גם ללא מחקר או בדיקה סטטיסטית מובהקת, ניתן לומר כי בישראל קיימים אלפי רצים אשר פוקדים את מסלול הריצה שלהם לפחות שלוש פעמים בשבוע.

חלקם ייצאו תמיד בבוקר, חלקם ייצאו תמיד בערב, חלקם אף ישמרו על לו”ז דינמי, אבל כולם כבר הפכו את הריצה לחלק בלתי נפרד מהשגרה השבועית שלהם.

אם נתעלם לרגע מהרצים אשר רצים להנאה גרידא, ניתן לומר שמה שמניע את הרצים הם היעדים. יעד יכול להיות מרחק, יעד יכול להיות תוצאה, יעד יכול להיות גם שילוב של שני המדדים האלו יחד – בסופו של דבר, הרצים מתאמנים כדי להיות טובים יותר.

כעת נשאלת השאלה, מה קורה כאשר רץ זה או אחר תקוע במקום? כיצד עליו לנהוג כאשר הוא רץ את אותו המרחק שוב ושוב בדיוק באותו זמן? האם עליו לחפש מקור השראה אחר מלבד היעדים שלו או לקבל את המציאות כפי שהיא? ננסה לעשות קצת סדר.

אלברט איינשטיין אמר ש”אי־שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות...”. הדבר נכון גם בריצה. אם אתם כבר יוצאים “על אוטומט” לאותה ריצה, באותו מסלול, באותם תנאים, ברור שבנקודה מסוימת תגיעו לתקרת זכוכית. הנה כמה עצות לגיוון האימון שלכם שיביאו בסופו של דבר לשיפור התוצאות שלכם.

רצה רק בבוקר?

רוצו עם רץ מהיר מכם – גם אם אתם מלאי מוטיבציה וחושבים שאתם יכולים לקחת את עצמכם עד לקצה, זה אפילו לא מתקרב למדרבן מספר אחת שלכם – רץ שיותר מהיר מכם. נסו פעם בכמה שבועות לקבוע עם רץ כזה ובקשו ממנו להוביל עליכם במעט מבלי לפתוח פער גדול מדיי. זה לא יהיה קל, אבל האימונים האלו ייקחו אתכם למחוזות אחרים.

קבעו מהירות מטרה למרחק קצר יותר – נניח לצורך הדוגמא שאתם רצים עשרה קילומטר בשעה, קרי 6 דקות לקילומטר, ואתם מעוניינים לרדת לזמן של 5:45 דקות לקילומטר. קצרו את המרחק לשבעה קילומטר ונסו לעמוד במטרה הזו. אם הצלחתם נסו בפעם הבאה להגדיל את המרחק, אם נכשלתם נסו להקטין את המרחק עד שתעמדו במהירות המטרה וכן הלאה. ההיגיון הפשוט – במרחק קצר יותר נצליח להתמיד במהירות גבוה יותר. 

מקטעים – חלקו את הריצה שלכם לחלקים כאשר כל חלק מאופיין במהירות אחרת. בחלק הראשון למשל רוצו במהירות הרגילה שלכם, בחלק אחר מעט יותר מהר ולסיום רוצו מעט לאט מהמהירות הרגילה שלכם (מהירת רגילה – המהירות הממוצעת שלכם בריצות האחרונות שלכם). המטרה באימון מסוג זה היא להתרגל למהירות המהירה לפחות לזמן קצר שאט אט יקבל יותר נפח.

את המוזיקה ניסיתם להחליף?

שנו את המרכיבים של הריצה – נסו להחליף נוף, להחליף מוזיקה, אפילו להחליף נעליים. סביר להניח שמשהו בתנאים החדשים ייגרה אתכם להוציא את המקסימום מעצמכם – מה שאתם לא מצליחים לעשות בשגרה. רצים לא מעטים מדווחים על כך שדווקא במירוצים רשמיים הם מצליחים לקבוע את התוצאות הטובות ביותר שלהם – מירוצים בהם הם חווים את המסלול בפעם הראשונה (אי אפשר לנטרל את המוטיבציה מכל הרצים מסביב, אך זה נתון מעניין).