כמו כל תחום אחר בחיים, התחלה משמעה לעשות טעויות – גם כשאתם מחליטים להתחיל לרוץ. ברוב המקרים לא יהיה לכם מישהו שיכוון אתכם, בין אם זה חבר או בין אם זה מאמן מקצועי, ולכן סביר שתצטרכו ללמוד על בשרכם מה נכון ומה לא…

אז אם אתם רצים מתחילים הכתבה הזו בדיוק בשבילכם. אם אתם דווקא רצים עם ניסיון של קילומטר או שניים, תוכלו לפחות להיזכר איך הייתם פעם…

ההתחלה האגרסיבית – בתחילת הדרך אנחנו מלאי מוטיבציה: התמונות בפייסבוק של קבוצות הריצה עשו לנו את זה, הילדים בבית כבר לא ממש צריכים אותנו והצורך בתחביב שגורם להרגשה טובה מעולם לא היה בשיא כזה. מחד מדובר בדבר טוב, שכן מוטיבציה מהווה את אחד הגורמים החשובים בפן המנטלי של הריצה, אך מאידך ישנו גם הצד השלילי – אנחנו יוצאים לרוץ בכל יום ללא ימי מנוחה ולא מייצרים רעב לריצה הבאה, או שאנו מצפים לתוצאות מיידיות ואז מתאכזבים ונוטשים.

כמו כל דבר אחר בחיים גם כאן צריך לצאת לדרך במידה הנכונה – שלוש פעמים בשבוע זו בהחלט כמות מספקת וגם יש להבין שההתקדמות מתרחשת כל הזמן אך מדובר בהליך איטי.

שימוש בקיצורי דרך – בדומה לסעיף הקודם גם כאן מדובר בהליך מהיר מדיי. נציין לדוגמא רץ ששם לו כמטרה לרוץ עשרה קילומטר בפחות משעה ותוך שבועיים רץ כבר את המרחק המלא. מצד אחד הוא מרגיש התקדמות עצומה (גם אם עדיין הזמן הוא לא פחות משעה), אך מאידך הוא לא חווה תהליך נכון של העלאה מתונה של המרחקים שלאחריה תבוא הורדה מתונה של זמן הריצה.

רגע... אתה יותר מדיי בטירוף!!!

למה התהליך חשוב? כדי שנלמד להכיר את גופנו בזמן הריצה. רץ שחווה בבת אחת עשרה קילומטרים וסיים עם הלשון בחוץ לא ממש יודע אם מדובר בתשישות של הרגליים, בקצב מהיר מדיי (לב-ריאה) או בקשיים מנטלים במהלך הריצה. אותו רץ יידע לזהות את הקשיים אם יהיה מדובר בתהליך איטי בו כל נקודה ונקודה בריצה תהיה לו ברורה ככאשר הוא יעלה אט אט את המרחק (מה המרחק בו הוא מתחיל לחוש ברגליים כבודות, או האם הוא יותר רץ של לילה או רץ של בוקר וכן הלאה). 

הצטרפות לחבר שרץ – ראשית מדובר ברעיון מצוין, שכן לרוץ בשניים זה תמיד יותר נחמד ויש גם מישהו ששומר לנו על הקצב. המציאות פחות יפה כאשר החבר הוא כבר מיומן ורץ בקצב גבוה משלנו בהרבה; בהתחלה נרוץ בקצב שלו ונרגיש מלאי מוטיבציה, אך אחרי זמן קצר נגיע לתשישות ואז החבר “יברח” לנו ונרגיש לא טוב עם עצמנו (אם הוא גם ייאט בשבילנו נחווה תחושה דומה).

אז מה כן עושים? חוברים לחבר שהוא כמוכם, רץ מתחיל, או שחוברים לחבר מיומן רק בימים בהם הוא רץ את ריצות השחרור שלו ובא לו גם לגוון עם ריצה חברתית.

החבר הזה שיותר מהיר מכם...

טירוף האקססוריז – מכירים את הרצים שלפני המטר הראשון כבר מצוידים בנעליים הכי חדישות, באוזניות אלחוטיות ובשעון דופק באלפי שקלים? אחוז  גבוה מהם כנראה לא יחזיק מעמד. מדובר ברצים שחווים ריגוש מה”מסביב” ולא מהריצה עצמה, ואחרי הפעמים הראשונות של ההתלהבות מהסביבה (“אחי מאיפה הנעליים?”) הם כנראה יאבדו את העניין.

אין הכוונה כאן שאין לרכוש אקססוריז אך יש לעשות זאת גם כן במידה. אל תשקיעו סכומים רבים לפני שאתם מתמידים ותשאירו את ריגוש הקניות להמשך הדרך ובכמויות קטנות (גם הרץ הוותיק ביותר נהנה לרכוש אקססוריז חדש. באחריות...).