רצים רבים מחפשים יציאה מהשגרה של הריצות הבודדות ומוצאים עצמם לא פעם רצים יחד עם בן זוג. אז נכון, הגיוון והחברה אכן חשובים, אבל ריצה בשניים יכולה להיות גם יעילה מבחינת שיפור ביצועים ותוצאות.

קיימים מן הסתם שלוש אפשרויות כשאנו רצים עם בן זוג: בן הזוג מהיר מאיתנו, שנינו באותה הרמה, או שאנו מהירים יותר מבן הזוג.

עוד באתר:

נתחיל באפשרות הראשונה של בן הזוג המהיר. לכאורה מדובר במצב מייאש –  לצד התחושה הלא נעימה של “נגררים” או “מעכבי קצב” יש גם אווירה של “לא משנה כמה אתאמן” אף פעם לא אהיה כמוהו...”.

זוהי בדיוק הנקודה להפוך את הלימון ללימונדה – אתם אולי לא יכולים להדביק את בן הזוג אך צריך לראות זאת כשהשראה ולא כקנאה או כניעה מראש. בנוסף, כאשר אנחנו מתאמנים עם טובים מאיתנו אנחנו משתפרים – בכל נקודה בה אנו רוצים לוותר לעצמנו, נוכחותו של בן הזוג המהיר יותר פשוט לא נותנת לנו להרפות. רצים רבים יכולים להעיד כי רצים מתחילים הדביקו אט אט את רמתם ככל שהתמידו באימונים, כך שבסופו של דבר, אולי תרוצו יום אחד באותו קצב, מי יודע...

חשוב לציין בנקודה זו עליכם לשים לב לגבול הדק בין אימון יעיל ואימון שבו אתם כבר גורמים לעצמכם נזק. בדרך כלל הרץ המהיר יותר ישים לב למצוקה וייאט את הקצב, אך האחריות בידיים שלכם.

הגענו כעת לאפשרות השנייה בה שני הרצים נמצאים בערך באותה הרמה. מצד אחד מדובר במצב קלאסי, שכן התחרות הבריאה בין שני רצים באותה הרמה אמורה לתת להם מוטיבציה בלתי רגילה, אך לפעמים ההיפך הוא הנכון. פעמים רבות שני בני הזוג נכנסים למצב של ריצת “דיפולט” בה הם ב-70 אחוז מהיכולת שלהם – אימון שאין לו כמעט כל אפקט לאלו אשר מעוניינים לראות שיפור בתוצאות.

ריצה בשניים. נצלו אותה לאימון איכותי (רויטרס)

כיצד נמנעים ממצב זה? קובעים יעד של מרחק וזמן בתחילת הריצה. קביעת היעד מובילה לכך ששני הרצים נותנים את המקסימום ולכך שהתחרות הסמויה תהפוך לתחרות בפועל. כל רץ חושב שבן זוגו אינו רוצה לוותר ולכן גם הוא מוותר וההיפך. “דילמת האסיר” הזו מובילה לריצה איכותית עם הרגשה נהדרת בסיומה. 

נדגיש בנקודה זו כי על התחרות להישאר ברמה הספורטיבית, תוך כדי שהיא נמנעת מהקנטות ו/או השפלות. על המסיים ראשון להישאר צנוע ועל “סגנו” לפרגן לעמיתו – מה שנקרא “תחרות בריאה” המביאה למוטיבציה ולא חלילה לייאוש (מרבית הרצים כלל לא מתייחסים למי הגיע ראשון או שני כך שהערה האחרונה איננה רלוונטית לרובכם). 

כעת יש לדון באפשרות השלישית בה אתם מהירים מבן הזוג עמו אתם רצים. לכאורה מדובר באימון שאינו יעיל בעליל שכן עליכם לרוץ מתחת לקצב הרגיל שלכם, אך גם כאן ניתן לנהוג אחרת – נצלו ריצה מסוג זו לאימון אינטרוולים. רוצו כמה מאות מטרים בקצב מהיר מהקצב הרגיל שלכם ואז חזרו אחורה והצטרפו לבן הזוג. חזרו על כך כמה פעמים במהלך הריצה ותקבלו אימון איכותי ביותר. אתם אמנם עוזבים לפרקים את הרץ שאתכם אך למעשה אתם “מלוויינים” אותו לכל אורך הריצה וכמובן מתחילים ומסיימים איתו ביחד.

במקרה ואתם לא מרגישים בנוח לעזוב את עמיתכם לחלקים מהריצה זה גם לא סוף העולם. ניתן לקבוע שזאת תהיה הריצה “הקלה” של השבוע (להתאוששות חשיבות רבה באימון) ולהשאיר את המאמץ לשאר האימונים במהלך השבוע.