מעטות המכוניות הספורטיביות שיודעות לשלב בין נוחות להנאה בכביש המפותל. ומה לעשות, רובינו מבלים את רוב הזמן בנסיעה לעבודה ולסידורים, ולא בנהיגה בכביש המפותל או במסלול המרוצים. כידוע, מתלים קשים מדי, כאלו שמצמצמים את זוויות הגלגול של המרכב בסיבובים – גורמים לרכב גם להיות קשיח במעבר על בורות ושיבושים.

ה-i30N מצוידת במתלים אדפטיביים: הם משנים את קשיחותם בהתאם למצב הנהיגה הנבחר דרך המחשב. רמת שיכוך השיבושים ב-i30N מצוינת, וכאשר מצרפים לכך בידוד רעשים טוב ומושבים מצוינים – מקבלים מכונית שנעים לנהוג אותה גם ביומיום.

גם האבזור המצוין תורם לכך: יש גג שמש, פנסי LED מלאים (כולל אור גבוה), חימום להגה, ריפוד מושבים משולב אלקנטרה ועוד. לא הרבה מכוניות מציעות חימום להגה, אבל היה מאוד כיפי להשתמש בו כשקמתי לפנות בוקר כדי לנסוע למסלול המרוצים בערד.

במילה אחת: מהירות

עכשיו, לא תשמעו אפילו מילה על פרקטיקה והיגיון – הגיע הזמן לעבור לחלק האומנותי. ליונדאי i30N יש 275 כ"ס. היא מאוד מהירה: התאוצות מהמקום חזקות, ואחרי שהורדתם מהילוך שישי לזה החמישי או הרביעי – תאוצות הביניים בעקיפות או בכביש המהיר הם מהדברים שעושים לנו חובבי הנהיגה כיף על הנשמה.

יונדאי i30N. מהירות לא חסר לה (יח"צ)יונדאי i30N. מהירות לא חסר לה (יח"צ)

הסאונד בתאוצות מכניס אותי לאווירה – ולא מעיק יותר מדיף מצד שני. מספר נורות קטנות בלוח השעונים מסמנות מתי צריך להעלות הילוך: זה לא רק גימיק שלקוח ממכוניות מרוץ, כל מי שנוהג מהר וחזק יודע שכמעט ואין זמן להביט על השעונים (וכשממש צריך, השעון החשוב הוא שעון הסל"ד ולא המהירות). ועדיין, זה שמכונית מהירה בתאוצות או שיש לה הספק גבוה – ממש לא אומר שיהיה כיף לנהוג אותה על בסיבובים. כאן, זה גם וגם.

עוד לפני שאגיע לשם, כמה מילים על תפעול המכונית. אני לא מדבר על תפעול המולטימדיה, אלא על תפעול הדברים שחשובים במכונית שמטרתה העיקרית היא כיף: ידית ההילוכים, ההגה והדוושות. ידית ההילוכים כאן היא מאלו שמזכירים לי (בין השאר) כמה ולמה אני אוהב מכוניות ידניות: מהלכה 'קליקי', היא נעימה לאחיזה ולתפעול ומצטרף אליה מצמד נוח לתפעול גם הוא.

הנדסת אנוש מנצחת

תנוחת נהיגה טובה היא אחד הדברים הכי חשובים בנהיגה ספורטיבית, כי היא מאפשרת להיות נינוחים ומרוכזים, ומאפשרת גם שליטה מיטבית בהגה ובדוושות. תנוחת נהיגה גרועה יכולה להתבטא, לדוגמא, בהגה או דוושת מצמד רחוקים מדי. לפני שאתם קונים רכב, שבו בו באולם התצוגה ואל תוותרו על כיון תנוחת נהיגה מותאמת אישית לכם. תנוחת הנהיגה כאן, בכל אופן, מושלמת – אחת הטובות שנתקלתי בהן. מעבר לזה, ניתן לכוון דרך מסך המולטימדיה את קשיחות המתלים, כיול בקרת היציבות, הסאונד, ביצועי המנוע ועוד.

יונדאי i30N. ספורטיבית וכייפית (יח"צ)יונדאי i30N. ספורטיבית וכייפית (יח"צ)

בעוד על המסלול כיילתי את כל הפרמטרים למצבם האגרסיבי (והכיפי) ביותר, בנהיגה ביומיום כיילתי את הכל על המצב האגרסיבי למעט בקרת היציבות (שנשארה דלוקה), המתלים (על מצבם הנוח) והסאונד (במצבו השקט ביותר – וגם אז הוא לא משעמם ועושה לכם טוב על הלב ברקע ומבלי להרעיש יותר מדי...) – וכך קיבלתי מכונית מהירה ומהנה אך לא מעייפת.

הצד הכיפי של הנהיגה

כל מי שמגדיר את עצמו כאוהב נהיגה, חייב לנסות לפנות כמה שעות בלילה ולצאת לנהוג לשום-מקום, עדיף עם המוזיקה האהובה ובכבישים ה'נכונים'. לנהוג סתם כך בשביל הכיף. החושך מחדד את החושים וממקד את המחשבות, ולדעתי זה ניקוי הראש האידאלי. וזה מה שעשיתי אתה: לקחתי אותה להרי ירושלים, כאשר הירח מביט למעלה ופנסי ה-LED מאירים באור בוהק את הכביש.

יונדאי i30N. הצד הכייפי של הנהיגה (יח"צ)יונדאי i30N. הצד הכייפי של הנהיגה (יח"צ)

לא נהגתי מהר מדי – בכל זאת זה לילה. אנהג בה מהר באמת על מסלול המרוצים הסטרילי, בבטחה. המטרה כאן היא לנקות את הראש. וכבר כאן, אני מגלה שה-i30N היא מכונית כיפית. למחרת, בדרך חזרה מהמשרד, עשיתי 'סיבוב מחלפים' בשביל הכיף. אני אוהב לנהוג, אבל לא כל מכונית גורמת לי לרצות להאריך את הדרך. עם המכונית הנכונה, מחלפים הם דבר ממש כיפי.

ואיך היא על המסלול?

כמו שהבנתם מהפסקה הראשונה, לקחתי אותה גם למסלול המרוצים. בהקפות הראשונות, לפני שהצמיגים מתחממים יותר מדי ומאבדים מאחיזתם (ואז תת-ההיגוי, כלומר רצונה האינרציאלי של המכונית להרחיב את קו הסיבוב, מופיע מוקדם יותר) – גיליתי מכונית מתגמלת וכיפית. מסלול ערד בו נהגתי בה הוא מסלול טכני מאוד: מעט ישורות, שינויי גובה, הרבה סיבובים, חלקם חדים.

כאן מכוניות מתגלות במערומיהן – או מפתיעות. כמו כאן. התגובות להפניית ההגה טובות, האחיזה בסיבובים גבוהה – ובקטע הישורת, היכן שהוסיפו המארגנים קונוסים עם סללום קטן, אני ממש מרגיש אותה 'משחקת' איתי ומקשקשת בזנב בעדינות. אני לא מפסיק לחייך. נהגתי על המון מכוניות ספורטיביות ו-וואלה, הצליח ליונדאי. מה עוד? הברקסים כאן ממש טובים, ולא דעכו גם בתנאים התובעניים.

ניגש לקופה

יונדאי i30N עולה 240 אלף שקל (מוצעת כרגע ב-220 אלף לחברי מועדון חבר). בואו נודה באמת, יונדאי הוא לא מותג נחשק בקרב חובבי רכב, ובהתחשב בזה המחיר מעט יקר. מצד שני, יונדאי i30N היא מכונית ספורטיבית כמעט מושלמת, וגם נעימה לשימוש ביומיום. שימו איזולירבנד על הסמל שעל ההגה, ופתאום 240 אלף השקלים שנדרשים עבורה הרבה יותר הגיוניים.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה באזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה!