אין ספק כי אחד המושגים הנפוצים ביותר בעולם הבריאות והכושר הנו מושג הקלוריות. בין אם אנחנו רוצים להתאמן כמו שצריך, לרדת במשקל, או באופן כללי לצרוך את כמות האנרגיה לה אנו זקוקים מדי יום - הקלוריות יהיו המידה לה נזדקק.

אז איך מחשבים בכלל כמות קלוריות? בשביל לעשות זאת נתייחס לשלושת אבות המזון: כל גרם פחמימה הוא 4 קלוריות, כנ"ל לגבי גרם חלבון. גרם שומן יהיה כבר 9 קלוריות כאשר גם לאלכוהול יש מספר משלו - 7 קלוריות.

עוד באתר:

אם בלחם למשל יהיו 40 גרם פחמימות, 10 גרם חלבון ו-2 גרם שומן נקבל ממנו 218 קלוריות. הכמויות של כל אחד מאבות המזון מפורטות בדר"כ על כלל מוצרי המזון וכן כמות הקלוריות הכללית - אך הנוסחה הזו אמורה לעזור לכם להבין את החלוקה הפנימית.

אילוסטרציה (רויטרס)

אחרי שהבנו את החישוב אפשר להתקדם לשלב הכמות הקלורית הנדרשת לנו מדיי יום. כדי לא להיכנס לנוסחאות מסובכות נקבע את הכלל הבא: צריכת קלוריות של גבר תהיה משקלו כפול 30 בעוד צריכת קלוריות של אישה תהיה משקלה כפול 26. לדוגמא: אם גבר שוקל 70 ק"ג הוא יזדקק ל-2100 קלוריות ביום, בעוד אם אישה תשקול 60 ק"ג היא תזדקק ל-1560 קלוריות. הצריכה הקלורית לעיל היא הצריכה בה לא נעלה ולא נרד במשקלנו.

כדי להיות מדויקים יותר צריך להבין את הכללים הבאים: נער או נערה שגדלים זקוקים לכמות קלורית נוספת, נכון הדבר גם לגבר או אישה אשר עוסקים בספורט (שרפתם 500? תחזירו 500). מצד שני, מבוגרים אשר אינם עוסקים בפעילות גופנית יצרכו פחות קלוריות מהחישוב שהצגנו בפסקה הקודמת. זה אמנם לא מאפשר לכם לחשב במדויק כפי שציפיתם, אך מצד שני זה עוזר לכם להבין ש-1000 קלוריות זה מעט מדיי ו-3500 (כמו לא מעט ישראלים לצערנו) זה יותר מדי.

על מנת לאבד קילוגרם ממשקלנו עלינו "לחסוך" כ-7000 קלוריות, אך עלינו לעשות זאת בצורה הדרגתית. תהליך בריא יהיה ירידה של עד קילו בשבוע לערך, כך שכל יום תצטרכו לחסוך לא מעט. גם במקרה זה נסייג ונציין כי המגמה היום בעולם היא להפריד בין מזון טבעי למזון מעובד (לא חשובה הכמות אלא האיכות), אבל היות והגישות עדיין חלוקות ומגוונות צריך לתת כבוד גם לספירה הקלורית המסורתית…

גבינה (רויטרס)

מכל מקום, אי אפשר להשוות 100 קלוריות מסוג אחד ל-100 קלוריות מסוג אחר. לדוגמא: 100 קלוריות מכוס מיץ ממותק לא יעשו הרבה מעבר להעלאת רמת הסוכר שלנו בגוף (קלוריות שלא יהיו מנוצלות לשום תהליך פוזיטיבי בגוף) - זאת בניגוד ל-100 קלוריות של קופסת קוטג' למשל - שיתנו לנו חלבון לו הגוף זקוק לבניית שריר לאחר אימון למשל.

כמובן שנגענו רק על קצה המזלג בעולם הקלורי אך ההמלצה היא ברורה - אכלו רק מה שהגוף שלכם צריך ובכמות שהוא צריך ואתם על דרך המלך. אם אתם גם עוסקים בספורט באופן קבוע, הרווחתם אקסטרה קלוריות לעומת בטטות הכורסא.