מי אוהב את רשות המיסים? הורידו ידיים; לא כולם יחד. חוץ ממי שעובד שם, אני מאמין שאף אחד. לפעמים אפשר להתחמק מתשלום מס באופן חוקי למהדרין. להיות מובטל או קמצן, לדוגמא. או פשוט לנסוע במכונית חשמלית. מכונית חשמלית חוסכת מכם את התענוג המפוקפק של לשלם יותר ממחצית מחירו של ליטר דלק לקופת המדינה. נכון, גם החשמל שתשלמו עולה כסף, אבל בואו לא נקדים את המאוחר…

תמורת כ-142 אלף שקלים אתם יכולים לקנות ג'יפון חשמלי לגמרי, מאובזר היטב. לחסוך בדלק, וגם ליהנות: התאוצות החזקות ממכרות, ובגלל שהמומנט של מנוע חשמלי מגיע מסל"ד 0, ה-MG מרגישה חזקה יותר ממה שמרמזים 143 כוחות הסוס שבקטלוג, כשהשקט של יחידת ההנעה רק מעצים את החוויה. זה המקום לציין שגם רעשי הרוח והצמיגים משוככים היטב, ודי נעים לנסוע ב-ZS החשמלית נסיעות ארוכות. 

אבל לא ארוכות מדי. היצרן מצהיר על טווח של 263 ק"מ. בפועל, במהלך המבחן גמאתי 164 ק"מ, בנסיעה שרובה בינעירונית, שכללה גם תאוצות די חזקות מדי פעם כשהתחשק  (עם זמינות הכוח של המנוע, גם לכם יתחשק), גם נסיעה רגועה, וגם שיוט ב-120-130 קמ"ש.

בסוף המבחן, "שעון הדלק" הראה שני פסים מתוך שמונה – כלומר כרבע טנק. אבל בינינו, ברגע שתראו פס אחד בשעון תתחילו להתגרד בחוסר נוחות ולדמיין את הגרר שיגיע לחלץ אתכם, כך שכמעט אף פעם אי אפשר לנצל את מלוא הסוללה.

כמובן שבנסיעה רגועה ממש תוכלו להשיג יותר מאותם 164 ק"מ שהשגתי. נשאלת אפוא השאלה, האם זה טווח מספק? ובכן, לשימוש יומיומי, לדעתי התשובה היא כן. כמעט ואין אנשים שגרים במרחק של יותר מ-80 ק"מ ממקום העבודה.

החשמלית החדשה של MG. לכמה קילומטרים אתם תגיעו? (יח"צ)החשמלית החדשה של MG. לכמה קילומטרים אתם תגיעו? (יח"צ)

כנראה וטיול לצפון או לאילת יצריך יותר תכנון: נכון שהטענה בעמדת טעינה מהירה תמלא כ-80% מהסוללה בארבעים דקות, אבל לא כל עמדות הטעינה מהירות. מעבר לזה, 40 דקות יכולים להיות קצת יותר מדי זמן להפסקה, בטח אם אתם לא זקוקים לארוחה ומחכים להגיע כבר הביתה באמצע הלילה. בטח ובטח אם הילדים צועקים במושב האחורי.

תא הנוסעים נעים לשהייה, גם בזכות גג השמש הפנורמי שמכניס אור, אבל מי שישים לב לפרטים יגלה שהסינים 'קיבלו יותר מדי השראה' מקונצרן פולקסווגן-אודי: הפונט של לוח השעונים וכפתורי נעילת הדלתות מזכירים את אלו שבדגמי אודי, וכפתור פתיחת גג השמש מזכיר את זה שבסיאט וסקודה. ולא שיש בזה רע; כמו שיודע כל תלמיד עצלן – כדי להצליח צריך לדעת ממי להעתיק... זה המקום לציין אגב שמרווח הברכיים לנוסעים במושב האחורי גבולי.

MG ZS החשמלית מוצעת בשתי רמות אבזור, כשההפרש ביניהן זניח מאוד (טריק מוכר של היבואנים כדי להעלות את השווי של ציי הרכב בספרים החשבונאיים ואת ערכן של המשומשות, כאשר מי שסובל מזה הם הנהגים שמשלמים את שווי השימוש לפי אותו המחיר היקר).

לכן, אתייחס לזו המאובזרת. ובכן, יש כאן אבזור עשיר: מולטימדיה עם תמיכה בשיקוף מכשירי אנדרואיד ואפל, גג שמש פנורמי נפתח, ריפוד דמוי עור למושבים, בקרת שיוט אדפטיבית, מושב נהג חשמלי, בלם יד חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח, מצלמת חניה אחורית ועוד. גם היצע מערכות הבטיחות נאה: בלימה אוטונומית למניעת תאונה, תיקון סטייה מנתיב, התראה על רכבים בשטח המת במראות, התראה על תנועה חוצה מאחור כשיוצאים מהחנייה ברוורס, ועוד. ל-MG ZS החשמלית חמישה כוכבי בטיחות במבחן הריסוק EuroNcap.

השאלה היא איך כל הרשימה הנאה הזו עובדת בפועל. ובכן, האווירה נעימה כמו שמרמזת רשימת האבזור, והמושבים נוחים. בקרת השיוט האדפטיבית עובדת היטב, גם בפקקים, אבל לא מזהה רכב שנכנס לנתיב – בעיה ידועה במערכות אחרות מסוגה. מערכת השמירה על הנתיב לא עבדה טוב בפקקים, והתגלתה כבעלת נטיות למשיכה שמאלה. 

MG ZS EV. אווירה נעימה ומושבים נוחים (יח"צ)MG ZS EV. אווירה נעימה ומושבים נוחים (יח"צ)

אחרי שדיברנו על הרכב, הגיע הזמן לדבר על המספרים וגם על החששות הפוטנציאליים. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 19 ליטר, סליחה, 19 קילוואט-שעה ל-100 ק"מ. בהתחשב בעובדה שעלות קילוואט-שעה היא 55 אגורות (בטעינה ביתית, בעמדות טעינה כנראה יקר יותר), הרי ש-100 ק"מ יעלו לכם כ-10.5 שקלים. ברכב בנזין לא חסכוני שצורך 1:10 העלות ל-100 ק"מ היא 60 שקלים (לפי מחיר של 6 ₪ לליטר בנזין), וברכב היברידי שצורך כ-1:18 העלות היא כ-33 שקלים. זול בהחלט, אבל לא בחינם.

הסוגייה השנייה שראויה לדיון היא נושא שמירת הערך העתידית, ואמינות הסוללה. לרכב יש אחריות מלאה לחמש שנים או 150 אלף קילומטר (המוקדם מביניהם), כאשר לסוללה יש אחריות של שמונה שנים. היבואן מכמת בעיה בסוללה כירידה של 30 אחוז או יותר בתפוקה. כיום, סוללה כזו היא עסק מאוד יקר וישנם שני תרחישים: לפי התרחיש הראשון, הסוללה לא תחזיק שמונה שנים, ולאחר תקופת האחריות על הסוללה ברכב תהיה סוללה חדשה יחסית, מה שיחזק את ביטחון הרכישה של הקונים הבאים וכפועל יוצא את ערך המשומשות. לפי התרחיש השני, הסוללה תחזיק שמונה שנים – אבל אין לדעת כמה מעבר לזה, ואין לדעת איך התרחיש הנ"ל ישפיע על ערך המכוניות בעתיד. גם העובדה שמדובר במכונית סינית מוסיפה סימן שאלה נוסף.

ועדיין, מדובר לדעתי בעסקה כלכלית מעניינת. גם אם תהיה ירידת ערך מואצת, היא מתקזזת עם עלויות החשמל הפחותות ביחס לעלויות הדלק. כשאספתי את הרכב, שמעתי את אחת מנשות המכירות מסבירה לקונה הפוטנציאלי במעלית מדוע כשהוא קונה את הרכב בתשלומים זה משתלם לו בעלות החודשית הכוללת, כי הוא לא משלם על הדלק.

אני לא אוהב אנשי מכירות ביומיום (כלומר, "ואהבת לרעך כמוך" זה חשוב, אבל עדיין קשה לי לאהוב את כולם, בפרט את אלו שחותכים אותי או נתקעים בנתיב השמאלי) – אבל הטיעון שלה היה כמעט נכון, למעט העובדה שהוא משלם על חשמל לפי התחשיב לעיל. כשמצרפים לזה את העובדה שמכונית חשמלית אמורה להיות זולה יותר לתחזוקה – אין צורך בהחלפות שמנים, ואין מערכות פריפריאליות 'תומכות' שיכולות להתקלקל, כמו משאבת דלק או סליל הצתה – מקבלים עסקה שעל פניה נשמעת מצוינת.

מה שיפה הוא שגם מי שמחפש שאר רוח מעבר לתחשיב כלכלי קר – יגלה שחוויית הנסיעה כאן בפרט וברכב החשמלי בכלל היא כיף ממכר, ושה-MG ZS החשמלית היא פשוט מכונית טובה.