

סובארו XV. מה הקשר בין פנסים לבטיחות? תמשיכו לקרוא (יח"צ)סובארו XV. מה הקשר בין פנסים לבטיחות? תמשיכו לקרוא (יח"צ)

יתרון נוסף הוא הבטיחות – הן האקטיבית (זו העוזרת למנוע תאונה) והן הפאסיבית (זו המגנה על הנוסעים בעת תאונה). אתחיל דווקא מפרט אזוטרי לרבים אך חשוב לדעתי: ל-XV פנסי LED מלאים (גם אור גבוה), ובכביש חשוך זו גם חוויה וגם עניין בטיחותי.  מעבר לכך, ל-XV ברמת הגימור EyeSight היצע מערכות בטיחות מכובד, כולל בלימה אוטונומית למניעת תאונה ותיקון סטייה מנתיב. עוד בעניין הבטיחות האקטיבית, בזכות ההנעה הכפולה ה-XV מציעה משיכה טובה יותר בעת יציאה מסיבוב והאצה, הן על כביש רטוב והן על יבש. וכאן זו ההזדמנות לתקן טעות רווחת ולהרחיב על ההבדל בין משיכה לאחיזה: מערכת הנעה כפולה עוזרת בהאצה בתנאי כביש חלקים וביציאה מסיבוב, אבל לא מציעה יתרון באחיזה הכביש בעת הכניסה לסיבוב (כלומר, ללא גז), וכמובן שאינה משפיעה על מרחק הבלימה בכביש רטוב. כך שעדיין, יש לנהוג בזהירות בפיתולים ובכבישים רטובים. ועדיין, עם כל זאת, רכבים גבוהים כמו ה-XV רגישים יותר להתהפכות בעת תאונה. בעניין הבטיחות הפאסיבית, ל-XV חמישה כוכבי ריסוק.

ואיך הוא בפועל בשטח? חוויה שכולה חיוכים...

לקחתי את ה-XV לטיול ב"צפון הקרוב" כמו שאשתי שונאת הנסיעות אומרת. חוסר סנכרון בין התחביבים ו"להשלים אחד את השני" זה מגניב בעיקר בשלב הדייטים, ואני, כידוע, אוהב נסיעות. לקחתי את הילד לזמן איכות אחד על אחד עם אבא, ונסענו לאזור עירון ורמות מנשה. נופים מדהימים, שפע של מים, ולראות פרות ועגלים במרחק נגיעה הייתה חוויה בשביל הילד, וגם בשביל אבא שלו. חוץ מזה, הילד קיבל שיעור לחיים לא להאמין לכל מה שאומרים ושלא תמיד המבוגרים צודקים: פרה לא באמת עושה "מווו" אלא יותר "אהה". גם חציית השלולית ההיא במהירות בזמן ששכחתי לסגור את ה-sunroof וקיבלנו שפריץ מהגג הייתה כיפית לשנינו; ההבדל בין מבוגרים לילדים הוא במחיר של הצעצועים, כמו שאומרים.

סובארו XV. כאן הוא נקי, אנחנו החזרנו אותו מלא בבוץ (יח"צ)סובארו XV. כאן הוא נקי, אנחנו החזרנו אותו מלא בבוץ (יח"צ)

ה-XV עבר מעברי בוץ ושלוליות די בקלות, ולא רק שמערכת ההנעה הכפולה עוזרת – אלא שמדובר במערכת הנעה כפולה מהטובות: לא אחפור על ההסבר הטכני, ומי שרוצה יכול לחפש Symmetrical AWD בגוגל הקרוב למקום מגוריו. באותו מעבר מים שבסופו עלייה בוצית היא הייתה שם לצידי. מרווח הגחון של ה-XV מצוין, אך החיסרון הלא-מהותי של ה-XV בשטח הוא זווית גישה סבירה, נגזרת של פגוש ארוך מדי – מה שמצריך יתר תשומת לב ואפילו מכוון חיצוני במעבר מכשולים טכניים, כמו ירידה חדה לשם חציית ערוץ נחל.

את ה-XV החזרתי ליבואן מלוכלכת מבוץ ועם חיוך - ומספר החיוכים למאה קילומטר, אולי אחד הפרמטרים החשובים למי שאוהב לטייל או לנהוג, הוא נתון שלא תמצאו באף קטלוג. במחיר של כ-150 אלף שקל, גם מדד החיוכים לשקל גבוה.